هارد دیسک

چک کردن سلامت هارد دیسک

چک کردن سلامت هارد دیسک

حافظه های ذخیره سازی یکی از ارکان اصلی سیستم های کامپیوتری امروزی هستند. دو نوع حافظه های ذخیره ساز وجود دارند نوع اول به حافظه های دیسک سخت HDD معروف هستند و نوع دوم حافظه های ذخیره سازی دیسک جامد SSD هستند. سلامت هارد دیسک ها همواره یکی از دغدغه های کاربران بوده است. چرا که اگر سلامت هارد دیسک به خطر بیفتد ممکن است تمامی اطلاعات کاربر از دست برود.

اما چگونه باید بفهمیم سلامت هارد دیسک ما در معرض خطر است و راه حل های رفع آن و یا حتی جلوگیری از آن چیست ؟

در این مقاله روی صحبت ما هارد دیسک های HDD هستند.

از علائم خرابی هارد دیسک میتوان به این موارد اشاره کرد:

  • صداهای عجیب
  • فایل های خراب
  • کرش کردن سیستم هنگام بوت
  • سرعت پایین در تبادل اطلاعات

اما چندین راه برای چک کردن سلامت هارد دیسک ها وجود دارد که به شرح آن میپردازیم:

بهینه سازی و Defrag

بهینه سازی و Defrag

 

این برنامه که به صورت پیش فرض در سیستم عامل ویندوز وجود دارد وظیفه تشخیص و کاهش قطعه قطعه شدن اطلاعات روی هارد را دارد. به این ترتیب دسترسی به فایل ها سریعتر خواهد بود.

نرم افزار HDD Manufacture

نرم افزار HDD Manufacture

 

با استفاده از این نرم افزار به سایت سازنده هارد دیسکتان ارجاع داده خواهید شد و میتوانید با استفاده از نرم افزارهای بهینه ساز شرکت سازنده، هارد دیسک خود را بهینه سازی کنید.

ابزار CHKDSK

ابزار CHKDSK

 

این ابزار نیز در سیستم عامل ویندوز موجود هست و نیازی به نصب آن نیست. این ابزار کمک میکند تا بتوانید مشکلات هارد دیسک خود را پیدا کنید. بعد از اسکن توسط این ابزار تا حد امکان خودش برخی مشکلات را حل میکند اما در پاره ای موارد که مشکل حاد باشد با پیغامی به شما اطلاع خواهد داد که مساله مهم است و باید هارد تعمیر شود.

ابزار WMIC

ابزار WMIC

 

این ابزار نیز به صورت پیش فرض در سیستم عامل ویندوز است. این ابزار بسیار هوشمند است. این ابزار عملیات شناسایی و راه حل یابی را برایتان بسیار هوشمندانه و سریع انجام خواهد داد. همچنین ابزارهای بسیار دیگری نیز برای خطایابی و رفع ایراد هارد دیسک وجود دارند.

یکی از راه های جلوگیری از خرابی هارد دیسک ها مراقبت از آنها در برابر ضربه است چرا که هارد های HDD بسیار به ضربه حساس هستند.

شرکت تکنوکلاینت ارائه دهنده انواع تین کلاینت و زیروکلاینت‌های برندهای HP و  Dell در کشور میباشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت تکنوکلاینت مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *