تین کلاینت

تین کلاینت چیست؟

تین کلاینت چیست؟

تین کلاینت چیست؟ تین کلاینت (Thin client) یک رایانه‌‌ای کوچک و آماده برای شبکه‌های رایانه ‌ای است که در عین استفاده از کمترین منابع سخت‌افزاری، بالاترین کارایی و امنیت را برای شبکه‌های رایانه‌ای به همراه می‌آورد. همانطور که از نامش برمیاید، کوچک شده و ضعیف شده همان کامپیوترهای نسل پیشین است. دلایل استقبال ازاین تین‌کلاینت‌ها و فراگیرشدن کاربری آن‌ها در شرکت‌های سراسر دنیا، مزایا و تفاوت بسیار آن‌ها با کامپیوترها است. در ادامه همراه تکنوکلاینت باشید تا با تمامی جنبه‌های این محصول شگفت انگیز آشنا شوید!

 

 

تاریخچه تین کلاینت‌ها

در پاسخ به تین کلاینت چیست؟ اول نگاهی به تاریخچه آن‌ها می‌پردازیم:

ایجاد تکنولوژی تین کلاینت‌ها به سال ۱۹۹۳ بازمی‌گردد. نیاز به تین کلاینت ابتدا در بخش سرور در تیم Oracle، در حین یک عملیات دریایی نظامی با مدیریت Larry Wilson باعث شروع به استفاده از روش پردازش مرکزی شد. هدف این تیم از این اقدام، اجرای دستوراتی براساس داده‌های موجود، دریک دیتا سنتر بود.

تین کلاینت در آغاز، ترمینال‌های گرافیکی (Graphical Terminal) نامیده می‌شدند، بالارفتن سرعت شبکه‌های مختلف، خصوصا شبکه‌های محلی ایجاد شد، نیاز به تین کلاینت‌ها را بیشتر کرد. نیاز به درخواست، اجرا و یا مدیریت توان پردازشی، از محلی دیگر، مفهوم و اساس تین کلاینت‌ها را گسترش داد.

تین کلاینت همانطور که از اسم آن پیداست در قابلیت‌ها و عملکردها بسیار Thin (باریک) عمل می‌نماید؛  این محصول کاربری با همان شمایل و احساس دسکتاپ‌های سنتی را عرضه نموده و می‌توانند هر نوع نرم افزار، java ،mainframe ،unix ،linux  ،windows  و غیره را  اجرا نموده و به‌راحتی می‌توانند در بطن هر نوع راهکار IT Solution  موجود قرار بگیرند.

سیستم عامل در تین کلاینت‌ها

تین کلاینت می‌تواند دارای سیستم عامل یا فاقد سیستم عامل باشد. به این معنی که می‌تواند یک سیستم عامل محلی داشته باشد یا اینکه برای بوت شدن کاملاً وابسته به سرور باشد. انواع سیستم‌ عامل‌های ویندوز مایکروسافت، توزیع‌های لینوکس و یونیکس را می‌توان بر روی تین کلاینت‌ها نصب و اجرا نمود.

پایداری در تین کلاینت‌ها

به علت پشتیبانی ازانواع سیستم عامل‌ها نگهداری تین کلاینت‌ها آسان‌تر است و به صرف وقت و هزینه کمتری نیاز دارد.

مزیت‌های تین کلاینت نسبت به رایانه شخصی

مزایای تین کلاینت چیست؟ تین کلاینت‌ها نسبت به رایانه‌های شخصی حرارت کمتری تولید می‌کنند؛ لذا برای محیط‌های صنعتی یا محیط‌های گرم مناسب تر هستند. همچنین به دلیل کوچکی و حجم کم، فضای کمی اشغال می‌کند. تین کلاینت توان مصرفی بسیارکمی حدود ۳۰ وات (بسته به نوع) دارد؛ بنابراین استفاده از  آن ها در سازمان‌هایی که تعداد زیادی رایانه را به خدمت می‌گیرند بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

مزیت‌های تین کلاینت‌ها چیست؟

تین کلاینت‌ها سیستم‌هایی هستند که به شبکه‌ای از سرورها متصل می‌شوند تا از طریق آنها به برنامه‌ها و سرویس‌های مختلف دسترسی پیدا کنند. مزایای استفاده از کامپیوترهای تین کلاینت عبارتند از:

  1. هزینه کمتر: کامپیوترهای تین کلاینت به دلیل کمتر بودن قطعات و تجهیزات مورد نیاز، هزینه کمتری دارند.
  2. تعمیر و نگهداری آسان: با تمرکز بر روی سرورهای مرکزی، تعمیر و نگهداری کامپیوترهای تین کلاینت آسان‌تر می‌باشد.
  3. امنیت بالا: با ذخیره داده‌ها و برنامه‌ها در سرورهای مرکزی، اطلاعات در مقابل ویروس‌ها و قطعات مخرب حفاظت می‌شوند.
  4. مدیریت ساده‌تر: با تمرکز بر روی سرورهای مرکزی، مدیریت کامپیوترهای تین کلاینت ساده‌تر خواهد بود و به راحتی می‌توان از طریق سیستم مدیریت مرکزی آنها را کنترل کرد.
  5. بهبود کارایی: با استفاده از کامپیوترهای تین کلاینت، برنامه‌ها به طور موثرتر و با سرعت بیشتری اجرا می‌شوند؛ زیرا بار پردازشی بر روی سرورهای مرکزی قرار دارد.

اتصال تین کلاینت به سیستم

موارد کاربرد تین کلاینت‌ها چیست؟

تین کلاینت در مواردی که برای دسترسی به برنامه‌ها و داده‌ها نیاز به دستگاه‌های قدرتمند و گران قیمت نیست مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از کاربردهای آن عبارتند از:

۱- سیستم‌های پردازشی مرکزی (CPU) مجازی: تین کلاینت‌ها می‌توانند برای ایجاد سیستم‌های پردازشی مرکزی مجازی استفاده شوند. در این حالت کاربران می‌توانند از طریق تین کلاینت به سرورهای مجازی متصل شوند و از منابع سخت افزاری و نرم افزاری موجود در آنها برای اجرای برنامه‌ها و فرایندهای مختلف استفاده کنند.

۲- سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS): تین کلاینت‌ها می‌توانند برای اجرای سیستم‌های مدیریت محتوا مورد استفاده قرار بگیرند. در این حالت سرورهای مرکزی مسئول ذخیره سازی داده‌ها و اجرای برنامه‌های CMS هستند و تین کلاینت به عنوان ابزار دسترسی به آنها عمل می‌کند.

۳- سیستم‌های مالی و حسابداری: تین کلاینت‌ها می‌توانند در سیستم‌های مالی و حسابداری مورد استفاده قرار بگیرند. در این حالت سرورهای مرکزی مسئول ذخیره سازی داده‌ها و اجرای برنامه‌های حسابداری هستند و تین کلاینت‌ها به عنوان ابزار دسترسی به آنها عمل می‌کنند.

۴- سیستم‌های خدمات به مشتریان: تین کلاینت‌ها را می‌توان در سیستم‌های خدمات به مشتریان مورد استفاده قرار داد. در این حالت سرورهای مرکزی مسئول ذخیره سازی داده‌ها و اجرای برنامه‌های خدمات به مشتریان هستند و تین کلاینت‌ها به عنوان ابزار دسترسی به آنها عمل می‌کنند.

پشتیبانی در تین کلاینت‌ها

مدیران شبکه در سازمان‌های دولتی و خصوصی اقبال بیشتری نسبت به تین کلاینت دارند زیرا کاربری را آسان و کنترل مبادی ورودی و خروجی اطلاعات به سازمان را امکان‌پذیر می‌سازد. از آنجا که معمولاً تین کلاینت اطلاعات را به صورت محلی ذخیره‌سازی نمی‌کند، مدیران شبکه نگران از دست رفتن و آسیب دیدن اطلاعات محلی کلاینت‌ها نیستند؛ لذا از این جهت تین کلاینت‌ها نیازی به استفاده از آنتی ویروس ندارند. علاوه بر آن استفاده از تین کلاینت، موجب کاهش هزینه‌های انرژی مصرفی و نگهداری سیستم می‌گردد.

کاربری تین کلاینت‌ها

کاربران بانک‌ها، آژانس‌های مسافرتی، بیمارستان‌ها، سازمان‌های دولتی  و … می‌توانند از تین کلاینت به جای PC استفاده نمایند؛ کسانی که به پردازش‌های بسیار سنگین مثل بازی‌های سه بعدی کامپیوتری، نقشه کشی‌های سه بعدی حرفه‌ای با محیط‌های گرافیکی سنگین مانند اتوکد نیاز دارند، می‌توانند بجای کامپیوترهای با هزینه بالا از تین کلاینت‌های ارتقا یافته استفاده نمایند.

تین کلاینت

تعریف سخت افزاری تین کلاینت

درباره ماهیت سخت افزاری تین کلاینت‌ها باید اینطور گفت که، یک کامپیوتر با حداقل قطعات مکانیکی، تین‌کلاینت نامیده می‌شود.

تعریف نرم افزاری درباره قابلیت نرم افزاری تین کلاینت‌ها باید ذکر کرد که، کامپیوتری که متناسب با نوع کاربری در اغلب موارد به طور مستقل، امکان اجرای هرگونه برنامه ای را نداشته، هرعملیاتی برای کاربران فقط براساس تعریف مدیریت که پیاده سازی می‌شود و وابسته به نیاز کاربر می‌باشد تین کلاینت نامیده می شود.

سیستم عامل‌ها در Thin Client

سیستم عامل تین کلاینت‌ها معمولاً به صورت EMBEDDED بوده، و ازهر دو خانواده مایکروسافت ویندوز یا لینوکس می‌تواند باشد. گرچه بعضی شرکت‌ها نیزسیستم عامل و یا نرم‌افزار مدیریتی مخصوصی را برای پشتیبانی از تین کلاینت خود عرضه نموده‌اند.

دسته بندی تین کلاینت‌ها

براساس امکانات سخت افزاری و نرم افزاری که در تین کلاینت وجود دارد، صورت می‌گیرد مانند:

  • نوع پردازشگر مرکزی (CPU)

  • مقدار حافظه داخلی (RAM)

  • روش ذخیره اطلاعات،

  • امکان یا عدم امکان نصب نرم افزار،

  • نوع سیستم عامل (OS)،

  • نوع پروتکل‌های شبکه،

و …

تین کلاینت‌ ها دارای انعطاف ‌پذیری بسیار زیاد و قدرت پردازش اطلاعات بسیار بالا می‌ باشند.

از قابلیت‌های بخصوص این محصول، می‌توان به‌ سرعت بسیار بالا، امکان نصب تمامی سیستم‌ عامل‌های ویندوز و لینوکس و پشتیبانی از شبکه‌های WiFi در بعضی از مدل‌ها اشاره کرد. متخصصین شرکت تکنوکلاینت آماده مشاوره رایگان در مورد خرید تین کلاینت مورد نیاز برای شما می‌باشند.

در مورد مزیت‌هایی که سبب شده امروزه تین‌کلاینت‌ها بازاربزرگی را نصیب خود کرده و برتری ومحبوبیت خاصی بین کاربران پیدا کنند. امیدواریم با خواندن این مطلب به سوال کلیدی تین کلاینت چیست ‌رسیده باشید در مقاله بعدی بصورت جامع و کامل توضیح خواهیم داد.

تین کلاینت مناسب چه کسانی است؟

با اینکه تین کلاینت‌ها مناسب حال همه نیستند، اما گروه‌های مختلفی از آن‌ها بهره فراوان می‌برند، از جمله:

  1. کسب‌وکارها: شرکت‌ها می‌توانند با روی آوردن به تین کلاینت، هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش دهند. این سیستم‌ها نیازهای سخت افزاری را به حداقل می‌رسانند و از خدمات مبتنی بر ابر برای ذخیره سازی داده‌ها و دسترسی به برنامه‌ها استفاده می‌کنند.
  2. مؤسسات آموزشی: مدارس و دانشگاه‌ها به دلیل سهولت مدیریت، مقرون‌به‌صرفه بودن و یکنواختی در ارائه منابع به دانش‌آموزان، می‌توانند بیشترین استفاده را از رایانه‌های تین کلاینت ببرند.
  3. مراکز دولتی: با تمرکز بیشتر بر امنیت و حفاظت از اطلاعات، سازمان‌های دولتی می‌توانند از سیستم کنترل و مدیریت متمرکز تین کلاینت‌ها بهره‌مند شوند.
  4. ارائه دهندگان خدمات بهداشتی: مقیاس پذیری، دسترسی آسان به داده‌ها و متمرکزسازی ارائه شده توسط تین کلاینت‌ها کاملاً با نیازهای ارائه دهندگان خدمات بهداشتی مطابقت دارد، زیرا آنها نیاز به دسترسی مکرر به پایگاه‌های داده بیماران و استفاده از برنامه‌های کاربردی مختلف دارند.
  5. مراکز تماس: برای سازمان‌هایی که نیاز به راه‌اندازی ایستگاه‌های کاری استاندارد با حداقل توان محاسباتی دارند (مانند مراکز تماس)، تین کلاینت می‌تواند عالی باشد زیرا عملکرد مناسبی را بدون هزینه‌های اضافی غیرضروری ارائه می‌کند.

به یاد داشته باشید، همه کسانی که از تین کلاینت استفاده می‌کنند، یک چیز مشترک دارند: نیاز به راهکارهای محاسباتی ساده، ایمن و به راحتی مدیریت شده.

سوالات متداول تین کلاینت

  1. تین کلاینت چیست؟

تین کلاینت یک کامپیوتر سبک وزن است که برای اتصال به سرور از یک مکان راه دور طراحی شده است. این کامپیوتر برای پردازش و ذخیره سازی به شدت به سرور متکی است.

  1. مزایای استفاده از تین کلاینت چیست؟

تین کلاینت‌ها چندین مزیت از جمله صرفه جویی در هزینه، مدیریت آسان‌تر، بهبود امنیت و مصرف انرژی کمتر را ارائه می‌دهند.

  1. آیا می‌توانم از تین کلاینت بدون سرور استفاده کنم؟

تین کلاینت می‌تواند دارا یا فاقد سیستم عامل باشد. یعنی می‌تواند یک سیستم عامل محلی داشته یا اینکه برای بوت شدن کاملاً وابسته به سرور باشد.

  1. آیا تین کلاینت‌ها برای بازی یا کارهای گرافیکی سنگین مناسب هستند؟

به طور کلی نه. تین کلاینت‌ها برای کارهایی که منابع زیادی نیاز دارند مانند بازی یا کارهای گرافیکی سنگین طراحی نشده‌اند.

  1. تین کلاینت‌ها چه تفاوتی با رایانه‌های شخصی معمولی دارند؟

برخلاف رایانه های شخصی معمولی، تین کلاینت‌ها هارد دیسک، درایوهای نوری یا دیگر حافظه‌های محلی و رابط‌های جانبی ندارند. آنها برای این کارکردها به یک سرور مرکزی متکی هستند.

  1. آیا تین کلاینت‌ها امن هستند؟

بله، از آنجایی که داده‌ها به جای خود دستگاه در سرور مرکزی ذخیره می‌شوند، تین کلاینت‌ها می‌توانند از رایانه‌های شخصی معمولی ایمن‌تر باشند.

چرا از تکنوکلاینت بخریم؟

کمپانی تکنوکلاینت بزرگترین واردکننده تین کلاینت در ایران است. از تمامی برندها، با تمامی قیمت‌ها، با توضیحاتی کامل به همراه عکس اختصاصی در تنوعی بسیار زیاد دست شما برای انتخاب بهترین تین کلاینت مورد نظرتان باز می‌گذارد. ما برای راحتی کار شما هر محصول را با 4 فیلتر جداسازی کرده‌ایم. بر اساس برند، قیمت، کاربری و وضعیت (نو و استوک بودن) می‌توانید بازه انتخابی خودتان را محدود کنید تا انتخابی راحت‌تر داشته باشید! در نهایت قبل از خرید می‌توانید با متخصصین و مشاورین ما به صورت رایگان مشورت کنید و از خرید خود مطمئن باشید.

البته هنوز خدمات ما برای راحتی شما همراهان عزیز تمام نشده است! یکی از مهمترین خدمات ما هنگامی است که خرید خود را انجام داده‌اید. خدمات پس از فروش و پشتیبانی ما همیشه نقطه قوت مجموعه ما بوده است و گارانتی تمامی محصولات چه آکبند و چه دست دوم همیشه همراه محصول خریداری شده برای شما ثبت خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *