تین کلاینت

فت کلاینت چیست؟

فت کلاینت چیست؟

سیستم‌های کامپیوتری امروزه به دو دسته تقسیم می‌شوند سرورها و کلاینت‌ها. همچنین کلاینت‌ها خود مدل‌های متفاوتی دارند. کلاینت چیست؟ می‌توان کلاینت را اینگونه تعریف کرد که تمامی دیوایس‌هایی که ما از طریق آن‌ها به یک شبکه متصل می‌شویم کلاینت هستند. از این رو حتی گوشی همراه هم در شبکه یک نوع کلاینت محسوب می‌شود. کلاینت‌ها بسته به اندازه، نوع کاربری، نوع اتصال به شبکه و …. به مدل های مختلفی تقسیم می‌شوند. از انواع کلاینت‌ها می‌توان به تین کلاینت، زیروکلاینت و فت کلاینت اشاره کرد.

فت کلاینت (Fat Client) چیست؟

فت کلاینت‌ها بر خلاف تین کلاینت‌ها و زیروکلاینت‌ها کامپیوترهای کاملا مستقل هستند. به طوری که فت کلاینت‌ها هیچ وابستگی به سرور ندارند. هرچند میتوان فت کلاینت‌ها را به شبکه داخلی مبتنی بر سرور متصل کرد. اما پردازش اطلاعات در فت کلاینت‌ها بر عهده پردازنده خودشان است. کامپیوترهای دسکتاپ خانگی یکی از انواع فت کلاینت‌ها هستند. فت کلاینت‌ها در سال‌های گذشته بازار بسیار پررونقی داشته‌اند تا اینکه کم کم در حال جایگزینی با تین کلاینت‌ها و زیروکلاینت‌ها هستند. اما دلیل این تغییر را می‌توان در مزایا و معایب تین‌کلاینت‌ها و فت کلاینت‌ها یافت. در ادامه مزایا و معایب این دو کلاینت را خواهیم گفت.

فت کلاینت (Fat Client) چیست؟

مزایای فت کلاینت‌ها در مقایسه با تین کلاینت‌ها

شاید تنها مزیت فت کلاینت‌ها در گذشته این بود که می‌توانستیم به صورت آفلاین از آن‌ها استفاده کنیم. یا در واقع می‌توانستیم روی فت کلاینت‌ها ویندوز مستقل نصب کنیم. اما امروزه میبینیم که تین کلاینت‌ها نیز با پردازندهای قدرتمندی که دارند حتی در برخی موارد از فت کلاینت‌ها هم قوی‌تر ظاهر می‌شوند.

اما به طور کلی می‌توان مزایای فت کلاینت‌ها را اینطور عنوان کرد:

  • استفاده از هاردهای با ظرفیت بالا در فت کلاینتها: در فت کلاینت‌ها به دلیل اینکه فضای بیشتری در اختیار دارند و اندازه آن‌ها بزرگتر از تین کلاینت هاست میتوان در آن‌ها از هاردهای 3.5 اینچی با ظرفیت بالا استفاده کرد.
  • استفاده از فت کلاینت ها برای بازیهای گرافیکی: فت کلاینت‌ها باز هم به دلیل فضای بیشتری که در اختیار دارند میتوان در آنها از کارت‌های گرافیکی موجود در بازار استفاده کرد و از آن برای بازی‌های گرافیکی استفاده کرد.
  • فت کلاینت‌ها قدرت پردازش بیشتری دارند: در تین کلاینت‌ها به دلیل استفاده از پردازنده‌های کم مصرف قدرت پردازش نیز کمی کاهش می‌یابد از این رو در قدرت پردازش می‌توان فت کلاینت‌ها را برتر از تین کلاینت‌ها دانست.
  • فت کلاینت‌ها دارای پورت‌های بیشتری نسبت به تین کلاینت‌ها هستند: فت کلاینت ها با توجه به اینکه بردهای نسبتا بزرگتری دارند لذا پورت‌های بیشتری را می‌توانند روی خود داشته باشند. از این رو میتوان فت کلاینت‌ها را فول پورت نامید.

مزایای فت کلاینت‌ها در مقایسه با تین کلاینت‌ها

 

نوع دیگری از فت کلاینت‌ها در بازار یافت می‌شود که بی شباهت به تین کلاینت‌ها نیستند. این مدل از فت کلاینت‌ها که به آنها تیک کلاینت هم گفته می‌شود همان تین کلاینت است اما با ابعادی بزرگتر از تین کلاینت‌ها. تفاوتی که این مدل فت کلاینت‌ها با تین کلاینت‌ها دارند این است که اندازه آن‌ها بزرگتر است و پردازنده آن‌ها دقیقا پردازنده‌های پی سی هستند و در آن‌ها از فن برای خنک کردن پردازنده استفاده می‌شود.

فت کلاینت در مقابل تین کلاینت

فت کلاینت در مقابل تین کلاینت! کدام یک برنده است؟

نمیتوان به قطع گفت که کدام کلاینت نسبت به دیگری برتری دارد چرا که هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند یا بهتر بگوییم هر کدام از کلاینت ها برای هدف خاصی طراحی شده اند. با توجه به کاربری های مختلفی که برای پی سی ها وجود دارد میتوان گفت که فت کلاینت ها برای گیمرها و رندرینگ مناسب است و تین کلاینت ها برای کاربری ها و محیط های اداری مناسب است.

جمع بندی

امروزه کلاینت‌های بسیاری را میتوان در بازار یافت که هرکدام برای اهداف خاصی طراحی شده اند. تین کلاینت ها بازار کاربری های اداری را هدف قرار داده‌اند. زیروکلاینت ها بازار کاربری‌های اداری و نیمه اداری سازمان‌ها و ارگان‌ها و فت کلاینت ها نیز بازار گیمرها و کاربران گرافیکی را که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند.

فروشگاه تکنوکلاینت متخصص در واردات انواع تین کلاینت و زیروکلاینت از برترین برندهای روز دنیاست. تمام یمحصولات دارای گارانتی معتبر یک ساله و پشتیبانی دائمی می باشند. برای مشاهده محصولات ما از فروشگاه ما دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *