لوازم جانبی کامپیوتر

انواع لوازم جانبی کامپیوتر

انواع لوازم جانبی کامپیوتر

اگر اولین بار است که می‌خواهید لوازم جانبی کامپیوتر بخرید ممکن است انتخاب کالا برایتان سخت باشد و دچار سردرگمی شوید. بازار انواع لوازم جانبی کامپیوتر پر از کالاهای جورواجور و برندهای آشنا و غیرآشنا است. اگر بخواهید صرفا براساس برند محصول دست به خرید بزنید، احتمال نارضایتی شما از خرید وجود خواهد داشت؛ چرا که گاهی اوقات برندهای نه چندان معروف، کالاهای خوبی تولید می‌کنند و گاهی اوقات برندهای مشهور در زمینه تولید برخی کالاها موفق عمل نمی‌کنند.

شاید اعتماد به حرف فروشنده‌ها برایتان سخت باشد و بخواهید قبل از اقدام به خرید، به خوبی درباره کالای موردنظر و برندهای مطرحی که آن را تولید می‌کنند، اطلاعات کسب کنید. در این مقاله جامع، هر آنچه را که درباره لوازم جانبی کامپیوتر لازم است بدانید در اختیارتان قرار خواهیم داد. بعد از مطالعه این مقاله، اطلاعات خوبی در زمینه انواع و اقسام لوازم جانبی کسب خواهید کرد و با چشمانی باز خرید می‌کنید.

موس

مهمترین محصول از انواع لوازم جانبی کامپیوتر ماوس است. از آنجایی که کاربر تنها با یک کلیک ساده موس، عملیات‌های مختلف را در کامپیوتر مدیریت می‌کند، شاید بتوان موس را ابتدایی‌ترین وسیله دریافت ورودی از کاربر قلمداد کرد. اما همین وسیله ساده هم انواع مختلفی دارد و هر کاربری متناسب با کاری که با قرار است با سیستمش انجام دهد، موس موردنظر خود را خریداری می‌کند. به عنوان مثال، انجام بازی‌های کامپیوتری با موس‌های مخصوص گیمینگ، لذت بازی‌های کامپیوتری را در مقایسه با موس‌های معمولی، چند برابر خواهد کرد. در ادامه با پرکاربردترین انواع موس آشنا خواهیم شد.

  • موس سیم‌دار

موس‌های سیم‌دار اولین نسل موس‌هایی بودند که به بازار عرضه شدند. این موس‌ها همان‌طور که از نامشان پیداست از طریق یک سیم به کامپیوتر وصل می‌شوند. برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند موس‌های بی‌سیم بهتر از سیم‌دارها هستند، باید بگوییم که موس‌های سیم‌دار ارتباط قوی‌تر و سریع‌تری با سیستم برقرار می‌کنند و از آنجایی که نیاز به باتری ندارند، وزن‌شان نیز کمتر بوده و کاربر نگرانی بابت تمام شدن شارژ آنها نخواهد داشت.

  • موس بی‌سیم

این نوع از موس‌ها برای اتصال به کامپیوتر یا لپ‌تاپ نیازی به سیم ندارند. موس‌ بی‌سیم براساس پروتکل اتصالی که در آن تعبیه شده به سیستم متصل می‌شود و برای این اتصال از تجهیزات متفاوتی بهره می‌جوید. به طور معمول اکثر موس‎‌های بی‌سیم با یکی از دو روش دانگل USB و بلوتوث به کامپیوتر یا لپ‌تاپ وصل می‌شوند. قبل از خرید موس بی‌سیم حتما پورت‌های لپ‌تاپ خود را بررسی کنید. در صورتی که لپ‌تاپ شما دارای تعداد پورت‌های USB کمی باشد، بهتر است موس بلوتوثی خریداری کنید.

  • موس گیمینگ

به طور معمول روی موس‌ها سه عدد کلید قرار داده‌شده‌است. وجود تعداد کلیدهای بیشتر روی موس، آزادی ِعمل بیشتری را به گیمر داده و سرعت واکنش‌پذیری او را بالاتر می‎‌برد. بی‌تردید با داشتن تعداد کلیدهای بیشتر، گیمرها می‌توانند حین بازی برخی عملیات‌ها را با سرعت بیشتری انجام دهند و از بازی‌های کامپیوتری لذت وافری ببرند.

  • موس ارگونومیک

موس‌های ارگونومیک یکی از جذاب‌ترین و خوش‌دست‌ترین موس‌هایی هستند که یک کاربر می‌تواند انتخاب کند. وجه تمایز این موس‌ها با دیگر موس‌های موجود در بازار، طراحی شگفت‌انگیز آنهاست. کارشناسان پس از مشاهده نارضایتی برخی کاربران هنگام استفاده از موس‌های معمول، به فکر ابداع طرحی جدید برای موس‌ها افتادند. هنگام استفاده از موس‌های ارگونومیک، دست کاربر در زاویه طبیعی‌تری قرار می‌گیرد و فشار کمتری را احساس می‌کند. به این ترتیب، دستش دیرتر خسته می‌شود.

  • موس سایلنت

برخی از کاربران به کوچک‌ترین صدایی حساس بوده و دوست دارند هنگام کار با کامپیوتر، سکوت و آرامش بر فضا حاکم باشد. موس‌های سایلنت راه‌حل بسیار خوبی برای این دسته از افراد هستند. کلیک کردن با موس‌های سایلنت، صدای کمی را ایجاد می‌کند؛ به دلیل تفاوت‌هایی که بدنه این موس با دیگر موس‌ها دارد، کلیک آنها نرم‌تر بوده و تمرکز کاربر را به هم نمی‌زند. کاربرد اصلی این موس‌ها در محیط‌های اداری و کاری است. البته لازم به ذکر است که این دسته از موس‌ها به هیچ عنوان برای گیمرها انتخاب مناسبی نیستند.

بهترین برند ماوس

بهترین برندهای موس

در صورتی که برای خرید موس هیچ محدودیتی برای بودجه ندارید، قطعا بهتر است که از برندهای مطرح خریداری کنید. به عنوان مثال، در زمینه تولید موس‌های بی‌سیم برندهای Razer، Steel Series، Apple، مایکروسافت  و شیائومی محصولات خوبی تولید کرده‌اند. وبسایت تکنوکلاینت مفتخر است که ارائه‌کننده محصولات شرکت‌های معتبری همچون HP، Apple، Microsoft و Philips باشد.

اما اگر بودجه شما به خرید موس‌های برندهای مطرح نمی‌رسد، باز هم امکان خرید کالای استاندارد را خواهید داشت. بسیاری از برندها با وجود اینکه چندان معروف نیستند اما محصولات خوبی را تولید کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که با گذر زمان به جایگاه خوبی در بازار لوازم جانبی کامپیوتر دست پیدا کنند. از میان این برندها می‌توان به Logitech، Dell و Borofone اشاره نمود. در ادامه به معرفی بهترین برندهای تولید ماوس خواهیم پرداخت.

  • Banda

باندا یک شرکت ایرانی است که در حوزه تولید لوازم جانبی کامپیوتر و لپ‌تاپ با قیمت ارزان فعالیت می‌کند. محصولات برند باندا در عین ارزان‌قیمت بودن، از کیفیت خوبی برخوردار بوده و مدت طولانی برایتان کار می‌کنند. کاربران ایرانی استقبال خوبی از محصولات این برند داشته‌ و از کیفیت آن راضی بوده‌اند. برند باندا در سال‌های فعالیتش جایگاه خوبی در بازار کسب کرده‌است.

  • Macher

Macher یکی از موفق‌ترین تولیدکنندگان لوازم جانبی کامپیوتر است و از جایگاه خوبی در بازار ایران برخوردار می‌باشد. محصولات Macher  از تنوع خوبی برخوردار بوده و قیمت آنها به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است. این برند به دلیل تولید محصولات با قیمت مناسب با استقبال خوبی مواجه شده و بسیاری از کاربران از محصولات این برند استفاده می‌کنند. برای خرید لوازم جانبی می‌توانید روی این برند حساب باز کنید.

  • Oscar

برند اسکار در حوزه‌های مختلفی به تولید محصول می‌پردازد. یکی از این حوزه‌ها، حوزه دیجیتال و لوازم جانبی کامپیوتر و موبایل است. کیبورد، موس، هدست و هدفون از آن دست محصولاتی هستند که توسط این شرکت تولید شده و در بازار با استقبال خوبی روبرو شده‌اند. محصولات این کمپانی از کیفیت خوبی برخوردار بوده و قیمت مناسبی هم دارند.

  • HP

شرکت HP یکی از شرکت‌های بزرگ و معروف فناوری اطلاعات در جهان است. این شرکت در سال 1939 توسط بیل هیولت (Bill Hewlett) و دیوید پَکارد (Dave Packard) در گرین ایلند کالیفرنیا تأسیس شد. در آغاز، فعالیتش تنها محدود به تولید تجهیزات اندازه‌گیری الکترونیکی و ابزارهای تست مخابراتی بود؛ در سال‌های بعد، فعالیتش را گسترش داد و به تولید کامپیوتر، لپ‌تاپ، چاپگر و دیگر لوازم جانبی کامپیوتر پرداخت.

کیبورد

یکی دیگر از انواع لوازم جانبی کامپیوتر مورد نیاز کیبورد کامپیوتر است. قطعا همگی از کاربرد کیبوردها آگاهی داشته و بارها از آنها استفاده کرده‌ایم. پس بهتر است از پرداختن به بدیهیات پرهیز کرده و از زاویه جدیدی به این وسیله کارآمد و حیاتی برای کاربران بپردازیم. شاید برایتان جالب باشد بدانید که همین وسیله ساده انواع مختلفی دارد و هر نوع از آن برای دسته خاصی از کاربران طراحی شده‌است. اگر دوست دارید درباره دنیای شگفت‌انگیز کیبوردها بیشتر بدانید، ما را تا انتهای این بخش همراهی کنید.

  • کیبورد لپ‌تاپ

صفحه‌کلید لپ‌تاپ، رایج‌ترین نوع کیبوردی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. برتری این کیبورد بر کیبوردهای کامپیوتر این است که سرعت دکمه‌های آن بالاتر بوده و بالطبع کاربر از تایپ کردن با آن لذت بیشتری می‌برد. تفاوت دیگری که این دو نوع کی‌بورد دارند، ابعاد دکمه‌های آنهاست. اندازه دکمه‌های لپ‌تاپ کوچک‌تر است.

  • کیبورد انعطاف‌پذیر کامپیوتر

برای افرادی که سر دوراهی انتخاب کیبورد کامپیوتر و ر لپ‌تاپ قرار دارند، کیبورد انعطاف‌پذیر کامپیوتر می‌تواند انتخاب خوبی باشد. این نوع از کیبورد مزیت‌های هر دو نوع کیبورد را با هم دارد و کاربر با خرید آن به نوعی با یک تیر دو نشان می‌زند.

سرعت دکمه‌های آن مانند دکمه‌های لپ‌تاپی، سریع بوده و اندازه دکمه‌ها نیز مثل کی‌بورد استاندارد بزرگ است. منحصر به فردترین ویژگی این محصول، قابلیت جمع شدن آن می‌باشد. بعد از انجام کارهای خود می‌توانید آن را لوله کنید و در جایی مناسب قرار دهید.

  • کیبورد انگشتی

تایپ اعداد در تلفن‌همراه سخت بوده و به دلیل کوچک بودن صفحه‌کلید، احتمال خطا در تایپ بسیار بالاست. این دسته از کیبوردها که به کیبورد بندانگشتی نیز معروف هستند بیشتر برای تلفن‌های همراه استفاده می‌شوند. در بیشتر این کی‌بوردها صفحه عددی وجود دارد که به کاربر آزادی عمل زیادی می‌دهد.

  • کیبورد مولتی‌مدیا

این دسته از کیبوردها به طور ویژه برای افراد علاقه‌مند به محتوای چندرسانه‌ای طراحی و تولید شده‌اند. قطعا اگر جز آن دسته از افرادی هستید که زیاد فیلم و سریال می‌بینید یا تفریح اصلی‌تان گوش دادن به موسیقی است، از داشتن یک کی‌بورد مولتی‌مدیا استقبال خواهید کرد.

روی کیبورد مولتی‌مدیا کلیدهای مخصوصی برای پخش آهنگ، عقب و جلو بردن فیلم و انجام تنظیمات مختلف روی میزان صدای فیلم و آهنگ در حال پخش،  قرار داده‌شده‌است. بدون شک استفاده از این کلیدهای مخصوص، کار شما را راحت‌تر خواهد کرد و باعث می‌شود هنگام تماشای فیلم و سریال، تمام تمرکزتان روی چیزی باشد که تماشا می‌کنید.

کیبورد گیمینگ

  • کیبورد گیمینگ

با کیبوردهای معمولی موجود در بازار هم می‌توان بازی‌های کامپیوتری را انجام داد؛ اما به طور قطع انجام بازی‌های کامپیوتری با یک کی‌بورد گیمینگ، لذت این کار را دوچندان خواهد کرد. استفاده از کی‌بورد گیمینگ، سرعتِ عمل بیشتری به گیمرها داده و جز ملزومات کار آنها به حساب می‌آید.

با کمک کیبورد مخصوص گیمینگ از بازی‌های کامپیوتری لذت برده و هیچ امتیازی را از دست ندهید. کیبوردهای گیمینگ قیمت بالاتری در مقایسه با کیبوردهای معمول دارند؛ چون در ساخت آنها از کلیدهای مکانیکی استفاده شده‌است. این کلیدها از قدرت ضربه‌پذیری بالایی برخوردار بوده و دیرتر خراب می‌شوند.

  • کیبورد ماشین‌حسابی

کیبوردهای ماشین حسابی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای حسابدارها است و سرعتِ عمل آنها را هنگام انجام عملیات محاسباتی بالا می‌برند. این کی‌بوردها به تنهایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند بلکه به عنوان کی‌بورد کمکی در کنار کی‌بورد اصلی کارآیی دارند. با استفاده از این کاربرد، دیگر نیازی به ماشین‌حساب‌های فیزیکی و مجازی نخواهید داشت. چون هر آنچه که نیاز دارید را این کی‌بورد در اختیار شما قرار داده‌است.

  • کیبورد بی‌سیم

کیبوردهای بی‌سیم مورد استقبال خیل عظیمی از کاربران قرار گرفته‌اند و در سال‌های اخیر بسیاری از افراد استفاده از آنها را به کیبوردهای سیم‌دار معمول ترجیح داده‌اند. این دسته از کی‌بوردها با استفاده از دانگل USB به کامپیوتر وصل شده و فرامین وارد شده توسط کاربر را به کامپیوتر انتقال می‌دهند.

پیشنهاد ما به شما این است که در صورتی که برای خرید کیبورد بی‌سیم مصمم هستید، آن را به همراه یک موس بی‌سیم خریداری کنید تا هم تعداد پورت‌های کمتری از سیستم شما استفاده شود و هم هزینه کمتری را متحمل شوید.

بهترین برندهای کیبورد

حالا که اطلاعات جامعی درباره انواع مختلف کیبورد کسب کردید و متوجه شدید که چه نوع کی‌بوردی را باید خریداری کنید، نوبت به انتخاب برند است. در ادامه مطلب، بهترین برندهای کی‌بورد را معرفی خواهیم کرد. امیدواریم این اطلاعات بتواند به شما کمک کنند تا خریدی رضایت‌بخش داشته‌باشید.

  • Verity

دفتر برند VERITY  در شهر انگلستان قرار دارد. این کمپانی در سال 2005 تاسیس شده و در زمینه تولید لوازم جانبی موبایل و رایانه فعالیت می‌کند. وریتی ابتدا با هدف تولید انواع لوازم ذخیره‌سازی اطلاعات از جمله حافظه‌های فلش شروع به کار کرد. این شرکت به مرور زمان برای توسعه برند خود در بازار فناوری شروع به گسترش تنوع محصولات و تولید انواع و اقسام لوازم الکترونیکی کرد. کلیه اجناس تولید شده توسط این شرکت از کیفیت بالایی برخوردار بوده و رضایت مشتری را در پی داشته‌اند. پیشنهاد می‌شود اگر قصد خرید کیبورد و ماوس گیمینگ را دارید، محصولات Verity را نیز مدنظر قرار دهید.

  • Tesco

کمپانی تسکو یک شرکت خرده‌فروشی بریتانیایی است.  براساس گزارش‌های سالانه، تسکو دومین شرکت خرده‌فروشی جهان براساس میزان درآمد است. این کمپانی در سال 1919 توسط جک کوهن در لندن برپا شد و هم‌اکنون در قاره‌های مختلف جهان شعبه دارد. تسکو فعالیتش را متمرکز بر غذا و نوشیدنی کرده اما در زمینه تولید محصولات دیگری مانند لباس و وسایل برقی هم محصولاتی تولید کرده‌است. کیبوردهای کمپانی تسکو به لحاظ کیفیت جز ده برند برتر جهان هستند.

  • Beyond

برند بیاند (Beyond) یکی از زیرمجموعه‌های شرکت فراسو است.   فراسو در سال 1384 در شهرک صنعتی پرند تاسیس شد و به موفقیت‌های چشمگیری در زمینه ارتباطات بین  المللی دست یافت؛ در نتیجه محصولات خود از جمله ماوس، کیبورد و اسپیکر را به نقاط  مختلف جهان صادر کرد.

به دلیل قیمت مناسب و کیفیت بالای محصولات تولید شده توسط این برند، کاربران  ایرانی از طرفداران پر و پا قرص این برند هستند. اگر می‌خواهید کی‌بوردهای کامپیوتر این برند را بخرید، بهتر است موس آن را نیز به همراه کی‌بورد خریداری کنید.

  • Logitech

برند Logitech یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین برندها در زمینه تولید تجهیزات و لوازم جانبی کامپیوتر است. این برند طی سال‌های فعالیتش توانسته شهرت خوبی در زمینه تولید لوازم جانبی کامپیوتر از قبیل کیبورد، ماوس، اسپیکر و ..... کسب کند. محصولات تولید شده توسط Logitech  طیف گسترده‌ای را شامل می‌شوند؛ از وبکم و دوربین‌های کنفرانس، هدفون گرفته تا کیبورد و ماوس.

هدفون و هدست

در این بخش به دو تا از پرطرفدارترین انواع لوازم جانبی کامپیوتر می‌پردازیم. اگر از شیفتگان دنیای موسیقی باشید، قطعا تا به حال تجربه استفاده یکی از این دو محصول را داشته‌اید. با این حال برای آن دسته از افرادی که برای اولین بار قصد خرید وسیله‌ای برای پخش موسیقی دارند، لازم است تفاوت این دو را شرح دهیم.

تفاوت بین هدفون و هدست

در واقع هدست‌ نوعی هدفون‌ است که علاوه بر دو عدد گوشی برای گوش دادن موسیقی، یک عدد میکروفون نیز برای ارسال صدا دارد. تفاوت اصلی هدفون و هدست این است که دومی برای ایجاد یک ارتباط دوطرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد. همین موضوع هدست‌ها را به وسیله‌ای مناسب برای استفاده در سیستم‌های تلفنی و پاسخگویی مبتنی بر Voip تبدیل کرده‌است. کاربرد آنها تنها محدود به این موارد نشده و برای ضبط فیلم‌های آموزشی و انجام بازی‌های کامپیوتری آنلاین نیز کارآیی دارند.

هدفون‌ها در مقایسه با هدست‌ها گوشی‌های بزرگتری دارند و برخلاف هدست‌ها بلندگو ندارند. کاربرد اصلی هدفون‌ها شنیدن موسیقی، آموزش زبان و مواردی از این دست می‌باشد. این در حالی است که هدست‌ها در مراکز تماس مورد استفاده قرار می‌گیرند. حال که درباره تفاوت‌های هدفون و هدست صحبت کردیم، به معرفی بهترین برندهای عرضه‌کننده این دو محصول می‌پردازیم.

هدفون

بهترین برندهای هدفون

  • Apple

از آنجایی که هدفون‌های اپل از تراشه‌های H1 برای جفت شدن با دستگاه‌های iOS استفاده می‌کنند، از کیفیت خوبی برخوردار هستند. این کمپانی در محصولات جدید خود از ویژگی Spatial Audio نیز بهره گرفته‌است. به کمک این قابلیت، حرکت کاربران با استفاده از حسگرهای شتاب‌سنج و ژیروسکوپ تشخیص داده‌شده و با توجه به حرکت سر، صداها به شکل‌های مختلف پخش می‌شوند.

  • Samsung

برند سامسونگ یکی از مشهورترین برندهای عرصه فناوری است که نه تنها در زمینه تولید هدفون و هدست، بلکه در تولید بسیاری از محصولات الکترونیکی موفق عمل کرده‌است. این برند بیشتر هدفون‌های خود را به صورت داخل گوش و ضدآب تولید کرده تا ورزشکاران بتوانند در هر شرایطی از آن استفاده کنند.

  • Tesco

تسکو نیز به تازگی در فهرست برترین شرکت‌های تولیدکننده لوازم جانبی قرار گرفته‌است. قیمت مناسب، کیفیت قابل قبول و طراحی‌ زیبا ویژگی‌های بارز محصولات شرکت تسکو هستند. این شرکت تنوع گسترده‌ای از هدفون‌ها را برای مصارف روزمره‌ای مانند مکالمه تلفنی و ورزش تولید کرده‌است.

  • Xiaomi

برند شیائومی در حال گسترش محصولات خود بوده و در حوزه‌های مختلف اقدام به تولید محصول می‌کند. با این وجود، همچنان در زمینه تولید محصولات اصلی، سردمدار بوده و آنها را با کیفیت بالایی تولید می‌کند. یکی از این محصولات، هدفون‌های شیائومی هستند که جز پرفروش‌ترین محصولا شیائومی به حساب می‌آیند. جدیدترین هدفون‌های شیائومی قابلیت حذف نویز را نیز دارا می‌باشند.

  • JBL

شرکت JBL سال‌هاست که به صورت حرفه‌ای در زمینه تولید تجهیزات صوتی از قبیل هدفون و هدست فعالیت می‌کند. هدفون و هدست‌های تولید شده توسط کمپانی JBL از کیفیت صدای بالایی برخوردار می‌باشند. JBL اقدام به تولید یک اپلیکیشن اختصاصی برای برخی از هدفون‌هایش کرده‌است. با کمک این اپلیکیشن خواهید توانست تنظیمات هدفون را مطابق با سلیقه خود شخصی‌سازی نمایید.

  • Logitech

برند لاجیتک بیشتر به خاطر تولید کیبورد و میکروفون مشهور است اما از حق نگذریم هدفون‌های خوبی را برای گیمینگ تولید کرده‌است. هدفون‌های بی‌سیم Logitech با PS4 سازگار بوده و همراه خوب لحظه‌های گیمینگ شما خواهند بود. هدفون‌های سیمی Logitech نیز قابلیت اتصال به کنسول‌های مختلف را دارا هستند. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، هدفون‌های برند Logitech غالبا برای گیمینگ طراحی شده‌اند و برای سایر کاربران، کارآیی نخواهند داشت.

تجهیزات ذخیره‌سازی

به طور قطع حتی کم‌تجربه‌ترین کاربران کامپیوتر هم با عضو دیگر انواع لوازم جانبی کامپیوتر یعنی با تجهیزات ذخیره‌سازی آشنایی دارند و حداقل یک بار از آنها استفاده کرده‌اند. این تجهیزات می‌توانند به صورت اینترنال و داخلی باشند و برای استفاده نیاز به نصب آنها باشد یا اکسترنال و خارجی بوده و کاربر بتواند به آسانی آنها را حمل کند. شرکت تکنوکلاینت در زمینه تجهیزات ذخیره‌سازی به صورت حرفه‌ای کار می‌کند و تنوع گسترده‌ای از تجهیزات ذخیره‌سازی را در وبسایت خود موجود کرده‌است. اگر می‌خواهید بدانید درباره انواع تجهیزات ذخیره‌سازی بیشتر بدانید، این بخش از مقاله را از دست ندهید.

  • هارد اکسترنال/ اینترنال

هارد اکسترنال

با ظهور هاردهای اکسترنال، وابستگی کاربران به حافظه داخلی کامپیوتر و لپ‌تاپ کمتر شده و فضای بیشتری را برای ذخیره‌سازی داده در اختیار خواهند داشت. هاردهای اکسترنال از طریق فایر وایر یا پورت USB به سیستم کامپیوتری وصل می‌شوند. نصب این قطعه نیاز به دانش خاصی ندارد و هر کاربر عادی کامپیوتر به راحتی خواهد توانست این قطعه را به سیستم خود وصل کرده و اقدام به انتقال داده نماید.

هارد اینترنال

شاید تا به حال از نزدیک یک هارد اینترنال را لمس نکرده‌باشید اما به طور قطع تمامی تجربیاتی که تا به حال از کار کردن با کامپیوتر داشته‌اید، بدون وجود این قطعه سخت‌افزاری امکان‌پذیر نمی‌بود. هاردهای اینترنال درون جایی ثابت داخل کامپیوتر یا لپ‌تاپ قرار می‌گیرند و امکان جابجا کردن آنها وجود ندارد. نصب این قطعات نیاز به دانش سخت‌افزاری خاصی دارد که کاربر عادی کامپیوتر از آن برخوردار نیست.

هارد اکسترنال بهتر است یا اینترنال؟

حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که کدام یک از این دو نوع هارد بهتر پاسخگوی نیازهای شما هستند؟ فاحش‌ترین تفاوتی که میان این دو نوع هارد وجود دارد، ظرفیت ذخیره‌سازی آنهاست. هاردهای اینترنال غالبا از ظرفیت ذخیره‌سازی بالاتری برخوردار بوده و با حداکثر ظرفیت 24 ترابایت قابلیت ذخیره کردن اطلاعات را دارا می‌باشند. این در حالی است که هاردهای اکسترنال دارای حداکثر ظرفیت 10 ترابایت هستند.

دومین تفاوت میان این دو نوع حافظه سرعت آنها می‌باشد. شاید برایتان جالب باشد که حتی از این لحاظ هم هاردهای داخلی بر هاردهای خارجی برتری دارند. از آنجایی که هاردهای داخلی با استفاده از رابط SATA یا NVMe به مادربرد کامپیوتر وصل می‌شوند در مقایسه با هاردهای خارجی که به وسیله پورت USB به کامپیوتر وصل می‌شوند سریع‌تر هستند.

سومین و آخرین تفاوت چشمگیر میان این دو نوع هارد، قسمت آنها می‌باشد. هاردهای اکسترنال معمولا ارزان‌تر از هاردهای اینترنال هستند و از این لحاظ بر هاردهای اینترنال برتری دارند. علاوه بر این، هاردهای اکسترنال قابلیت حمل داشته و کاربر می‌تواند با استفاده از آن اطلاعات خود را به سیستم‌های مختلف انتقال دهد. به طور کلی برای افرادی که به دنبال خرید یک حافظه قابل‌حمل با قیمت مناسب هستند، خرید هاردهای اکسترنال را پیشنهاد می‌کنیم.

  • حافظهُ SSD

حافظه SSD یا «درایو حالت جامد» از تراشه‌های فلش برای ذخیره‌سازی داده استفاده می‌کند. در ساخت این نوع از حافظه هیچ قطعه متحرکی به کار نرفته و به همین خاطر است که در مقایسه با هارد دیسک‌های رایج (HDD) سرعت خواندن و نوشتن بالاتری دارد. این نوع از حافظه از طول عمر بالاتری نیز برخوردار بوده و در برابر جابجایی و ضربه مقاوم هستند. تا اینجای مطلب درباره مزایای SSD صحبت کردیم و بهتر است در ادامه از معایب آن نیز سخن بگوییم. در صورت خراب شدن حافظه SSD یا پاک شدن داده‌ها، امکان بازیابی آنها برای کاربر وجود نخواهد داشت و به همین خاطر بهتر است که از قبل نسخه پشتیبان را تهیه کرده‌باشید. شایان ذکر است که حافظه SSD از قیمت بالاتری در مقایسه با هاردهای معمولی برخوردار است.

به طور کلی اگر می‌خواهید سرعت راه‌اندازی سیستم خود را بالا ببرید و با سرعت بالاتری برنامه‌ها و بازی‌ها را اجرا کنید، حافظه SSD راه‌حل مشکل شما خواهد بود.

  • فلش‌مموری

قطعا همه ما تا به حال بارها تجربه استفاده از این وسیله پرکاربرد را داشته‌ایم و با برندهای مختلف تولید کننده فلش‌مموری آشنایی نسبی داریم. اگر قصد خرید فلش‌مموری را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید؛ چرا که قرار است بهترین برندهای تولید کننده فلش‌مموری را معرفی کنیم.

بهترین برندهای فلش‌مموری

  • اچ‌پی (HP)

شرکت HP یکی از شرکت‌های بزرگ و معروف فناوری اطلاعات در جهان است. این شرکت در سال 1939 توسط بیل هیولت (Bill Hewlett) و دیوید پَکارد (Dave Packard) در گرین ایلند کالیفرنیا تأسیس شد. در آغاز، فعالیتش تنها محدود به تولید تجهیزات اندازه‌گیری الکترونیکی و ابزارهای تست مخابراتی بود؛ در سال‌های بعد، فعالیتش را گسترش داد و به تولید کامپیوتر، لپ‌تاپ، چاپگر و دیگر لوازم جانبی کامپیوتر پرداخت.

  • سن دیسک (San disk)

برند SanDisk یکی از برندهای مطرح در زمینه تجهیزات ذخیره‌سازی است. محصولات SanDisk شامل کارت‌ حافظه، فلش‌درایو، کارت‌های حافظه  microSD و دیگر دستگاه‌های ذخیره‌سازی می‌شوند. سن‌دیسک یکی از پیشگامان در زمینه فناوری حافظه‌های فلش است و محصولات آن برای کیفیت و عملکرد بالا شناخته شده‌اند.

  • سامسونگ (Samsung)

سامسونگ یک شرکت چندملیتی بزرگ کره‌ای است که در زمینه تولید محصولات الکترونیکی فعالیت می‌کند. این شرکت در سال 1938 توسط لی بایونگ چول در دائگو کره جنوبی تأسیس شد؛ در گذر زمان، به یکی از بزرگترین و معروف‌ترین شرکت‌های الکترونیکی جهان تبدیل شده‌است. محصولات سامسونگ شامل گوشی‌های هوشمند، تلویزیون‌، لپ‌تاپ‌، تبلت‌، دوربین‌، لوازم خانگی و قطعات الکترونیکی می‌شوند.

  • وریتی (Verity)

دفتر برند VERITY  در شهر انگلستان قرار دارد. این کمپانی در سال 2005 تاسیس شده و در زمینه تولید لوازم جانبی موبایل و رایانه فعالیت می‌کند. وریتی ابتدا با هدف تولید انواع لوازم ذخیره‌سازی اطلاعات از جمله حافظه‌های فلش شروع به کار کرد. این شرکت به مرور زمان برای توسعه برند خود در بازار فناوری شروع به گسترش تنوع محصولات و تولید انواع و اقسام لوازم الکترونیکی کرد. کلیه اجناس تولید شده توسط این شرکت از کیفیت بالایی برخوردار بوده و رضایت مشتری را در پی داشته‌اند.

  • کارت حافظه

یکی دیگر از انواع لوازم جانبی کامپیوتر کارت حافظه است. کارت حافظه یا SD نوعی دستگاه ذخیره‌سازی است که عمدتا برای ذخیره عکس و فیلم در دستگاه‌هایی مانند دوربین دیجیتال، تلفن همراه، کنسولِ بازی، چاپگر و لپ‌تاپ استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، کارت‌های حافظه برای ذخیره‌سازی داده در دستگاه‌های قابلِ حمل کارآیی دارند. کارت‌های حافظه امکان ذخیره‌سازیِ حجم بیشتری از اطلاعات را برای کاربر فراهم می‌کنند.

انواع کارت حافظه

کارت حافظه SD

این نوع از کارت‌های حافظه به طور ویژه برای کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها طراحی شده‌اند و دارای ابعاد 32*24 میلی‌متر هستند.

کارت حافظه SD mini

این نوع از کارت حافظه که دارای ابعاد 20*21.5 میلی‌متر است، منسوخ شده و دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

کارت حافظه SD micro

کارت‌های حافظه micro SD بسیار کوچک بوده و از ابعاد 11*15 میلی‌متر برخوردارند. این نوع از کارت‌های حافظه برای ذخیره اطلاعات در حجم بالا کاربرد دارند.

کارت حافظه  SDXC

اگر سرعت پردازش برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، می‌توانید روی این کارت حافظه حساب باز کنید؛ قبل از خرید حتما توجه داشته‌باشید که دستگاه شما از آن پشتیبانی کند.

کارت حافظه  SDUC

جدیدترین و به‌روزترین نوع از کارت حافظه، SDUC می‌باشد که در سال 2018 به بازار آمده‌است. این نسل از کارت حافظه با ظرفیت حداقل 2 ترابایت و حداکثر 128 ترابایت عرضه شده‌است.

  • رم‌ریدر

به احتمال زیاد شما هم با مشکل پر شدن کارت حافظه مواجه شده‌اید؛ در چنین مواقعی به جز انتقال داده‌های خود به کامپیوتر چاره دیگری ندارید. در صورتی که لپ‌تاپ شما پورت مخصوص به کارت حافظه را نداشته‌باشد، باید از یک رم‌ریدر استفاده کنید. رم‌ریدر به پورت USB سیستم شما وصل شده و امکان انتقال فایل از کارت حافظه به کامپیوتر یا لپ‌تاپ را فراهم می‌آورد.

راهنمای خرید رم‌ریدر

قبل از خرید رم‌ریدر حتما توجه داشته‌باشید که با کارت حافظه شما سازگاری داشته‌باشد. برخی از رم‌ریدرها تنها با یک نوع کارت حافظه سازگاری دارند در حالی که برخی دیگر از چندین نوع کارت حافظه پشتیبانی می‌کنند. نکته دیگری که هنگام خرید رم‎ریدر باید به آن توجه کرد سرعت انتقال داده است. این موضوع بستگی به نوع رابط رم‌ریدر و نوع کارت حافظه دارد. رابط‌های USB3.0 سرعت بالاتری در مقایسه با رابط‌های USB2.0 دارند. کارت‌های حافظه SDXC و microSDXC نیز از سرعت انتقال داده بالاتری در مقایسه با کارت‌های حافظه SDHC و microSDHC برخوردارند.

  • کابل‌ها

از دیگر انواع لوازم جانبی کامپیوتر کابل‌ها هستند. کابل‌ها کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارند؛ از شارژ کردن وسیله الکتریکی گرفته تا تبدیل یک پورت به پورتی دیگر. با کمک همین کابل‌های تبدیل است که بر مشکل عدم سازگاری پورت‌ها غلبه کرده و دستگاه‌هایی با پورت‌های مختلف را به هم وصل می‌کنید. ما در فروشگاه وبسایت، علاوه بر کابل‌های تبدیل، انواع کابل شبکه، کابل‌ افزایش و آداپتور را از برندهای مختلف موجود کرده‌ایم تا دستِ مشتری برای انتخاب بازتر باشد و بتواند همه کابل‌های موردنیازش را به صورت یک‌جا از این وبسایت خریداری کند.

تجهیزات فنی کامپیوتر

از مهمترین انواع لوازم جانبی کامپیوتر تجهیزات فنی کامپیوتر هستند. تجهیزات فنی کامپیوتر شامل هر نوع قطعه سخت‌افزاری که داخل کامپیوتر قرار بگیرد یا حتی به صورت یک وسیله جانبی در کنار آن استفاده بشود، می‌باشد. این قطعه می‌تواند یک کارت گرافیک یا حتی پاور کیس باشد. در ادامه به معرفی انواع تجهیزات فنی کامپیوتر می‌پردازیم.

  • کارت گرافیک

تصاویر و ویدئوهایی که روی صفحه مانیتور خود می‌بینید توسط یک قطعه سخت‌افزاری به نام کارت گرافیک تولید شده‌اند. کارت گرافیک داده را به سیگنال قابل فهم برای مانیتور تبدیل کرده و امکان نمایش محتوای بصری را امکان‌پذیر می‌سازد. قاعدتا هر چقدر کارت گرافیک بهتر باشد، تصاویر باکیفیت‌تری تولید خواهد کرد. اهمیت خرید کارت گرافیک با کیفیت هنگام انجام کارهای رندرینگ و بازی‎‌های کامپیوتری پررنگ‌تر می‌شود.

بدون شک یکی از مهم‌ترین پردازش‌هایی که اهمیت کارت گرافیک را برای ما آشکار می‌کنند، بازی‌های کامپیوتری هستند. هر چه کارت گرافیک شما قوی‌تر باشد، پردازش‌های بصری با سرعت بالاتری صورت گرفته و تصاویری با وضوح بالا را مشاهده خواهید نمود. البته ظرفیت کارت حافظه نیز نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کند. برای گیمرهای معمولی، کارت‌ گرافیک‌های میان‌رده انتخاب خوبی هستند.

  • هاب سوئیچ

هاب‌های سوئیچ گونه‌ای تجهیزات شبکه هستند که امکان اتصال چند دستگاه به شبکه را فراهم می‌آورند. عملکرد اصلی آنها در لایه فیزیکی است که پورت‌های متعددی را شامل شده و می‌توان دستگاه‌های مختلف را از طریق آنها به شبکه وصل کرد.

  • آداپتور

آداپتورها به عنوان یک مبدل عمل کرده و جریان برق با ولتاژ بالا را به جریان مستقیم با ولتاژ پایین تبدیل می‌کنند. یکی از مزایای آداپتورها، سبک بودن و راحتی حمل آنهاست. دیگر مزیت آنها، امنیت بالای آنهاست. از آنجایی که آنها با ولتاژ پایین در بازار عرضه می‌شوند، هیچ‌گونه تهدیدی برای سلامت انسان ندارند.

  • مبدل

با کمک مبدل‌ها خواهید توانست داده را از یک دستگاه به دستگاهی با پورت متفاوت انتقال دهید. مبدل‌ها وظیفه تبدیل پورت را انجام داده و امکان نمایش محتوا و داده را در دستگاه‌های مختلف امکان‌پذیر خواهند ساخت.

  • پاور

پاور کامپیوتر (یا منبع تغذیه)، یکی از اجزای اصلی سیستم کامپیوتری است که وظیفه تامین انرژی اجزای داخلی کامپیوتر را بر عهده دارد. این دستگاه برقی، تبدیل برق مستقیم (DC) از شبکه برق عمومی یا از منبع دیگر به برق متناوب (AC) با میزان ولتاژ‌ و جریان‌ مورد نیاز قطعات کامپیوتر را انجام می‌دهد.

  • رم

حافظه RAM  یکی از انواع لوازم جانبی کامپیوتر است و برای ذخیره داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌ طور معمول آن را به عنوان حافظه کوتاه‌مدت می‌شناسند؛ اطلاعات موجود در این حافظه تنها تا زمانی که کامپیوتر فعال است، حفظ می‌شوند و پس از خاموش شدن کامپیوتر از بین می‌روند.

وظایف اصلی حافظه RAM در سیستم کامپیوتری عبارتند از اجرای برنامه‌ها، ذخیره داده‌ها و پردازش آنها. حافظه RAM از نظر سرعت به طور قابل توجهی سریعتر از حافظه دائمی مانند هارد دیسک بوده اما ظرفیت آن معمولاً کمتر از آنهاست. به همین خاطر به منظور انعطاف‌پذیری و بهینه‌سازی عملکرد سیستم‌های کامپیوتری معمولاً دارای هر دو نوع حافظه هستند.

  • فن

فن‌های CPU وظیفه خنک کردن واحد پردازنده مرکزی را بر عهده دارند. این فن‌ها در ابعاد گوناگونی تولید شده و کاربر با توجه به ابعاد سیستم خود، تصمیم می‌گیرد که فن CPU با چه ابعادی را خریداری نماید.

اگر اطلاعات سخت‌افزاری زیادی ندارید و می‌خواهید در زمینه خرید یک قطعه سخت‌افزاری خاص اطلاعات کسب کنید، می‌توانید روی کمک ما حساب کنید. کارشناسان فروش ما از طریق تماس با شماره‌ 05191015058 داخلی‌های 142 و 143 در دسترس خواهند بود و راهنمایی‌تان خواهند کرد.

  • شارژرها

شاید اگر ده سال پیش، نام شارژر را از زبان کسی می‌شنیدید تنها چیزی که به ذهن‌تان می‌رسید همان وسیله‌های برقی کوچک بود که از یک سمت به پریز و از سمت دیگر به پورت گوشی وصل می‌شد و گوشی را بعد از طی مدت زمانی مشخص شارژ می‌کرد. اما امروزه انواع و اقسام شارژر به بازار آمده و هر کدام قابلیت‌ها و امکانات خاص خود را دارند. به عنوان مثال، تا همین چند سال پیش به ذهن هیچ‌کس خطور نمی‌کرد که بتواند بدون دسترسی به پریز برق، تلفن همراه خود را شارژ کند. اما با ظهور پاوربانک‌ها این رویا به حقیقت پیوست. برای خرید شارژر فندکی، دیواری، بی‌سیم و پاوربانک می‌توانید از دسته لوازم جانبی موبایل در منوی وبسایت کالای سازگار با برند دستگاه خود را انتخاب کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله توضیح مختصری درباره انواع لوازم جانبی کامپیوتر ارائه دادیم و سعی کردیم شما را برای داشتن خریدی موفق راهنمایی کنیم. بازار لوازم جانبی ایران مملو از محصولات و برندهای مختلف است و همین امر، انتخاب را برای کاربر سخت می‌کند. البته این تنوع گسترده باعث می‌شود دست کاربر باز باشد و حتی با وجود بودجه محدود، دستِ خالی از این بازار برنگردد.

امیدواریم توانسته‌باشیم در این مقاله جامع، انواع و اقسام لوازم جانبی و کاربرد هر یک را برایتان شرح داده‌باشیم. در صورتی که هرگونه سوال و ابهامی در زمینه خرید تجهیزات لوازم جانبی کامپیوتر دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش تکنوکلاینت تماس بگیرید. کارشناسان ما از طریق شماره تماس‌ 05191015058 داخلی‌های 142 و 143 پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *