سرور, ورک استیشن

تفاوت سرور و ورک استیشن

تفاوت سرور و ورک استیشن

در این مقاله قصد داریم تفاوت سرور و ورک استیشن را بررسی کنیم. ابتدا با معنی سرور آشنا شده و سپس هر سرور را به صورت مختصر تعریف می‌کنیم. سرور در لغت به معنی سرویس دهنده است سرویس دهنده به چیزی گفته می‌شود که کاری را برای شخصی یا چیزی انجام می‌دهد. بنابراین سرویس دهنده‌ها در شبکه‌ها وظیفه پاسخ به درخواست کلاینت‌ها، پردازش و نگه داری داده‌های حجیم و تحلیل داده‌های سنگین را بر عهده دارد.

دسته اول سرورهای رک مونت هستند که همگی با آن آشنا هستیم. سرورهای رک مونت سرورهایی هستند که نیاز به محفظه مخصوص با تهویه مناسب هستند که به این محفظه ها رک گفته می‌شود. به همین دلیل است که این سرورها به رک مونت معروف هستند. این سروها از نظر ابعاد بزرگ و بسیار سنگین هستند. ویژگی های این مدل سرورها را در ادامه خواهیم گفت.

دسته دوم سرورهای ورک استیشن هستند. سرورهای ورک استیشن از نظر ظاهری شبیه کیس کامپیوتر هستند اما از نظر ابعاد بزرگتر و سنگین تر از کیس های معمولی هستند. این نوع سرور را میتوان در هر مکانی مانند روی میز استفاده کرد به همین دلیل به این نوع سرورها تاور یا ایستاده نیز گفته می‌شود. حال که با انواع سرورها آشنا شدید به تفاوت‌های اساسی سرورهای رک مونت و ورک استیشن‌ها می‌پردازیم.

این تفاوت‌ها را در قالب کارایی، سیستم عامل های قابل پشتیبانی، پردازنده گرافیکی، سایز، وزن، فضای رم و فضای هارد بررسی خواهیم کرد.

لیست قیمت انواع ورک استیشن

تفاوت سرور و ورک استیشن در کارایی

ورک استیشن‌ها به دلیل اینکه از پردازنده‌های قدرتمند استفاده می‌کنند و میتوان از ظرفیت رم بالا در آن‌ها بهره برد همچنین گرافیک‌های سطح بالا را پشتیبانی می‌کنند و از طرفی شبیه کیس کامپیوتر هستند برای محیط های تجاری، مهندسی، چند رسانه‌ای و همچنین طراحی و رندرهای سنگین استفاده می‌شوند.

سرورهای رک مونت به دلیل اینکه ابعاد بزرگ و فضای اختصاصی رک نیاز دارند برای شرکت‌های بزرگ و به عنوان سرویس دهنده‌های اینترنت، شبکه، فایل سرور و غیره استفاده می‌شوند.

تفاوت سرور و ورک استیشن

سیستم عامل

تفاوت سرور و ورک استیشن در سیستم عامل نیز موضوع قابل اهمیتی است. ورک استیشن‌ها انواع سیستم عامل‌ها را پشتیبانی می‌کنند در نتیجه میتوان در ورک استیشن‌ها از سیستم عامل ویندوز (Windowd)، لینوکس(Linux)، یونیکس (Unix) استفاده کرد.

سرورهای رک مونت نیز تمامی سیستم عامل ها پشتیبانی می‌کنند و همچنین سازگاری فوق العاده با سیستم عامل شرکت سان مایکروسیستمز یعنی سولاریز (Solaris) دارد.

پردازنده گرافیکی

ورک استیشن‌ها دارای گرافیک های آنبرد برای راه اندازی دارند هر چند میتوان از گرافیک های ورک استیشن ها برای کارهای عادی استفاده کرد اما قطعا بدانید برای کارهای طراحی و گرافیکی و رندرهای سنگین نیاز به کارت گرافیک خواهید داشت. هر ورک استیشن میتواند با توجه به پردازنده ای که روی آن استفاده میشود دامنه ای از کارت های گرافیکی را پشتیبانی کند. در اینجا تفاوت ورک استیشن ها با سرورهای رک مونت بسیار مشهود است. در ورک استیشن به دلیل امکان استفاده از پردازنده های سری Core i میتوان گرافیک های Geforce را نیز استفاده کرد. اما در سرورهای رک مونت فقط امکان استفاده از گرافیک های سروری مانند Tesla و Quadro است.

گرافیک های سروری از نظر قدرت گرافیکی و تردینگ بسیار قوی تر از گرافیک‌های معمولی هستند و بیشتر برای سرورهایی استفاده می‌شوند که روی آن ماشین‌های مجازی راه اندازی می‌شود. در ورک استیشین‌ها امکان استفاده از چندین کارت گرافیک وجود دارد و این به دلیل وجود چندین اسلات PCI در ورک استیشن هاست.

تفاوت سرور و ورک استیشن

تفاوت سرور و ورک استیشن در سایز

ورک استیشن ها از نظر ابعاد همان اندازه کیس های معمولی و گاها بزرگتر از آن‌ها هستند. این ابعاد و این فرم فاکتور این امکان را میدهد که کاربر بتواند از ورک استیشن روی میز کار خود استفاده کند. همچنین استفاده از ورک استیشن در خانه نیز برای کاربران ادیت حرفه ای و گرافیست ها نیز توصیه میشود.

همچنین جابجایی ورک استیشن ها نیز بسیار راحت از جابجایی سرورهای رک مونت است و جابجایی سرورهای رک مونت دردسرهای خاص خود را دارد. در مقابل اندازه سرورهای رک مونت بزرگ است و عملا نمیتوان از آن‌ها بدون داشتن رک استفاده کرد. برای نگه داری این نوع سرور علاوه بر رک نیاز به تهویه مناسب داریم. سرورهای رک مونت دارای قطر کمی هستند اما طول آنها بزرگ و حدود یک متر است. سرورهای رک مونت دارای ریل کیت هستند و به صورت ریلی درون رک قرار می‌گیرند. امکان استفاده از چندین سرور رک مونت در یک رک ایستاده وجود دارد.

تفاوت سرور و ورک استیشن در وزن

یکی دیگر از تفاوت های سرور و ورک استیشن راجع به وزن آن‌هاست. ورک استیشن ها از نظر وزنی سبکتر از سرورهای رک مونت هستند البته وزن خالص مهم است و تغییر وزن وابستگی شدیدی به تعداد هاردها و نوع هاردهای استفاده شد در آن‌ها دارد. وزن ورک استیشن‌های اچ پی حدودا بین 10 تا 15 کیلوگرم و وزن سرورهای رک مونت بیشتر از 20 کیلوگرم است.

تفاوت سرور و ورک استیشن

فضای رم

هر چند که پشتیبانی از فضای رم بستگی به نوع پردازنده دارد اما در حالت کلی ورک استیشن ها نسبت به سرورهای رک مونت از فضای رم کمتری بهره میبرند. دلیل این که سرورهای رک مونت فضای بیشتری رم را پشتیبانی میکنند استفاده از اسلات های بیشتر در آنهاست.

در سرورهای رک مونت تعداد اسلات های رم به 12 عدد نیز میرسد بنابراین میتوان از حافظه رم بیشتری در سرورهای رک مونت بهره برد.

در سرورهای ورک استیشن میتوان هم از رم های ECC و هم از رم های non-ECC استفاده کرد که باز هم بستگی به نوع پردازنده دارد اما در سروهای رک مونت فقط میتوان از رم های ECC استفاده کرد.

فضای هارد

انواع مختلفی از هاردها وجود دارد مانند هاردهای SSD ، HDD و SAS که میتوان در سرورها مورد استفاده قرار بگیرند. خوشبختانه از تمامی انواع هاردها میتوان هم در سرورهای ورک استیشن و هم در سرورهای رک مونت استفاده کرد. امکان رید کردن هاردها نیز در سرورهای ورک استیشن و رک مونت نیز وجود دارد و در هر دونوع سرور میتوان از رید کنترلرهای سخت افزاری استفاده کرد.

خرید از تکنوکلاینت

ورک استیشن‌ها با توجه به قابلیت های سخت افزاری برای طراحی‌های سنگین و رندرگیری و سرورهای رک مونت برای مدیریت کاربران و به عنوان سرویس دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر کدام از سرورها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و با توجه به فرم فاکتور، برای مقاصد خاص استفاده می‌شوند.

امیدواریم با خواندن این مقاله به تفاوت سرور و ورک استیشن پی برده باشید. اگر سوالی در این خصوص دارید در کامنت‌ها از متخصصی ما بپرسید. کارشناسان ما به صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی به شما عزیزان می‌باشند. تکنوکلاینت نماینده فروش انواع ورک استیشن و سرور با گارانتی معتبر یک ساله می‌باشد.

لیست قیمت انواع ورک استیشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *