دستگاه حضور و غیاب

دستگاه حضور و غیاب چند منظوره یا ترکیبی

دستگاه حضور و غیاب چند منظوره یا ترکیبی

در مقالات قبلی تکنوکلاینت، درباره دستگاه‌های حضور و غیاب و مزایا و معایب آنها صحبت کردیم. همان‌طور که قبلا گفتیم، هر یک از این دستگاه‌ها از فناوری متفاوتی برای احراز هویت استفاده می‌کنند و بعد از اینکه هویت کاربر را به کمک آن فناوری تایید کردند، ورودش به محل مربوطه را ثبت می‌کنند. در این مطلب به معرفی نسل بعدی دستگاه‌های حضور و غیاب یعنی دستگاه‌ حضور و غیاب ترکیبی می‌پردازیم.

دستگاه حضور و غیاب ترکیبی چیست؟

دغدغه افزایش امنیت و رفاه کاربران، افراد متخصص را به سمت ابداع دستگاه‌های حضور و غیاب ترکیبی یا چندمنظوره سوق داد. این نسل از دستگاه‌های حضور و غیاب از چند فناوری برای احراز هویت کاربر استفاده می‌کنند. کاربر می‌تواند از این روش‌ها به صورت جداگانه یا ترکیبی بهره ببرد. روش ترکیبی را با نام احراز هویت چند عاملی نیز می‌شناسند. در این روش هویت کاربران بعد از بررسی چند فاکتور تایید می‌شود. این دستگاه‌ها مجهز به چندین سنسور برای شناسایی هستند و بالطبع از قیمت بالاتری در مقایسه با دستگاه‌های حضور و غیاب ساده برخوردارند.

دستگاه حضور و غیاب

دستگاه حضور و غیاب ترکیبی چطور کار می‌کند؟

ثبت اطلاعات اولیه کاربران توسط این دستگاه ممکن است کمی زمان‌بر باشد. اما این کار فقط یک بار انجام شده و در پردازش‌های بعدی، دستگاه از این اطلاعات ثبت‌شده برای شناسایی کاربر استفاده می‌کند. دلیل زمان‌بر بودن فرآیند ثبت اطلاعات این است که کاربران باید به چند روش خود را در سیستم ثبت کنند. به عنوان مثال دستگاه حضور و غیاب ترکیبی با قابلیت تشخیص چهره و اثر انگشت، با ثبت چند تصویر از کاربر در زوایای مختلف و همچنین اثر انگشت او، پروفایل کاربر را ثبت می‌کند.

فرآیند احراز هویت در این دستگاه بستگی به اولویت کارفرما دارد. می‌توانید احراز هویت را تنها با یکی از حسگرهای دستگاه انجام دهید و از این دستگاه چند منظوره به صورت تک منظوره استفاده کنید. گزینه دیگری که دارید، فعال‌سازی احراز هویت چند عاملی است. مثلا در دستگاه حضور و غیاب ترکیبی تشخیص چهره و اثر انگشت، فرد ابتدا چهره خود را جلوی دستگاه می‌گیرد و بعد انگشت خود را روی دستگاه قرار می‌دهد. در صورتی که در هر یک از این دو مرحله، هویت کاربر تایید نشود، ورود/ خروج او ثبت نخواهد شد. استفاده از این روش تاثیر بسزایی در بالا رفتن امنیت سازمان داشته و  از ورود افراد ناشناس جلوگیری خواهد کرد.

چرا باید دستگاه حضور و غیاب ترکیبی بخرم؟

این نسل از دستگاه‌های حضور و غیاب در مقایسه با دستگاه‌های حضور و غیاب ساده امکانات بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. با خرید این دستگاه، کاربران شیوه‌های متنوعی را برای ثبت ترددهای خود در اختیار خواهند داشت و می‌توانند از این روش‌ها به صورت جداگانه یا ترکیبی استفاده نمایند.

از آنجایی که این دستگاه برای شناسایی کاربران از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند، نگرانی‌های کاربران از بابت ثبت ورود و خروج‌شان رفع خواهد شد. به عنوان مثال اگر دستگاه کارتی-اثر انگشتی خریده‌باشید، کاربران برای احراز هویت دو روش مختلف در اختیار خواهند داشت. به این ترتیب، کاربرانی که اثر انگشت آنها به سختی توسط دستگاه شناسایی می‌شود، می‌توانند از کارت‌های فیزیکی استفاده کرده و از این طریق تردد خود را ثبت نمایند.

قابلیت منحصر به فرد این دستگاه، احراز هویت چند عاملی است. در برخی از سازمان‌ها و به ویژه سازمان‌های دولتی، امنیت حرف اول را می‌زند. در چنین شرایطی، استفاده از یک دستگاه حضور و غیاب چند منظوره، تضمین‌کننده این امنیت است. چون با فعال‌سازی احراز هویت چند عاملی، دیگر هیچ کاربری قادر به ورود غیرمجاز نخواهد بود.

دستگاه حضور و غیاب

حضور و غیاب ترکیبی چه مشکلاتی به همراه دارد؟

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که احراز هویت چند فاکتوری با خود به همراه دارد، وقت‌گیر بودن فرآیند شناسایی کاربران در این روش است. ثبت تردد چند عاملی در مقایسه با روش یک‌عاملی وقت زیادی را از کاربر می‌گیرد. این موضوع در سازمان‌هایی که تعداد کارمندان آنها زیاد هستند، مشکل جدی ایجاد می‌کند. البته یکی از راه‌حل‌‌های این مساله، خرید دستگاه‌های حضور و غیاب بیشتر است.

چالش دیگری که این روش احراز هویت با خود به همراه دارد، وجود اختلال در یکی از مراحل تشخیص هویت می‌باشد. به عنوان مثال در صورتی که یکی از کارکنان در چهره خود تغییری ایجاد کند دستگاه تشخیص چهره-اثر انگشت، چهره او را تشخیص نخواهد داد. این موضوع باعث می‌شود که علی‌رغم تشخیص موفقیت‌آمیز اثر انگشتش، مجوز ورود را دریافت نکند.

دستگاه حضور و غیاب

حضور و غیاب چندمنظوره در چه سازمان‌هایی کاربرد دارد؟

ماهیت برخی شغل‌ها به گونه‌ای است که دست کارگران را تحت تاثیر قرار داده و امکان دارد در اکثر ساعات روز دستان آنها زخمی یا آغشته به رنگ باشد. طبیعتا دستگاه اثر انگشت در سازمانی با این قبیل مشاغل، کارآمد نخواهد بود چون اثر انگشت کارکنان آنها مخدوش بوده و شناسایی نخواهد شد. در این شرایط می‌توان از دستگاه حضور و غیاب ترکیبی بهره گرفت. مثلا یک دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره- اثر انگشت می‌تواند به کمک کارفرما بیاید و برای هر یک از کارمندان به تناسب ماهیت شغل‌شان، احراز هویت را انجام دهد. کارمندان عادی با روش اثر انگشت و کارمندان بخش فنی با روش تشخیص چهره تردد خود را ثبت خواهند کرد.

یکی دیگر از کاربردهای گسترده این دستگاه در سازمان‌هایی است که امنیت و کنترل رفت و آمد افراد در آنها حرف اول را می‌زند. با فعال‌سازی احراز هویت چند عاملی در دستگاه حضور و غیاب ترکیبی، احتمال جعل هویت به صفر می‌رسد. دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره- اثر انگشت یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌تواند در این سازمان‌ها استفاده شود. کاربر در یک مرحله از طریق چهره و در مرحله بعدی از طریق اثر انگشت، هویت خود را به دستگاه اثبات کرده و مجوز ورود دریافت می‌کند. امکان جعل هویت در هر دوی این مراحل امری محال و تقریبا غیرممکن است.

دستگاه حضور و غیاب

راهنمای خرید دستگاه حضور و غیاب ترکیبی

به عنوان یک کارفرما، هنگام خرید این دستگاه باید چندین فاکتور را مدنظر قرار دهید و براساس آنها اقدام به خرید کنید. اولین و مهم‌ترین موضوع قیمت دستگاه است. خرید دستگاه باید متناسب با بودجه شما انجام شود. طبیعتا هر چقدر فناوری‌های به کار رفته در دستگاه به روزتر و امن‌تر باشند، قیمت آن نیز بالاتر است. دستگاه‌های کارتی ارزان‌تر هستند و راحت‌تر امکان دور زدن آنها وجود دارد.

دومین موضوع هزینه خدمات دستگاه است که باز هم به نوعی به پول و میزان بودجه شما ربط پیدا می‌کند. هزینه خدمات شامل هزینه نصب و پشتیبانی پس از فروش می‌شود. حتما در مورد مدت زمان گارانتی محصول و هزینه‌ای که باید در ازای به روز رسانی‌ها یا خرابی‌های احتمالی دستگاه در آینده بپردازید، از فروشنده سوال بپرسید.

هنگام خرید دستگاه حضور و غیاب ترکیبی، به ظرفیت حافظه آن توجه کنید. احراز هویت از طریق ثبت چهره در مقایسه با روش‌هایی همچون اثر انگشت و کارت، حافظه بیشتری را می‌طلبد. در صورتی که در مجموعه خود تعداد زیادی پرسنل دارید، به این موضوع نیز توجه کنید؛ چرا که پایین بودن ظرفیت حافظه برای شما مشکل‌ساز خواهد شد.

معیارهای انتخاب دستگاه حضور و غیاب

سخن پایانی

در این مقاله درباره نسل جدید دستگاه‌های حضور و غیاب صحبت کردیم و سعی کردیم از تمامی زوایا به این پدیده شگفت‌انگیز بپردازیم. بدون شک همگام بودن با فناوری‌های روز دنیا در زمینه مدیریت منابع انسانی، باعث پیشبرد اهداف کسب و کاری شما خواهد شد. دستگاه‌های حضور و غیاب ترکیبی در مقایسه با دستگاه‌های حضور و غیاب ساده، امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار خواهند داد و منجر به بهبود فرآیند ثبت ترددهای پرسنل خواهند شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دستگاه‌های حضور و غیاب می‌توانید با کارشناسان فروش شرکت تکنوکلاینت از طریق شماره‌ 05191015058 داخلی 140 تماس حاصل نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *