مجازی سازی

مزایای مجازی سازی دسکتاپ

مزایای مجازی سازی

(virtual desktop infrastructure) VDI همان مجازی سازی دسکتاپ است. در واقع مجازی‌سازی VDI یک محصول نیست بلکه یک فناوری است. کاربران می توانند به دسکتاپ خود بدون نیاز به قطعات سخت افزاری دسترسی داشته باشند، تمام اطلاعات کاربران بر روی یک سیستم مرکزی یا سرور ذخیره می‌شود و اطلاعات و برنامه‌ها از طریق پروتکل‌های ارتباطی به کاربر توسط زیروکلاینت‌ها و تین کلاینت ها  نمایش داده می‌شود. که هر کاربر توسط نام کاربری و رمز عبوری که برایش تعریف می‌شود می‌تواند وارد محیط دسکتاپ خود شود و با ریموت زدن به سرور برنامه های خود را اجرا کند. در این مقاله به بررسی مزایای مجازی سازی دسکتاپ می پردازیم.

جهت مطالعه مقاله مجازی سازی چیست کلیک کنید.

نرم افزارهای VDI را چه شرکت‌هایی تولید می‌کنند؟

  1. Microsoft
  2. Citrix
  3. VMware

بیشترین سهم بازار در اختیار ‌Citrix و بعد از آن VMware و در آخر Microsoft قرار دارد.

  • مایکروسافت در ابتدا Service  terminal را منتشر کرد و با ورود ویندوز سرور ۲۰۰۸ نام آن را به

 Remote Desktop Services تغییر داد.

  • محصول سیتریکس هم Citrix Presentation Server 4.0 بود و بعد XenDesktop را به

عنوان یک محصول مستقل منتشر کرد.

  • VMware محصول VDI خود را با نام Virtual Desktop Manager منتشر کرد که بعدا به

 VMware View و سپس Horizon تغییر نام داد.

 

تمرکز داده‌ها در یک فضای ذخیره سازی مجتمع امن

یکی از تفاوت‎‌های اصلی مجازی سازی دسکتاپ با سیستم‌های قدیمی این است که شما در سیستم‌های قدیمی هر کاربر یک کامپیوتر با سخت افزار مخصوص به خود داشت که لاجرم اطلاعات هم در درون همان کامپیوتر ذخیره می شد این یعنی اینکه شما اگر 200 کاربر می داشتید 200 کامپیوتر مختلف با 200 مجموعه ذخیره سازی پراکنده داشتید که حفظ امنیت این داده ها از رخنه تحت شبکه یا خارج سازی داده ها توسط کاربر تقریبا غیر ممکن بود بجز این طبقه بندی دسترس پذیری داده‌های عمومی در اختیار کاربران که بعضا هم نیاز بر دسترسی از طریق اینترنت به این داده ها مورد نیاز بود خیلی سخت یا غیر ممکن می کند.

اما در پلتفرم مجازی سازی دسکتاپ و اپلیکیشن همه پردازش‌ها و ذخیره سازی‌ها روی یک یا چند سرور که بر اساس تعداد کاربران سازمان یک مجموعه‌ای را تحت عنوان پلتفرم مجازی سازی دسکتاپ تشکیل می‌دهند، صورت می‌پذیرد که غالبا هم این پلتفرم با پروتکل‌های امنیت داده امن سازی می‌شوند. وقتی داده‌ها بصورت متمرکز در یک جا جمع می شود طبقه بندی داده‌ها و مدیریت داده‌ها آسان می‌شود. شما می‌توانید به هر کاربر به اندازه‌ای دسترسی به داده ها را تعریف کنید که نیاز دارد. علاوه بر آن وقتی پردازش‌ها هم روی سرور صورت می‌پذیرد این به معنی این هست که مدیریت IT می تواند توانایی کنترل نرم افزارهای اجرا شده در دسکتاپ کاربران را هم داشته باشد. هر کاربر فقط نرم افزارهای کاری خود را داشته باشد و توانایی نصب و اجرای نرم افزار خارج از حیطه کاری را نداشته باشد.

مجازی سازی دسکتاپ

امنیت داده‌ها در مجازی سازی

موضوع دیگر هم این است که برای امنیت داده ها هم چون داده ها متمرکز هست می توان برنامه ریزی‌های دقیقی را برای بکاپ گیری از داده‌ها به روش‌های گوناگون را انجام دهید تا احتمال از بین رفتن داده‌ها به صفر نزدیک شود. موضوع دیگر این است که هر سازمان یک سری داده را در اختیار عموم می‌گذارد و یا کاربرانی هستند که دورکار هستند و از طریق اینترنت به یکسری داده‌ها باید دسترسی داشته باشند که می توان با برنامه ریزی درست این امر را به راحتی در یک بخش از پلتفرم مجازی سازی دسکتاپ در اختیار کاربران یا عموم قرار داد.

شاید عنوان شود که قبلا هم ارتباط کاربر با سیستم سازمانی اش با ارتباط  VPN امکان پذیر بود که لازم است توجه کنیم که در ارتباط مدل جدید شما یک کانکشن ارتباطی برای همه کاربران با سیستم مجازی سازی دسکتاپ آن هم با لحاظ تمام الزامات امنیتی برقرار می‌کنید ولی در مدل های قدیمی هر کاربر با سیستم خود یک کانکشن ارتباطی برقرار میکرد که اگر در یک سازمان 100 نفر دورکار داشته باشیم نیاز به تعریف و برقراری 100 کانکشن از راه دور  آن هم با حداقل امنیت بود که این نه به صرفه .بود و نه امن توصیف می شد که این مزیت بسیار مهمی هست که مجازی سازی دسکتاپ  آن را به ارمغان آورده است.

یکپارچه سازی و شخصی سازی

یکپارچه سازی و شخصی سازی بهینه محیط کاری کاربران

هر سازمانی از تعدادی بخش مجزا با یکسری کاربران معینی تشکیل می شود مثل بخش فنی بخش مهندسی بخش روابط عمومی و مالی و بخش های مختلف که کاربران هر بخش هم معمولا از یک پکیج نرم افزار و سیستم یکنواختی استفاده می کنند که با بخش های دیگر بعضا می تواند متفاوت باشد.تیم IT قبلا به تعداد کاربران سیستم خریداری و سیستم عامل و نرم افزار های مختلف مورد نیاز کاربران را نصب و ارائه می کردند و پشتیبانی آنها را برعهده می گرفتند.

با پیاده سازی مجازی‌سازی دسکتاپ شما برای هر بخش (نه هر کاربر) یک سیستم عامل را بصورت ماشین‌مجازی نصب و آماده می‌کنید. این پلتفرم همان مجازی سازی دسکتاپ است که به تعداد کاربران از این ماشین تکثیر و ارائه می شود.

این کار پشتیبانی را راحت تر می کند. البته برای سازمان هم برای اینکه درک بهتری از محیط کاری پیدا کند و مدیریت مناسب‌تری داشته باشد مهم خواهد بود.

مدیریت و مانیتورینگ موثر داده‌ها توسط مدیریت IT سازمان

 متمرکز شدن دیتاها می‌تواند مدیریت داده‌ها و مانیتورینگ را موثرتر و بهتر کند. همچنین امنیت داده ها را میسر می‌کند. تصور کنید در یک سازمان 50 نفره وقتی اکوسیستم IT شما قدیمی باشد قاعدتا حداقل 50 عدد هارد دارید که در مکان های مختلف پراکنده می باشند، این وضعیت حفاظت از داده‌ها و مدیریت و طبقه بندی و دسترس پذیری داده‌ها را بسیار دشوار و در اغلب موارد غیر ممکن می‌کند ولی در پلتفرم مجازی سازی دسکتاپ تمام داده‌ها در دیتا سنتر در یک مجموعه ذخیره سازی ذخیره می‌شوند که مزیت‌های زیر را دارد:

  • امن سازی داده ها با بکاپ گیری مداوم و قراردادن مجموعه پشت فایروال
  • طبقه بندی راحت داده ها برای دسترس پذیری
  • دسترس پذیری بهتر و مناسب تر به داده های عمومی
  • کنترل کاربران برای جلوگیری از خارج سازی داده های حیاتی سازمان

مجازی سازی دسکتاپ

زیبا سازی محیط فیزیکی سازمانی

امروزه طراحی درست محیط کار در سازمان ها به عنوان یک اصل پذیرفته شده است. چون تاثیر مستقیمی در روحیه نیروی کار می گذارد. همچنین اگر سازمان با ارباب رجوع سر وکار دارد یک محیط زیبا و حرفه ای در ذهن مخاطب تاثیر مثبت موثری می گذارد. لذا اهمیت این موضوع بر کسی پوشیده نیست. حال تصور کنید در اکوسیستم های قدیمی یکسری سیستم‌های بزرگ و حجیم با کلی کابل و سیم‌های متصل به آن در تمام فضاهای کاری پخش بود که آلودگی بصری فزاینده ای را تولید می‌کردند.

اما امروزه با توجه به مدل پیاده سازی مجازی سازی دسکتاپ که اساسا تمام کامپیوتر ها با منابع پردازشی جمع شده در یک دیتا سنتر با تعداد انگشت شمار سرور و تمام پردازش ها در یک بخش مجزا صورت می پذیرد. در سمت کاربران یک دستگاه بسیار کوچک تحت عنوان زیروکلاینت که فقط وظیفه یک ترمینال را ایفا میکند. قرار است به سرور متصل و دسکتاپ یا اپلیکیشن کاری را به کاربر عرضه کند. این باعث شده که دیگر در اتاق‌ها ما شاهد باکس‌های بزرگ نباشیم. یک میزکاری شامل یک مانیتور و ماوس و کیبورد بیسیم می‌باشد. نه چیز دیگر!

VDI

کاهش مصرف بسیار موثر انرژی

امروزه دیگر از سیستم‌های با فن و پاور مصرف بالا در سیستم‌ها خبری نیست. دستگاه‌ها فن لس و مصرف بسیار پایین دارند. این موضوع در مصارف سازمانی و صنعتی که تعداد سیستم‌های بالا دارند بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

بطور مثال شما در یک سازمان با 200 کاربر اگر از سیستم‌های قدیمی استفاده می‌کنید 200 کامپیوتر با حداقل 300 وات مصرف دارید که در جمع می‌شود 60000 وات مصرف اما در یک اکوسیستم مدرن مجازی سازی شده شما 200 زیروکلاینت حداکثر 40 وات دارید و نهایتا سه سرور با مصرف 600 وات که جمعا می شود 9800 وات که قابل قیاس با مدل قدیمی نیست. علاوه بر این شما در اکوسیستم مجازی سازی دسکتاپ می توانید برای زمانی که برق قطع می شود طوری برنامه ریزی کنید تا دیتا سنتر شما با یک هزینه کم با راه اندازی UPS منابع پردازشی سازمان دچار مشکل و قطعی نشود.

 پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری سریعتر و موثرتر

هر سازمان و شرکتی یک بخش تحت عنوان بخش پشتیبانی و فنی دارد. شرح وظایف آن تعمیر و نگهداری و مانیتورینگ اکوسیستم IT سازمان می‌باشد. در اکوسیستم‌های قدیمی با توجه به اینکه سیستم‌ها استهلاک زیادی بواسطه مصرف برق بالا و جذب گرد وخاک بوسیله سیستم خنک کننده (فن)خیلی زود دچار خرابی شده و هزینه نگه داری بالا در بخش تامین قطعات و نیروی انسانی بیشتر در بخش فنی را به سازمان تحمیل می کرد.

علاوه بر آن برای بخش فنی هم کنترل تمام سیستم‌ها زمان بر و طاقت فرسا بود اما در پلتفرم مجازی سازی دسکتاپ شما به عنوان سیستم کامپیوتری که منابع پردازش داده سازمان محسوب می شود یک مجموعه کوچک از سرورها را دارید و یک سری زیروکلاینت که اصلا پردازشی انجام نمی دهند و بهمین واسطه استهلاک بسیار کمی نسبت به سیستم های قدیمی دارد و همین موضوع باعث شده است هزینه تعمیر نگه داری و نیروی انسانی بطور چشمگیری کاهش می یابد.

 

تشکیل یک پلتفرم پویا به واسطه  یکپارچه گی پلتفرم های گوناگون در کنار هم

یکی دیگر از مزیت‌های اصلی مجازی سازی دسکتاپ در این است که شما روی یک پلتفرم که متشکل از چند سرور می‌توانید تمام گونه‌های سیستم عامل از ویندوز لینوکس مک و یا سیستم عامل‌های موبایل مثل اندروید را در کنار هم نصب و به کاربران ارائه دهید.

یک کاربر می‌تواند همزمان از یک یا چند سیستم عامل که از قضا ممکن است گوناگون هم باشد استفاده کند. این مهم در اکوسیستم های قدیمی مستلزم وجود سیستم های کامپیوتری بیشتر برای یک کاربر بود.

خرید از تکنوکلاینت

نکته آخر: انعطاف و مقیاس پذیری VDI  قابل توجه است. به شما به راحتی این امکان را میدهد اگر به دسکتاپ فیزیکی جدیدی نیاز دارید می توانید به راحتی این ارتقاء را انجام دهید.

تا زمانی که سخت افزارهای سرور منابع لازم را داشته باشند این امکان را دارید که دسکتاپ های جدید برای کاربران فراهم بکنید. یعنی در کمترین زمان ممکن با چند کلیک می توانید دسکتاپ بیشتری را برای کاربرها ایجاد کنید تا از طریف موبایل یا تبلت و یا مرورگرهاشون به دسکتاپ تعریف شده وصل شده و کارهایشان را انجام بدهند.

شرکت تکنوکلاینت به صورت تخصصی در مبحث مجازی سازی فعالیت دارد. برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با متخصصین ما با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *