هوشمند سازی (BMS)

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند چیست؟

تا همین چند سال پیش داشتن یک خانه هوشمند، رویایی دست‌نیافتنی محسوب می‌شد و فقط در کتاب‌های علمی-تخیلی می‌توانستید ردپایی از آن را ببینید. اما بالاخره رویای خانه‌ هوشمند با هدف بالا بردن میزان رفاه و آسایش صاحب‌خانه‌ها به حقیقت پیوست و افراد بسیار زیادی را شیفته و مفتون خود کرد. تصور کنید در خانه‌ای زندگی می‌کنید که برای روشن کردن لامپ‌ها نیازی به لمس فیزیکی کلید ندارید و به راحتی از طریق کنترل از راه دور یا اپلیکیشن تلفن همراه، لامپ‌های موجود در طبقات و اتاق‌های مختلف منزل را روشن یا خاموش ‌می‌کنید.

روی مبل راحتی نشسته‌اید و دارید تلویزیون تماشا می‌کنید؛ می‌خواهید پرده را بکشید تا روی صفحه‌نمایش نوری نیفتد؛ نیازی نیست از جای خود بلند شوید؛ همان‌طور که روی مبل لم‌ داده‌اید، کنترل را بردارید و با فشار یک کلید، پرده را حرکت دهید!

امکانات شگفت‌انگیزی که خانه هوشمند در اختیار شما قرار می‌دهد، فراتر از خاموش و روشن کردن ساده یک کلید یا کشیدن پرده هستند. شما می‌توانید سناریوی دلخواه خود را نوشته و آن را به خانه هوشمند دهید. به عنوان مثال سناریوی ورود مهمان می‌تواند شامل دستورالعمل‌های زیر بشود؛ ابتدا چراغ‌های راهرو روشن می‌شوند، سپس لوسترهای سالن و بعد از آن هم یک موسیقی بی‌کلام پخش خواهد شد.

چرا باید خانه‌ام را هوشمند کنم؟

امنیت بالا در خانه هوشمند

شاید برای شما هم پیش آمده‌باشد که برای انجام کاری از منزل بیرون بروید و بعد از اینکه مسافت زیادی از منزل دور شدید، ناگهان این شک را احساس کنید که شاید شیر گاز را نبسته‌‌باشید. به جای اینکه کل این مسافت را برگشته و باز و بسته بودن شیر گاز را چک کنید، تنها کافی است اپلیکیشن خانه هوشمند را در تلفن همراه خود باز کنید و وضعیت شیرهای گاز را بررسی نمایید.

یکی از کارآمدترین مزایایی که خانه هوشمند برای شما به ارمغان خواهد آورد، امنیت است. با امکان کنترل از راه دور منزل هنگامی که در آن حضور ندارید، امنیت منزل خود را به طرز شگفت‌آوری بالا ببرید. قفل و دستگیره هوشمند به شما کمک می‌کنند تا هنگامی که مسافرت هستید، امنیت منزل خود را بالا ببرید و نیازی نباشد منزل خود را به همسایه‌ای معتمد بسپارید.

خانه هوشمند

راحتی و آسایش با خانه هوشمند

دیگر مزیتی که خانه هوشمند برای شما به همراه خواهد داشت، راحتی و آسایش است. فناوری به کمک شما آمده تا زندگی شما را آسان‌تر کند و بدون انجام کوچک‌ترین فعالیت فیزیکی، تجهیزات منزل خود را مدیریت کنید. شاید عمده‌ترین دلیل رضایت بسیاری از افراد از خانه‌های هوشمند، همین رفاه و آسایشی است که هوشمندسازی منزل برای آنها فراهم آورده‌است. با وجود امکاناتی مانند کنترل از راه دور، حسگرهای هوشمند و اِعمال تنظیمات دلخواه، کاربر در منزل خود احساس راحتی بیشتری خواهد کرد.

بهینه‌سازی مصرف انرژی

اگر نسبت به مصرف انرژی و محیط زیست خود دغدغه‌مند هستید، خانه‌های هوشمند گزینه ایده‌آلی برای شما خواهند بود. با وجود حسگرهایی که در قسمت‌های مختلف خانه هوشمند قرار داده‌ می‌شوند، نظارت کاملی روی عملکرد سیستم گرمایشی، سرمایشی و روشنایی منزل خود خواهید داشت و مصرف انرژی منزل خود را بهینه‌تر خواهید کرد. این موضوع به نفع شما خواهد بود چرا که مبالغ قبوض به طور قابل توجهی کاهش پیدا خواهند کرد.

خانه‌های هوشمند معایبی هم دارند؟

هر فناوری علاوه بر مزایا و امکاناتی که با خود به همراه دارد، نقاط ضعفی هم دارد. خانه هوشمند نیز از این قاعده مستثنی نیست.  در ادامه به معایب و نقاط ضعف خانه هوشمند خواهیم پرداخت تا آگاهی شما نسبت به این فناوری جدید بالاتر برود و دیدی واقع‌بینانه‌تر به آن داشته‌باشید.

حریم خصوصی در خانه هوشمند

یکی از بزرگترین نگرانی‌های افرادی که خانه هوشمند دارند، موضوع حریم خصوصی است. سیستم خانه هوشمند با استفاده از اتصال به اینترنت دستور‌العمل‎‌ها را دریافت و اجرا می‌کند. به دلیل وابستگی این سیستم به اینترنت، امکان هک شدن خانه هوشمند وجود دارد. البته اگر خانه هوشمند از پهنای باند معتبری استفاده کند و رمزنگاری دقیق داشته‌باشد، از خطر هک شدن مصون خواهید ماند.

هوشمند سازی خانه

هزینه‌ بالای هوشمندسازی

هزینه بسیار سنگین پیاده‌سازی خانه هوشمند، یکی دیگر از معایب بزرگ آن است. اگر می‌خواهید یک خانه هوشمند با سیم‌کشی کامل داشته‌باشید، متحمل هزینه بالا برای سیم‌کشی مجدد منزل خود خواهید شد. اگر تمایل به استفاده از سیستم هوشمند بی‌سیم دارید، باید بدانید که با توجه قیمت بالای تجهیزات فناوری بی‌سیم، این روش نیز هزینه‌ گزافی را به شما تحمیل خواهد کرد.

نگه‌داری و ارتقا تجهیزات خانه هوشمند

نگه‌داری از ابزار و تجهیزات خانه هوشمند، اصول و روش خود را دارد. با توجه به اینکه تجهیزات هوشمندسازی همگی دستگاه‌هایی دیجیتالی و الکتریکی هستند، تدابیر خاصی برای نگه‌داری آنها صورت می‌گیرد. به همین خاطر کاربر ناگزیر است به صورت دوره‌ای هزینه‌ای جداگانه بابت خدمات مربوط به نگه‌داری و به‌روز‌رسانی آنها بپردازد.

هزینه هوشمندسازی خانه

هزینه هوشمندسازی خانه به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ این هزینه را براساس تعداد آیتم‌های هوشمند و کیفیت آنها، امکانات پکیج هوشمندسازی، وضعیت ساختمان به لحاظ قدمت و متراژ ساختمان محاسبه می‌کنند. به طور کلی هر چقدر بیشتر هزینه کنید، تجهیزات باکیفیت‌تری در اختیار خواهید داشت و از امکانات بی‌نظیر خانه هوشمند بهتر بهره‌مند خواهید شد. صرف هزینه‌های بالا برای خانه هوشمند ارزشش را دارد چرا که این تجهیزات قرار است به صورت مادام‌العمر برای شما کار کنند.

برای برآورد تقریبی هزینه لازم برای هوشمند کردن خانه خود باید مواردی همچون کاربری ساختمان (ویلایی، تجاری، درمانی)، قدمت ساختمان، سلیقه مشتری و اولویت‌های او، متراژ ساختمان، نوع تجهیزات استفاده‌شده در ساختمان هوشمند و اعتبار شرکت ارائه‌کننده خدمات هوشمندسازی را در نظر بگیرید. در ادامه نقش برخی از این عوامل بر تعیین قیمت هوشمندسازی را شرح خواهیم داد.

1- قدمت ساخت

هزینه هوشمندسازی ساختمانی که در حال ساخت است به مراتب کمتر از ساختمان‌های قدیمی و کامل است. به عبارت دیگر، بهترین زمان برای هوشمندسازی یک ساختمان، هنگام ساخت آن است. در چنین زمانی است که معمار قادر خواهد بود بهترین مکان ممکن برای جای‌گذاری تجهیزات هوشمندی از قبل پریزها، حسگرها و کلیدها را تعیین نماید.

خانه هومشند

2- نوع تجهیزات استفاده‌شده در ساختمان هوشمند

نوع تجهیزات به کار رفته در خانه هوشمند و طریقه سیم‌کشی در آن، تاثیر زیادی در هزینه تمام‌شده برای هوشمندسازی یک خانه دارد. اگر ساختمان شما در حال ساخت است، توصیه می‌شود خانه هوشمند سیم‌کشی شده را پیاده‌سازی کنید؛ زیرا از سایر روش‌ها کم‌هزینه‌تر است. اما اگر می‌خواهید خانه هوشمند بی‌سیم داشته‌باشید، باید بودجه بیشتری را در نظر بگیرید چون تجهیزات گران‌قیمتی باید خریداری کنید.

3- سلیقه مشتری و اولویت‌های او

شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات هوشمندسازی عموما خدمات خود را در چهار سطح مختلف عرضه می‌کنند. این چهار سطح عبارتند از سطح پایه، سطح نرمال، سطح سفارشی و سطح لوکس. هر سطح امکانات و تجهیزات خاص خود را می‌طلبد و هر چه سطح بالاتر باشد، قاعدتا مشتری باید هزینه بیشتری را بپردازد. البته شما می‌توانید از سطح پایه شروع کرده و به مرور زمان امکانات خانه هوشمند خود را بیشتر کنید.

4- متراژ ساختمان

یکی از عوامل تاثیرگذار در هزینه هوشمندسازی، متراژ ساختمان است. به طور قطع هر چقدر متراژ خانه بیشتر باشد، تجهیزات بیشتری برای هوشمندسازی آن نیاز داریم. البته این موضوع بستگی به سلیقه و نیاز مشتری نیز دارد. گاهی اوقات برای برآورده کردن سلیقه و نیاز مشتری، تجهیزات بیشتری به کار می‌رود و شاید هوشمندسازی یک خانه 200 متری بیشتر از یک خانه 300 متری شود.

نکات مهم هنگام هوشمندسازی منزل

یکی از مهم‌ترین مواردی که در فرآیند هوشمندسازی باید موردتوجه قرار بگیرد، کیفیت تجهیزات سخت‌افزاری مورد استفاده در ساختمان است؛ در صورتی که این تجهیزات از کیفیت استاندارد برخوردار نباشند، برای مدت زمان کوتاهی کار خواهند کرد و صاحب‎خانه بالاجبار برای خرید تجهیزات مجددا هزینه‌ای را متقبل خواهد شد.

دومین موضوعی که هنگام هوشمندسازی باید به آن فکر کنید، کارآیی تجهیزاتی است که می‌خواهیم آنها را هوشمند کنیم. به طور قطع هوشمند کردن کلیه تجهیزات منزل هزینه بالایی را بر دوش صاحب‌خانه خواهد گذاشت. برای همین باید قطعاتی را برای هوشمندسازی انتخاب کنیم که برای ما کارآیی و بازدهی خوبی دارند و در صورت هوشمند شدن، کارهای ما را خیلی سریع‌تر انجام میدهند.

اگر قصد هوشمندسازی منزل خود را دارید به شما توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به هرگونه پرداخت هزینه‌ای، فهرستی از نیازها و انتظارات خود را تهیه کرده و نیازسنجی کنید. در این مرحله، لازم است به خوبی درباره انواع امکاناتی که خانه هوشمند می‌تواند در اختیار شما قرار بدهد تحقیق کرده و ببینید کدام را می‌خواهید.

هوشمند سازی خانه

تجهیزات هوشمندسازی خانه

تجهیزات خانه هوشمند به چند دسته تجهیزات روشنایی و نورپردازی، تجهیزات سرمایش و گرمایش، تجهیزات امنیتی، تجهیزات صوتی و تصویری، تجهیزات آبیاری فضای سبز و تجهیزات تغذیه گیاهان و حیوانات خانگی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این دسته‌بندی‌ها، تجهیزات بی‌شماری را شامل می‌شوند. متاسفانه در این مقاله فضا و وقت کافی برای پرداختن به تمام آنها را نداریم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تنها به چهار تا از تجهیزات پرکاربرد در خانه هوشمند که احتمالا برای شما هم جالب باشند، بپردازیم.

  • کلید هوشمند

این کلیدهای لمسی نوعی کلید الکترونیکی هستند که از طریق آنها می‌توان سیستم‌های روشنایی قسمت‌های مختلف ساختمان را از راه دور و به وسیله اپلیکیشن تلفن همراه روشن و خاموش کرد. کلیدهای هوشمند قابلیت دریافت و اجرای سناریو را نیز دارا بوده و زمان خاموش/ روشن شدن آنها قابل تنظیم است. این کلیدها جایگزین خوبی برای کلیدهای برق سنتی هستند که در ساخت آنها رله به کار رفته‌است.

  • پریز هوشمند

با استفاده از پریز هوشمند در منزل خود خواهید توانست ساعات روشن یا خاموش بودن دستگاه متصل به پریز را تعیین کرده و میزان روشنایی را از طریق اپلیکیشن کنترل و تنظیم کنید. بعد از روشن کردن پریز، آن را در اپلیکیشن مخصوص خود ثبت نمایید و دستگاه‌های متصل به آن را نظارت کنید. علاوه بر اینها با کمک پریز هوشمند خواهید توانست اطلاعات دقیقی را نیز در زمینه مصرف انرژی دریافت کنید.

  • قفل هوشمند

قفل‌های هوشمند برای باز شدن به کلید فیزیکی نیازی ندارند و از طریق پروتکل‌های ارتباطی‌ای همچون بلوتوث یا وای‌فای کار می‌کنند. شما می‌توانید قفل هوشمند را با استفاده از اپلیکیشن موجود در گوشی هوشمند خود باز یا بسته کنید. مزیت این قفل‌ها در مقایسه با قفل‌های عادی، امکان کنترل از راه دور آنها و بررسی امنیت ساختمان است. این محصول در وبسایت تکنوکلاینت موجود بوده و با قیمت منصفانه عرضه می‌شود.

پرده هوشمند

  • پرده هوشمند

پرده برقی هوشمند قابلیت باز و بسته شدن به صورت خودکار را دارا می‌باشد. این نوع از پرده‌ها از طریق سیستم خانه هوشمند قابل کنترل بوده و توسط یک ریموت یا کلید روی دیوار می‌توانید آنها را باز و بسته کنید. این پرده‌های برقی هوشمند جایگزین خوبی برای پرده‌های قدیمی هستند. مزیت این پرده‌ها در مقایسه با پرده‌های عادی این است که سناریوپذیر بوده و می‎توانند طبق برنامه در ساعات مشخصی باز یا بسته شوند.

نتیجه‌گیری

در این مطلب به معرفی فناوری‌های جدید عرصه هوشمندسازی یعنی خانه‌های هوشمند پرداختیم. برخلاف تصور عموم که خانه هوشمند را یک فناوری لوکس قلمداد می‌کنند، ما بر این باوریم که هزینه پیاده‌سازی آن در مقابل میزان صرفه‌جویی در مصرف انرژی و آسایش و رفاهی که این فناوری با خود به همراه خواهد داشت، بسیار کم و ناچیز است. در چند سال اخیر، کاربران تمایل زیادی به استفاده از خانه هوشمند نشان داده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این روند در سال‌های آتی نیز افزایش پیدا کند.

وبسایت تکنوکلاینت عرضه‌کننده تجهیزات موردنیاز برای پیاده‌سازی خانه هوشمند می‌باشد. برای دریافت اطلاعات درباره قیمت این تجهیزات می‌توانید با شماره 05191015058 داخلی 140 تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *