تکنولوژی

انواع روش‌های‌ بک آپ گرفتن (Backup)

انواع روش‌های‌ بک آپ گرفتن (Backup)

بک آپ گرفتن (Backup گیری) یکی از فرآیندهای لازم و ضروری هر شبکه به حساب می‌آید. زمانی که مدیر شبکه و یا حتی یک کاربرخانگی تصمیم به اعمال تغییراتی در شبکه و یا کامپیوتر خود می‌گیرد، قبل از انجام تغییرات باید از داده‌های الکترونیکی کامپیوتر خود و یا سرورهای خود Back up تهیه کند تا در صورت بروز مشکلی، اطلاعات خود را از دست ندهد. در این مقاله قصد داریم انواع روش‌های بک آپ گرفتن را معرفی کنیم. در ضمن این روش‌ها در برنامه‌ها، کامیپوترها و شبکه‌های مختلف مشترک می‌باشد .

انواع Back up (بک آپ گرفتن)

انواع Back up (بک آپ گرفتن)

Full Backup

در این روش از کلیه داده های انتخابی، Backup (نسخه پشتیبان) تهیه می شود. به عبارتی نرم افزار پشتیبان گیری ، افزوده شدن و نشدن داده های جدید به فایلها و فولدرهای انتخابی، برایش اهمیتی ندارد و هر بار از کلیه فایل ها و فولدرها Backup تهیه می کند.

 

Incremental Backup

خوب این روش از جمله روش‌هایی است که به دفعات در سیستم‌ها و شبکه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش بک آپ، ابتدا از کلیه فایل ها و فولدرها یک Full Backup گرفته می شود و دفعات بعدی که فرآیند Backup مجددا اجرا می شود، تنها از تغییرات فایل ها و فولدر ها نسبت به آخرین Backup ، Backup گرفته خواهد شد! بدین صورت در هر مرتبه اجرای فرآیند Backup گیری ، از کل فایل ها و فولدرها مجددا Backup گرفته نخواهد شد و تنها از تغییرات و داده هایی که بعد از آخرین Backup گیری افزوده شده اند، Backup گرفته خواهد شد.

 Differential Backup

در این روش، ابتدا از کلیه فایل ها و فولدرها یک Full Backup گرفته می شود و دفعات بعدی که فرآیند Backup مجددا اجرا می شود، تنها از تغییرات فایل ها و فولدرها نسبت به آخرین Backup Full، Backup گرفته خواهد شد! خوب در این روش هر بار که فرآیند Backup گیری اجرا می شود، آخرین Full Backupی که گرفته شده بررسی و سپس تغییرات را نسبت به آخرین Full Backup بررسی خواهد کرد و از آن تغییرات Backup گرفته خواهد شد.

Mirror Backup

Mirror Backup همانطور که از اسمش پیداست، از کلیه فایل ها و داده‌های مبدا، عینا Backup تهیه می کند. همانطور که از اسم آن پیداست، در صورتی که فایلی در Backup مبدا حذف شود، در نهایت آن فایل در Storage مقصد (محل ذخیره سازی Backup) نیز پاک خواهد شد. خوب این روش بک آپ گیری در مواردی می‌تواند خوب باشد. مثلا هنگامی که اطلاعات شما بنابر دلایلی (مثلا به دلیل آلودگی به ویرووس و یا وجود فایل های مخرب) در مبدا پاک شوند، کلیه آن فایل‌ها و اطلاعات در مقصد نیز ار بین می‌رود و شما این اطمینان را دارید که بک آپ تان آلوده نمی باشد.

 Full PC Backup or Full Computer Backup

همانند حالت Full Backup، تنها از کلیه فایل‌ها و داده‌ها بک آپ تهیه نمی شود. بلکه از هارد کامپیوتر و یا PC یک image تهیه می شود. این drive image مانند تهیه یک Snapshot از hard drive می باشد. دراین حالت بک آپ گیری، داده ها یا به صورت Compressed ذخیره می شوند و یا Uncompressed. در این حالت هنگام Restore کردن Backup، علاوه بر فایل ها، Document ها، Pictureها و Video ها کلیه system file ،Registry Programs و … نیز Restore می شوند. در برخی موارد به Full Backup Drive Image Backup نیز گفته می شود.

 

Local Backup

Local Backup

این حالت از بک آپ، لزوما Storage ی که فایل های Backup در آن ذخیره می شود باید به صورت مستقیم به کامپیوتر و یا سرور مبدا متصل شده باشد. از انواع Local Backup ها می توان به حالت های زیر اشاره کرد:

  • Internal Hard Drive
  • External Hard Drive (desktop or portable)
  • Optical Drives like CDs,DVDs and Blue Ray discs
  • هاردهای SSD مانند USB Thumb Drive یا Flash Drives
  • (Network Attached Storage (NAS
  • تهیه Backup در فولدر به اشتراک گذاشته شده یا کامپیوتری دیگر در شبکه
  • Magnetic tape Drive

Offsite Backup

هر نوع بک آپ که در آن Backup Storage از لحاظ جغرافیایی در منطقه و محدوده ای متفاوت از سیستم و سرورهای مبدا نگهداری می شوند، از نوع Offsite Backup به حساب می آیند. در برخی موارد بک آپ در مکان سرور و سیستم مبدا گرفته می‌شود اما سپس به منطقه‌ای متفاوت ارسال می‌شود.

Online Backup

از جمله روش های که امروزه توسط بسیاری از مراکز مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش Backup Storage از طریق شبکه های داخلی و یا بستر اینترنت به سیستم هایی که قصد گرفتن Backup از آنها را داریم، متصل می شوند. در این روش هیچ گونه نیروی انسانی مداخله نمی کند. عبارت Online از آن جهت مورد استفاده قرار می گیرد که کلیه Storage Device  و امکانات به یکدیگر در هر لحظه و زمان متصل می باشند.

Remote Backup

Remote Backup

این روش به نوعی Offsite Backup می باشد با این تفاوت که جهت دسترسی به Backup Storage نیازی به حضور فیزیکی در محل نمی باشد و شما می توانید از راه دور کار خود را انجام دهید و این دلیل بکار رفتن واژه Remote در این روش می باشد. مثلا در صورتی که شما بک آپ‌های خود را در بانک نگهداری کنید، در صورت نیاز به آنها لازم نیست به بانک بروید و می توانید از قابلیت Remote استفاده کنید. این نوع Backup به نوعی مشابه Online Backup می‌باشد.

Cloud Backup

این روش بک آپ گیری به نحوی مشابه Online Backup و Remote Backup می‌باشد. در این روش داده‌ها در Storage Backup  قرار می‌گیرند که به سیستم مبدا از طریق اینترنت متصل است و جهت ورود به آنها باید از Credential تعیین شده استفاده کرد. عبارت Cloud بدلیل وجود Storage مدرن و پیشرفته که از طریق اینترنت قابل دسترسی می‌باشد، مورد استفاده قرار گرفته است.

FTP Backup

از این رو میتوان از فایل های لوکالی خود در این سرورها Backup تهیه کنید. زمانی که شما می‌خواهید از این روش Backup گیری استفاده کنید، باید برنامه‌ای را انتخاب کنید که FTP Backup را پشتیبانی کند. شما باید آدرس وب مربوط به FTP Server خود را مثلا (ftp://tosinso.com/) وUsername و Password را مشخص کنید، سپس ابزار Backup شما شروع به کار کردن خواهد کرد.

امیدواریم با خواندن این مطلب به جواب سوال خود رسیده باشید و به راحتی بک آپ گرفتن را اجرا کنید. کمپانی تکنوکلاینت واردکننده انواع تجهیزات کامپیوتری در ایران است. تمامی محصولات دارای ضمانت معتبر می باشند. ‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *