پروژکتور

افزایش طول عمر لامپ ویدیو پروژکتور

افزایش طول عمر لامپ ویدیو پروژکتور

ویدیو پروژکتور (Video Projector) یکی از دستگاه‌های نمایشگر پرکاربرد است که این روزها پای خود را به ادارات و حتی منازل باز کرده است. اما با وجود کاربردهای فراوان، این دستگاه هم نیاز به نگهداری و مراقبت دارد. اصلی‌ترین جزء ویدیو پروژکتور یعنی لامپ آن، حساس‌ترین بخش آن و شدیداً مستعد آسیب است. از این رو دانستن نکات و راهکارهایی برای حفظ و نگهداری آن خالی از لطف نیست. در ادامه همراه تکنوکلاینت باشید تا روش‌هایی برای افزایش طول عمر لامپ ویدیو پروژکتور ارائه دهیم.

انواع لامپ ویدیو پروژکتور چیست؟

ویدیو پروژکتورها بسته به تکنولوژی و سال ساخت، لامپ‌های متفاوتی دارند. در غالب پروژکتورها این نوع لامپ‌ها را می‌بینیم:

  1. لامپ متال هالید (هالید فلزی)
  2. لامپ LED
  3. لامپ هالوژن

هر کدام از این لامپ‌ها ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر بفرد خود را دارند و در پروژکتورهای مختلف استفاده می‌شوند.

نگهداری از این لامپ‌ها روش‌های متعددی دارد. در ادامه به بررسی جزئیات بیشتر می‌پردازیم.

چگونه عمر لامپ ویدیو پروژکتور را بیشتر کنیم؟

معمولاً طول عمر لامپ پروژکتور را بر مبنای ساعت می‌سنجند. در پروژکتورهای معمولی این عدد چیزی بین 1500 تا 3000 ساعت است. اما در تکنولوژی جدیدتر پروژکتورهای لیزری و LED این میزان به تقریباً ده برابر می‌رسد که نشان از بهبود دارد. با این حال و با رعایت یک سری نکات می‌توانید استفاده بهتری از پروژکتور خود داشته باشید.

 عمر لامپ ویدیو پروژکتور

  1. ویدیو پروژکتور را از دشمن اصلی آن یعنی گرد و خاک دور نگه دارید!

سعی کنید تا حد امکان دستگاه خود را در نزدیکی پنجره یا فضای باز قرار ندهید. هر چه دستگاه کمتر در معرض گرد و غبار باشد، احتمال خرابی لامپ آن کمتر می‌شود. همچنین به هنگام خاموشی پروژکتور خود را بپوشانید.

  1. زیاد ویدیو پروژکتور را خاموش و روشن نکنید!

هر دفعه که لامپ ویدیو پروژکتور را روشن می‌کنید، موج برقی ایجاد می‌شود که به اتصالات لامپ فشار وارد می‌کند و بر عمر مفید آن اثر می‌گذارد. اگر هم در خانه از پروژکتور استفاده می‌کنید لازم نیست برای تایم‌های کوتاه حتماً خاموشش کنید؛ این کار باعث کاهش عمر لامپ ویدیو پروژکتور می‌شود.

  1. به دمای ویدیو پروژکتور دقت کنید.

حتماً دمای دستگاه را کنترل کنید. گرمای بیش از حد به لامپ ویدیو پروژکتور فشار می‌آورد. حتی ممکن است به انفجار و سوختن دستگاه هم بی‌انجامد! مطمئن شوید جریان هوا در اطراف ویدیو پروژکتور وجود دارد و دریچه فن هم مسدود نیست.

  1. از فن خنک کننده پروژکتور استفاده کنید.

ویدیو پروژکتور شما دارای یک فن خنک کننده است که از داغ شدن بیش از حد لامپ جلوگیری می‌کند. زمانی که قصد خاموش کردن پروژکتور را دارید، بگذارید فن پروژکتور کمی بچرخد. این فن قبل از خاموش کردن پروژکتور به ‌صورت اتوماتیک متوقف می‌شود. خاموش کردن دستگاه پیش از خنک شدن ممکن است باعث ترک خوردن لامپ پروژکتور شود.

  1. از فیلتر هوا استفاده کنید.

فیلترهای هوای پروژکتور برای حفظ جریان هوا در اطراف دستگاه و جلوگیری از گرمای بیش از حد تعبیه شده‌اند. در صورت وجود گرد و غبار حتماً هر 3 ماه یک‌ بار فیلترهای هوا را تمیز کنید. تعمیر و نگهداری منظم فیلترها طول عمر لامپ پروژکتور را افزایش می‌دهد.

  1. دستگاه را روی حالت «اکونومی» بگذارید.

بعضی از ویدیو پروژکتورها مجهز به حالت Eco یا Lamp Economy Mode هستند. این حالت روشنایی لامپ را تا 20 درصد کم می‌کند و طول عمر لامپ را تا 50 درصد بیشتر می‌کند. از آنجا که اکثریت پروژکتورها با حداکثر روشنایی به فروش می‌رسند، بهتر است همان ابتدا نور را به صورت دستی کم کنید.

  1. به سراغ لامپ تصویرهای باکیفیت بروید.

اگر می‌خواهید لامپ ویدیو پروژکتور خود را تعویض کنید، به سراغ یک برند معتبر بروید. لامپ‌های معمولی بصرفه‌تر به نظر می‌رسند اما عمر کوتاه‌تری دارند. همچنین بسیار در معرض انفجار قرار دارند.

 عمر لامپ ویدیو پروژکتور

لامپ ویدیو پروژکتور را چه هنگام باید تعویض کرد؟

زمان تعویض لامپ ویدیو پروژکتور به میزان استفاده و نوع پروژکتور بستگی دارد. هر پروژکتور دارای عمر مفید لامپ خاص خود است که می‌توانید در دفترچه راهنمای پروژکتور ببینید. با این حال معمولاً لامپ‌های ویدیو پروژکتور حدود 2000 تا 4000 ساعت عمر مفید دارند.

به طور کلی وقتی که نور پروژکتور کمتر شده یا نویز و صدای بیشتری تولید می‌کند، بدانید که زمان تعویض لامپ فرارسیده است. همچنین اگر تصویر پروژکتور دچار خطوط یا لکه‌ شود ممکن است نشان دهنده‌ کارکرد زیاد لامپ باشد.

برای اطمینان از بهترین کارایی و نتایج تصویری، توصیه می‌شود وقتی لامپ پروژکتور نشانه‌های خرابی نشان می‌دهد آن را تعویض کنید.

چگونه فیلتر هوای ویدیو پروژکتور را تمیز کنیم؟

فیلتر هوای ویدیو پروژکتور برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل پروژکتور و حفظ کیفیت تصویر اهمیت زیادی دارد. برای تمیز کردن فیلتر هوای پروژکتور مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا اطمینان حاصل کنید پروژکتور خاموش و برق آن قطع شده است.
  • فیلتر هوای پروژکتور را با دقت بیرون بیاورید. این کار در بیشتر پروژکتورها با گشودن درب مربوط به فیلتر هوا انجام می‌شود.
  • با استفاده از یک مکنده یا برس نرم گرد و غبار روی فیلتر هوا را تمیز کنید. برای این کار بهتر است از یک برس نرم و خشک استفاده کنید و از هر گونه فشار بر روی فیلتر هوا خودداری کنید.
  • اگر فیلتر هوا خیلی کثیف است می‌توانید آن را با آب و مایع ظرفشویی تمیز کنید. پس از شستشو آن را به طور کامل خشک کنید و مطمئن شوید که هیچ قطره‌ای از آب روی فیلتر باقی نمانده است.
  • پس از تمیز کردن فیلتر هوا را به دقت درون پروژکتور قرار دهید و درب مربوط به آن را ببندید.
  • نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که تمیز کردن فیلتر هوا باید به صورت مرتب و در بازه‌های زمانی مشخصی انجام شود. در این صورت از ورود گرد و غبار به داخل پروژکتور جلوگیری می‌شود و عمر مفید پروژکتور افزایش پیدا کند.

 عمر لامپ ویدیو پروژکتور

نکات کاربردی هنگام نصب و استفاده ویدیو پروژکتور چیست؟

در ادامه به چند نکته که رعایت آنها به هنگام نصب و استفاده از ویدیو پروژکتور بد نیست نگاهی می‌اندازیم:

  1. بهتر است پروژکتور در یک محیط تاریک و بی‌صدا قرار گیرد.
  2. پیش از اتصال پروژکتور به دستگاه خود مطمئن شوید تمامی کابل‌ها به درستی وصل شده‌اند.
  3. مراقب باشید که لامپ پروژکتور در زمان استفاده داغ نشود و در صورت لزوم از فن خنک کننده استفاده کنید.
  4. هنگام جمع‌آوری و حمل پروژکتور برای جلوگیری از خرابی و آسیب‌دیدگی از جعبه و کیف مخصوص استفاده کنید.
  5. هنگام استفاده از پروژکتور حتماً به نوع وضوح تصویر پشتیبانی شده توسط پروژکتور و ابعاد صفحه نمایش توجه کنید.
  6. محل انتخابی نصب پروژکتور باید مناسب باشد و بهتر است برای نصب آن از یک کابل HDMI با کیفیت استفاده شود.
  7. برای داشتن تصویر باکیفیت، پروژکتور باید در فاصله مناسبی از صفحه نمایش قرار گیرد و زاویه نمایش نیز مناسب باشد.
  8. برای افزایش عمر مفید لامپ از پروژکتور بیشتر از حد نیاز استفاده نکنید. همچنین دستورالعمل‌های تعویض لامپ را در دسترس داشته باشید.
  9. در نهایت دستگاه را به دقت خاموش کنید و پروژکتور را تا زمان خنک شدن کامل آن قطع نکنید.

چرا از تکنوکلاینت خرید کنیم؟

در خرید ویدیو پروژکتور می‌توانید فاکتورهای زیادی را مد نظر داشته باشید. قیمت پروژکتور از اهمیت بالایی برخوردار است. با یک تحلیل و بررسی دقیق می‌توانید یک پروژکتور با قیمت مناسب و دربردارنده تمام نیازهای خود تهیه کنید. پس بهتر است دستگاه مورد نظر را از جایی تهیه کنید که معتبر بوده و گارانتی محصولات خود را پشتیبانی کند. فروشگاه معتبر تکنوکلاینت آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

تکنوکلاینت با بهره‌گیری از تیم فنی پشتیبانی خبره و به عنوان یک فروشگاه معتبر می‌تواند انواع پروژکتور از برندهای مختلف را در اختیار شما قرار دهد. پشتیبانی از گارانتی محصولات، پاسخگویی آنی و مشاوره تخصصی در خصوص خرید انواع تجهیزات تحت وب به مشتریان به صورت آنلاین، از دیگر دلایلی است که می‌تواند شما را به خرید از تکنوکلاینت ترغیب نماید.

لیست قیمت انواع ویدئو پروژکتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *