مجازی سازی

مروری بر VMware vSAN

VMware vSAN

VMWare vSAN یک محصول ذخیره سازی نرم افزاری است که با همکاری VMware ESXi Hypervisor استفاده می‌شود. ذخیره‌سازی تعریف‌ شده توسط نرم‌افزار، بدون توجه به سخت‌افزار زیربنایی، ذخیره‌سازی را بر اساس سیاست‌ها مدیریت می‌کند.

کاربران می‌توانند سیاست‌ها و قوانینی را تعریف کنند که ویژگی‌هایی مانند در دسترس بودن و عملکرد را تعریف می‌کند. این سیاست‌ها را می‌توان خیلی ساده به ماشین‌های مجازی فردی اختصاص داد. هر زمان که تغییراتی نیاز باشد، این سیاست‌ها و قوانین را می‌توان با چند کلیک با استفاده از vSphere Web Client تغییر داده و اجرا کرد.

VMWare vSAN با ارائه قابلیت استفاده از این سیاست‌ها و قوانین برای مدیریت ذخیره سازی، هزینه و پیچیدگی موجود در راه حل‌های ذخیره سازی سنتی را کاهش می‌دهد.

معماری vSAN

VMware vSAN از معماری ذخیره سازی شیء گرا استفاده می‌کند که در آن هر شی نشان دهنده بلوکی از داده‌ها در ماشین مجازی (VM) است. اشیایی که ذخیره‌گاه داده vSAN را تشکیل می‌دهند عبارتند از VM Home (که حاوی فایل‌های پیکربندی VM است)، VM swaps، Virtual Disk (VMDKs) و Delta Disk (Snapshot) و غیره می‌شود.

یک کلاستر vSphere واحد مدیریت اولیه VMware vSAN است. شما می‌توانید یک کلاستر vSphere را به عنوان یک کلاستر تمام فلش یا vSAN هیبریدی ایجاد کنید. vSAN تمام فلش از فناوری ذخیره سازی فلش برای مدیریت هر دو سطح حافظه پنهان و ظرفیت استفاده می‌کند، در حالی که یک vSAN هیبریدی فلش و دوک‌های سنتی را ترکیب می‌کند.

در یک خوشه، یک رئیس تعیین شده وجود دارد که توسط تمام نودهای شرکت کننده در آن گروه انتخاب می‌شود. نقش رئیس این است که به‌روزرسانی‌های Cluster Monitoring، Membership و Directory Service (CMMDS) را از تمام نود‌ها استخراج کرده و آن‌ها را بین عوامل توزیع کند. در طی کشف خوشه، به هر نود نقشی به شرح زیر اختصاص داده می‌شود:

نقش اصلی

میزبانی که به عنوان Master تعیین شده است، تمام به‌روزرسانی‌های CMMDS را از تمام نودهای درون خوشه دریافت می‌کند. یک خوشه می‌تواند تنها یک میزبان اصلی داشته باشد.

نقش پشتیبان

میزبانی که به‌ عنوان پشتیبان تعیین می‌شود، زمانی که Master فعلی از کار بیفتد، نقش Master را بر عهده می‌گیرد. یک خوشه فقط می‌تواند یک میزبان پشتیبان تعیین شده داشته باشد.

نقش عامل

اعضای همان خوشه نقش عامل را بر عهده می‌گیرند. هنگامی که میزبان Master و Backup از کار بیفتند، Agent ها می‌توانند نقش Master یا Backup را بر عهده بگیرند. اگر خوشه دارای یک نودیا تعداد بیشتری نود باشد، بیش از یک میزبان می‌تواند نقش یک عامل را بر عهده بگیرد.

اجزای اصلی vSan

معماری vSAN دارای اجزای زیر است:

VMware vSAN CLOM

CLOM (مدیریت اشیاء سطح خوشه)

  • ایجاد و انتقال اشیاء درون خوشه.
  • اعتبار سنجی اشیاء بر اساس منابع موجود و سیاست‌های ذخیره سازی درون خوشه.
  • اطمینان از مطابقت اشیاء با سیاست‌های ذخیره سازی مشخص شده.
  • توزیع بارهای کاری به طور مساوی بین میزبان‌های vSAN.

DOM (مدیر اشیاء توزیع شده)

  • همگام سازی مجدد اشیا در حین بازیابی در کلاستر vSAN.
  • تعیین اینکه کدام فرآیندها از I/O به شی منتقل می‌شوند.
  • انجام I/O از طرف VM به یک شیء
  • هدایت LSOM برای تولید اجزای محلی شیء

LSOM (مدیر شیء ساختار یافته)

  • ارائه بافر خواندن/نوشتن.
  • رمزگذاری ذخیره اطلاعات vSAN.
  • گزارش شبکه ناسالم و دستگاه‌های ذخیره سازی
  • انجام مجدد I/O برای دستگاه‌هایی که در داخل خوشه خراب می‌شوند.
  • انجام بازیابی درایو حالت جامد هنگام راه‌اندازی میزبان.

CMMDS (نظارت خوشه، عضویت، و سرویس دایرکتوری)

  • کشف، ایجاد و نگهداری نودها در یک کلاستر vSAN.
  • تعریف نقش‌های خوشه vSAN.
  • ارائه موجودی برای همه اقلام در کلاستر vSAN، مانند دستگاه‌های شبکه و هاست.
  • ذخیره سازی اطلاعات فراداده در مورد اشیاء

RDT (انتقال دیتاگرام قابل اعتماد)

مسئول ارتباطات درون خوشه vSAN.

بهترین راه برای تجسم یک کلاستر vSAN این است که آن را به عنوان یک فرایند ساخت خانه در نظر بگیرید که در آن CLOM معمار است، DOM پیمانکار، LSOM کارگر و CMMDS مدیر پروژه است، در حالی که RDT کامیون تحویل تدارکات است.

vsan architecture

ویژگی‌های مهم VMWare vSAN

ویژگی‌های VMWare vSAN تا حد زیادی به نوع مجوز بستگی دارد، اما شامل موارد زیر است:

  • از مدیریت مبتنی بر سیاست ذخیره سازی (SPBM) برای مدیریت خودکار پروفایل‌های ذخیره سازی پشتیبانی می‌کند.
  • پشتیبانی از رمزگذاری داده در حالت استراحت تعریف شده توسط نرم افزار که از دسترسی غیرمجاز به داده‌ها در حالت استراحت جلوگیری می‌کند.
  • یک خوشه می‌تواند شامل 2 تا 64 نود باشد.
  • خوشه‌های گسترده‌ای را ارائه می‌کند که در آن بیش از یک سرور میزبان مجازی‌سازی می‌تواند در یک راه‌اندازی برای امنیت و در دسترس بودن بالاتر استفاده شود.
  • یک خوشه از deduplication (حذف کپی‌های تکراری از همان داده‌ها)، فشرده‌سازی داده‌ها و کدگذاری پاک‌سازی (محافظت از داده‌ها با تقسیم آن به بخش‌ها) پشتیبانی کرده و مدیریت ذخیره‌سازی کارآمد و امنیت را تضمین می‌کند.
  • پشتیبانی از کیفیت خدمات ذخیره سازی (QoS) را ارائه می‌دهد که به مدیران این امکان را می‌دهد تعداد عملیات ورودی-خروجی در ثانیه (IOPS) مصرف شده توسط ماشین‌های مجازی خاص را محدود کنند.

VMware vSAN 7.0 Update 2 دارای ویژگی‌های جدید زیر است:

به‌روزرسانی HCI Mesh

اکنون، خوشه‌های vSAN می‌توانند ظرفیت ذخیره‌سازی را با خوشه‌های غیر HCI Sphere به اشتراک بگذارند و بدون نیاز به مقیاس‌سازی منابع محاسباتی و ذخیره‌سازی یا جایگزینی سرورهای موجود، HCI را اتخاذ کنند. مجوز استقرار HCI Mesh برای خوشه‌های vSAN یا خوشه‌های vSAN به اشتراک‌گذاری فضای ذخیره‌سازی اکنون به مجوزهای vSAN Enterprise یا Enterprise Plus نیاز دارد.

مزایای استفاده از VMware vSAN

سادگی

تهیه و مدیریت VMWare vSAN ساده است زیرا در Hypervisor vSphere تعبیه شده است. شما می‌توانید آن را با استفاده از vSphere Web Client تنها با چند کلیک نصب و پیکربندی کنید.

چابکی

VMWare vSAN یک راه‌حل ذخیره‌سازی است که از یک راهبرد متناسب با همه پیروی نمی‌کند و در عوض به مدیران اجازه می‌دهد تا با استفاده از سیاست‌ها و قوانین، فضای ذخیره‌سازی را در صورت تقاضا، به سرعت و کارآمدی افزایش دهند.

مدیریت پذیری

راه اندازی، مدیریت و ارائه VMWare vSAN آسان است. مدیریت و تهیه آسان آن عملکرد را زیر سوال نمی‌برد، هزینه‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، دارایی‌ها را سریعتر آنلاین می‌کند و مدیریت موجودی را بهبود می‌بخشد.

هزینه کل مالکیت کمتر (TCO)

VMWare vSAN را می‌توان به راحتی بر روی سرورهای ارزان قیمت x86 مستقر کرد و هزینه‌های اولیه را برای مشاغل کاهش داد. در دراز مدت، زیرساخت بسیار مقیاس پذیر و استقرار سریع تغییرات مورد نیاز، آن را به یک راه حل ذخیره سازی ارزان‌تر و در عین حال کارآمد تبدیل می‌کند.

چگونه Parallels RAS از VMware vSAN استفاده می‌کند

Parallels® Remote Application Server (RAS) یک راه حل VDI است که به شما امکان می‌دهد برنامه‌ها را بدون توجه به زیرساخت زیربنایی مورد استفاده به دستگاه‌های نهایی تحویل دهید. Parallels RAS دسکتاپ‌های VDI را بر حسب تقاضا مستقر می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که فوراً چندین VM را برای برآورده کردن خواسته‌های کسب‌وکار خود مستقر کنید.

Parallels RAS از چندین هایپروایزر از جمله VMware ESXi پشتیبانی می‌کند و به شما امکان می‌دهد از مزایای ذخیره سازی VMware vSAN نیز استفاده کنید. با Parallels RAS می‌توانید به راحتی ماشین‌های مجازی مختلف را از هایپروایزرهای مختلف تحت یک زیرساخت مدیریت کنید. این انعطاف‌پذیری را با مزایای استفاده از VMWare vSAN به‌عنوان یک راه‌حل ذخیره‌سازی تعریف‌شده توسط نرم‌افزار ترکیب کنید. در نهایت می‌توانید سیاست‌های نرم‌افزاری تعریف‌ شده را به ماشین‌های مجازی مختلف با سهولت، افزایش مقیاس‌پذیری، سادگی، چابکی و هزینه کل مالکیت در بلندمدت تخصیص و ارائه کنید.

جمع بندی

توسعه روزافزون برنامه‌های مجازی در میان مشاغل کوچک و متوسط در سراسر جهان امری اجتناب ناپذیر است. فرصت‌های رشد گسترده‌ برای بازار امنیت در مجازی‌ سازی در آینده‌ای نزدیک فراوان خواهد بود. افزون بر این به اتکای اینترنت و افزایش استفاده از پلتفرم‌های مجازی‌سازی شده، ضرورت امنیت مجازی‌سازی در مقیاس بزرگ‌تر افزایش می‌یابد. در نتیجه سازمان‌ها بایستی از محیط‌های مجازی خود در برابر طیف وسیع تهدیدات محافظت کنند. با بهره‌گیری از بهترین روش‌های دفاعی تهدیدات برطرف می‌شوند؛ بنابراین سرمایه‌گذاری در ابزارهای امنیتی ضرورتی است که در حفظ امنیت به شما کمک می‌کند. شرکت تکنوکلاینت مفتخر است تا از مرحله مشاوره اولیه تا پیاده سازی و تأمین سخت افزاری همراه شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *