تکنولوژی

گوگل Bard (بارد) رقیب ChatGPT

گوگل Bard رقیب ChatGPT

گوگل Bard رقیب ChatGPT چیست؟ چقدر با این هوش مصنوعی آشنایی دارید؟ پس از معرفی چت جی پی تی، گوگل احساس خطر کرد. این موضوع که شاید چت جی پی تی جای گوگل را بگیرد برای این شرکت بسیار نگران کننده است. به همین دلیل گوگل تصمیماتی در این رابطه اتخاذ کرده و رقیب چت جی پی تی یعنی گوگل بارد (Google Bard) را معرفی کرد. در این مقاله به صورت کامل به این چت بات جدید پرداختیم. تا انتها همراهمان باشید.

با معرفی چت جی پی تی، گوگل احساس خطر بزرگی کرد و جلسه‌ای در رابطه با آن برگزار شد. اما واقعا قرار است چت جی پی تی جای گوگل را بگیرد؟ گوگل در آستانه معرفی بینگ جدید، برای مایکروسافت خط و نشان می‌کشد. در این مقاله ابتدا به معایب و مزایا این چت بات هیجان انگیز در مقابل گوگل می‌پردازیم؛ سپس تصمیمات گوگل در راستای ChatGPT و معرفی چت بات بارد را بررسی خواهیم کرد.

اصلاً گوگل بارد چیست؟

چندی پیش گوگل به طور رسمی از Google Bard رونمایی کرد. این چت بات یک سرویس چت مبتنی بر هوش مصنوعی است که بسیار شبیه به ChatGPT به نظر می‌آید. با این حال، این سیستم توسط LaMDA که مخفف «مدل زبان برای برنامه‌های گفتگو» است طراحی شده است. گوگل از LaMDA در Google I/O 2021 رونمایی کرد. Bard  از یک نسخه کوچکتر و سبک‌تر از ابزار کامل LaMDA بهره می‌گیرد. با این حال، نتیجه یکی است: کاربر درخواست خود را مکالمه‌وار وارد می‌کند و بارد با استفاده از اطلاعات موجود در اینترنت، یک پاسخ هوشمندانه برمی‌گرداند. گوگل همچنین قصد دارد نسخه عمومی را در هفته‌های آینده منتشر کند.

گوگل Bard رقیب ChatGPT

بر اساس گزارشات فعلاً مشخص نیست که بارد چه قابلیت‌هایی دارد؛ اما احتمالاً این چت‌بات آزادی عملی مشابه ChatGPT خواهد داشت و در همه‌ی حوزه‌ها به سؤالات کاربران پاسخ خواهد داد. در اسکرین‌شات منتشر شده توسط گوگل می‌بینیم که کاربران ترغیب شده‌اند سؤالاتی کاربردی از بارد بپرسند؛ مثلاً اینکه جشن سیسمونی بچه را چگونه برگزار کنیم یا این‌که با استفاده از چند ماده‌ اولیه‌ بخصوص چه غذاهایی بپزیم.

مدیر عامل گوگل، سوندار پیچای می‌گوید که سرویس بارد می‌تواند «روزنه‌ای برای خلاقیت و سکوی پرتابی برای کنجکاوی باشد. به شما کمک کند که جدیدترین دستاوردهای تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا را برای بچه‌ای ۹ ساله توضیح دهید یا اطلاعات بیشتری درباره‌ی بهترین مهاجمان حال حاضر فوتبال کسب کنید». به گفته‌ وی، بارد اطلاعاتش را از وب برداشت می‌کند تا «پاسخ‌هایی تازه و باکیفیت بدهد». این یعنی احتمالاً بارد برخلاف ChatGPT می‌تواند درباره‌ی جدیدترین وقایع نظر دهد. ChatGPT از دیتابیسی استفاده می‌کند که مربوط‌ به حدودا ۱٫۵ سال پیش است.

گوگل Bard و ChatGPT

چرا گوگل برای مقابله با ChatGPT خیلی سریع وارد میدان نشد؟

بزرگترین مشکل ChatGPT این است که گاهی اوقات می‌تواند نتایج گمراه کننده، کاملاً نادرست و حتی توهین آمیز داشته باشد. این به این دلیل است که اطلاعات را از سراسر اینترنت کاوش می‌کند و نمی‌تواند به راحتی، درستی یا نادرستی آنها تشخیص دهد. این دلیل اصلی است که گوگل هنوز یک محصول مبتنی بر LaMDA را برای عموم عرضه نکرده است. افرادی که پشت ChatGPT بودند به اندازه گوگل چیز زیادی برای از دست دادن نداشتند؛ بنابراین محصول خود را بدون نگرانی برای پیامدهای اخلاقی و مالی چنین سیستمی عرضه کردند.

اکنون که ChatGPT روانه بازار شده و به موفقیت عظیمی دست یافته، گوگل به حاشیه کشیده شده و دیگر باید رقیبی برای آن عرضه می‌کرد. در اعلامیه گوگل، سوندار پیچای کاملاً عمداً اعلام می‌کند که Google Bard می‌تواند با اطلاعات نادرست یا نامناسب پاسخ دهد. این شرکت سیستمی را پیاده‌سازی کرده که به کاربران امکان می‌دهد پاسخ‌های Bard را با یک لایک، یک دوست نداشتن یا یک «بررسی کنید» رتبه‌بندی کنند؛ که به نظر راهی برای اعتبارسنجی اطلاعات ارائه‌شده در پاسخ است.

گوگل بارد

پیچای در پستی در وبلاگ می‌گوید: «ما بازخورد خارجی را با آزمایش‌های داخلی خودمان ترکیب می‌کنیم تا مطمئن شویم که پاسخ‌های بارد از نظر کیفیت، ایمنی و پایه بودن اطلاعات در دنیای واقعی از سطح بالایی برخوردار است.»

اثرات ChatGPT مانند زمین‌لرزه‌ برای گوگل بوده و بحث‌هایی در مورد تأثیر ChatGPT بر تحصیل، کار و  آینده جستجوی اینترنتی صورت گرفته است. همچنین مایکروسافت میلیارد‌ها دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده است. گفته می‌شود این شرکت ChatGPT را در موتور جستجوی Bing و همچنین سایر محصولات مجموعه نرم‌افزار‌های اداری خود ادغام می‌کند. اسکرین‌شات‌هایی که ظاهراً یک Bing بهبود یافته با ChatGPT را نشان می‌دهند، همین هفته گذشته به بیرون درز کرد.

گوگل Bard رقیب ChatGPT

معایب و مزایا چت جی پی تی در مقابل گوگل بارد چیست؟

در نگاه اول این نکته به ذهن می‌رسد که چت جی پی تی و گوگل، هر دو قصد پاسخ به سوالات انسان را دارند؛ اما در حقیقت هر کدام به شکلی این کار را انجام می‌دهند. عملکرد ChatGPT به این صورت است که به صورت مکالمه‌وار پاسخ را در اختیارمان قرار خواهد داد. اما در گوگل با وجود موتورهای جست و جو بین تعداد زیادی وب سایت، نتایجی مرتبط با سوال‌تان در اختیارتان قرار خواهد گرفت. گوگل یک موتور جستجو است و توانایی پردازش زبان انسان را ندارد؛ این اولین مزیت چت جی پی تی می‌تواند باشد.

تفاوت بعدی در این است که چت جی پی تی یک پاسخ کوتاه، کاربردی، مختصر، دقیق و با کم‌ترین کلمات در اختیارتان قرار می‌دهد؛ اما برای گرفتن پاسخ از گوگل باید مقالات زیادی با کلمات اضافه را مطالعه نمایید. چت جی پی تی می‌تواند پیش قرارداد، مقاله برای وبلاگ، برنامه سفر، ایده هدیه به همسر، شعر و داستان، ایمیل کاری و دوستانه و … بنویسد؛ اما گوگل به عنوان یک دستیار مجازی، مبتنی بر هوش مصنوعی نیست و هیچ یک از این کارها را نمی‌تواند انجام دهد.

گوگل Bard رقیب ChatGPT

اما این چت بات معایبی هم دارد! مثلاً چت جی پی تی رایگان نخواهد بود و فعلاً اطلاعاتش محدود به سال 2021 است؛ در پاسخدهی تنوع ندارد و گاهی با پاسخ اشتباه رو به رو خواهید شد؛ البته آنقدر زیبا پاسخ می‌دهد که گاهی متوجه این موضوع نمی‌شوید.

در صورتی که گوگل رایگان است و پایگاه اطلاعاتی عظیم با آخرین بروزرسانی را دارد؛ برای پاسخدهی از روش‌های متنوعی مانند ویدئو یا تصویر استفاده می‌کند؛ با توجه به جستجوهای قبلی شما، پاسخ‌های بهتر و جامع‌تری ارائه می‌دهد و همچنین قادر به ارائه اطلاعات به صورت لحظه‌ای مانند بلیط هواپیما و… است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از تکنوکلاینت به بررسی چت بات جدید گوگل یعنی گوگل بارد که به نوعی گوگل Bard رقیب ChatGPT به حساب می‌آید پرداختیم. گوگل بارد را بررسی کردیم و به این موضوع پرداختیم که چرا گوگل بالافاصله وارد نبرد با ChatGPT نشد. در نهایت به بررسی مزایا و معایب چت جی پی تی در مقابل گوگل بارد پرداختیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله با این تکنولوژی بیشتر آشنا شده باشید. برای مطالعه جدیدترین اخبار دنیای تکنولوژی از وب سایت ما کلیک کنید.

[vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjI5Mjc4OTc4MTI1MCUyMiUzRSUzQ3NjcmlwdCUyMHR5cGUlM0QlMjJ0ZXh0JTJGSmF2YVNjcmlwdCUyMiUyMHNyYyUzRCUyMmh0dHBzJTNBJTJGJTJGd3d3LmFwYXJhdC5jb20lMkZlbWJlZCUyRkplQlRoJTNGZGF0YSU1QnJuZGRpdiU1RCUzRDkyNzg5NzgxMjUwJTI2ZGF0YSU1QnJlc3BvbnNpdmUlNUQlM0R5ZXMlMjZ0aXRsZVNob3clM0R0cnVlJTIyJTNFJTNDJTJGc2NyaXB0JTNFJTNDJTJGZGl2JTNF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *