تلفن

راه‌اندازی تلفن تحت شبکه

راه‌اندازی تلفن تحت شبکه

تلفن‌های تحت شبکه نسل جدیدی از تلفن‌های ثابت هستند که به لحاظ کاربری و قابلیت‌ انقلابی بزرگ در صنعت ارتباطات تلفنی محسوب می‌شوند. این دستگاه‌ها برای انتقال صدا از اینترنت استفاده کرده و با تکنولوژی VoIP (Voice over IP) کار می‌کنند. با ویپ صدا در بستر شبکه انتقال میابد و شما را از کابل و خطوط آنالوگ مخابرات بی‌نیاز می‌کند. در این مقاله قصد داریم به آموزش راه‌اندازی تلفن تحت شبکه بپردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

لیست قیمت انواع تلفن تحت شبکه

تلفن تحت شبکه چیست؟

تلفن تحت شبکه یاVoIP یکی از پیشرفت‌های کاربردی تکنولوژی است که هزینه‌های شرکت‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. ویپ مخفف عبارت Voice over IP است و به نوعی سیستم تلفن اطلاق می‌شود که به جای سیستم‌های تلفن قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برقراری ارتباط با تلفن‌های تحت شبکه یا ویپ تفاوت چشمگیری با سایر تلفن‌ها دارد. اگر تاکنون از این سیستم استفاده نکرده‌اید در اولین فرصت برای راه‌اندازی تلفن تحت شبکه در کسب و کار خود اقدام کنید.

از نظر قابلیت تلفن‌های تحت شبکه تفاوت‌ زیادی با دستگاه‌‌های تلفن آنالوگ (که در منزل از آنها استفاده می‌کنیم) دارند. کیفیت صدای HD یکی از مزایایی است که این دستگاه‌ها در اختیار مجموعه‌های کاری قرار می‌دهند. انواع کلیدهای مدیریت تماس از قبیل ترنسفر، هولد، پاسخ‌گویی و تماس خودکار، مسدود کردن تماس‌های ورودی و … از دیگر امکانات تلفن تحت شبکه محسوب می‌شوند.

تلفن ویپ

برقراری کنفرانس‌های صوتی و تصویری (البته به شرط داشتن دوربین داخلی) را هم نباید فراموش کرد. همچنین بسیاری از این تلفن‌ها از بلوتوث داخلی پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید انواع هدست‌های بی‌سیم را به آن‌ها وصل کنید. این ویژگی برای افرادی که به مکالمه بدون دخالت دست علاقه دارند اهمیت زیادی دارد.

در عصر حاضر شرکت‌های متعددی تلفن‌های تحت شبکه را روانه بازار می‌کنند. سیسکو (Cisco)، پلی‌کام (Polycom)، آوایا (Avaya) و آلکاتل (Alcatel) از جمله برندهایی هستند که در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. از آن‌جایی که بسیاری از این تلفن‌ها از پروتکل SIP پشتیبانی می‌کنند، می‌توانید هر کدام را انتخاب کرده و راه‌‌اندازی کنید.

راه‌اندازی ویپ پیش نیازهایی دارد که یکی از آن‌ها راه‌اندازی بستر شبکه داخلی یا همان LAN می‌باشد. همچنین باید مواردی مثل تعداد پورت سوئیچ‌ها، PoE بودن، پورت گیگ، نوع کابل‌ها و … را نیز به دقت بررسی کنید. به این ترتیب خواهید توانست از سیستم ویپ بیشترین استفاده را بکنید.

برای راه‌اندازی تلفن تحت شبکه به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

برای راه‌اندازی تلفن تحت شبکه از هر برندی نیاز به تجهیزات شبکه و ابزار ویژه‌ای داریم. انتخاب اصولی این تجهیزات کیفیت کار سیستم را به میزان چشمگیری افزایش داده و باعث بهبود عملکرد تلفن خواهد شد. از جمله مهم‌ترین تجهیزاتی که برای راه‌اندازی سیستم تلفنی تحت شبکه نیاز دارید گیت‌وی VoIP (اکسترنال یا به صورت کارت تلفنی) و داخلی‌ها (تلفن IP، تلفن نرم‌افزاری و یا مبدل VoIP) هستند. مرکز تلفن تحت شبکه مانند هسته سیستم است و با عنوان IP هم شناخته می‌شود. این مرکز تلفن دارای دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می‌باشد. گیت‌وی نیز یکی از تجهیزات راه‌اندازی VoIP است که برای ارتباط با خطوط شهری یا داخلی‌های آنالوگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر هریک از این موارد فراهم نباشند نصب، راه‌اندازی و استفاده از تلفن ویپ عملا غیر ممکن خواهد بود.

تلفن voip

مزایای تلفن‌های تحت شبکه چیست؟

تلفن تحت شبکه مزایای فراوانی دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

  1. نصب سریع و آسان

این تلفن‌ها به صورت خودکار تمام تنظیمات مورد نیاز را به وسیله سانترال تحت شبکه یا IP PBX دریافت می‌نمایند. این از قابلیت‌های این تلفن‌ها است که باعث صرفه‌جویی در زمان شده و اشتباهات احتمالی که در راه‌اندازی محتمل است را کاهش می‌دهد.

  1. عدم نیاز به کابل‌کشی مجدد

در شرکت‌ها و سازمان‌هایی با شبکه داخلی (LAN) می‌توان تلفن را با همان کابل‌ها به کار گرفت و نیازی به کابل‌کشی مجدد نیست. به همین منظور معمولاً دو پورت شبکه در تلفن‌های آی پی تعبیه شده است.

  1. بالاترین کیفیت

اغلب تماس‌های تلفنی که در بستر مخابرات انجام می‌شود با نویز و صداهای آزاردهنده همراه است؛ زیرا دارای زیرساخت‌های قدیمی هستند و سیم‌های آنها دچار مشکل شده‌اند. اما تلفن‌های تحت شبکه اینگونه نیستند و صدا و تصویر را با بهترین کیفیت انتقال می‌دهند؛ چرا که ارسال و دریافت سیگنال را به صورت دیجیتال انجام می‌دهند. همچنین می‌توانند بر اساس میزان پهنای باند شبکه به تنظیم خودکار کیفیت بپردازند.

  1. انعطاف‌پذیری در جابجایی

اگر کاربران تصمیم به جابجایی اتاق و در نتیجه شبکه خود داشته باشند به راحتی می‌توانند این کار را انجام بدهند. آنها می‌توانند IP PHONE  خود را بردارند و اتصال به پورت شبکه را در هر مکان دلخواه قرار دهند. در این صورت نیازی به تغییر شماره داخلی و تنظیمات تلفن نخواهد بود.

voip

روش‌های راه‌اندازی تلفن‌های تحت شبکه کدامند؟

تا مدتی پیش شرکت‌ها و مجموعه‌های کاری بایستی برای راه‌اندازی مرکز تلفن از سانترال‌های سخت‌افزاری و آنالوگ استفاده می‌کردند. اما ظهور تکنولوژی VoIP مانند یک انقلاب این عرصه را دچار تغییر و تحول کرد. اکنون مدیران می‌توانند با راه‌اندازی یک سرور IP و استفاده از تجهیزات ویپ، به سادگی ارتباطات خود با مشتریان را سازماندهی نمایند. اما سوال این‌جاست که برای این کار به چه ابزاری نیاز است؟

  • در وهله اول باید اقدام به خرید و نصب یک سرور تحت شبکه کنید. برای این کار می‌توانید از انواع سانترال‌های IP برندهای مختلف از قبیل سیسکو و پلی‌کام استفاده کنید. مزیت استفاده از سانترال این است که دیگر نیازی به خرید گیت‌وی نیست. از آنجا که این سانترال‌ها از SIP پشتیبانی می‌کنند، می‌توانید انواع برندهای تلفن تحت شبکه را در مجموعه کاری خود راه‌اندازی کنید.
  • راه دوم استفاده از یک سرور نرم‌افزاری مانند ایزابل است. در این شرایط باید این نرم افزار را در یک سیستم کامپیوتری نصب کرده و اشتراک آن را خریداری نمایید. با این روش باید کلیه تجهیزات سخت‌افزاری را جداگانه تهیه کنید. البته انعطاف‌پذیری سرور‌های نرم‌افزاری از سانترال‌های تحت شبکه بیشتر است؛ اما در نهایت می‌توانید هر کدام را انتخاب کرده و در مجموعه کاری خود راه‌اندازی کنید.

برای استفاده از مرکز تلفن IP نیازی به راه‌اندازی یک شبکه کامپیوتری جدید ندارید. به عبارتی دیگر همان شبکه LAN که در اداره، دفتر یا سازمان خود راه‌اندازی کرده‌اید پاسخگوی مرکز تلفن شما خواهد بود. از سوی دیگر به اینترنت پر سرعت نیاز ندارید؛ زیرا حتی یک سرویس معمولی هم می‌تواند ارتباطات شما را بهینه کند.

تلفن ویپ

اکنون همه چیز آماده است و نوبت به خرید و راه‌اندازی تلفن تحت شبکه می‌رسد. از اینجا به بعد به سلیقه، بودجه، وسعت کسب و کار و نیازهای شما بستگی دارد. می‌توانید با یک جستجوی ساده در بازار مدل‌های مختلف این تلفن‌ها را بررسی کرده و مدل دلخواه خود را خریداری نمایید.

توجه داشته باشید که می‌توانید در مراکز تلفن تحت شبکه از لپتاپ، گوشی، تبلت و کامپیوترهای رومیزی هم برای برقراری تماس‌ها و پاسخ‌گویی به مشتریان استفاده کنید. فقط کافیست برنامه مخصوص را روی دستگاه خود نصب کنید تا به خطوط شهری مجموعه کاری خود دسترسی سریع داشته باشید. اینگونه حتی می‌توانید بیرون از مجموعه هم به تماس‌های ورودی پاسخ داده یا از طریق خطوط تلفن به برقراری تماس بپردازید. تنها چیزی که لازم دارید اتصال به اینترنت است!

چرا از تکنوکلاینت بخریم؟

تجهیزات ارتباطی در ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌ها معمولاً پایه‌ای‌ترین ابزار کار شما در امور دیجیتالی هستند. پس بهتر است این تجهیزات را از جایی تهیه کنید که از گارانتی محصولات خود پشتیبانی کند و در ارائه محصولات به مشتریان معتبر باشد.

تکنوکلاینت با داشتن کارشناسان و مشاوران مجرب می‌تواند در زمینه‌های مختلف از جمله تلفن‌های تحت شبکه پیشنهادات خوبی به شما دهد. پشتیبانی از گارانتی محصولات، پاسخگویی آنی و مشاوره تخصصی در خصوص خرید انواع تجهیزات کامپیوتری و تلفن تحت شبکه سیسکو و آوایا به مشتریان به صورت آنلاین، از دیگر دلایلی است که می‌تواند شما را به خرید از تکنوکلاینت ترغیب کند. برای خرید تلفن‌های تحت شبکه ویپ با بهترین و مناسب‌ترین قیمت با ما تماس بگیرید یا کلیک کنید.

لیست قیمت انواع تلفن تحت شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *