مجازی سازی

مجازی سازی Red Hat (RHV) چیست؟

مجازی سازی Red Hat (RHV)

Red Hat Virtualization (RHV) یک پلتفرم مجازی سازی در سطح سازمانی است که توسط کمپانی Red Hat تولید شده است. وظیفه این مجازی سازی این است که برنامه‌های کاربردی مهم در مرکز داده سازمانی را در عین دستیابی به عملکرد، انعطاف پذیری و امنیت مجازی کند.

مجازی سازی Red Hat چگونه عمل می‌کند؟

مجازی سازی یک سرویس حیاتی برای محاسبات مدرن است. این فناوری منابع محاسباتی را انتزاع کرده و این منابع را قادر می‌سازد تا در نمونه‌های مجازی مانند ماشین‌های مجازی (VM) و کانتینرها ادغام و ارائه شوند. این نمونه‌ها می‌توانند سخت‌افزار زیربنایی را به اشتراک بگذارند و بارهای کاری بیشتری می‌توانند با سخت‌افزار کلی کمتر اجرا شوند. به این ترتیب استفاده از منابع و کارایی مدیریت را به‌ شدت افزایش می‌دهند.

RHV تغییر نام تجاری Red Hat Enterprise Virtualization (RHEV) است. این فناوری یک نرم افزار مجازی سازی را ارائه می‌دهد که شامل یک هایپروایزر مبتنی بر ماشین مجازی مبتنی بر هسته لینوکس (KVM) به همراه یک پلتفرم مدیریت مجازی سازی کامل است.

با این حال، RHV از هر دو محیط لینوکس و ویندوز پشتیبانی می‌کند. RHV قادر به پشتیبانی از نیازهای محاسباتی و عملکرد برنامه‌های کاربردی درجه یک سازمانی – مانند Oracle و SAP – است. سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا حجم‌های کاری پیچیده، تشنه منابع و حساس به عملکرد را مجازی سازی و مدیریت کنند. استفاده از KVM همچنین RHV را قادر می‌سازد تا با پشته‌های ابری نوظهوری مانند OpenStack یکپارچه شود.

ویژگی‌های مهم مجازی سازی کلاه قرمز (Red Hat)

RHV ویژگی‌های متعددی را ارائه می‌کند که می‌تواند به نفع سازمان‌ها باشد. هایپروایزر KVM بالغ و بسیار کارآمد است و عملکرد بار کاری را قادر می‌سازد تا با عملکرد همان برنامه روی سخت افزار (غیر مجازی) رقابت کند. نیازهای منابع کم KVM همچنین می‌تواند سطوح بیشتری از یکپارچگی حجم کاری را نسبت به برخی از هایپروایزرهای دیگر تسهیل کند. چرا که ماشین‌های مجازی بیشتری را بر روی سیستم‌های سخت‌افزاری کمتری نصب می‌کنند.

برای سیستم‌های x86، RHV می‌تواند انواع سیستم‌عامل‌های 32 بیتی و 64 بیتی، از جمله Red Hat Enterprise Linux (RHEL) نسخه 3 تا 7 را پشتیبانی کند. مایکروسافت ویندوز 7، 8، 8.1 و 10؛ Microsoft Windows Server 2008، 2008 R2، 2012، 2012 R2 و 2016؛ و SUSE Linux Enterprise Server 10، 11 و 12 نیز پشتیبانی می‌شوند.

RHV همچنین مقیاس پذیری بالایی دارد. به عنوان مثال، RHV می‌تواند تا 288 پردازنده و 12 ترابایت حافظه را در هر میزبان (سیستم) مجازی سازی کند و تا 240 CPU مجازی و 6 ترابایت حافظه در هر VM مهمان ارائه دهد. یک کلاستر می‌تواند تا 200 میزبان هایپروایزر را مدیریت کند. این RHV را قادر می‌سازد تا بزرگ‌ترین پلتفرم‌های سخت‌افزاری را مجازی‌سازی کند. و ماشین‌های مجازی بسیار بزرگی را برای نگهداری حجم‌های کاری در کلاس سازمانی و تشنه منابع ایجاد نماید.

مجازی سازی کلاه قرمز

RHV از ویژگی‌های امنیتی قوی، از جمله مجازی‌سازی امن Red Hat (sVirt) و تکنیک‌های موجود در لینوکس با امنیت بالا (SELinux) استفاده می‌کند. مزیت اصلی این ویژگی‌ها جداسازی است. SELinux هر ماشین مجازی را برچسب گذاری می‌کند. همچنین آن را قادر می‌سازد تا به عنوان یک فرآیند منحصربه‌فرد وجود داشته باشد و تحت یک هایپروایزر در سطح هسته اجرا شود. این یک مرز منطقی قوی ایجاد می‌کند که مانع از دسترسی یک ماشین مجازی به منابع – مانند ماشین‌های مجازی دیگر – خارج از آن مرز می‌شود. SVirt کنترل دسترسی اجباری (MAC) و سایر ویژگی‌های مدیریتی را اضافه می‌کند که با افزایش سازمان و مدیریت VM، امنیت را بهبود می‌بخشد.

RHV با پشته‌های نرم‌افزاری ابری سازگار است. می‌تواند یک فناوری اساسی برای چارچوب‌های ابر خصوصی، از جمله Red Hat Cloud Infrastructure، که دیگر ابزارها را ترکیب می‌کند. Red Hat CloudForms برای مدیریت چند ابری، Red Hat OpenStack برای پشته ابری، ماهواره Red Hat برای مدیریت زیرساخت و Red Hat Insights برای تجزیه و تحلیل پیشبینی‌ها باشد. RHV همچنین از Red Hat Enterprise Linux Atomic Host به عنوان سیستم‌عامل مهمان پشتیبانی می‌کند و کانتینرها را قادر می‌سازد تا روی ماشین‌های مجازی Host Atomic اجرا شوند.

Red Hat Virtualization Manager چیست؟

Red Hat Virtualization Manager (RHVM) یک ابزار نرم افزاری است که مدیریت متمرکز بر منابع فیزیکی و منطقی موجود در یک محیط مجازی شده با RHV را فراهم می‌کند. نسخه فعلی RHVM شامل یک داشبورد سیستمی جامع است. مدیران مجازی‌سازی را قادر می‌سازد تا یک نمای کلی از محیط را ببینند و در عین حال جزئیات عملیاتی و عملکرد هر VM را بررسی کنند.

مدیریت تصویر نیز در RHVM بهبود یافته است و امکان آپلود مستقیم و مدیریت فایل‌های VM را از طریق RHVM فراهم می‌کند. سیاست‌های مهاجرتی را می‌توان برای خوشه‌های VM و حتی ماشین‌های مجازی فردی نیز ایجاد و مدیریت کرد. RHVM می‌تواند از محیط‌‌های سطح سازمانی با صدها سیستم میزبان و هزاران ماشین مجازی پشتیبانی کند.

پیاده سازی مجازی سازی Red Hat چگونه است؟

RHEV 2.1 به صورت تجاری در نوامبر 2009 منتشر شد. از آن زمان تاکنون بازبینی‌ها و به‌روزرسانی‌های متعددی دریافت کرده است. با انتشار نسخه 4.0، RHEV به RHV تغییر نام داد. نسخه 4.1 همچنین RHEL نسخه 7.4 را ادغام می‌کند.

مجازی سازی Red Hat

هزینه مجازی سازی Red Hat چگونه است؟

RHV به هزینه مجوز اولیه نیاز ندارد. در عوض Red Hat برای دسترسی به محصول، به‌روزرسانی‌ها، پچ‌ها و پشتیبانی فنی هزینه اشتراک سالانه دریافت می‌کند – که معمولاً در محصولات نرم‌افزاری منبع باز وجود ندارد.

Red Hat در حال حاضر یک اشتراک استاندارد با پشتیبانی در ساعات کاری عادی و یک طرح اشتراک 24 ساعت/ هفت روز سالانه ممتاز ارائه می‌دهد. هر دو طرح به ازای هر هایپروایزر مدیریت شده و جفت سوکت پردازنده در سال قیمت گذاری می‌شوند. مهم است که قیمت فعلی را با فروش Red Hat بررسی کنید تا دقیق‌ترین قیمت، تخفیف‌ها و سایر جزئیات را دریافت کنید.

با این حال، اشتراک‌ها شامل تمام محصولات مرتبط مانند RHVM و Hypervisor RHV و همه ویژگی‌های مربوط به آن محصولات می‌شود. هیچ هزینه اضافی مانند هزینه‌های استفاده از رم مجازی وجود ندارد.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی مجازی سازی Red Hat پرداختیم. ابتدا تعریفی از آن ارائه دادیم و سپس از نحوه عملکرد آن گفتیم. سپس به ویژگی‌های مهم این مجازی سازی اشاره کردیم، به تعریف Red Hat Virtualization Manager پرداختیم و توضیح دادیم پیاده سازی مجازی سازی Red Hat چگونه است. در پایان از هزینه این نوع مجازی سازی گفتیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

 شما می‌توانید برای دریافت خدمات مجازی سازی سرور یا مشاوره در خصوص آن با کارشناسان مجرب مجموعه تکنوکلاینت در تماس باشید. اگر در هر بخش این مقاله به پرسش یا مشکل خاصی برخورد کردید، می‌توانید از طریق بخش نظرات با ما در ارتباط باشید. تشکر از همراهی و حسن انتخاب شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *