سرور

شبکه های ابری

شبکه های ابری

در این مقاله کمپانی تکنوکلاینت به معرفی شبکه های ابری می پردازد.

شبکه های ابری (cloud computing) در دنیای امروزه بسیار مورد توجه کاربران رایانه قرار گرفته‌اند و به این معنا می‌باشد که منابع و داده‌های مربوط به نرم افزار و سخت افزار مورد نظر به یک فضای بیرونی انتقال داده می شوند تا این منابع را از هر مکانی که کاربران بخواهند با استفاده از شبکه های ارتباطی (مانند اینترنت و شبکه های محلی) استفاده کنند. این منابع بر روی یک بستر شبکه‌های جهانی نگه داری می شوند که با این کار افزایش توان پردازشی داده ها، امکان به اشتراک گذاری منابع و داده ها  و دسترسی به اطلاعات از هر مکان جغرافیایی را امکان پذیر می کند.

کاربران برای دسترسی به منابع روی بستر شبکه های ابری با توجه به میزان حجم داده هایی که می‌خواهند مورد استفاده قرار دهند باید ماهانه هزینه‌ای را پرداخت کنند.

شاید برای کاربران رایانه این سوال به وجود بیاید که داده‌ها و اطلاعتشان در شبکه‌های ابری کجا ذخیره می‌شوند؟ درپاسخ به این سوال باید گفت که این اطلاعات و داده ها توسط کمپانی‌های بزرگی مانند مایکروسافت، گوگل و… در شبکه ای وسیع از سرورها در تمام نقاط دنیا نگهداری می شود تا اگر سروری در یک مکانی مشکلی برای آن ایجاد شود اطلاعات و داده ها آسیبی نبینند و بتوان از منابع مورد نیاز از یک سرور دیگر در یک مکان جغرافیایی دیگر استفاده کرد.

مزایای استفاده از شبکه‌های ابری

با استفاده از این بستر شبکه‌های ابری دیگر محدودیت فضای ذخیره سازی برای نگه داری داده‌ها و اطلاعات وجود ندارد. اطلاعات و داده‌ها در فضای شبکه‌های ابری باامنیت بسیار بالایی (امنیت دربرابر بلایای طبیعی یا خرابی سخت افزارها) نگه‌داری می‌شوند. دیگر نیازی نیست که کاربران نگران از دست رفتن یا آسیب رسیدن به داده ها و اطلاعتشان باشند. البته باید به این موضوع اشاره کرد که هیچ بستری از ارتباطات و نگهداری داده ها امنیت صد در صدی ندارند اما امنیت شبکه های ابری به دلیل اینکه داده ها در منابع سخت افزاری بسیار قدرتمندی نگهداری و رمزگذاری شده و هم چنین کپی داده ها در تمام نقاط دنیا موجود می باشد. به مراتب امنیت داده‌ها در این بستر شبکه‌های ابری از نگهداری داده ها در فضای هارد دیسک بسیار بالاتر است.

کاربران برای نگهداری داده ها و اطلاعات خود دیگر نیازی نیست هزینه های سنگینی برای تهیه تجهیزات مورد نیاز مانند تجهیزات سخت افزاری و سرور و هم چنین برای بروز رسانی منابع خود چه سخت افزاری  و نرم افزاری بپردازند. کاربران فقط با پرداخت یک هزینه ماهانه همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم می توانند به داده ها و اطلاعات مورد نیاز خود در شبکه های ابری با امنیت بالا دسترسی داشته باشند. بروزرسانی داده ها و اطلاعات در شبکه های ابری به صورت خودکار انجام می شود.

انواع محیط‌های ابری

  1. ابر عمومی (Public Cloud): محیطی که بصورت یک ابر در نظر گرفته می‌شود و بطور عمومی دراختیار کاربران قرار می‌گیرد.
  2. ابر خصوصی (Private cloud): یک فضای ابر می‌باشد که این نوع ابر مخصوص سازمان‌ها و شرکت‌ها می باشد. کاربران عادی نمی توانند به این محیط دسترسی داشته باشند.
  3. ابر ترکیبی (Hybrid cloud): این نوع محیط ابر اینگونه می‌باشد که می‌توان هم از ابر عمومی و خصوصی استفاده کرد. سازمان ها و شرکت ها می توانند پردازش ها و محاسبات خیلی مهم خود را در فضای ابر خصوصی و دیگر پردازش های خود را در فضای ابر عمومی انجام دهند.
  4. ابر چندگانه (Multiple clouds) : سازمان ها و شرکت ها از چندین فضای ابر برای پردازش‌ها و محاسبات خود استفاده می‌کنند.

امیدوارم با خواندن این مقاله مفهوم Vmware Esxi را کاملا درک کرده باشید. برای پاسخ به سوالات خود می­توانید با کارشناسان تکنوکلاینت به صورت 24 ساعته در تماس باشید.

شرکت تکنوکلاینت ارائه دهنده­‌ی انواع تین­ کلاینت و زیروکلاینت های برند HP و DELL می ­باشد. برای مشاهده­ی محصولات به سایت تکنوکلاینت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *