زیروکلاینت

امنیت در زیروکلاینت

امنیت در زیروکلاینت

یکی از مهمترین دلایلی که امروزه زیروکلاینت ها مورد استفاده قرار میگیرند امنیت بالای زیروکلاینت هاست.

در واقع استفاده از زیروکلاینت مزیت های بسیاری دارد که در کنار مزیت، امنیت بالا زیروکلاینت را به بهترین انتخاب تبدیل میکند. قبل از اینکه در مورد امنیت زیروکلاینت ها بگوییم بار دیگر مزایای زیروکلاینت ها را خواهیم گفت. زیروکلاینت ها ساختار فناوری یک شرکت یا سازمان را دگرگون خواهد کرد به نحوی که دیگر بازگشت از زیروکلاینت به سمت پی‌سی‌های قدیمی کار دشواری خواهد بود.

استفاده از زیروکلاینت در سازمان ها باعث بالارفتن راندمان کار خواهد شد به طوریکه:

مزایای زیروکلاینت

استفاده از زیروکلاینت ها هزینه‌ی کلی پیاده سازی و تجهیز یک مجموعه را به طرز چشمگیری کاهش خواهد داد. با زیروکلاینت علاوه بر اینکه هزینه ی کلی خرید اولیه کاهش پیدا خواهد کرد هزینه ی هایی بعدی مانند هزینه ی مصرف برق نیز پایین خواهد آمد. مصرف برق یک زیروکلاینت به طور میانگین حدود 10 وات است در حالیکه مصرف برق یک پی سی در حدود 300 وات معادل سه تا لامپ 100 خواهد بود. شاید در تعداد کم این اختلاف با زیروکلاینت به چشم نیاید اما در تعداد بالا قطعا در طول یک سال اختلافی قابل توجه خواهد شد.

برای یک سازمان بزرگ با حدود 500 ایستگاه کاری حدودا 5 نیروی فنی نیاز است. اما با استفاده از زیروکلاینت ها این تعداد به 1 نفر کاهش پیدا خواهد کرد. در استفاده از زیروکلاینت تنها به یک نفر نیروی متخصص نیاز است.

با استفاده از زیروکلاینت امنیت به حد خود خواهد رسید به طوری که تمامی فعالیت های کاربر زیرنظر خواهد بود.در خصوص چگونگی این امر توضیحات کامل خواهیم داد. در استفاده از زیروکلاینت ها سرعت پردازش برای کاربران بسیار بالا خواهد بود چرا که در زیروکلاینت ما سمت کاربر پردازشی نداریم و در زیروکلاینت پردازش ها همگی سمت سرور انجام میشود.

دراستفاده از زیروکلاینت‌ها تمامی فایل‌های کاربران بر روی سرور نگه‌داری میشود. یکی دیگر از مزیت‌های اصلی زیروکلاینت همین گزینه هست.

با استفاده از زیروکلاینت نیازی به ارتقاء زیروکلاینت‌ها ندارید چرا که با ارتقاء سرور تمامی زیروکلاینت‌ها ارتقاء خواهند یافت.

در زیروکلاینت نیازی نیست به ازای هرکاربر یک آنتی‌ویروس داشته باشید بایکبارنصب آنتی‌ویروس روی سرور تمامی زیروکلاینت‌ها میتوانند از آن استفاده کنند.

اما میپردازیم به موضوع اصلی مقاله یعنی

امنیت زیروکلاینت ها:

سوال اینجاست که آیا واقعا امنیت در استفاده از زیروکلاینت بالاست و چرا؟

جواب قطعا بله است. اما اینکه چرا در زیروکلاینت ما حداکثر امنیت را داریم به شرح آن میپردازیم.

انتقال تصاویر نه دیتاها

قطعا میدانید که زیروکلاینت ها فاقد منابع سخت افزاری هستند و این به آن خاطر است که ما روی زیروکلاینت چیزی نصب نمیکنیم. در واقع زیروکلاینت ما یک ابزار برقرار کننده اتصال بین کاربر و سرور است.

زیروکلاینت ها از طریق پروتکل های اتصال به سرور متصل میشوند. کار این پروتکل های اتصال فقط انتقال تصویر از سرور به زیروکلاینت است. در واقع بین زیروکلاینت ها و سرور تنها چیزی که رد و بدل میشود مختصات تصویر است. تمامی پردازش ها، عملیات ذخیره سازی و هر عمل دیگری در سرور انجام میشود و فقط نتیجه آن روی زیروکلاینت نمایش داده میشود. در اینصورت حتی اگر در بین راه بین سرور و زیروکلاینت اطلاعات به سرقت برود ارزشی نخواهد داشت چرا که اطلاعات به سرقت رفته فقط اعداد و ارقامی است که مربوط به مختصات تصویر زیروکلاینت است.

عدم نصب وسایل جانبی بدون اجازه مدیر

در زیروکلاینت ها کاربران بدون اجازه مدیر نمیتوانند وسایل جانبی به زیروکلاینت متصل کنند. تمامی پورتهای ورودی در ابتدا توسط مدیر مسدود است. حتی انتقال تصویر هم در زیروکلاینت ها با کدگذاری انجام میشود و زیروکلاینت در مقصد عملیات دیکد را انجام میدهد.

در استفاده از زیروکلاینت ها تمامی اعمالی که کاربران انجام میدهند روی سرور به صورت لاگ ذخیره میشود.

در استفاده از زیروکلاینت ها تمامی دسکتاپ های کاربران نیز توسط سرور مانیتور میشود.

دسترسی به میزان تعیین مدیر

در استفاده از زیروکلاینت ها به هر کاربر یک پارتیشن اختصاص داده میشود و کاربر روی همان پارتیشن فقط دسترسی دارد. حتی کاربری که از زیروکلاینت استفاده میکند میزان دسترسی به پارتیشن خودش را از مدیر شبکه دریافت میکند و بسته به آن میتواند روی پارتیشن تغییرات اعمال کند. بدین ترتیب در زیروکلاینت ها امنیت به بالاترین حد خود میرسد. زیروکلاینت ها تمامی کاربری ها را پوشش میدهند. از کارهای اداری ساده گرفته تا کارهای گرافیکی سنگین زیروکلاینت ها میتوانند گزینه ی خوبی باشند.

شرکت تکنوکلاینت واردکننده عمده زیروکلاینت کمپانی‌های معروف HP و Dell در کشور می‌باشد.

این شرکت مجری پروژه‌های زیروکلاینتی درسراسر کشور باگارانتی می‌باشد. برای مشاهده زیروکلاینت‌ها و مشاوره رایگان به تکنوکلاینت مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *