تین کلاینت

هیت‌سینک در تین‌کلاینت

هیت سینک در تین کلاینت

 اگر از خوانندگان همیشگی بلاگ «تکنوکلاینت» باشید، حتما سلسله مقالات ما درباره تین‌کلاینت‌ها را مطالعه فرموده‌اید. در مقاله مزایای تین‌کلاینت‌ها، درباره یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تین‌کلاینت که فاقد فن بودن است، صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم کمی بیشتر درباره این ویژگی سخن به میان آوریم. ما را در این سفر شگفت‌انگیز به درون سخت‌افزار تین‌کلاینت همراهی کنید. 

هیت‌سینک در تین‌کلاینت برای خنک کردن پردازنده‌ها استفاده می‌شود. اما چرا خنک‌کننده‌ها در تین‌کلاینت‌ها فن ندارند؟ توضیحات تکمیلی را درخصوص نحوه کارکرد هیت‌سینک در تین‌کلاینت‌ها توضیح خواهیم داد. ابتدا باید بدانیم هیت‌سینک در تین‌کلاینت چیست و چه کاری انجام می‌دهد. هیت‌سینک در تین‌کلاینت در واقع یک مبدل حرارتی است که حرارت پردازنده تین‌کلاینت را به بیرون منتقل کرده و پراکنده می‌کند. نحوه کار هیت‌سینک در تین‌کلاینت‌ها به این صورت است که حرارت را از پردازنده تین‌کلاینت جذب می‌کند و با حداکثر کردن سطح تماس، حرارت را به سیال منتقل می‌کند. اگر دوست دارید درباره گرمای پردازنده و مضرات آن بدانید، مقاله علت داغ شدن پردازنده چیست را بخوانید. 

هیت‌سینک در تین‌کلاینت

انواع هیت‌سینک

حال که با کارکرد هیت‌سینک آشنا شده‌اید، بهتر است درباره انواع هیت‌سینک و هیت‌سینک به کار رفته در تین‌کلاینت‌ها صحبت کنیم. به طور کلی هیت‌سینک‌ها به دو دسته هیت‌سینک دارای فن و هیت‌سینک بدون فن تقسیم می‌شوند. آنچه که باعث تمایز این دو خواهد شد را در ادامه خواهید دید. 

  • هیت‌سینک دارای فن

هیت‌سینک دارای فن که به آن هیت‌سینک خنک‌کننده فعال یا هیت‌سینک فن‌دار نیز گفته می‌شود، نوعی سیستم خنک‌کننده است که از ترکیب یک هیت‌سینک و یک فن برای خنک کردن اجزای الکترونیکی داخل دستگاه استفاده می‌کند. هیت‌سینک‌های دارای فن در مقایسه با هیت‌سینک‌های بدون فن می‌توانند گرمای بیشتری را از بین ببرند. آنها می‌توانند در فضاهای کوچک استفاده شوند چون نیازی به فضای زیادی برای گردش هوا ندارند.

  • هیت‌سینک بدون فن

هیت‌سینک بدون فن که به آن هیت‌سینک پسیو یا هیت‌سینک خنک‌کننده غیرفعال نیز گفته می‌شود نوعی سیستم خنک‌کننده است که از یک هیت‌سینک فلزی برای خنک کردن اجزای الکترونیکی بدون استفاده از فن استفاده می‌کند. هیت‌سینک‌های بدون فن هیچ صدایی ایجاد نمی‌کنندو همین موضوع آنها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده در محیط‌های آرام مانند کتابخانه‌ها یا دفاتر تبدیل می‌کند. هیت‌سینک‌های بدون فن از هیچ قطعه متحرکی استفاده نمی‌کنند؛ بنابراین در مقایسه با هیت‌سینک‌های دارای فن قابل اعتمادتر بوده و نیاز به نگهداری کمتر دارند. 

هیت‌سینک استفاده‌شده در تین‌کلاینت

در تین‌کلاینت‌ها ما از نوع دوم یعنی هیت‌سینک‌های بدون فن استفاده می‌کنیم. مزیت استفاده از هیت‌سینک بدون فن در تین‌کلاینت‌ها این است که آنها فاقد هرگونه قطعه مکانیکی هستند در نتیجه خرابی کمتری داشته و تولید صدا نمی‌کنند. دلیل استفاده از هیت‌سینک بدون فن در تین‌کلاینت‌ها این است که پردازنده تین‌کلاینت‌ها حرارت کمتری را در مقایسه با پردازنده کامپیوترهای شخصی تولید می‌کند. دلیل آن هم استفاده از پردازنده‌های کم‌مصرف در تین‌کلاینت‌هاست. به طور معمول پردازنده یک تین‌کلاینت 15 وات برق مصرف می‌کند.

هیت‌سینک در تین‌کلاینت

 هیت‌سینک در تین‌کلاینت چگونه کار می‌کند؟

یک هیت‌سینک که ظاهری شبیه به رادیاتور دارد روی پردازنده تین‌کلاینت قرار گرفته‌است. این رادیاتور گرمای پردازنده تین‌کلاینت را توسط لوله هیت‌پایپ به بخش پره‌ای شکل که فن نام دارد، منتقل می‌کند. درون هیت‌پایپ یک نوع مایع فرار قرار دارد که به راحتی گرما را از رادیاتور تین‌کلاینت جذب کرده و فورا بخار می‌شود. این بخار سریعا به فن‌ها منتقل شده و در فضای خنک آنجا مجددا به مایع تبدیل می‌شود. جنس لوله‌های هیت‌پایپ در تین‌کلاینت‌ها معمولا از مس است که وزن بسیار پایینی دارد. تین‌کلاینت‌ها می‌توانند به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته به کار خود ادامه دهند و دلیل آن هم استفاده از همین پردازنده‌های کم‌مصرف در تین‌کلاینت‌ها و نیز در کنار آن، استفاده از هیت‌سینک های غیرفعال در تین‌کلاینت‌هاست.

نتیجه‌گیری

امیدواریم از این سفر شگفت‌انگیز به درون تین‌کلاینت‌ها لذت برده‌باشید. هدف ما آشنایی هر چه بیشتر شما با این دستگاه‌های کوچک و کم‌حجم بوده و سعی می‌کنیم کلیه مطالب ارائه‌شده در بلاگ برای شما مفید واقع شوند. هیت‌سینک‌ها وظیفه خنک کردن اجزاء سخت‌افزاری داخل تین‌کلاینت و هر چه بهتر کردن عملکرد آن را بر عهده دارند. استفاده از هیت‌سینک‌های بدون فن در تین‌کلاینت، موجب شده این دستگاه‌ها هنگام کار کردن هیچ صدایی تولید نکنند. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *