تکنولوژی

تفاوت سری‌های مختلف پردازنده Intel

تفاوت سری‌های مختلف پردازنده Intel

سری پردازنده K برای چه کارهایی مناسب است؟

اولین سری پردازنده Intel سری k است. وجود حرف K در انتهای نام پردازنده‌های اینتل به قابلیت اورکلاک دستی پردازنده اشاره دارد. این پردازنده‌ها معمولا از نسخه‌های معمولی گرانتر بوده و قدرت بالاتری دارند. برای مثال Core i9-10900K :

سری پردازنده T برای چه کارهایی مناسب است؟

وجود حرف T در انتهای نام پردازنده حاکی از کم مصرف بودن آن است به گونه‌ای که این پردازنده‌ها توان مصرفی کمتر از 50 وات دارند. برای مثال Core i5-10500T :

سری پردازنده H برای چه کارهایی مناسب است؟

وجود حرف H در انتهای نام پردازنده به معنای موبایل بودن (قابل حمل بودن) پردازنده است. در واقع پردازنده‌هایی که اینتل برای لپ‌تاپ‌ها یا تبلت‌ها تولید می‌کند از این پسوند برخوردار هستند. البته حرف H به معنای قدرت بالای گرافیک مجتمع پردازنده نیز هست که در واقع مخفف کلمه High یعنی بالا است. برای مثال Core i9-10885H

تفاوت سری‌های مختلف پردازنده Intel

سریپردازنده HQ برای چه کارهایی مناسب است؟

در پردازنده‌های سری HQ این علامت مخفف High Performance Graphic Quad Core  است و به معنی چهار هسته‌ای (یا بیشتر) با عملکرد قوی می‌باشد .این سری از پردازنده‌ها دارای حافظه‌ی Cache 6 مگابایت و بیشتر هستند .

پردازنده‌های سری HQ از نوع BGA به این معنی است که روی برد لپ‌تاپ ثابت هستند و امکان جدا کردن آن‌ها وجود ندارد و جدا کردن آن‌ها فقط با دستگاه‌های مخصوص امکان پذیر است .این پردازنده‌ها قدرت پردازش بالاتری نسبت به پردازنده‌های سری U و M دارند و همچنین مصرف برق بالاتری دارند .

این پردازنده ها مناسب برای کار‌های محاسباتی و مهندسی و بازی‌های حرفه‌ای، طراحی، میکس و مونتاژ مناسب هستند .

سری پردازنده Y برای چه کارهایی مناسب است؟

پردازنده هایی که حرف Y دارن یعنی خیلی خیلی کم مصرف هستن و بیشتر در تبدیل پذیر‌ها و یا آلترابوک‌ها دیده می‌شوند.این نوع پردازنده‌ها مصرف انرژی کمی دارند. اگر استفاده شما از لپ تاب تنها محدود به وبگردی و مرور اسناد می‌شود، این پردازنده‌های سری Y و M هستند که می توانند در لیست خرید شما جای گیرند.

در واقع تراشه های U و Y و M که در لپ تاپ و  دستگاه های موبایل مشاهده می کنید، برای صرفه جویی در مصرف باتری است تا اینکه نشان دهنده عملکرد دستگاه باشد.

سری پردازنده S برای چه کارهایی مناسب است؟

پردازنده با پسوند S به معنای کم مصرف بودن آن است. این سری از پردازنده ها در ابعاد کوچک برای تجهیزات همراه استفاده می شوند.

سریپردازنده U برای چه کارهایی مناسب است؟

این سری پردازنده ها  مخفف Ultra Low Power هستند و این سری  سی پی یو های شرکت اینتل بسیار کم مصرف هستند.به همان اندازه که کم مصرف هستند قدرت و سرعت پردازش این نوع پردازنده کاهش می یابد.سری پردازنده‌ی U از سری پردازنده‌های پسوند M ضعیف تر هستند.

مصرف برق این پردازنده‌ها 15 وات است و نسب به سری‌های متوسط  CPU 40 وات  است بهتر و به صرفه تر است.اگر موارد کار شما با لپ‌تاپتان کارهای رندرینگ و گیمینگ است سری  U به درد شما نخواهد خورد و نمی‌تواند جوابگوی کار شما نیز باشد.

تفاوت سری‌های مختلف پردازنده Intel

 

امیدواریم با خواندن این مقاله به تفاوت و کاربری‌ مختلف انواع سری‌های پردازنده اینتل پی برده باشید. تکنوکلایت وارد کننده انواع لوازم جانبی با گارانتی معتبر در ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *