تین کلاینت

آیا می‌توان تین کلاینت را ارتقا داد؟

ارتقای تین کلاینت

سوالی که مشتریان به هنگام خرید انواع تین کلاینت (Thin Client) از ما می‌پرسند، این است که آیا این دستگاه‌ها قابل ارتقا هستند؟ آیا می‌توان آنها را بر اساس نیاز خود کمی تغییر داد؟ پاسخ به این سوال این است که بله. تین کلاینت‌ها را می‌توان ارتقا داد. در این مقاله قصد داریم به بررسی ارتقای تین کلاینت و جوانب مختلف این موضوع بپردازیم. همراه ما باشید.

لیست قیمت انواع تین کلاینت

تین کلاینت چیست؟

بیایید اول از همه بررسی کنیم که تین کلاینت چیست. تين كلاينت به كامپيوتر همراه با نرم افزاری گفته می‌شود كه برای انجام بسياری از كارهای خود وابسته به كامپيوتر ديگری است. به عبارت ديگر قسمتی از شبكه‌ای است كه در آن نرم‌افزار يا كامپيوتر به عنوان رابط عمل می‌كند؛ در حالی كه سرور تمام كارهای اصلی را انجام می‌دهد. تين كلاينت به عنوان يک كامپيوتر به تنهايی يا به عنوان قسمتي از یک شبكه بزرگتر عمل می‌کند. مثلاً در يک شركت، تین کلاینت شامل اطلاعات راه‌اندازی و برقراری ارتباط با سرور شبكه بوده و سرور ساير منابع را فراهم می‌كند.

همان‌گونه که می‌دانید ورود اطلاعات و گزارش‌گیری از نرم‌افزارهای مالی و اداری، نیاز به پردازش سنگینی ندارد؛ بنابراین می‌توان به جای کامپیوترهای رومیزی و یا لپتاپ از آن استفاده کرد.

تین کلاینت

با توسعه فناوری اطلاعات، شبکه‌ها نیز در نتیجه آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. اما شبکه‌ها فقط منحصر به انواع متداول  LAN یا WAN نشده و شبکه‌سازی روش‌های دیگری نیز دارد. در نتیجه تجهیزاتی مثل Thin Clientها، Net PC ها و یاNetwork computer ها مطرح می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های منحصربفردی دارند.

شبکه مبتنی بر تین کلاینت، شبکه‌ای مبتنی بر سرور است و تقریباً تمام پردازش‌ها در آن توسط آن صورت می‌گیرد. تمام برنامه‌های کاربردی بر روی سرور اجرا شده و توسط کلاینت‌ها قابل استفاده هستند. واژه thin در این تکنولوژی، به دلیل حجم پایین پردازشی است که توسط  کلاینت‌ها انجام می‌شود. در مقابلِ این تکنولوژی، Fat Clientها مطرح می‌شوند که کلیه پردازش‌ها را بر روی  کلاینت انجام می‌دهند. به طور کلی ساختار شبکه‌های مبتنی بر تین کلاینت از یک سرور با قدرت بالا و تعدادی کلاینت تشکیل شده که کارایی محدودی دارند.

برخی از ویژگی‌های تین کلاینت‌ها

در ادامه قصد داریم به برخی ویژگی‌های تین کلاینت‌ها اشاره کنیم.

  • مدیریت‌پذیری

در این شبکه فقط مدیریت شدن سرور کافی است.

  • امنیت

در سیستم‌های تین کلاینت به علت عدم وجود نقطه ورود به شبکه، امکان دانلود نرم‌افزار از اینترنت و نصب آن وجود ندارد. همچنین به علت عدم وجود هارد دیسک، ویروسی شدن این سیستم‌ها غیرممکن است.

  • کنترل و نظارت

کاربرانی که از  شبکه تین کلاینت استفاده می‌کنند، نمی‌توانند هیچ برنامه‌ای روی سیستم نصب کنند. حتی قادر به تعویض پیکربندی سیستم‌عامل هم نیستند. به عبارت دیگر، سیستم یک بار پیکربندی می‌شود و دیگر توسط کاربر قابل تغییر نیست.

تین کلاینت

  • هزینه سخت‌افزار

به این دلیل که تین کلاینت‌ها حجم کمی دارند، هزینه نگهداری آنها هم کم است. همچنین چون قطعات مکانیکی ندارند، کمتر دچار خرابی می‌شوند. در کل پوسته تین کلاینت‌ها شامل یک بورد است که CPU بر روی آن قرار گرفته است؛ ولی کاربر قادر به تعویض رم، هارد و سیستم‌های خروجی و ورودی است مانند دانگل وای فای.

  • سهولت ارتقا

برای افزودن ترمینال‌های جدید، می‌توان از طریق نرم‌افزار مرکزی روی سرور، نرم افزار کنترلی را روی کلاینت جدید نصب نمود. در صورت خرابی نیز می‌توان به راحتی ترمینال مورد نظر را از شبکه خارج کرد.

  • ذخیره انرژی

نقطه قوت تین کلاینت‌ها مصرف پایین انرژی است که برای سازمان‌ها با تعداد کارمندان زیاد مناسب می‌باشد. در مقایسه با کامپیوترهای شخصی، این سیستم‌ها انرژی کمتری مصرف می‌کنند. در این سیستم‌ها به علت پردازش پایین، توان مصرفی حدود ده الی بیست وات در ساعت می‌باشد. در حالی که توان مصرفی یک کامپیوتر از نوع PC در حدود 250 وات در ساعت است.

ارتقای تین کلاینت

ارتقای تین کلاینت چگونه ممکن است؟

از زمانی که کیس‌های معمولی تقریباً منسوخ شدند و افراد به تین کلاینت‌ها روی آوردند، یک سوال مهم در این حوزه به وجود آمد. آن هم این بود که آیا قابلیت ارتقای قطعات در تین کلاینت وجود دارد؟ پاسخ مثبت است.

کیس‌های قدیمی قابلیت ارتقای بخش‌های مختلف را داشتند و می‌توانستید به راحتی با خرید یک قطعه قدرتمندتر این کار را انجام دهید. در تین کلاینت‌ها نیز می توان قطعاتی مثل رم، هارد و پردازنده را ارتقا داد. معمولاً دلیل کند بودن سرعت تین کلاینت پایین بودن حافظه رم است. در این شرایط، پردازنده در هنگام کار با ترافیک بالا دچار کندی می‌شود. تعویض هارد با مدل‌های بالاتر این مشکل را رفع می‌کند. تین کلاینت‌هایی با قابلیت تعویض پردازنده بسیار محدود هستند.

بررسی انواع پردازنده‌ها

اگر شغل‌ شما ارتباط مستقیم با کامپیوتر و تین کلاینت دارد، توصیه می‌کنیم علاوه بر نرم‌افزار به سخت‌افزار آن نیز مسلط باشید. زیرا برخی از مشکلاتی که برای تین کلاینت ها رخ می‌دهد، مربوط به نرم‌افزار نیست. همان طور که می‌دانید، تین کلاینت‌های سولمیت قابلیت تعویض پردازنده را دارند. در این بخش آنها را معرفی خواهیم نمود. پردازنده‌ها با حروف مختلف شناخته می‌شوند و این حروف می‌تواند نشان دهنده کاربرد آنها باشد.

  1. U

این پردازنده‌ها دو هسته‌ای هستند. مصرف کم و قدرت پایین پردازش باعث می‌شود نتوانید از آنها برای کارهای سنگین مانند امور گرافیکی و گیم استفاده کنید. افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، باید از پردازنده‌های قوی‌تری کمک بگیرند.

ارتقای تین کلاینت

  1. M

این پردازنده‌ها از نظر عملکرد معمولی بوده و برای لپتاپ‌ها مناسب می‌باشند. قدرت آنها از مدل قبلی بیشتر است و می‌توانید کارهای گرافیکی بیشتری با آن انجام دهید. بازی‌هایی که در درجه متوسط قرار دارند و خیلی سنگین نیستند، با این پردازنده‌ها قابل اجرا می‌باشند.

  1. HQ

این پردازنده‌ها قدرت بهتری داشته و نسبت به دو مدل قبلی، برای کارهای گرافیکی مناسب‌تر می‌باشند. همان طور که می‌دانید بسیاری از سازمان‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف برق، از انواع تین کلاینت استفاده می‌کنند. شرکت‌هایی که کارهای سنگین انجام می‌دهند، می‌توانند این پردازنده را انتخاب کرده و تمام مانیتورها را به آن متصل کنند.

  1. MQ

این پردازنده‌ها چهار هسته‌ای هستند و می‌توان از آن‌ها برای دستگاه‌های مختلف نظیر لپتاپ‌ها استفاده کرد. در خرید انواع تین کلاینت به این نکته توجه کنید که آیا با نوع نیاز شما سازگاری دارد یا نه؟ آیا در آینده نیاز به ارتقای قطعات تین کلاینت دارید؟ پاسخ به این سوالات به شما کمک می‌کند انتخاب بهتری داشته باشید.

ارتقای تین کلاینت

دلیل رواج استفاده از تین کلاینت چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی شاهد این هستیم که دستگاه‌های دیجیتال روز به روز کوچکتر می‌شوند. این موضوع نویدبخش آینده‌ای درخشان در این حوزه است. قطعاً روزی خواهد رسید که تین کلاینت‌ها از ابعاد کنونی نیز کوچکتر می‌شوند. همچنین می‌توان دستگاه‌های بیشتری به جز مانیتور را به آنها متصل نمود. در حال حاضر تین کلاینت‌ها کاربرد فراوانی پیدا کرده‌اند و در اغلب سازمان‌ها و ادارات شاهد نصب و راه اندازی آن‌ها هستیم.

  • صدای کمتر

اگر تا به حال از تین کلاینت‌ها استفاده کرده باشید، قطعاً از صدای پایین آن تعجب کرده‌اید. دلیل کم صدا بودن آنها این است که هیچ فنی برای خنک کردن قطعات در آن بکار نرفته است. به همین خاطر می‌توان در محیط‌هایی که تعداد کامپیوترها زیاد است از آنها استفاده کرد.

  • صرفه‌جویی در فضا

در حال حاضر که اغلب افراد در محیط‌های کوچک کار و زندگی می‌کنند، استفاده از ابزارها و لوازم کوچک رونق زیادی گرفته است. تین کلاینت‌ها بسیار کوچک هستند. می‌توان به راحتی آن‌ها را بر روی میز و یا پشت مانیتور وصل کرد و هیچ فضایی را اشغال ننمود.

تین کلاینت

چرا برای خرید تین کلاینت سراغ تکنوکلاینت بیاییم؟

عموماً خرید دستگاه‌های الکترونیکی، تراشه‌های سخت‌افزاری و یا تجهیزات نرم‌افزاری همیشه با وسواس بیشتری از سوی خریداران همراه بوده است. خرید تین کلاینت نیز از این قاعده مستثنی نیست. تجهیزات کامپیوتری و به صورت ویژه تین کلاینت‌ها معمولاً پایه‌ای‌ترین ابزار کار شما در امور دیجیتالی هستند. پس بهتر است این تجهیزات را از جایی تهیه کنید که نخست معتبر بوده و سپس گارانتی محصولات خود را پشتیبانی کند. در انتها توصیه اکید می‌کنیم در زمان خرید تین کلاینت از فروشگاه معتبر تکنوکلاینت حتماً به ابعاد، وزن، پورت‌های ارتباطی، پورت‌های USB، پورت کارت شبکه، نوع و تعداد پورت‌های ویدیویی و حتی میزان خروجی صدا دقت کنید.

تکنوکلاینت با بهره‌گیری از تیم فنی پشتیبانی خبره و به عنوان یک فروشگاه معتبر می‌تواند انواع تین کلاینت و زیروکلاینت از برندهای نام آشنایی نظیر HP و DELL را در اختیار شما قرار دهد. پشتیبانی از گارانتی محصولات، پاسخگویی آنی و مشاوره تخصصی در خصوص خرید انواع تجهیزات تحت وب به مشتریان به صورت آنلاین، از دیگر دلایلی است که می‌تواند شما را به خرید از تکنوکلاینت ترغیب نماید.

لیست قیمت انواع تین کلاینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *