مجازی سازی

پروتکل مجازی سازی برای کاربران اداری

پروتکل مجازی سازی برای کاربران اداری

VDI مخفف کلمه Virtual Desktop Infrastructure است که در فارسی با زیرساخت دسکتاب مجازی معرفی می شود. VDI سال های زیادی است که در دنیای فناوری آمده است. ولی از سال 2015 به صورت جدی بیشتر سازمان ها و شرکت‌ها به استفاده از آن روی آورده اند. درحال حاضر به عنوان گزینه اصلی برای جایگزینی کامپیوترهای قدیمی کاربرها استفاده می شود. در واقع هدف از بوجود آمدن مجازی سازی استفاده بهینه از منابع سخت افزاری است. حال می‌خواهیم بدانیم مناسب‌ترین پروتکل مجازی سازی برای کاربران اداری چیست؟

چرا باید از مجازی سازی استفاده کرد؟

  • قابلیت تقسیم خدمات در سرور که خدمات گوناگونی را انجام می دهد یکی از خوشایند ترین فعالیت در مجازی سازی است. در VDI می توان خدمات را تقسیم کرد و هر کدام را در محیط مخصوص به خود قرار و این نیز باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها می شود.
  • کاهش مصرف انرژی و سهولت در مدیریت سرور همانطور که می دانید دمای هوای اتاق سرور باید خنک باشد حال خارج از میزان برقی که برای روشن نگه داشتن سرور استفاده می شود باید هزینه کولر گازی که قرار است دمای محیط را خنک نگه دارد در نظر داشته باشید اما اگر 200 سرور فیزیکی را به 20 سرور مجازی تبدیل کنید هم دمای محیط را 10 برابر کمتر کردید و در مصرف برق نیز صرفه جویی می شود.
  • هر سازمانی دارای چند بخش متفاوت و مجزا با کاربرانی متفاوت است. مثل بخش مالی، بخش فروش، بخش روابط عمومی که هر کدام از کاربران از یک سری نرم افزار های متفاوتی استفاده می کنند. در گذشته بخش تدارکات به ازای هر کاربر سیستم خریداری و سیستم عامل ونرم افزارهای گوناگونی کاربران را نصب و ارائه می کرد. حال با پیاده سازی VDI کار بسیار سهل و آسان می شود چون به ازای هر کاربر، هر بخش یک سیستم عامل را به صورت مجازی نصب و اماده می کند. این کار پشتیبانی را راحت‌تر می‌کند و البته برای سازمان هم برای درک بهتر محیط کاری و مدیریت موثر مناسبتر می باشد.

vdi

در مجازی سازی پروتکل های متعددی وجود دارند که برای اتصال زیروکلاینت به سروراستفاده می شوند. هرکدام از این پروتکل‌های مجازی‌سازی روش‌های انتقال تصویر متفاوتی دارند و برای اتصال نیاز به زیروکلاینت مخصوص به خود را دارند.

در اینجا قصد معرفی پروتکل های ‌مجازی‌سازی را داریم.

به طور کلی سه نوع پروتکل مجازی سازی دسکتاپ داریم:

  • Microsoft RDP/RDS
  • PCOIP (VMware Horizon View)
  • Citrix HDX\TCA

اگر دارای کسب و کارهای کوچکی هستید که تعداد یوزر های شما کمتر از 10 نفر است. بهترین پروتکل ارتباطیRDP است. زیرا می­توانند با استفاده از تجهیزات مورد نیاز خود با زیروکلاینت عملکرد و کیفیت خود را بهبود دهید. با استفاده از زیروکلاینت می توانید به سرور متصل شوید و همانطور که می دانید با کمترین منایع سخت افزاری بیشترین کارایی را داشته باشید.

در ادامه چند مورد از مزایای پروتکل RDP را برسی می کنیم.

RDP

مزیت های پروتکل RDP

دسترسی آسان

مهمترین نکته حائز اهمیت در پروتکل RDP با زیروکلاینت قابلیت اتصال به داده­‌های شما از هرجای که هستید است.در این پروتکل می شود اطلاعات و داده های سیستم خود را در هر نقطه ای که هستید مشاهده کنید و نیاز به نرم افزار خاصی نیست.

مدیریت آسان

یکی از ویژگی های مهم در پروتکل  RDP این است که شما می توانید دسترسی کاربران خود را محدود کنید و تنها اطلاعات مورد نیاز کاربران خود را بر روی دسکتاب داشته باشید.

مدیرت آسان شبکه

در پروتکل RDP مدیریت شبکه بسیار سهل و آسان است چون تعداد کاربران آن کمتر از 10 نفر است.  پس می تواند مناسب ترین پروتکل برای کاربران اداری باشد.

کاهش هزینه های راه اندازی

برای راه اندازی پروتکل RDP در یک مجموعه نیاز به سرور قوی ندارد. تنها به یک سیستم متوسط مانند کیس کامپیوتر بسته به تعداد کاربران استفاده کننده نیاز داریم.

PCoIP

PCoIP چیست؟

PCOIP تکنولوژی قدرتمند برای هر نوع سازمانی است. PCOIP پروتکل نمایش است که از فضای ابری یا دیتا سنتر شما به هر کاربری می تواند اپلیکیشن ها یا کل فضای کاری را به صورتی امن منتقل کند. تکنولوژی PCOIP پیکسل ها را فشرده ورمز گزاری کرده و به سرعت انتقال می دهد.همچنین امنیت را فراهم کرده و کیفیت تصویر را حفظ می می کند. ودرحقیقت تنها تکنولوژی عالی برای VDI یا Desktop as a service است نحوه عملکرد PCoIP بدین صورت است. که ابتدا پیسکل‌ها را بر روی دسکتاپ مجازی فشرده سازی و سپس رمزنگاری کرده و در مرحله بعد برای کاربری که دستگاه آن مجهز به سخت افزار Teradici است ارسال می‌کند. با توجه به توضیحاتی که در خصوص این پروتکل داده شد بهترین و مناسب ترین پروتکل برای کاربران بیشتر از30 یوزر بهترین گزینه است

امیدوارم با خواندن این مطلب به اهمیت استفاده از پروتکل مجازی­ سازی RDP با زیروکلاینت و پروتکل مجازی سازی برای کاربران اداری پی برده باشید. برای پاسخ به سوالات خود می­توانید با کارشناسان تکنوکلاینت به صورت 24 ساعته در تماس باشید. شرکت تکنوکلاینت ارائه دهنده­‌ انواع تین‌کلاینت و زیروکلاینت‌های برند HP و DELL می­باشد.

تولید شده در تیم محتوای تکنوکلاینت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *