تکنولوژی

همه چیز در مورد نسخه جدید Chat GPT-4o

GPT 4.o

OpenAI یکی از فروشندگان تعیین کننده عصر هوش مصنوعی مولد است. اساس موفقیت و محبوبیت OpenAI، خانواده مدل‌های زبان بزرگ (LLM) این شرکت، از جمله GPT-3 و GPT-4 در کنار سرویس هوش مصنوعی ChatGPT این شرکت است.

OpenAI ، GPT-4 Omni (GPT-4o) را به عنوان مدل زبان چندوجهی پرچمدار جدید شرکت در 13 مِی 2024 در جریان رویداد به‌روزرسانی بهار شرکت معرفی کرد. به عنوان بخشی از این رویداد، OpenAI ویدیوهای متعددی را منتشر کرد که پاسخ صوتی بصری و قابلیت‌های خروجی مدل را نشان می‌داد.

GPT-4o چیست؟

GPT-4o مدل پرچمدار مجموعه فناوری OpenAI LLM است. O مخفف Omni است و فقط نوعی بازاریابی نیست، بلکه بیشتر اشاره‌ای به روش‌های چندگانه مدل برای متن، تصویر و صدا است.

مدل GPT-4o نشان‌ دهنده یک تکامل جدید برای GPT-4 LLM است که OpenAI برای اولین بار در مارس 2023 منتشر کرد. این اولین به‌روزرسانی برای GPT-4 نیز نیست، زیرا این مدل برای اولین بار در نوامبر 2023 با اولین به‌روزرسانی GPT-4 توربو تقویت شد. GPT مخفف Generative Pre-Trained Transformer است. مدل ترانسفورماتور یک عنصر اساسی از هوش مصنوعی مولد است که یک معماری شبکه عصبی را ارائه می‌دهد که قادر به درک و تولید خروجی‌های جدید است.

GPT-4o از نظر قابلیت و عملکرد فراتر از چیزی است که GPT-4 Turbo ارائه کرده است. همانطور که در مورد GPT-4 صدق می‌کرد، GPT-4o را می‌توان برای موارد استفاده از تولید متن مانند خلاصه سازی و پرسش و پاسخ مبتنی بر دانش استفاده کرد. این مدل همچنین قادر به استدلال، حل مسائل پیچیده ریاضی و نوشتن کد است.

مدل GPT-4o یک پاسخ ورودی سریع صوتی جدید را معرفی می‌کند که - طبق گفته OpenAI - شبیه به یک انسان بوده و میانگین زمان پاسخگویی آن 320 میلی‌ثانیه است. این مدل همچنین می‌تواند با صدای تولید شده توسط هوش مصنوعی که به نظر انسانی می‌آید پاسخ دهد.

GPT-4o به جای داشتن چندین مدل جداگانه که صدا، تصاویر - که OpenAI از آنها به عنوان بینایی یاد می‌کند - و متن را درک می‌کند، این روش‌ها را در یک مدل واحد ترکیب کرده است. به این ترتیب، GPT-4o می‌تواند هر ترکیبی از متن، تصویر و ورودی صوتی را درک کرده و با خروجی‌ها به هر یک از آن اشکال پاسخ دهد.

وعده GPT-4o و پاسخگویی چندوجهی صوتی پرسرعت آن این است که به مدل اجازه می‌دهد تا تعاملات طبیعی و شهودی بیشتری با کاربران داشته باشد.

GPT-4o چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟

GPT-4o از نظر عملکرد و کارایی در بین تمام مدل‌های OpenAI تواناترین است.

بسیاری از کارهایی که GPT-4o می‌تواند انجام دهد شامل موارد زیر هستند:

  • مدل GPT-4o می‌تواند در مکالمات شفاهی بلادرنگ بدون تاخیر قابل توجه واقعی شرکت کند.
  • پرسش و پاسخ مبتنی بر دانش همانطور که در مورد تمام مدل‌های قبلی GPT-4 بود، GPT-4o با یک پایگاه دانش آموزش دیده و می‌تواند به انواع سوالات پاسخ دهد.
  • خلاصه سازی و تولید متن. همانطور که در مورد تمام مدل‌های قبلی GPT-4 صدق می‌کند، GPT-4o می‌تواند وظایف متداول LLM متن از جمله خلاصه سازی و تولید متن را انجام دهد.
  • استدلال و تولید چندوجهی. GPT-4o متن، صدا و تصویر را در یک مدل ادغام کرده و توانایی آن را دارد تا ترکیبی از انواع داده‌ها را پردازش و تولید کند. این مدل می‌تواند صدا، تصاویر و متن را با سرعت یکسان درک کند. همچنین می‌تواند از طریق صدا، تصاویر و متن پاسخ ایجاد کند.
  • پردازش زبان و صدا. GPT-4o دارای قابلیت‌های پیشرفته‌ای در مدیریت بیش از 50 زبان مختلف است.
  • تحلیل احساسات. این مدل احساسات کاربر را در حالت‌های مختلف متن، صدا و ویدیو درک می‌کند.
  • تفاوت‌های ظریف صدا. GPT-4o می‌تواند گفتاری با تفاوت‌های ظریف احساسی تولید کند. این باعث می‌شود بتوان از آن برای برنامه‌هایی که نیاز به ارتباطات حساس و ظریف دارند استفاده کرد.
  • تحلیل محتوای صوتی. این مدل می‌تواند زبان گفتاری را تولید و درک کند که در سیستم‌های فعال صوتی، تجزیه و تحلیل محتوای صوتی و داستان‌گویی تعاملی کاربرد دارد.
  • ترجمه همزمان. قابلیت‌های چندوجهی GPT-4o می‌تواند از ترجمه همزمان از یک زبان به زبان دیگر پشتیبانی کند.
  • درک تصویر و بینایی. این مدل می‌تواند تصاویر و ویدیوها را تجزیه و تحلیل کند و به کاربران امکان می‌دهد محتوای بصری را بارگذاری کنند که GPT-4o آن را درک کند، بتواند توضیح دهد و تجزیه و تحلیل کند.
  • تحلیل داده‌ها. قابلیت‌های بینایی و استدلال آن می‌تواند کاربران را قادر به تجزیه و تحلیل داده‌های موجود در نمودارهای داده کند. GPT-4o همچنین می‌تواند نمودارهای داده را بر اساس تجزیه و تحلیل یا یک درخواست ایجاد کند.
  • آپلود فایل‌ها. فراتر از همه موارد ذکر شده، GPT-4o از آپلود فایل پشتیبانی کرده و به کاربران اجازه می‌دهد داده‌های خاص را تجزیه و تحلیل کنند.
  • حافظه و آگاهی زمینه‌ای. GPT-4o می‌تواند تعاملات قبلی را به خاطر بسپارد و زمینه را در مکالمات طولانی‌تر حفظ کند.
  • پنجره زمینه بزرگ. با یک پنجره زمینه که تا 128000 توکن را پشتیبانی می‌کند، GPT-4o می‌تواند به خوبی یکپارچگی را در مکالمات یا اسناد طولانی‌تر حفظ کند و برای تجزیه و تحلیل دقیق مناسب باشد.
  • کاهش توهم و بهبود ایمنی. این مدل برای به حداقل رساندن تولید اطلاعات نادرست یا گمراه کننده طراحی شده است. GPT-4o شامل پروتکل‌های ایمنی پیشرفته برای اطمینان از مناسب و ایمن بودن خروجی‌ها برای کاربران است.

chatgpt-4

نحوه استفاده از GPT-4o

راه‌های مختلفی وجود دارد که کاربران و سازمان‌ها می‌توانند از GPT-4o استفاده کنند. در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

  1. ChatGPT رایگان. مدل GPT-4o قرار است برای کاربران رایگان چت ربات ChatGPT OpenAI در دسترس باشد. در صورت موجود بودن، GPT-4o جایگزین پیش‌فرض فعلی کاربران رایگان ChatGPT می‌شود. کاربران رایگان ChatGPT دسترسی محدودی به پیام خواهند داشت و به برخی از ویژگی‌های پیشرفته از جمله دید، آپلود فایل و تجزیه و تحلیل داده‌ها دسترسی ندارند.
  2. ChatGPT Plus. کاربران سرویس پولی OpenAI برای ChatGPT به GPT-4o دسترسی کامل خواهند داشت، بدون محدودیت‌های ویژگی که برای کاربران رایگان وجود دارد.
  3. دسترسی به API. توسعه دهندگان می‌توانند از طریق API OpenAI به GPT-4o دسترسی داشته باشند. این امکان ادغام در برنامه‌ها را فراهم می‌کند تا از قابلیت‌های GPT-4o برای کارها بهره کامل ببرد.
  4. برنامه‌های دسکتاپ. OpenAI ، GPT-4o را در برنامه‌های دسکتاپ ادغام کرده است، از جمله یک برنامه جدید برای macOS اپل که در 13 می معرفی شد.
  5. GPTهای سفارشی. سازمان‌ها می‌توانند نسخه‌های GPT سفارشی GPT-4o را متناسب با نیازهای تجاری یا بخش‌های خاص ایجاد کنند. مدل سفارشی می‌تواند از طریق فروشگاه GPT OpenAI به کاربران ارائه شود.
  6. سرویس OpenAI مایکروسافت. کاربران می‌توانند قابلیت‌های GPT-4o را در حالت پیش ‌نمایش در Microsoft Azure OpenAI Studio، که به‌ ویژه برای مدیریت ورودی‌های چندوجهی از جمله متن و دید طراحی شده است، پیدا کنند. این نسخه اولیه به مشتریان سرویس Azure OpenAI اجازه می‌دهد تا عملکردهای GPT-4o را در یک محیط کنترل‌ شده آزمایش کرده و برنامه‌هایی نیز برای گسترش قابلیت‌های آن در آینده وجود دارد.

جدول مقایسه GPT-4 با GPT-4 Turbo و GPT-4o

در اینجا نگاهی اجمالی به تفاوت‌های GPT-4، GPT-4 Turbo و GPT-4o می‌اندازیم:

ویژگی/مدل

GPT-4

GPT-4 Turbo

GPT-4o

تاریخ انتشار

14 مارس 2023

نوامبر 2023

13 می 2024

پنجره زمینه

8192 توکن

128000 توکن

128000 توکن

تاریخ اعتبار دانش

سپتامبر 2021

آپریل 2023

اکتبر 2023

روش‌های ورودی

متن، مدیریت محدود تصویر

متن، تصاویر (بهبود یافته)

متن، تصاویر، صدا (قابلیت‌های چندوجهی کامل)

قابلیت‌های دید

پایه

پیشرفته، شامل تولید تصویر از طریق DALL-E 3

بینایی و قابلیت‌های صوتی پیشرفته

قابلیت‌های چندوجهی

محدود

پردازش تصویر و متن پیشرفته

ادغام کامل متن، تصویر و صدا

هزینه

استاندارد

سه برابر ارزان‌تر برای توکن‌های ورودی در مقایسه با GPT-4

50٪ ارزان تر از GPT-4 Turbo

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی جدیدترین نسخه هوش مصنوعی Chat GPT یعنی GPT-4.0 پرداختیم و قابلیت‌ها و توانایی‌های آن را بررسی کردیم. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

با توجه به افزایش روزافزون فروشگاه‌های اینترنتی، پیدا کردن یک فروشگاه قابل اعتماد کاری بسیار زمان‌بر بوده و نیاز به آزمون و خطای فراوان دارد. سایت تکنوکلاینت با تخصص در زمینه فروش تین کلاینت و زیروکلاینت، در طی سال‌های فعالیتش توانسته رضایت مشتریان را کسب کند. تمام محصولات الکترونیکی عرضه شده در فروشگاه تکنوکلاینت، دارای گارانتی اختصاصی این شرکت بوده و در کمترین زمان ممکن به دست مشتری می‌رسند. در صورتی که برای خرید یک محصول خاص نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *