مینی کامپیوتر و مینی کیس

مزایای مینی کامپیوتر

مزایای مینی کامپیوتر

[vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

باگذشت زمان و پیشرفته شدن فنّاوری قطعات الکترونیکی روزبه ‌روز کوچک‌تر می‌شوند. مینی کامپیوتر‌ها نیز تابع همین تغییرات هستند و نمونه بارز پیشرفت فنّاوری، مینی کامپیوتر‌ها هستند. حتی امروزه کامپیوترهای جیبی نیز بسیار مرسوم هستند اما برای کاربردهای خاصی طراحی‌شده‌اند.

مینی کامپیوتر‌ها نیز به‌منظور خاصی طراحی‌شده‌اند و کاربری‌های خاص خود رادارند. کوچک شدن اندازه مینی کامپیوتر‌ها به دلیل کوچک شدن قطعات الکترونیکی در مرور زمان است. آن ها دارای یک برد الکترونیکی هستند که روی آن چیپست ها و تراشه‌ها تعبیه‌ شده‌اند.

امروزه دیگر در ادارات و سازمان‌ها نیازی به تعریف مینی کامپیوتر نیست. کمتر کسی پیدا می‌شود که در خصوص آن ها‌ها شناخت نداشته باشد. اما بسیاری بااینکه حتی از مینی کامپیوتر استفاده می‌کنند از برخی مزیت‌های آن نسبت به پی سی اطلاعی ندارند. در این مقاله ما قصد داریم تا مزایای مینی کامپیوتر را نسبت به پی سی بازگو کنیم و بدانیم چرا امروزه پی سی‌ها جای خود را به مینی کامپیوتر‌ها داده‌اند.

[/vc_column_text]

[vc_empty_space][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

انواع مینی کامپیوتر چیست؟

مینی کامپیوترها در انواع مختلف و با کاربردهای متعدد به بازار عرضه می‌شوند. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم:

  1. مینی کامپیوتر گیمینگ: با پیشرفت فراوان صنعت بازی‌های ویدیویی، سخت افزار مورد نیاز این بازی‌ها نیز پیشرفت چشمگیری داشته است. شرکت‌ها نیز از بازار عقب نمانده و اقدام به تولید مینی کیس گیمینگ کرده‌اند. این کامپیوترهای کوچک علیرغم ابعادشان، سخت افزاری بسیار قوی دارند. حتی در برخی مدل‌ها قابلیت ارتقا یا اضافه کردن کارت گرافیک مجزا را نیز دارند که یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید.
  2. مینی کامپیوتر اداری: این دستگاه کوچک مناسب کاربری اداری است و علاوه بر جنبه اقتصادی، به افزایش فضای مفید کاری نیز کمک می‌کند. این دستگاه‌ها کاربری عمومی دارند و از سخت افزار متوسط برخوردار هستند. نرم افزارهای آفیس و اداری به راحتی بر روی این سیستم‌ها اجرا می‌شود.
  3. مینی کامپیوتر کوچک خانگی: این دستگاه بسته به نیاز کاربر سخت افزار متوسط یا بسیار قوی دارد. از آنجا که بیشتر مینی کامپیوترهای موجود در بازار از چند مانیتور به طور همزمان پشتیبانی می‌کنند می‌توان آنها را به دیتا پروژکتور، تلویزیون و … وصل کرد یا به عنوان یک ساندبار حرفه‌ای استفاده نمود.
  4. مینی کامپیوترهای سازمانی: این دستگاه‌ها با نام تین کلاینت هم شناخته می‌شوند. تین کلاینت‌ها قابلیت این را دارند که در مواقع لزوم از منابع سخت افزاری سرور استفاده کنند. به همین دلیل این مینی پی سی‌ها قیمت کمتری داشته و برای سازمان‌هایی با کاربر زیاد مقرون بصرفه هستند.

مینی کیس

مزایای مینی کامپیوتر

1- پردازنده به صورت چیپست در مینی کامپیوتر‌ها

پردازنده در مینی کامپیوتر‌ها به ‌صورت یک چیپست غیرقابل تغییر درآمده است به‌طوری‌که نمی‌توان پردازنده را در مینی کامپیوتر ارتقاء داد. شاید تنها ایرادی که می‌توان به مینی کامپیوتر وارد کرد عدم‌تغییر پردازنده مینی کامپیوتر است اما این عدم‌تغییر را نمی‌توان جزو معایب مینی کامپیوتر ذکر کرد چراکه مینی کامپیوتر‌ها اکثراً کاربری‌های اداری دارند و پردازنده‌ی مینی کامپیوتر‌ها برای کارهای اداری سنگین نیز سال‌ها جوابگوی نیاز است. هرچند مینی کامپیوتر‌های جدید کمپانی HP سری EliteDesk قابلیت تغییر پردازنده را نیز دارند پس دیگر جای هیچ نگرانی نیست.

2- فاقد فن بودن مینی کامپیوتر

معمولاً پردازنده‌هایی که در مینی کامپیوتر‌ها استفاده می‌شود از سری پردازنده‌های کم‌مصرف هستند. به همین دلیل است که مینی کامپیوتر‌ها بی‌نیاز به فن برای خنک کردن پردازنده خود هستند.

همان‌طور که قبلاً هم می‌دانستید مینی کامپیوتر‌ها فاقد فن هستند و یکی از برتری‌های مینی کامپیوتر‌ها نسبت به پی سی‌ها فن لس بودن مینی کامپیوتر‌هاست. چون پردازنده‌های به‌کاررفته در مینی کامپیوتر‌ها کم‌مصرف هستند درنتیجه گرمای زیادی تولید نمی‌کنند و همان مقدار گرمای تولیدشده توسط هیت سینک موجود در مینی کامپیوتر دفع می‌شود. بنابراین مینی کامپیوتر را می‌توان در صنایعی که وجود فن باعث گردش آلاینده‌ها در محیط می‌شود، استفاده کرد. همچنین عدم وجود فن در مینی کامپیوتر بر عمر قطعات مینی کامپیوتر می‌افزاید چراکه در پی سی‌ها اگر فن از کار بیفتد قطعاً قطعه‌ای که پشت فن است از کار خواهد افتاد.

3- رم‌های کم مصرف در مینی کامپیوتر

در مینی کامپیوتر‌ها نیز از رم‌های کم‌مصرف استفاده می‌شود. رم‌های مینی کامپیوتر‌ها از نوع L به معنی کم‌مصرف هستند که اندازه‌ی آن‌ها کوچک‌تر از رم‌های پی سی است. درواقع رم‌های به‌کاررفته در مینی کامپیوتر‌ها همان رم‌های به کار گرفته‌شده در لپ‌تاپ‌هاست. بسته به نوع مادربرد در مینی کامپیوتر‌ها تعداد اسلات های رم می‌تواند یک یا دو عدد باشد.

کم‌مصرف بودن رم‌های مینی کامپیوتر‌ها تأثیری در کارایی آن‌ها ندارد و بازدهی رم در مینی کامپیوتر همان بازدهی رم در پی سی‌ها است. پس به دلیل پردازنده کم‌مصرف در مینی کامپیوتر‌ها و نیز استفاده از رم‌های کم‌مصرف در مینی کامپیوتر‌ها، مصرف برق در آن‌ها بسیار کاهش میابد به‌طوری‌که که برق مینی کامپیوتر از طریق یک آداپتور تغذیه می‌شود. مصرف برق در مینی کامپیوتر‌ها معمولاً حدود 65 وات است که در مقابل مصرف برق پی سی‌ها (500وات)، بسیار قابل‌تأمل است.همچنین چون جریان عبوری از مینی کامپیوتر کم است شوک‌های الکتریکی آسیب کمتری به برد مینی کامپیوتر میزند.

مینی کامپیوتر

4- حافظه از نوع ssd در مینی کامپیوتر

حافظه‌هایی که در مینی کامپیوتر‌ها استفاده می‌شود از نوع SSD هستند. این نوع حافظه‌ها که اغلب هم در مینی کامپیوتر‌ها استفاده می‌شود بسیار پرسرعت هستند. مزیت این نوع هاردها در مینی کامپیوتر نسبت به هاردهای مکانیکی در پی سی‌ها این است که SSD ها در مینی کامپیوتر‌ها سرعت بسیار بالایی دارند به‌طوری‌که ویندوز مینی کامپیوتر در 7 ثانیه بوت می‌شود!

و اینکه هاردهای SSD در مینی کامپیوتر‌ها مانند هارد های مکانیکی به ضربه حساسیت ندارند و ضربه‌های کوچک اخلالی در کار مینی کامپیوتر و هارد ایجاد نمی‌کند.

5- گرافیک‌های آنبرد در مینی کامپیوتر

در مینی کامپیوتر‌ها ما از گرافیک‌های آنبرد استفاده می‌کنیم این بدان معناست که پردازنده‌ی گرافیکی در پردازنده مرکزی مینی کامپیوتر ادغام‌شده است. اما مدل‌هایی از مینی کامپیوتر‌ها باقابلیت نصب کارت گرافیک مجزا ارائه‌شده‌اند که ازجمله می‌توان به مینی کامپیوتر اچ پی مدل t730 ومینی کامپیوتر اچ پی مدل t620 Plus اشاره کرد. کمپانی اچ پی این مینی کامپیوتر‌ها را برای کاربرانی که نیاز به کارت گرافیک مجزا دارند طراحی کرده است.

مینی کامپیوتر‌ها می‌توانند در دمای 30- درجه تا 60+ درجه به کار خود ادامه دهند ازاین‌رو می‌توان از مینی کامپیوتر‌ها  چه در تابستان و چه در زمستان در محیط‌های خارجی استفاده کرد.

6- کیفیت تصویر بالاتر مینی کامپیوتر

کیفیت خروجی تصویر مینی کامپیوتر‌ها به لطف استفاده از چیپست های گرافیکی AMD و INTEL به حد خود رسیده و بالاترین رزولوشن 4K را ارائه می‌دهند. پس مینی کامپیوتر‌ها را می‌توانید حتی به مانیتورهای 4K نصب کنید و از کیفیت تصویر آن لذت ببرید.

7- سایز کوچک مینی کامپیوتر

به علت سایز کوچک میتوان مینی کامپیوترها را به پشت مانیتور نصب کرد و یا در کنار مانتیور قرار داد.

[/vc_column_text][woodmart_products layout=”carousel” woodmart_css_id=”64c8a96ed5606″ taxonomies=”160″ autoplay=”no” hide_pagination_control=”no” hide_prev_next_buttons=”no” center_mode=”no” wrap=”no” sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ hide_out_of_stock=”no” lazy_loading=”no” scroll_carousel_init=”no” responsive_spacing=”eyJwYXJhbV90eXBlIjoid29vZG1hcnRfcmVzcG9uc2l2ZV9zcGFjaW5nIiwic2VsZWN0b3JfaWQiOiI2NGM4YTk2ZWQ1NjA2Iiwic2hvcnRjb2RlIjoid29vZG1hcnRfcHJvZHVjdHMiLCJkYXRhIjp7InRhYmxldCI6e30sIm1vYmlsZSI6e319fQ==”][vc_empty_space]

[/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *