زیروکلاینت

تاریخچه زیروکلاینت ها

تاریخچه زیروکلاینت ها

در این مقاله به تعریف کامل تاریخچه زیروکلاینت ها خواهیم پرداخت. بحث برسر نقاط قدرت و ضعف مشتریان تین‌کلاینت‌ها درمقابل مشتری‌های کیس‌های بزرگ دریک محیط محاسباتی برای سال‌های زیادی ادامه دارد. تین کلاینت و زیروکلاینت ها به عنوان یک متد ترجیح داده شده برای انتشار اطلاعات و یک کمپانی با ابزار کلیدی، که بدون چون و چرا و بحث خاصی، از لحاظ ارزش مالی (هزینه) بسیار کارکرد داشته نسبت به بقیه ی کامپیوترها و مناسب برای AT شناخته شده است. در اواخر سال 2003، نارضایتی در رابطه با استراتژی و خدمات و عدم اعتماد در بین کاربران وجود داشت. در این حین شرکت ماکروسافت شروع به منسوخ کردن کیس‌های قدیمی و و طراحان شرکت به ساخت فناوری جدید به جای کیس‌های قدیمی کردند که با سیستم ویندوز به صورت پرکاربرد بود.

تعریف و توصیف:

زیروکلاینت (ایستگاه) مجموعه ای از مولفه ها (مانیتور، صفحه کلید و موس) است که هیچ‌کدام از آنها به‌طور مسقل از هوش قابل برنامه‌ریزی برخوردار نیستند و به یک پردازنده متمرکز (میزبان کامپیوتر) برای اجرای همه برنامه ها و پردازش اطلاعات متکی است. اتصال بین زیروکلاینت و سرور یک اتصال مستقیم، نقطه‌به‌نقطه است که با سرعت اتوبوس کار می‌کند و نیازی به پروتکل شبکه نیست.

هر خوشه در زیروکلاینت می‌تواند به عنوان یک مؤلفه شبکه یک سیستم محاسباتی توزیع شده یا به عنوان یک سیستم گروه کوچک خود عمل کند. هنگامی که با کارایی بالای سیستم تحویل سرعت اتوبوس همراه است، فناوری زیروکلاینت یک پلتفرم بی نظیر برای سیستم های مبتنی بر تراکنش های کوچک و کوچک که به یک بانک اطلاعاتی مشترک دسترسی دارند، ارائه می دهد. از آنجا که یک زیروکلاینت از سخت افزار کامپوننت کم هزینه استفاده می کند، بدون داشتن اطلاعات و پردازش محلی ، هزینه آن برای هر صندلی شبیه به رایانه های شبکه است. به همین ترتیب، زیروکلاینت ها برای ارتقا، تعمیر و نگهداری و پشتیبانی از یک مکان واحد (کامپیوتر میزبان) ارائه می دهند، بنابراین باعث کاهش چشمگیر مجوزها و هزینه های سیستم می‌شوند.

تاریخچه فناوری زیروکلاینت:

زیروکلاینت فناوری دارای ریشه های اولیه خود در محاسبات mini mainframe  است، جایی که کارهای محاسباتی و اجرای برنامه متمرکز شده و اطلاعات از طریق دستگاه های ترمینال که فاقد شعور قابل برنامه ریزی، ergo، “پایانه های گنگ” (بعداً به “mainframe interactive” تغییر یافته اند ) برای چندین کاربر ارسال و نمایش داده می‌شود.

پایانه‌های مبتنی بر کاراکتری مانند ایستگاه های اولیه 3270، 5250 و VT52 / VT100 رابط کاربری را در انواع مختلف سیستم ارائه می دهند. این پایانه ها به طور معمول از طریق لینکهای سریال پهنای باند کم ( به عنوان مثال کمتر از 9.6  Kbps ) به هاست وصل می شدند. خروجی از برنامه از طریق لینک سریال به سیستم عامل ترمینال برای نمایش درصفحه کاربر توسط سیستم عامل منتقل شد.

رایانه های شخصی

هنگامی که رایانه های شخصی معرفی شدند، معماری محاسباتی آنها یک تغییر اساسی برای صنعت بود. در رایانه شخصی، برنامه های کاربردی می توانند به صورت محلی بر روی دسک تاپ کاربر اجرا شوند، بنابراین نیاز به انتقال سیستم عامل به یک صفحه نمایش کند و خارجی را از بین می‌برد. برخی از اولین برنامه های PC شبیه سازهای ترمینال بودند به طوری که یک رایانه شخصی می تواند ترمینال گنگ را بر روی دسکتاپ جابجا کند.

تأثیر این تغییر در معماری چشمگیر و سریع بود. وقتی توسعه دهندگان فرض “یک کاربر ، یک رایانه” را پذیرفتند، برنامه ها تغییر کردند. با استفاده از این فرض کاربر اختصاصی، برنامه‌های رایانه ای برای افزایش حداکثر کارایی، دسترسی مستقیم به سخت افزار را آغاز کردند. به عنوان مثال رابط کاربری با دور زدن سیستم عامل به طور کامل و آدرس مستقیم دستگاه نمایشگر بهینه شد.

نتیجه پیشرفت در چیپست‌ها

سپس، در اواسط دهه 1990، همزمان با بهبود عملکرد در چیپست های جدیدتر Intel x86، رابط کاربری کامپیوتر از شخصیت مبتنی بر کاراکتر به گرافیکی تغییر یافت. Windows و OS / 2 به سیستم عامل های رایج برای رایانه های شخصی مستقر اینتل تبدیل شدند. در این محیط های پیشرفته، سیستم عامل کنترل بیشتری بر دسترسی و استفاده از سخت افزار رایانه شخصی داشت. در مدیریت نمایشگر ، سیستم عامل بین برنامه و آداپتور نمایش داده شد. به عنوان یک نتیجه از عملکرد سیستم عامل بی فزاینده و برنامه های کاربردی پیچیده تر، ارائه پشتیبانی از محیط PC سخت تر و گران تر شد.

در همین مدت، زیروکلاینت ها (هنوز هم از اتصال سریال استفاده می کند) عملکرد کم و درک کمتری را به عنوان نتیجه مستقیم افزایش مقدار اطلاعات منتشره از آن اتصال برای برنامه های بطور فزاینده گرافیکی و “کاربرپسند” ارائه می دهد. در مقایسه کمتر از 2000 بایت در یک صفحه نمایش مبتنی بر کاراکتر با بیش از 300000 بایت برای نمایش پیکسل های گرافیکی در کوچکترین صفحه نمایش ویندوز، آشکار شد که اتصال سریال دیگر راه حل مناسبی را ارائه نمی دهد.

MDA

نوع جدیدی از سخت افزار اتصال در اواخر دهه 1980 معرفی شد که به طور کلی از آن به عنوان آداپتور چند صفحه نمایش ( “MDA” ) یاد می شود . این تابلوهای افزودنی حاوی چندین چیپست VGA بوده و از انواع کابل کشی ( فیبر نوری ، کواکسیال و غیره ) استفاده می شده است . همه آنها وقتی با محیط سیستم عامل تطبیق می شوند داده های نمایشگر را مستقیماً به چندین صفحه نمایش VGA با سرعت اتوبوس تحویل می دادند . در اواسط دهه 1990، این آداپتورهای چند صفحه ای برای استفاده در انواع مختلفی Unix (از جمله SCO)، سایر سیستم عامل های اختصاصی (از جمله PC-MOS ، VM386 ، THEOS) و سیستم عامل های DOS پیشرفته ( همزمان و چندتایی ) بودند.

این MDA ها پیشینیان اولیه سخت افزاری بودند که امروزه توسط فناوری زیروکلاینت مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه، سخت افزارهای چند صفحه‌ای از تراشه های SVGA / XGA استفاده می کنند، از وضوح تصویر 1600 × 1200 در رنگ کامل پشتیبانی می کنند و مستقیماً جریان های ویدیویی را از طریق انواع رسانه انتقال سرعت بالا به چندین نمایشگر تحویل می دهند.

استفاده از این سخت افزار با سرعت انتقال اتوبوس برای نمایشگرهای ویدیویی اضافی، پایه و اساس سخت افزار لازم را برای ارائه فناوری کارآمد زیروکلاینت ها برای سیستم عامل های ویندوز فراهم کرده است.

تعریف زیروکلاینت:

یک رایانه شخصی دارای یک آداپتور یک صفحه نمایش ، یک درگاه ماوس و یک کنترلر صفحه کلید است. زیروکلاینت دارای آداپتورهای صفحه نمایش چندگانه ، پورت های ماوس متعدد و کنترل کننده های صفحه کلید متعدد است . از طریق نرم افزارهای سیستمی که روی PC Host زیوکلاینت ساکن هستند ، چندین ماشین مجازی یا ایجاد می شوند که هر یک با یک آداپتور نمایشگر ، ماوس و صفحه کلید مرتبط هستند . ورودی به طور مستقیم از ماوس و صفحه کلید آن خوانده می شود . خروجی مستقیماً روی آداپتور صفحه نمایش آن نوشته شده است . مانند هر معماری محاسباتی ، اجزای سخت افزاری و نرم افزاری نیز برای ارائه این قابلیت پیشرفته درگیر هستند.

مولفه های اصلی زیروکلاینت‌ها:

سرور – کامپیوتر استاندارد با آداپتورهای صفحه نمایش متعدد

دستگاه های ورودی و خروجی استاندارد (یا USB) (مانند مانیتور ، موس ، صفحه کلید ، صدا ، صفحه لمسی ، سریال و غیره)

سیستم تحویل با سرعت بالا – اتصال مستقیم یا پسوند

مؤلفه نرم افزار – نرم افزار Multiuser یا مجازی سازی

نرم افزار :

همانطور که قبلاً اشاره شد، فناوری زیروکلاینت سالهاست که در مدل های مختلف وجود دارد، اما تا زمان معرفی نرم افزار Applica در اواخر سال 1996، هیچگاه فناوری سرویس گیرنده زیروکلاینت بر روی پلتفرم ویندوز 95/98 اجرا نشده بود.

ویندوز 95/98 شامل قابلیت‌های چند وظیفه‌ای پیشگیرانه و اولین پلتفرم مبتنی بر ویندوز بود که در آن می توان فناوری زیروکلاینت را به طور مؤثر پیاده سازی کرد. در نسخه‌های قبلی ویندوز (3.x)، چندین برنامه می‌توانند در ویندوز خود باز شوند، اما فقط در هر زمان مشخص یک برنامه فعال بود. به عنوان مثال، یک کاربر می‌تواند ویندوز های Word و Excel را نشان دهد، اما پس از شروع یک محاسبه مجدد طولانی در Excel ، کاربر نمی تواند به Word متصل شود تا محاسبه اکسل کامل شود.

با توجه به مثال بالا با استفاده از وظیفه های پیشگیرانه در ویندوز 95/98، کاربر می تواند Word و Excel را باز کند ، یک محاسبه مجدد طولانی را در Excel آغاز کرده و سپس بلافاصله به Word تغییر دهید تا یک سند را ویرایش کند در حالی که محاسبات دوباره در پس زمینه انجام شد.

در سطح پایین تر، یک سرور با استفاده از فناوری زیروکلاینت دارای پیشرفت های نرم افزاری سیستم است که از چندین ماشین مجازی می کند. هر یک از این ماشین ها با آداپتور نمایشگر، ماوس، صفحه کلید و صدای اختیاری همراه است. همانطور که قبلاً نیز گفته شد، نرم افزار سیستم مستقیماً ورودی را برای هر دستگاه مجازی از ماوس و صفحه کلید مربوطه منتقل می کند. به طور مشابه، خروجی مستقیماً به آداپتور نمایشگر زیروکلاینت مربوطه نوشته می شود.

مزایای زیروکلاینت

یکی از مزایای بارز طراحی زیروکلاینت، عملکرد ویدیویی بسیار بالا است. حضور فیزیکی یک چیپست ویدئویی برای هر یک از ماشین های مجازی باعث از بین رفتن سربار تقلید، بسته بندی و انتقال سفارشات گرافیکی یا فیلم می شود. درجه‌ای که این عملکرد از مزایای زیروکلاینت به طور مستقیم مرتبط می‌شود تا حدی که رنگ و گرافیک توسط برنامه (های) در حال اجرا در زیروکلاینت استفاده می‌شود.

علاوه بر این، عملکرد بهبود می‌یابد زیرا تمام داده‌های نمایش داده می‌شوند نه با اتصال به شبکه باسرعت انتقال اتوبوس. اتصال به شبکه نیاز به انتقال داده‌ها در بسته‌ها و استفاده از برخی پروتکل ها دارد. توان مؤثر یک شبکه در هر مقطع زمانی توسط عوامل مختلفی از جمله پهنای باند و میزان ترافیک فعال در شبکه در آن زمان تعیین می‌شود. انتقال نقطه به نقطه داده‌های نمایش مستقیم از ساختار حافظه به نمایشگر ویدیو می‌تواند در بخش کوچکی از زمان مورد نیاز برای انتقال داده های مشابه از طریق شبکه اتفاق بیفتد.

فناوری زیروکلاینت همچنین با استفاده از یک PC Host و ایستگاه های متعدد ( هر یک متشکل از مانیتور ، ماوس و کیبورد ) به جای چند رایانه شخصی که بصورت جداگانه پیکربندی شده و در یک شبکه کوچک تنظیم شده اند ، نصب ، پیکربندی و پشتیبانی ساده ای را ارائه می دهد.

معماری زیروکلاینت ها:

معماری زیروکلاینت‌ها و ترکیب بهترین ویژگی‌های تین کلاینت‌ها و معماری استاندارد رایانه شخصی همانند سرویس گیرنده نازک، برنامه های کاربردی در رایانه میزبان مشترک اجرا می‌شوند. این هزینه را به حداقل می رساند ، بالاترین عملکرد را ارائه می دهد و قابلیت مدیریت را بهبود می‌بخشد.

 

خلاصه:

معماری زیروکلاینت، جنبه های کلیدی زیروکلاینت، NC و رایانه شخصی را ترکیب می کند. همانطور که در مدل مشتری نازک، برنامه های ویندوز (از جمله مرورگرها) بر روی رایانه میزبان مشترک اجرا می شوند. این هزینه را کاهش می دهد و کنترل و مدیریت را بهبود می بخشد. مانند مدل NC، ایستگاه های زیروکلاینت کمترین هزینه، ایمن و با محیط زیست کارآمد هستند.

مانند مدل رایانه شخصی، آداپتور نمایشگر در همان رایانه برنامه کاربردی ساکن است. این عملکرد را حفظ می کند زیرا نیاز به پروتکل انتقال شبکه را که باعث پردازش CPU می‌شود و تأخیرات ناشی از سربار شبکه را تزریق می کند، از بین می برد. هنگامی که تمام نقاط قوت و ضعف هر گزینه جایگزین تنظیمات دسک تاپ در نظر گرفته شود، فناوری زیروکلاینت گزینه هایی انعطاف پذیر و با ارزش را برای کاربران ارائه می دهد که به دنبال حداقل هزینه های مالکیت و کنترل بهتر هستند.

برای پاسخ به سوالات خود می‌­توانید با کارشناسان تکنوکلاینت به صورت 24 ساعته در تماس باشید. شرکت تکنوکلاینت ارائه دهنده­‌ی انواع تین­ کلاینت و زیروکلاینت‌های برند HP و DELL می‌­باشد.  برای مشاهده­ی سایر محصولات به سایت تکنوکلاینت مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *