امروزه با توجه به گرانی تجهیزات IT و تنوع کالاهای موجود تیم متخصصین ما با همفکری یکدیگر تصمیم گرفتند پکیج پیشنهادی مناسبی برای کسب‌وکارهای متوسط ارائه دهند تا هزینه راه‌اندازی و خرید تجهیزات آن‌ها  که یکی از دغدغه‌های هرروز مدیران بوده به‌صورت چشم‌گیری کاهش پیدا کند.

بعد از معرفی‌های پکیج‌های برای کسب‌وکارهای کوچک نوبت به معرفی کسب کارهای متوسط است.

تعریف کسب‌وکارهای متوسط :

منظور از کسب‌وکارهای متوسط کسب‌وکارهایی با حداقل 15 کاربر و حداکثر 50  کاربر بوده است . کاربری‌ها در این کسب‌وکارها معمولاً در مراکز دولتی ، دانشگاه‌ها و مدارس ،شرکت‌های خصوصی، مراکز صنعتی و…

منظور از کسب کار متوسط این است که تعداد کاربران بیشتر نسبت به کسب‌وکار کوچک (مانند املاک) ولی با کارایی و توان قوی‌تر.

سؤال پیش‌فرض کسب کارهای متوسط؟

 سؤال پیش‌آمده این است که در این کسب کارها برای راه‌اندازی یا ارتقا با تعداد 30 کاربر به‌صورت پیش‌فرض آیا نیاز به خرید 30 لپ‌تاپ یا 30 کیس با متعلقات آن نظیر مانیتور، کیبورد، ماوس  بوده است ؟!!!!!!!!

پاسخ: نه!!!!!!

یکی از اشتباهات رایج که به علت عدم اطلاع کافی مدیران اتفاق خواهد افتاد همین موضوع بوده که هزینه ی گزافی را بر روی دوش مدیران کسب‌وکار خواهد داشت .

برای پاسخ کامل به این سؤال ابتدای کار به تعاریفی ساده می پردازیم.

زیروکلاینت چیست ؟

زیروکلاینت ها در واقع همان سیستم شخصی شما با ویندوز دلخواه شما که تجربه کاری همانند یک کیس یا لپ‌تاپ را به شما میدهند هستند با این تفاوت که زیروکلاینت نیاز به یک سرور جهت راه‌اندازی هر تعداد زیروکلانیت دارد. با استفاده از زیروکلاینت ها می توان بصورت چشمگیری در هزینه ها راه‌اندازی یک مجموعه صرفه جویی عظیمی کرد. امروزه زیروکلاینت ها توانسته اند با پروتکل های مختلفی نظیر PCoIP،Citrix،RDP،… تجربه ای واقعی از محیط ویندوز دلخواه به کاربران بدهد.

کمپانی های بزرگ نظیر اچ پی (HP)، دل (DELL) ، وایز(WYSE) در زمینه تولید زیروکلاینت ها بصورت تخصصی پا در میان گذاشته اند. زیروکلاینت ها با هزینه ای کمتر از کیس ها ولپ‌تاپ ها و حتی کم تر تین کلاینت توانسته اند محبوبیت خاصی در میان کاربران پیدا کنند.

مزایای استفاده از زیروکلاینت ها در کسب‌وکارهای متوسط :

  • زیروکلاینت ها دارای هزینه فوق پایین خرید نسبت به یک کیس یا لپ‌تاپ هستند.
  • توان مصرفی  برق کم تر از 10 وات زیروکلاینت ها نیز بصورت چشم‌گیری در صرفه جویی هزینه مصرفی برق کمک بزرگی به کسب‌وکارهای متوسط کرده اند، برای مثال :

30 کاربر که با کیس کار میکنند هرکیس حداقل 500 وات مصرف برق دارد، پس در مجموع 15000 وات مصرف برق روزانه که معادل روشن ماندن 150 عدد لامپ 100 وات بوده است را در پی دارد. مصرف برق در زیروکلاینت ها حداکثر 10 وات بوده که با 30 کاربر شما 300 وات مصرف برق که معادل روشن ماندن فقط 3 عدد لامپ 100 وات است را در پی دارید!!!!!!!!!

  • امنیت بالا در زیروکلاینت ها به گونه ای که امنیت داده ها بصورت 100 درصد تضمین شده، یکی از برترین خواص زیروکلاینت ها بوده است . مدیریت پورت ها در زیروکلاینت ها یکی دیگر از مسائل مهم بوده که توانسته کنترل کامل را برای مدیران شبکه فراهم کند. برای مثال :

همیشه حفظ اطلاعات و محرمانگی آن‌ها از مسائل مهم مدیران کسب وکارها بوده است. در زیروکلاینت ها شما توانایی مدیریت کاربران از جهات مختلف نظیر قفل کردن usb ها به گونه ای که نتوانند اطلاعاتی را از سیستم ها خارج یا وارد کنند یکی از موارد بوده است.

  • استفاده از منابع سرور توسط زیروکلاینت ها سبب شده که علاوه بر سرعت بالای دسترسی توسط کاربران ، مدیریت منابع بصورت تخصصی را نیز فراهم کنند.
  • فضای اشغالی کمتر از حتی تین کلاینت ها در زیروکلاینت ها سبب شده تا زیبایی محیط کارعلاوه بر مباحث گفته شده تامین شود. با توجه به گرانی فضاهای تجاری همیشه مساله فضا حائز اهمیت بوده که در کم ترین فضا بهترین استفاده شود. زیروکلاینت ها با فضایی نظیر 10*10سانتی متر کمترین فضا را اشغال میکنند.

برای راه‌اندازی زیروکلاینت ها باید یکی از مسیرهای مجازی سازی را بپیماییم . مناسب ترین و اسان ترین مسیر مجازی سازی برای کسب‌وکارهای متوسط استفاده از ویژگی خود ویندوز یعنی پروتکل مجازی سازی RDP است.

برای راه‌اندازی زیروکلاینت ها ما نیاز به یک منبع داریم که این منبع زیروکلاینت ها را تغذیه میکند. منبع نامبرده شده به عنوان سرور شناخته می شود.

نمودار مقایسه ای هزینه کلی خرید (میانگین قیمت در نظر گرفته شده است) :

قیمت یک کیس با پردازنده Core i5  (2.900.000  تومان) و هارد SSD 240G (Samsung EVO 800)  ( 1.100.000  تومان )و یک هارد HDD 500G (590.000  تومان) با حداقل رم 4 گیگابایت (280.000  تومان ) و حداقل گرافیک 2 گیگابایت (1.050.000 تومان) به‌صورت کلی حدود 6 میلیون تومان است

قیمت زیروکلاینت های این پکیج ها را میانگین ( 1.500.000  تومان) در نظر گرفتیم. متخصصین ما سرورDL380 G7   Hp را برای این تعداد کاربر انتخاب کرده اند؛ که این سرور دارای بدنه خام( 3.900.000 تومان) و 128گیگابایت حافظه رم ( برای 30 کاربر نیاز به 4 گیگابایت رم است، پس سرور ما باید حداقل 120 گیگابایت رم داشته باشد که 8 رم 16 گیگابایت( 8*1.200.000 تومان ) در نظر گرفته شده است.) همچنین 4 هارد سرور 600 گیگابایت 10K (4*950.000 تومان ) انتخاب شده است و مانند کامپیوتر مورد نظر ما  یک هارد SSD 240G (Samsung EVO 800)  ( 1.100.000  تومان ) برای راه اندازی نرم افزار های مجازی سازی (مانند VMware Workstation)  تعبیه شده است.

که به طور کلی این سرور قدرتمند حدود 18 میلیون تومان می شود.

نمودار قیمت اطلاعات بالا به شرح زیر است.

  • پکیج شماره 1:

زیروکلاینت وایز D200 و سرور اچ پی DL380 G7

این زیروکلاینت که به سفارش کمپانی DELL تولید شده است زیروکلاینت ای است با پردازنده قدرتمند ترادیشی نسل اول مدل TERA 1100 که به کمک مدیران آی تی آمده است که با حداقل امکانات سروری بتوانند از این زیروکلاینت استفاده کنند.

پردازنده ترادیچی که میتواند با پروتکل اختصاصی خود یعنی PCoIP حداکثر امکاناتی که یک زیروکلاینت دارددر اختیار کاربر قرار دهد.

پشتیبانی از انواع پرینتر و اسکنر سبب شده تا بسیاری از مدیران شبکه توجهشان به سمت این زیروکلاینت جلب شود.

با قیمتی رقابتی حدود (650.000 تومان ) نسبت به سایر زیروکلاینت ها به بازار آمده توانسته خیلی زود جای خود را در بازار ثابت کند و در بسیاری از سازمآن‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

 

  • پکیج شماره 2:

زیروکلاینت اچ پی T620 و اچ پی DL380 G7

یکی دیگر از دستگاه های پیشنهادی ما تین کلاینت محبوب Hp T620 است که دارای دو مدل دوهسته ای و چهارهسته ای میباشد. (قیمت 2.690.000 تومان)

این دستگاه یکی از پرفروش ترین تین کلاینت شرکت اچ پی بوده است. و خود به تنهایی در حد یک کیس متوسط میباشد؛ حال فرض کنید به عنوان یک زیروکلاینت استفاده شود چه میشود؟!! مشخصات این تین کلاینت به شرح زیر میباشد:

  • پردازنده دو هسته ای این تین کلاینت AMD GX-217GA و فرکانس کاری 1.7 گیگا هرتز و چهار هسته ای AMD GX-415GA  و فرکانس کاری 1.5 گیگا هرتز است.
  • ابعداد کوچک، طراحی زیبا، قابلیت ارتقاء رم تا 16 گیگابایت از نوع DDR3 و پشتیبانی از حافظه های پرسرعت M.2 SSD.
  • پشتیبانی از 2 مانیتور همزمان و کلیه وسایل جانبی: پرینتر، اسکنر و… و کیفیت کم نظیر 4K
  • سرعت بالا با دارا بودن پورتهای M.2 , mSATA

 

  • پکیج شماره 3:

زیروکلاینت اچ پی T610 و سرور اچ پی DL380 G7

زیرو کلاینت HP t610 یکی دیگر از تین کلاینت های برتر کمپانی HP می باشد. (قیمت 2.490.000 تومان )

  • این زیروکلاینت با فورم فکتور Tower در ابعاد 240*40*220 میلیمتر و با استحکام و دوام کاری فوق‌العاده است.
  • زیرو کلاینت HP t610 کارکرد بدون فن، 24 ساعته در 7 روز هفته را داراست.
  • زیرو کلاینت HP t610 پشتیبانی وسیعی از ارتباطات شبکه مانند شبکه سیمی 1000، بی‌سیم سرعت 300 و حتی بلوتوث را دارد.
  • با تهیه براکت اتصال مانیتور جداگانه، می‌توانید آن را در پشت مانیتور خود نیز نصب نمایید.
  •  این زیروکلاینت دارای 4 پورت USB 2.0 و 2 پورت USB 3.0 و پورت‌های میکروفن و هدفون است.
  • پشتیبانی از 2 مانیتور هم‌زمان و باکیفیت تصویر Ultra Full HD­ تصویری لذت‌بخش را با رزولوشن بسیار بالا تجربه نمود.
  • یک زیروکلاینت مناسب برای سازمآن‌ها، مراکز دولتی و بیمارستآن‌ها  میباشد.
  • پکیج شماره 4:

زیروکلاینت T520 و سرور اچ پی DL380 G7

پیشنهاد یک تین کلاینت پرفروش و قوی دیگر به عنوان زیروکلاینت؛  تین کلاینت HP t520 یکی از محبوب ترین تین کلاینت های شرکت HP می باشد. (قیمت 2.590.000 تومان)

  • پردازنده این تین کلاینت AMD GX-212JC دارای دو هسته و فرکانس کاری 1.2 گیگاهرتز است.
  • ابعدادکوچک، طراحی زیبا، قابلیت ارتقاء رم تا 8گیگابایت و پشتیبانی از حافظه‌های پرسرعت M.2SSD از نکات مثبت تین‌کلاینت می‌باشد.
  • حافظه آن نیز قابلیت ارتقا تا 256­ گیگ را دارد.
  • پردازنده گرافیکی این تین کلاینت نیز مدل AMD Radeon HD9000 است.
  • استحکام و دوام­‌کاری فوق­‌العاده این تین‌کلاینت بدون فن، کارکرد 24­ساعته در 7­روز هفته آن را موجب شده ­‌است.

 

  • پکیج شماره 5:

زیروکلاینت PXN و سرور اچ پی  DL380 G7

زیرو کلاینت DELL WYSE 5030 یکی از محصولات کمپانی Wyse است که به سفارش کمپانی بزرگ DELL تولیدشده است.

(قیمت 2.190.000 تومان )

زیرو کلاینت PXN که آن را به اسم زیروکلاینت WYSE 5030 هم می‌شناسند از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است و به دلیل زیبایی منحصربه‌فرد آن بسیار در دل کاربران جای گرفته است . از پردازنده اختصاصی ترادیچی نسل 2 مدل 2321 استفاده کرده که در سال‌های اخیر بسیار مورداستفاده کاربران بوده است.

  • استفاده از پردازنده اختصاصی ترادیچی نسل 2 در این زیروکلاینت به کاربران اجازه می‌دهد که با حداکثر سرعت بتوانند در بحث مجازی‌سازی از زیرساخت خود بهره ببرند. درواقع با استفاده این زیروکلاینت بدون افت فریم و تأخیر در تصویر میتوان به سرورمتصل شد و با حداکثر کیفیت به کارهای گرافیگی سنگین بپردازیم.
  • پکیج شماره 6:

زیروکلاینت وایز TX0 و سرور اچ پی DL380 G7

زیرو کلاینت Dell Wyse TX0 که از خانواده سری Tx می‌باشد یکی از برترین ریوکلاینت شرکت دل وایز میباشد و با مدل Wyse T10  معرفی شده است.

زیرو کلاینت Dell Wyse TX0 دارای یک پردازنده 1.2 گیگاهرتزی از خانواده Marvell می‌باشد .

حافظه ی رم این زیروکلاینت یک گیگابایت از نوع DDR3 می‌باشد . همچنین گرافیک این زیروکلاینت ادغام شده با پردازنده هست که خروجی HD را به کاربر خود ارائه میدهد. در استفاده از زیروکلاینت ها از حافظه ی رم سرور استفاده می‌شود و نیز از حافظه ی داخلی سرور برای ذخیره سازی توسط زیروکلاینت استفاده می‌شود .

زیرو کلاینت Dell Wyse TX0  می‌تواند با پروتکل‌های Microsift RDP و پروتکل Citrix به سرور متصل شود.

لازم به ذکر است تمامی پکیج‌های پیشنهادی ارزان‌ترین مسیرها برای راه‌اندازی بوده است و بسته به نیاز مشتری قابل‌تغییر و ارتقا است.