تین کلاینت

سوکت پردازنده FM2+ و BGA

سوکت پردازنده FM2+ و BGA

در این مقاله قصد داریم دو نوع سوکت پردازنده FM2+ و BGA را با یکدیگر مقایسه کنیم.

 

سوکت‌های پردازنده در واقع مکانی بر روی مادربورد است. توسط آم پردازنده به مادربورد متصل می‌شود و با آن ارتباط برقرار می‌کند. تا به امروز کمپانی‌های تولید کننده پردازنده سوکت‌های بسیاری را معرفی کرده‌اند. تابه حال کمپانی INTEL حدود 45 سوکت و کمپانی AMD حدود 30 سوکت را برای پردازنده‌های خود به ثبت رسانده‌اند.

 

تمامی پردازنده های ارائه شده تا به امروز در سه دسته بندی قرار می‌گیرند.

  • دسکتاپ
  • لپ تاپ
  • موبایل

دلایل ارائه سوکت جدید

یکی از اصلی ترین دلایلی که کمپانی های تولید کننده پردازنده هر چند وقت یکبار سوکت جدیدی ارائه می‌دهند این است که این کمپانی ها در تولید پردازنده‌های جدید خود سعی می‌کنند که عواملی مانند قدرت پردازنده و یا مصرف پردازنده را بهبود دهند و این باعث تغییر در شکل و اندازه پردازنده خواهد شد بنابراین آن‌ها مجبور به تغییر سوکت پردازنده خواهند شد.

از این رو به دلیل اینکه نمی‌توان سوکت پردازنده را در مادربورد تغییر داد این کار باعث خواهد شد که خریداران پردازنده‌های جدید مجبور به خرید مادربوردهای جدیدی شوند که از آن سوکت استفاده میکنند در نتیجه این کار برای آنها نیز سودآور خواهد بود.

سوکت پردازنده FM2+

سوکت پردازنده مدل FM2+ آخرین نسل از پردازنده شتاب یافته یعنی پردازنده‌های همراه با پردازشگر گرافیکی برای سیستم های دسکتاپی است.

سوکت پردازنده FM2+ دارای 906 پایه است که در یک شبکه مربعی 31×31 در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. این نسخه بازنگری شده نسخه FM2 میباشد که با اسم FM2r2 نیز شناخته میشوند. برای اولین بار این سوکت در سال 2014 برای پردازنده‌های شتاب یافته با معماری استیم رولر به بازار عرضه شد.

در حال حاضر میتوان پردازنده های به A6-A8-A10 از کمپانی AMD با این معماری اشاره کرد. این پردازنده های شتاب یافته هم اکنون در کشور ما در دسترس هستند. پردازنده هایی با دو تا چهار هسته پردازشی که با واحد گرافیکی GCN عرضه میشوند. سوکت‌های پردازنده FM2+ حتی با ریزپردازنده چهارهسته ای مدل آتلون X4 هم سازگار است. این نوع سوکت پردازنده از دو کانال حافظه رم از نوع DDR3 با نرخ انتقال 2133 مگاهرتز پشتیبانی میکند.

سوکت پردازنده BGA

و اما در سوکت‌های نوع BGA که انواع مختلفی هم دارند به گونه ای است که پردازنده در خود مادربورد قرار داده شده است و کاربر نمیتواند پردازنده را از مادربورد خارج کند. در استفاده از این نوع سوکت‌ها یا خیلی نمی‌توان آن را سوکت نامید (چون در نهایت پردازنده از مادربورد خارج نمی‌شود) شما باید فکر تغییر یا بروزرسانی پردازنده را از سرخود دور کنید و با هر پردازنده‌ای که روی مادربورد بسازید. این روش بیشتر در تین کلاینت ها و موبایل ها استفاده می‌شود.

از تین کلاینت های برند اچ پی دستگاه t630 را میتوان نام برد که از پردازنده نوع  BGA استفاده می‌کند و می‌توان تین کلاینت EliteDesk 705 G2 را نام برد که پردازنده نوع FM2+ استفاده می‌کند.

 

برای کسب اطلاع بیشتر درمورد سایر تین کلاینت های برتر کمپانی اچ پی و دل سایت ما را دنبال کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *