پکیج راه‌اندازی برای کسب و کارهای کوچک

پکیج کسب و کار تکنوکلاینت

امروزه با توجه به گرانی تجهیزات IT و تنوع کالا های موجود تیم متخصص تکنوکلاینت با همفکری یکدیگر تصمیم گرفتند پکیج پیشنهادی مناسبی برای کسب و کارهای کوچک ارائه دهند تا هزینه راه‌اندازی و خرید تجهیزات آن ها  که یکی از دغدغه های هر روز مدیران بوده به صورت چشم گیری کاهش پیدا کند.

تعریف کسب و کار های کوچک ؟

کسب و کار کوچک چست؟

منظور از کسب و کارهای کوچک کسب و کارهایی با حداقل 2 کاربر و حداکثر 10 تا 15  کاربر بوده است . کاربری ها در این کسب و کارها معمولاً کارهای ساده اداری و استفاده از نرم افزارهای ساده اشتراکی بوده است . منظور از کسب و کارهای اداری استفاده از نرم افزارهای رایجی نظیر Microsoft Office یا مرورگرهایی نظیر Firefox یا chorome بوده است.

یکی از انواع کسب وکارهای کوچک املاک است . در املاک معمولاً کاربران از مرورگرها یا نرم افزارهای به روزرسانی فایل ها استفاده میکنند.

سوال پیش فرض کسب کارهای کوچک؟

 سوال پیش آمده این است که در این کسب کارها برای راه‌اندازی یا ارتقا با تعداد 10 کاربر به صورت پیش فرض آیا نیاز به خرید 10 لپ تاپ یا 10 کیس با متعلقات آن نظیر مانیتور، کیبورد، ماوس  بوده است ؟!!!!!!!!

پاسخ: نه!!!!!!

یکی از اشتباهات رایج که به علت عدم اطلاع کافی مدیران اتفاق خواهد افتاد همین موضوع بوده که هزینه ی گزافی را بر روی دوش مدیران کسب و کار خواهد داشت .

برای پاسخ کامل به این سوال ابتدای کار به تعاریفی ساده می پردازیم.

مقایسه لپ تاپ با کیس

زیرو کلاینت چیست ؟

زیروکلاینت چیست؟

زیروکلاینت ها در واقع همان سیستم شخصی شما با ویندوز دلخواه شما که تجربه کاری همانند یک کیس یا لپ تاپ را به شما میدهند هستند با این تفاوت که زیروکلاینت نیاز به یک سرور جهت راه‌اندازی هر تعداد زیروکلانیت دارد. با استفاده از زیروکلاینت ها می توان بصورت چشمگیری در هزینه ها راه‌اندازی یک مجموعه صرفه جویی عظیمی کرد. امروزه زیروکلاینت ها توانسته اند با پروتکل های مختلفی نظیر PCoIP،Citrix،RDP،… تجربه ای واقعی از محیط ویندوز دلخواه به کاربران بدهد.

کمپانی های بزرگ نظیر اچ پی (HP)، دل (DELL) ، وایز(WYSE) در زمینه تولید زیروکلاینت ها بصورت تخصصی پا در میان گذاشته اند. زیروکلاینت ها با هزینه ای کمتر از کیس ها ولپ تاپ ها و حتی کم تر تین کلاینت توانسته اند محبوبیت خاصی در میان کاربران پیدا کنند.

*منظور از سرور صرفا یک سرور بزرگ غول پیکر نیست! یک کیس نیز میتواند سرور یک مجموعا باشد.

مزایای استفاده از زیروکلاینت ها در کسب و کارهای کوچک

مقایسه هزینه کیس با زیرو کلاینت
  • زیروکلاینت ها دارای هزینه فوق پایین خرید نسبت به یک کیس یا لپ تاپ
مقایسه مصرف برق
  • توان مصرفی  برق کم تر از 10 وات زیروکلاینت ها نیز بصورت چشم گیری در صرفه جویی هزینه مصرفی برق کمک بزرگی به کسب و کارهای کوچک کرده اند، برای مثال :

10 کاربر که با کیس کار میکنند هرکیس حداقل 500 وات مصرف برق دارد، پس در مجموع 5000 وات مصرف برق روزانه که معادل روشن ماندن 50 عدد لامپ 100 وات بوده است را در پی دارد. مصرف برق در زیروکلاینت ها حداکثر 10 وات بوده که با 10 کاربر شما 100 وات مصرف برق که معادل روشن ماندن فقط یک عدد لامپ 100 وات است را در پی دارید!!!!!!!!!

امنیت
  • امنیت بالا در زیروکلاینت ها به گونه ای که امنیت داده ها بصورت 100 درصد تضمین شده، یکی از برترین خواص زیروکلاینت ها بوده است . مدیریت پورت ها در زیروکلاینت ها یکی دیگر از مسائل مهم بوده که توانسته کنترل کامل را برای مدیران شبکه فراهم کند. برای مثال :

همیشه حفظ اطلاعات و محرمانگی آن ها از مسائل مهم مدیران کسب وکارها بوده است. در زیروکلاینت ها شما توانایی مدیریت کاربران از جهات مختلف نظیر قفل کردن usb ها به گونه ای که نتوانند اطلاعاتی را از سیستم ها خارج یا وارد کنند یکی از موارد بوده است.

  • استفاده از منابع سرور توسط زیروکلاینت ها سبب شده که علاوه بر سرعت بالای دسترسی توسط کاربران ، مدیریت منابع بصورت تخصصی را نیز فراهم کنند.
  • فضای اشغالی کمتر از حتی تین کلاینت ها در زیروکلاینت ها سبب شده تا زیبایی محیط کارعلاوه بر مباحث گفته شده تامین شود. با توجه به گرانی فضاهای تجاری همیشه مساله فضا حائزاهمیت بوده که در کم ترین فضا بهترین استفاده شود. زیروکلاینت ها با فضایی نظیر 10*10سانتی متر کمترین فضا را اشغال میکنند.

نمودار مقایسه ای هزینه کلی خرید (میانگین قیمت در نظر گرفته شده است):

نمودار قیمت خرید

راه‌اندازی زیروکلاینت‌ها برای کسب و کارهای کوچک:

برای راه‌اندازی زیروکلاینت ها باید یکی از مسیرهای مجازی سازی را بپیماییم . مناسب ترین و اسان ترین مسیر مجازی سازی برای کسب و کارهای کوچک استفاده از ویژگی خود ویندوز یعنی پروتکل مجازی سازی RDP است.

برای راه‌اندازی زیروکلاینت ها ما نیاز به یک منبع داریم که این منبع زیروکلاینت ها را تغذیه میکند. منبع نامبرده شده به عنوان سرور شناخته می شود. سرور کامپیوتری با توان بالاست که نیاز زیروکلاینت ها را برطرف می سازد. سرور پیشنهادی ما برای راه‌اندازی زیروکلاینت ها یک کامپیوتر با پردازنده حداقل Core i5 با حداقل رم 16 گیگابایت بوده است. هارد در سرور برای داشتن سرعت بالا باید از نوع SSD باشد و نیاز به حداقل 120 گیگابایت هارد SSD برای راه‌اندازی زیروکلاینت ها و حداقل 1 ترابایت هارد HDD برای ذخیره سازی  پیشنهاد می شود. سرور برای راه‌اندازی زیروکلاینت ها تین کلاینت هایی نظیر EliteDesk 800 G1 و EliteDesk 800 G2 و …. توصیه می شود.

به طور مثال پردازنده تین کلاینت HP EliteDesk 800 G1 از سری‌های قدرتمند شرکت اینتل Intel Core i5-4570 با 4 مگابایت کش بهره می‌برد.پشتیبانی  16گیگابایت رم در تین کلاینت HP EliteDesk 800 G1 این تین‌کلاینت را به یکی از بهترین گزینه‌ها تبدیل کرده‌است. تین‌کلاینت HP EliteDesk 800 G1 مناسب جهت پردازش‌های سنگین بانک‌های اطلاعاتی می‌باشد. استحکام و دوام کاری فوق‌العاده این تین‌کلاینت، کارکرد 24 ساعته در 7 روز هفته آن را موجب شده است.

ما پکیج پیشنهادی برای کسب وکارهای کوچک  با 10 کاربر را با تین کلاینت  HP EliteDesk 800 G1  به عنوان سرور در نظر گرفته ایم؛ در ادامه مقایسه چند نمونه محبوب و مقرون به صرفه زیروکلاینت و کیس کامپوتر با پردازنده Core i5 و مشخصات مشابه به سرور مورد نظر ما برای شما تهیه شده است.

شما میتوانید مشخصات کامل تین کلاینت  HP EliteDesk 800 G1 را در اینجا ببینید.

پکیج شماره 1:

زیروکلاینت وایزD200 و سرور تین کلاینت اچ پی EliteDesk 800 G1

نمودار

این زیروکلاینت که به سفارش کمپانی DELL تولید شده است زیروکلاینت ای است با پردازنده قدرتمند ترادیشی نسل اول مدل TERA 1100 که به کمک مدیران آی تی آمده است که با حداقل امکانات سروری بتوانند از این زیروکلاینت استفاده کنند .

پردازنده ترادیچی که میتواند با پروتکل اختصاصی خود یعنی PCoIP حداکثر امکاناتی که یک زیروکلاینت دارددر اختیار کاربر قرار دهد .

پشتیبانی از انواع پرینتر و اسکنر سبب شده تا بسیاری از مدیران شبکه توجهشان به سمت این زیروکلاینت جلب شود .

با قیمتی رقابتی نسبت به سایر زیروکلاینت ها به بازار آمده توانسته خیلی زود جای خود را در بازار ثابت کند و در بسیاری از سازمان ها مورد استفاده قرار بگیرد.

پکیج شماره 2:

زیروکلاینت اچ پی GT7720 و سرور تین کلاینت اچ پی EliteDesk 800 G1

نمودار

زیروکلاینتHP GT 7720 از یک پردازنده قوی استفاده میکند شاید به همین دلیل است که اچ پی آن را دردسته تین کلاینت خوانده است.

پردازنده دو هسته‌ای از نوع AMD Turion X2 بافرکانس کاری 2.3گیگاهرتز می‌باشد که برای یک زیرو‌کلاینت بسیار غیرعادی می‌باشد.دوگیگابایت حافظه رم ازنوع DDR2 ارزش این زیروکلاینت را درمقایسه با هزینه‌ای که کاربر در قبالش پرداخت میکند بسیار بالابرده‌است.

استفاده از دوگیگابایت حافظه داخلی از نوع eMMC داخل این زیروکلاینت برای ذخیره ی فریمور آن کافی به نظر میرسد .کیفیت خروجی تصویر این زیروکلاینت نیز HD میباشد که تلفیق شده با پردازنده ی دستگاه است .پشتیبانی از دومانیتور همزمان خیال کاربرانی که نیاز به صفحه نمایش دوم دارند را راحت میکند.

پکیج شماره 3:

زیروکلاینت اچ پی T510 و سرور تین کلاینت اچ پی EliteDesk 800 G1

نمودار

 تین کلاینت اچ پی T510 به دلیل رشد فناوری به طور معمول به عنوان زیروکلاینت مورد استفاده قرار میگیرد. این تین کلاینت با قیمت مقرون ‌به‌صرفه‌ای که دارد یکی از بهترین گزینه ها جهت مجازی‌سازی و یا استفاده برای امور اداری سبک در حالت زیروکلاینت است .

پردازنده این تین کلاینت دوهسته ای با فرکانس یک گیگاهرتزی از خانواده بزرگ VIA Eden و سری X2 U4200 است. این تین کلاینت می‌تواند تا هشت گیگابایت رم از نوع DDR3 با فرکانس 1066 را پشتیبانی کند .

فضای ذخیره‌سازی این تین کلاینت منعطف به نیاز شما بستگی دارد و می‌تواند تا 512 گیگ از نوع SSD SATA و یا بیشتر را از نوع HDD SATA پشتیبانی کند. این تین کلاینت می‌تواند دو خروجی تصویر هم‌زمان یکی باکیفیت Full HD  و یکی باکیفیت HD را ارائه دهد که خیال کاربر را از داشتن یه میز کار بزرگ راحت می‌کند.

پکیج شماره 4:

زیروکلاینت وایزCX0 و سرور تین کلاینت اچ پی EliteDesk 800 G1

نمودار

زیروکلاینت وایزCX0 یکی از محبوب ترین زیروکلاینت های شرکت Dell Wyse می باشد. این زیرو کلاینت پر سرعت در امور گرافیکی به دلیل پشتیبانی از پروتکل‎‌ های Citrix XenApp, Citrix XenDesktop وپشتیبانی همزمان از کلیه وسایل جانبی: پرینتر، اسکنر، مانیتور و… را داراست.

سرعت بالای انتقال اطلاعات در شبکه به کمک دارا بودن پورت گیگ از قابلیت های این زیروکلاینت است. این زیروکلاینت کم حجم و کوچک و قابل اتصال به پشت مانیتور و یا استقرار روی میز است.

پکیج شماره 5:

زیروکلاینت  IGEL UD2 سرور تین کلاینت اچ پی EliteDesk 800 G1

نمودار

یکی از معروفترین کمپانی های تولید تین کلاینت و زیروکلاینت کمپانی IGEL بوده که تازگی پا در عرصه تولید محصولات پرقدرت و زیبا در بازار جهانی گذاشته است. 

IGEL UD2 در اصل یک تین کلاینت زیبا و قوی با پردازنده 4 هسته ای Intel Atom x5 E8000 است که معمولا به عنوان زیروکلاینت مورد استفاده قرار میگیر IGEL UD2 در حالت تین کلاینت از سیستم عامل لینکوس 11 استفاده می کند و در حالت زیروکلاینت از پروتکل سیتریکس (CITRIX)  استفاده میکند.

 

پکیج شماره 6:

زیروکلاینت وایز TX0 و سرور تین کلاینت اچ پی EliteDesk 800 G1

نمودار

زیرو کلاینت Dell Wyse TX0 از خانواده سری Tx می‌باشد یکی از برترین زیروکلاینت شرکت دل وایز میباشد و با مدل Wyse T10معرفی شده است.

زیرو کلاینت Dell Wyse TX0 دارای یک پردازنده 1.2 گیگاهرتزی از خانواده Marvell می‌باشد .

حافظه ی رم این زیروکلاینت یک گیگابایت از نوع DDR3 می‌باشد . همچنین گرافیک این زیروکلاینت ادغام شده با پردازنده هست که خروجی HD را به کاربر خود ارائه میدهد. در استفاده از زیروکلاینت ها از حافظه ی رم سرور استفاده می‌شود و نیز از حافظه ی داخلی سرور برای ذخیره سازی توسط زیروکلاینت استفاده می‌شود .

زیرو کلاینت Dell Wyse TX0  می‌تواند با پروتکل‌های Microsift RDP و پروتکل Citrix به سرور متصل شود.

لازم به ذکر است تمامی پکیج‌های پیشنهادی ارزان‌ترین مسیرها برای راه‌اندازی هستند و بسته به نیاز مشتری قابل‌تغییر و ارتقااست.