زیروکلاینت

پروتکل ارتباطی زیروکلاینت

پروتکل ارتباطی زیروکلاینت

مجموعه قوانینی که مشخص می کند چگونه دو کامپیوتر با هم در ارتباط باشند پروتکل می گویند. در ادامه این مطلب به معرفی پروتکل زیروکلاینت ها می‌پردازیم.

پروتکل‌ های ارتباطی در زیروکلاینت‌

پروتکل زیروکلاینت RDP

یکی از پروتکل ارتباطی زیروکلاینت ها RDP است. RDP مخفف Remote Desktop Protocol، پروتکل یا استانداردی برای رد و بدل کردن اطلاعات بین دو دستگاه و یا استفاده از یک کامپیوتر از راه دور می باشد. پروتکل RDP توسط شرکت مایکروسافت عرضه گردید و تقریبا روی تمام سیستم عامل‌های ویندوز در دسترس است و اکنون روی سیستم عامل مک نیز پیاده سازی می‎‌شود. پروتکل RDP پایه و اساس کل پروتکل های ارتباطی است. با استفاده از نرم افزار Remote Desktop Connection، اتصال به کامپیوتر های دیگر از راه دور مورد استفاده قرار می گیرد.

RDP در ابتدا تمام داده ها را رمزنگاری می کند و به سیستم دور منتقل می شوند و در مقصد پیام رمزگشایی و اجرا شده و سپس تصویر مراحل برای مبدا ارسال می شود. به همین دلیل کاربر بعد از کلیک با کمی تاخیر برای دیدن نتیجه مواجه می شویم.

مزایا RDP:

مزایا RDP

  1. امنیت دارد.

به دلیل اینکه از بسته های TCP استفاده می کند و بسته های ارسالی اعتبار سنجی می شوند.

  • هزینه پایینتر اجرای RDP.

برای پروتکل RDP شما نیاز به یک ویندوز سرور با سرویس ترمینال دارید که صرفه جویی قابل توجه ای در زمینه سخت افزار مثل رم، هارد و پردازنده دارد.

  • اجرای ساده و راحت.

به دلیل اینکه تنها یک ویندوز نصب می شود راه اندازی بسیار راحت و ساده ای دارد و اصلا پیچیدگی پروتکل های دیگر را ندارد.

معایب RDP:

  1. کند بودن.

به دلیل استفاده از TCP و اعتبار سنجی عملکرد کندی را نسبت به دیگر پروتکل های مجازی سازی دسکتاپ دارد و مخصوصا برای کاربری های مالتی مدیا و گرافیکی مناسب نیست.

  • مشترک بودن سیستم عامل

به دلیل اینکه همه حوزه ها از یک سیستم عامل ویندوز استفاده می کنند، اگر مشکلی برای سیستم عامل رخ بدهد، سیستم همه ی یوزر ها دچار مشکل می شود ولی در پروتکل های دیگر به تعداد یوزر ها سیستم عامل جداگانه داریم.

  • عدم وجود تنوع در سیستم عامل های قابل پشتیبانی.

فقط ویندوز را پشتیبانی می کند.

 پروتکل ارتباطی زیروکلاینت Citrix

دومین پروتکل ارتباطی زیروکلاینت پروتکل Citrix است که متعلق به کمپانی Citrix می باشد. پروتکل اولیه سیتریکس ICA و HDX پروتکل جدید سیتریکس است که با این پروتکل می توانید از کارت گرافیک های موجود در سرور استفاده کنید. کمپانی سیتریکس از Citrix Virtual App& و Desktop برای مجازی سازی دسکتاب استفاده کرده است.

پشتیبانی از کازت های گرافیک NVIDIA و تکنولوژی VGPU، به شما اجازه ی استفاده از زیرساخت دسکتاپ مجازی پر سرعت با عملکرد بالا می دهد.

 پروتکل ارتباطی زیروکلاینت Citrix

 

مزایا Citrix:

  1. کیفیت تصویر فوق العاده بالا.

دسکتاپ های ارائه شده مخصوصا در کاربری گرافیکی کیفیت بالایی را ارائه می دهند.

  • امنیت بالای داده ها در بستر ارسالی شبکه.

به دلیل اینکه از رمزنگاری پیشرفته برای کپسول سازی داده ها استفاده می شوند.

  • پشتیبانی از دو پروتکل ICA ( برای کاربری های سازمانی ) و HDX برای کاربری مالتی مدیا و گرافیکی
  • پشتیبانی از دامنه وسیع پلتفرم های مختلف و ارائه مجازی سازی حوزه اپلیکیشن.

معایب Citrix:

  1. گران بودن لایسنس و عدم وجود کرک برای پکیج.
  2. پیچیدگی بالا.

نحوه ی نصب و اجرای پکیج از پیچیدگی های زیادی برخوردار است و نیازمند دانش فنی نسبتا عمیقی در حوزه ی مجازی سازی لازم می باشد.

  • در دسترس نبودن منابع آموزشی مخصوصا زبان فارسی.
  • منابع سخت افزاری نسبتا وسیعی برای اجرای پکیج Citrix مونرد نیاز است.

پروتکل های PCOIP و BLAST

دیگر پروتکل ارتباطی زیروکلاینت این دو نوع هستند. پروتکل PCOIP و BLAST توسط کمپانی وی ام ور ( WMware ) ارائه شد. پروتکل PCOIP اولین و Blast دومین پروتکل این کمپانی است. کمپانی WMware از این پروتکل برای مجازی سازی دسکتاپ خود به نام Horizon View استفاده می کند.

مدل هایی از این دستگاه که از این پروتکل استفاده می کنند دارای پردازنده ی ترادیشی Teradici هستند. که به نسبت پردازنده های زیروکلاینت ها ( ARM )دارای سرعت و کیفیت بالاتری هستند.

این پروتکل مبتنی بر UDP است، توسط ( host-rendered )ارائه می گردد، چند کدی ( multi-codec ) است. تصاویر به صورت پیکسل های فشرده شده و کد گذاری شده، دریافت می شود و سپس براغی رمز گشایی به کلاینت فرستاده می شود. از تکنیک های متفاوتی برای کد گذاری استفاده می شود، تکنیک کد گذاری از لحاظ کارایی برای تصاویر ویدئویی بسیار متفاوت است با کد گذاری برای فایل ذهای متنی.

روش کار این پروتکل به این صورت است که ور وحله اول پهنای باند کد گذاری مناسب را انتخاب می کند. در محیط ها با پهنای باند کم، از روش خاصی برای فشرده سازی استفاده می شود. به این صورت است که قسمتی از تصویر را فشرده و به سرعت انتقال می دهد و به دنبال آن اطلاعات تکمیلی را جهت تکمیل تصویر قبل، منتقل می نماید.

مزایای PCOIP

 

مزایای PCOIP:

  1. کم بودن پهنای باند:

پردازنده ی اختصاصی ترادیشی، عمل کدینگ را با توجه به پهنای باند مدیریت می کند.

  • عدم وابستگی به سخت افزار:

برای پیاده سازی این پروتکل، لاتزمه ی آن وجود سخت افزار است اما می توان به صورت نرم افزار این پروتکل را پیاده سازی کرد.

  • ساده بودن ارتقاء سیستم همه ی کاربران به صورت همزمان.
  • سرعت بالا در پاسخگویی به نیاز کاربر:

رندرینگ و پردازش محتوا توسط پردازنده ی قدرتمند سرور.

  • امنیت بالا.
  • و مدیریت آسان:

مدیریت در این پروتکل متمرکز خواهد بود که باعث نظارت مستقیم بر تک تک کاربران می شود.

معایب PCOIP:

معایب این پروتکل همانند سیتریکس است.

در این مقاله تلاش کردیم شما را با انواع پروتکل ارتباطی زیروکلاینت ها آشنا کنیم. در صورت داشتن هرگونه ابهامی در قسمت انتهای مقاله سوالات خود را بپرسید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما هستند. تکنوکلاینت وارد کننده انواع زیروکلاینت و تین کلاینت در ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *