تکنولوژی

توکن غیر مثلی یا NFT چیست؟

توکن غیر مثلی یا NFT چیست؟

در این مقاله قصد داریم در مورد توکن غیر مثلی و مزایای آن صحبت کنیم. اما قبل از آن باید یه سری توضیحات در مورد بلاک چین و ارز دیجیتال بدانیم. بلاک چین به زبان یاده یک دفتر دیجیتال برای ذخیره اطلاعات است. اطلاعات ثبت شده در این دفتر میان همه کامپیوترهای موجود در شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود و نمیتوان آنها را دستکاری کرد.

پیشنهاد ما به شما این است که قبل از خواندن ادامه مقاله ابتدا مقاله بلاک چین چیست و ارز دیجیتال چیست را مطالعه فرمایید.

دارایی‌ها یا ارزهای دیجیتال را می‌توان به دودسته کلی تقسیم کرد:

توکن غیر مثلی یا NFT چیست؟

دارایی‌های مثلی و دارایی‌های غیر مثلی

دارایی های مثلی یا تعویض پذیر دارایی هایی هستند که واحد های آن با یکدیگر قابل تعویض هستند و نمیتوان گفت ارزش هر کدام از دیگری برتری دارد. برای مثال یک اسکناس هزار تومانی که در جیب شماست با یک اسکناس هزار تومانی دیگر در جیب دوستتان ارزشش یکی است. به عنوان مثالی دیگر زمانی که شما یک اسکناس هزارتومانی را به دوستتان قرض میدهید انتظار ندارید که بعد از مدتی دقیقا همان اسکناس خودتان را پس بگیرید.

می‌توان بیت کوین، دلار، ریال و … را دارایی های مثلی دانست.

دارایی های غیر مثلی یا NFT دارایی‌هایی هستند که تعویض پذیر نباشند. به طور کلی هر چیزی که ابزار مبادله نباشد را میتوان دارایی غیر مثلی دانست. مثلا اگر شما خودرویتان را به دوستتان قرض میدهید پس از مدتی دقیقا همان خودرو را پس خواهید گرفت و نه یک خودروی دیگر. به طور کلی توکن NFT یک دارایی دیجیتال کمیاب است که روی فناوری بلاک چین ذخیره شده است. اقلام کلکسیونی، آثار هنری دیجیتال، نام دامنه و … نمونه هایی از توکن غیرمثلی یا NFT هستند.

توکن غیر مثلی یا NFT چیست؟

 

مالکیت NFT روی فناوری بلاک چین ثبت میشود و با توجه به تعریف بلاک چین در ابتدای مقاله و امنیت و تغییرناپذیری بلاک چین ها، توکن غیر مثلی معنای واقعی پیدا می‌کند. NFT ها مانند سایر ارزهای دیجیتال روی کیف پول های دیجیتال ذخیره و جابجا می‌شوند و مالکیت NFT با فرد دارنده کیف پول است.

NFT ها دارای سه ویژگی بزرگ هستند:

منحصر به فرد بودن:

هر کدام از NFT ها یک ویژگی خاص دارند که در توکن های دیگر نیست به فرض مثال توکن یک خودرو خاص با یک شماره پلاک خاص و شماره شاسی خاص در توکن دیگر یافت نمیشود بنابراین اگر ما توکن این خودرو را بسازیم منحصر به فرد خواهد بود.

توکن غیر مثلی یا NFT چیست؟

کمیاب بودن:

یکی دیگر از ویژگی های NFT ها کمیاب بودن آنهاست. توسعه دهندگان میتوانند به تعداد نامحدود توکن ایجاد کنند اما سعی میکنند توکنی که ایجاد میکنند تا حد امکان کمیاب باشد. به عنوان مثال از برخی توکن های NFT فقط 1 عدد ساخته میشود.

غیرقابل تقسیم بودن

کوین ها تا هشت رقم اعشار قابل تقسیم هستند و مثلا میتوان 0.001 از یک بیت کوین را خرید اما NFT ها را تنها میتوان به صورت یک واحد کامل خرید و یا جابجا کرد به عنوان مثال شما نمیتوانید 0.1 از یک بلیط را خریداری کنید.

مزایای توکن غیر مثلی NFT:

توکن های NFT شکل پیشرفته ای از دارایی های NFT هستند. دارایی های دیجیتال NFT از زمان ظهور اینترنت وجود داشته اند. مثلا ما میتوانستیم در بازی های آنلاین تعدادی آیتم را بدست بیاوریم و ذخیره کنیم. بنابراین این امکان در گذشته نیز وجود داشته پس NFT ها چه مشکلاتی را حل کرده اند؟

در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:

 

1- مالکیت حقیقی

این مورد زا با ذکر یک مثال توضیح میدهیم. فرض کنید شما از اینترنت بلیط یک بازی فوتبال را تهیه کرده اید سپس آن شرکت خیلی راحت میتواند بلیط فروخته شده را باطل کند. در بازی های کامپیوتری نیز بازی کننده مالک واقعی یک آیتم نیست و آیتم ها در خارج از بازی ارزشی ندارند.

مثلا نام کاربری شما در اینستاگرام واقعا متعلق به خودتان است یا شرکت فیسبوک؟

بلاک چین با استفاده از رمزنگاری به کاربران مالکیت واقعی میبخشد.

2- انتقال و معامله

توکن غیرمثلی یا NFT خیلی راحت میتوانند روی کیف پول های دیجیتال منتقل شوند و یا در صرافی ها معامله شوند. به کمک NFT میتوانید خیلی راحت یک آیتم بازی یا دارایی دیگری را با پول واقعی به فروش برسانید یا آنها را از کاربران دیگر خریداری کنید.

 

موارد کاربرد NFTها

  1. هنردیجیتال
  2. کلکسیونی ها
  3. دارایی های مجازی
  4. بازی
  5. دارایی های دنیای واقعی
  6. هویت

در قسمت وبلاگ تکنولوژی تکنوکلاینت سعی داریم به تمامی مسائل و موارد حائذ اهمیت در این حوزه بپردازیم. امیدواریم با خواندن این مقاله به پاسخ پرسش‌های خود رسیده باشید. فروشگاه اینترنتی تکنوکلاینت عرضه کننده انواع لوازم فناوری اطلاعات با بهترین قیمت در خدمت شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *