مجازی سازی

مجازی سازی دسکتاپ با VMWare Horizon

VMWare Horizon

مجازی سازی دسکتاپ با VMWare Horizon چیست؟ امروزه کسب و کارهای زیادی مجبور شده‌اند برای اطمینان از تداوم خود به جذب نیروی دورکار روی بیاورند. پس از شروع همه‌گیری در اوایل سال 2020، ظاهراً این اتفاق به یک رویه تبدیل شد. با تغییر به چنین نیروی کاری، الزامات جدیدی برای کسب و کارها در مورد در دسترس بودن، امنیت و انعطاف پذیری به وجود آمده است.

مطالعه مقاله مجازی سازی دسکتاپ چیست؟

Virtual Desktop Infrastructure (VDI) راهکاری است که اجازه می‌دهد تا کارمندان دورکار را با دسکتاپ مجازی و برنامه‌های در حال اجرا به مرکز داده شرکت خود متصل کنید. VMware Horizon یک راه حل VDI ارائه شده توسط VMware است که مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و قابلیت‌های کاربردی را برای کارمندان دورکار فراهم می‌کند. اما VMware Horizon چیست و عملکرد آن به چه صورت است؟ همراه تکنوکلاینت باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

VMware Horizon چیست؟

امروزه، مدل دورکاری دیگر برای مشاغل اختیاری نیست بلکه به یک اجبار تبدیل شده است. ارائه دسترسی، انعطاف‌پذیری و اتصال از هر نقطه برای نیروی دورکار به این کارمندان اجازه می‌دهد بدون توجه به جایی که در آن قرار دارند، بهره‌وری خود را حفظ کنند.

با تشدید همه‌گیری کرونا، کسب‌وکارها به سرعت به میراث پلت‌فرم‌های مجازی‌سازی دسکتاپ و اپلیکیشن‌ رسیدند که قبل از استفاده گسترده از ابر، برای چالش‌های فعلی مجهز نبودند. این امر منجر به تلاش بسیاری از شرکت‌ها برای ارائه دسترسی سریع و قابل اعتماد به برنامه‌هایی شد که برای بهره‌وری کسب‌وکار به آن‌ها نیاز دارند و زمینه را برای نیروی دورکار فراهم کرد.

VMware Horizon یک راه حل پایانه-به-پایانه برای مدیریت و ارائه دسکتاپ‌های مجازی یا فیزیکی و تحویل برنامه‌های مجازی به کاربران نهایی است. چنین چیزی امکان ایجاد و واسطه‌گری اتصالات را به دسکتاپ‌های مجازی ویندوز و لینوکس، برنامه‌های سرویس‌های دسکتاپ از راه دور (RDS) و دسکتاپ می‌دهد. همچنین قادر است برنامه‌های میزبان لینوکس را نیز ارائه دهد.

VMware Horizon یک راهکار Virtual Desktop Infrastructure (VDI) است که جزء اصلی فضای کاری دیجیتال VMware برای مشاغلی است که به دنبال ارائه دسکتاپ و برنامه‌های کاربردی مجازی به نیروی کار خود هستند. این راهکار ابزارها و قابلیت‌هایی را فراهم می‌کند که دسترسی از هر دستگاهی را امکان پذیر ساخته و عمیقاً با سایر راهکارها و سرویس‌های VMware مانند VMware NSX، VMware Workspace One، vSAN و غیره ادغام می‌شود.

نسخه‌های جدید VMware Horizon برای ارائه منابع دسکتاپ در محل، در محیط‌های ابری، ابرهای ترکیبی و محیط‌های چند ابری تکامل یافته‌اند.

نسخه‌های مختلف VMware Horizon

VMware Horizon در سه نسخه ارائه شده است:

  • Horizon استاندارد
  • Horizon پیشرفته
  • Horizon Enterprise

هر سه نسخه اجزای مورد نیاز برای استقرار دسکتاپ مجازی پایانه-به-پایانه را فراهم می‌کنند.

نسخه مناسب VMware Horizon

قابلیت‌ها و ویژگی‌های کلیدی VMware Horizon چیست؟

  • VMware Horizon یک پلتفرم ابری هیبریدی انعطاف پذیر و چابک است.
  • این پلتفرم کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا از منابع موجود مبتنی بر مرکز داده، از جمله تغییر محیط‌های دسکتاپ و برنامه‌ها بدون استفاده مجدد، بهره گیرند.
  • توانایی استفاده از ابر برای ظرفیت بیشتر و موارد استفاده را فراهم می‌کند.
  • می‌توانید انتخاب کنید برای بهینه‌سازی عملکرد و کاهش هزینه‌های محیط‌های داخلی، بارهای کاری را تغییر بدهید یا نه.
  • به شما امکان می‌دهد از خدمات صفحه کنترل بومی ابری استفاده کنید. در نتیجه، هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کنند، بهره وری بهبود می‌یابد و تمرکز را از کارهای دستی به فرآیندهای خودکار تغییر می‌دهد.
  • استقرار خود را از یک رابط کاربری گرافیکی مدیریت مرکزی نظارت کنید.
  • این امکان را فراهم می‌کند تا نیازهای کاربر دورکار برآورده شود و کارمندان را با یک ورود به سیستم به دسکتاپ و برنامه‌ها از هر کجا و هر دستگاهی متصل نگه دارد. مهم نیست که داده‌ها کجا هستند، خواه در محل باشند یا در فضای ابری.
  • صفحه کنترل Horizon توانایی استقرار، مدیریت و مقیاس‌بندی دسکتاپ‌های مجازی و برنامه‌ها را در محیط‌های ابری ترکیبی ارائه می‌دهد.
  • Horizon یک پلتفرم مدرن برای ارائه ایمن دسکتاپ‌ها و برنامه‌های مجازی در سراسر ابر ترکیبی است، و کارکنان را در هر زمان و هر مکان متصل، سازنده و پویا حفظ می‌کند.

حفظ برنامه‌ها و دسکتاپ‌ها به صورت خودکار و بلادرنگ

یکی از مزایای کلیدی و موارد استفاده VMware Horizon این است که برنامه‌ها و دسکتاپ‌ها را به صورت خودکار و بلادرنگ ارائه می‌دهد. امروزه، بسیاری از سازمان‌ها از VMware Horizon به عنوان وسیله‌ای استفاده می‌کنند که به کارمندان دورکار اجازه می‌دهد بدون VPN، یا در معرض دید یک سرور RDP در دنیای خارج، به منابع ماشین مجازی یا ایستگاه‌های کاری فیزیکی در شبکه شرکت متصل شوند.

مدیران، مجموعه‌های دسکتاپ متشکل از یک یا چند دسکتاپ را پیکربندی می‌کنند که کاربران نهایی می‌توانند به آن متصل شده و از آنها استفاده کنند. هنگامی که چندین ماشین مجازی یا دسکتاپ فیزیکی در یک استخر وجود دارد، کاربران در یک منبع دسکتاپ موجود در استخر قرار می‌گیرند.

استخرهای دسکتاپ شامل موارد زیر هستند:

  1. استخرهای دسکتاپ خودکار: یک استخر دسکتاپ خودکار از یک الگوی سرور vCenter یا اسنپ شات ماشین مجازی برای تولید ماشین‌های جدید استفاده می‌کند. ماشین‌ها را می‌توان زمانی ایجاد کرد که استخر بر اساس میزان استفاده از استخر ایجاد یا بر اساس تقاضا تولید شود.

VCenter Server چیست؟

  1. استخرهای دسکتاپ دستی: یک استخر دسکتاپ دستی دسترسی به مجموعه‌ای از ماشین‌های موجود را فراهم می‌کند. هر ماشینی که بتواند عامل VMware Horizon را نصب کند پشتیبانی می‌شود. اینها هم ماشین‌های مجازی vCenter و هم دسکتاپ‌های فیزیکی را شامل می‌شوند.
  2. استخرهای دسکتاپ RDS: یک استخر دسکتاپ RDS مایکروسافت سشن‌های RDS را به عنوان ماشین برای کاربران Horizon فراهم می‌کند. سرور اتصال Horizon جلسات RDS را مانند ماشین‌های معمولی مدیریت می‌کند. میزبان‌های Microsoft RDS در ماشین‌های مجازی vCenter و کامپیوترهای فیزیکی پشتیبانی می‌شوند.

RDS

استخرهای نرم افزاری برای کارمندان دورکار، دسترسی به برنامه‌های کاربردی منتشر شده از استخر دسکتاپ یا مزرعه RDS را فراهم می‌کنند.

همچنین امکان انجام سریع وظایف تعمیر و نگهداری مانند فعال یا غیرفعال کردن سرورهای خاص Horizon Connection و انجام عملیات پشتیبان را فراهم می‌کند. همچنین می‌توانید محیط‌های سرور vCenter را اضافه کرده و دروازه‌های دسترسی یکپارچه خود را با محیط ادغام کنید.

تسهیل وظایف مدیریت و نگهداری

یکی از حوزه‌های کلیدی که VMware Horizon در آن ارزش خود را اثبات کرده، حوزه مدیریت و نگهداری است. VMware Horizon Administration Console یک کنسول وب HTML 5 است که عملکردی سریع و شهودی دارد. همه وظایف بسیار ساده و با گردش کار طبیعی انجام می‌شوند.

در کنسول مدیریت VMware Horizon، مدیران به راحتی می توانند موارد زیر را مشاهده کنند:

  • مشکل VMs vCenter
  • مشکل میزبان RDS
  • رویدادها
  • سلامت سیستم

داشبورد VMware Horizon Monitoring به سرعت سلامت کلی سیستم، سشن‌ها، حجم کاری، دسکتاپ‌های VDI، دسکتاپ‌های RDSH، برنامه‌های کاربردی RDSH و سایر اطلاعات را نشان می‌دهد.

VMware Horizon Monitoring

حفظ ایمنی داده‌های حساس و انطباق با اند پوینت

چندین ابزار و پیکربندی VMware Horizon به ایمن نگه داشتن داده‌های حساس و حیاتی برای کسب‌وکارها کمک کرده و انطباق با اند پوینت را اعمال می‌کند. برای مثال، ویژگی Endpoint Compliance Checks بخشی از Unified Access Gateway (UAG) است که لایه‌ای از امنیت را برای مشتریانی که به منابع Horizon دسترسی دارند، فراهم می‌کند. بررسی‌های انطباق اند پوینت به تأیید انطباق مشتری نهایی با خط مشی‌های از پیش تعریف شده کمک می‌کند. اینها ممکن است شامل یک خط مشی آنتی ویروس یا رمزگذاری در اند پوینت باشد.

در حال حاضر، چند ارائه‌دهنده بررسی انطباق با اند پوینت، این امکان را ارائه می‌دهند. این شامل موارد زیر است:

  • OPSWAT

عامل دائمی OPSWAT MetaAccess یا عامل درخواستی OPSWAT MetaAccess در کلاینت Horizon وضعیت انطباق را به یک نمونه OPSWAT ابلاغ می‌کند. سپس می‌تواند سیاست‌های مربوط به سلامت اند پوینت و دسترسی مجاز به منابع Horizon را اعمال کند.

OPSWAT MetaAccess

  • Workspace ONE Intelligence (Risk Analytics):

پلتفرم Workspace ONE Intelligence دارای ویژگی تجزیه و تحلیل ریسک است. این پلتفرم می‌تواند با شناسایی رفتارهایی که بر امنیت تأثیر می‌گذارد و محاسبه امتیاز ریسک برای هر دستگاه و کاربر، هم ریسک کاربر و هم دستگاه را ارزیابی کند. بر اساس امتیاز ریسک، سیاست‌ها می توانند تعیین کنند که آیا مشتریان می‌توانند به منابع متصل شوند و به آنها دسترسی داشته باشند یا خیر.

اجزای کاربر نهایی

تنها چند جزء مختلف برای کلاینت کاربر نهایی VMware Horizon مورد نیاز است. می‌توانید از مرورگر برای اتصال به محیط Horizon یا VMware Horizon Client استفاده کنید. اکثر کلاینت‌های جدید دارای یک مرورگر با قابلیت HTML5 هستند که امکان اتصال به VMware Horizon را فراهم می‌کند.

با اینکه می‌توانید با استفاده از یک مرورگر وب به اند پوینت‌های مجهز به VMware Horizon متصل شوید، قوی‌ترین تجربه اتصال با VMware Horizon Client ارائه می‌شود. با این حال، اغلب این سوال پیش می‌آید که آیا VMware Horizon Client رایگان است؟

VMware Horizon Client در واقع یک دانلود رایگان از پورتال VMware Customer Connect است. همچنین نیازی به ارائه آدرس ایمیل و ثبت نام برای حساب کاربری نیست. می‌توانید جدیدترین نسخه‌های VMware Horizon Clients را در این آدرس پیدا کنید:

دانلود جدیدترین نسخه

VMware Horizon Client

در دسترس بودن و سهولت دانلود VMware Horizon Client به اطمینان از اینکه کارمندان دورکار می‌توانند به راحتی منابع VMware Horizon را دانلود، نصب و استفاده کنند کمک می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های عالی که در VMware Horizon Client تعبیه شده است، بررسی و به‌روزرسانی کلاینت به طور مستقیم از رابط است.

VMware Horizon Client

هنگامی که کارکنان دورکار به URL عمومی دروازه دسترسی وارد می‌شوند، UAG صفحه وب سرور اتصال Horizon را ارائه می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا کلاینت را دانلود کنند یا با استفاده از پیوند دسترسی VMware Horizon HTML به منابع اختصاص داده شده خود متصل شوند.

 چرا باید از VMware Horizon استفاده کنیم؟

VMware Horizon یک راه حل قدرتمند اتصال از راه دور است که امروزه به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا چالش‌های نیروهای دورکار و نیازهای اتصال را حل کنند. علاوه بر این، کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا استقرار خود را با معماری‌های مدرن، از جمله استقرار ابر ترکیبی و معماری‌های چند ابری، مقیاس‌بندی کنند.

با سرویس‌های جدید VMware Horizon Control Plane، سازمان‌ها می‌توانند چندین استقرار VMware Horizon را در سایت‌ها، ابرها و زیرساخت‌های مختلف از ابر مدیریت کنند. علاوه بر این، این امکان را به سازمان‌ها می‌دهد تا از پیاده‌سازی‌های ناهمگون از دسکتاپ‌های مجازی که ممکن است در محیط‌های داخلی و ابر عمومی وجود داشته باشند، استفاده کنند و این خدمات را برای کاربران نهایی جمع‌آوری کنند.

متخصصین ما در تکنوکلاینت با بررسی نیازهای شما بهترین شیوه از این نوع مجازی سازی‌ها را به شما پیشنهاد و برایتان پیاده سازی می‌کنند. کمپانی تکنوکلاینت وارد کننده انواع زیروکلاینت‌ با گارانتی یک ساله در ایران است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *