مجازی سازی

سیستم عامل لینوکس Linux

سیستم عامل لینوکس Linux

تاریخچه Linux:

سیستم عامل uinx (یونیکس) در سال 1971 توسط شرکت تلفن و تلگراف آمریکای توسعه و گسترش پیدا کرد. اما این سیستم بدلیل گران قیمت بودن به راحتی قابل استفاده برای تمامی کاربران نبود. از این رو سیستم عامل LINUX نخستین بار در تاریخ 17سپتامبر1991از سوی دانشجویی به نام «لینوس تروالدز» (Linus Torvalds) که در رشته علوم کامپیوتر تحصیل می کرد معرفی شد. بر پایه یونیکس سیستم عامل لینوکس (LINUX) را طراحی و به صورت رایگان با کاربران به اشتراک گذاشت.

لینوکس (LINUX) چیست؟

سیستم عامل لینوکس به دلیل متن باز(OPEN SOURCE)بودن جزو برترین سیستم عامل ها می باشد. سالهاست برنامه نویسان حرفه ای از آن استفاده می‌کنند و جزو رقبای اصلی ویندوز و مک می باشد. در سیستم عامل لینوکس شما میتوانید هر گونه تغییر که دوست دارید انجام دهید ومطابق با سلیقه و کاربری خود سیستم عامل خود را طراحی کرده و استفاده نمایید.

هسته لینوکس چیست؟

هر سیستم ‌عامل دارای هسته یا کرنل و رابط بین نرم افزار و سخت افزار سیستم است، که وظیفه انجام کارهای اساسی و پایه برعهده هسته یا کرنل است. لینوکس پایین‌ترین سطح اجزای نرم‌افزاری یک سیستم به شمار می رود و اگر این بخش آسیب ببیند بقیه نرم‌افزارها هم قادر به استفاده نخواهند بود.

 

وظایف هسته سیستم عامل Linux چیست؟

از وظایف هسته آن است که منابع سیستم را به برنامه‌های دیگر موجود در سیستم متصل می‌کند.

از مهمترین وظایف هسته نرم افزار لینوکس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ذخیره سازی داده‌ها: ذخیره سازی داده‌ها در حافظه‌ای که با دسترسی تصادفی کار می‌کند یا در حافظه دائمی ‌و یا در فایل سیستم مجازی صورت می‌گیرد.
  • دسترسی به شبکه کامپیوتری
  • زمانبندی
  • استفاده از ابزارهای ورودی و خروجی مانند موس، کیبورد، وب کم و فلش usb
  • امنیت: این امنیت می‌تواند شامل امنیت‌ منابع و همچنین کاربران و گروه‌های کاربری مختلف باشد.

توزیع لینوکس چیست؟

توزیع لینوکس distro))یک سیستم عامل است که از یک مجموعه نرم‌افزاری بر اساس هسته لینوکس و اغلب یک سیستم مدیریت بسته‌ای ساخته شده است. کاربران لینوکس معمولاً با بارگیری یکی از توزیع‌های لینوکس، سیستم عامل خود را به دست می‌آورند.

توزیع‌های معروف لینوکس:

  • RPM-based linux

از معروفترین توزیع‌های RPM ، می‌توان به توزیع RedHat، CentOS ،Fedora  و SUSE اشاره کرد. توزیع‌های Redhat/Centos جزو محبوب ترین سیستم‌عامل‌ها برای سرور هستند.

  • Debain-based linux

توزیع Debian و توزیع معروف Ubuntu و Mint می‌توان اشاره کرد که برای سیستم عامل‌های خانگی بسیار مناسب هستند. هم چنین Ubuntu Server یکی از قوی‌ترین توزیع‌های لینوکس برای سیستم عامل سرور است.         

مزایای لینوکس نسبت به ویندوز چیست:

  • رایگان بودن:

اکثر نسخه ارائه شده لینوکس رایگان است. حتی نسخه سازمانی که با حمایت شرکت های بزرگ خریداری شده به کلی ارزانتر از ویندوز و یا دیگر نرم افزارهای اختصاصی است و هزینه های آن معمولا شامل هزینه‌های مبتنی بر مجوز کاربر و میزبانی می باشد.

  • امنیت بالا

در لینوکس مشکل آلوده شدن به ویروس وجود ندارد. البته این به این مفهوم نیست که ویروسی جهت آن ساخته نشده است. اما نفوذ به هسته سیستم عامل لینوکس و اختلال در آن به دلیل مستقل بودن آن از بقیه برنامه ها بسیار سخت است.

  • مستقل بودن هسته

هسته سیستم عامل در لینوکس مفهومی به نام Kernel Linux است و هسته لینوکس مستقل از نرم افزارهای و محیط های گرافیکی است. در نتیجه هنگ کردن یک برنامه باعث هنگ کردن کل سیستم عامل نمی شود. اما در ویندوز وابستگی برنامه ها به یکدیگر و هسته بسیار زیاد است بطوریکه restart نمودن آن به دلیل هنگ کردن برنامه امری عادی است. اما در لینوکس لازم است سرویس همان برنامه ای که هنگ کرده است restart گردد. این موضوع در مورد سرویس‌هایی که در آنها High Availability مد نظر است اهمیت پیدا می کند.

  • بالا بودن در سرعت خواندن اطلاعات

به همان دلیلی که در بالا ذکر شد در ویندوز به دلیل وابستگی برنامه ها به یکدیگر پس از مدتی که برنامه ها را نصب و یا حذف می کنید نیاز به بازسازی دیسک (Disk Defragment) دارید. اما در لینوکس به دلیل سیستم ذخیره سازی متفاوت نیازی به بازسازی دیسک وجود ندارد.

  • پشتیبانی از Filesystem های متنوع

لینوکس قابلیت خواندن بیش از ۱۰۰ نوع Filesystem را دارد در صورتی که  windows قابلیت خواندن دو یا سه نوع از Filesystem مربوط به خود را دارد.

  • قابلیت نصب بر روی پارتیشن logical

به دلیل مستقل بودن هسته لینوکس امکان نصب آن بر روی پارتیشن Logical وجود دارد، اما ویندوز فقط بر روی پارتیشن Primary قابل نصب است.

  • خطای نرم افزاری کمتر

خطاها و Bug‌های لینوکس بسیار کم است و درصورت بروز مشکل در نرم‌افزار امکان رفع آن به راحتی امکان‌پذیر است. این موضوع تغییری در ساختار سیستم عامل ایجاد نمی کند، اما ویندوز پس از مدتی و به دلیل حذف و اضافه و رفع خطاهای مختلف لازم است مجددا نصب گردد.

  • امکان انتخاب چند محیط گرافیکی

در ویندوز تنها یک محیط گرافیکی وجود دارد. اما در لینوکس می توان بی شمار محیط گرافیکی را فراهم نمود و این به دلیل بی شمار بودن واسط های گرافیکی آن است.

  • تنوع سخت افزاری

سیستم عامل لینوکس می تواند بر روی یک تلفن همراه ساده نصب گردد و یا در نقش یک سیستم عامل Firewall سبک باشد و در سطوح بالاتر به عنوان سیستم عامل کنترل هواپیما و یا ابزار کنترل یک مرکز داده بزرگ در نظر گرفته شود.

  • قابلیت cluster

لینوکس از cluster بندی استفاده می کند و قابلیت محاسبات فوق پیشرفته و سنگین را دارد. به همین دلیل در Mainframe ها ازآن به جای ویندوز استفاده می کنند.

  • امکان پشتیبانی تا یک میلیون ترابایت

فایل سیستم ویندوز (NTFS) امکان پشتیبانی تا ۱۶ ترا بایت را دارد در صورتی که فایل سیستم XFS لینوکس تا یک میلیون ترا بایت را دارد، همچنین لینوکس می تواند تا ۱۰۲۴ پردازنده پشتیبانی کند.

  • نیازی به نصب درایور نیست

امیدواریم با خواندن این مطلب به مزایای استفاده از سیستم عامل لینوکس پی برده باشید. جهت مشاهده از فروشگاه تکنوکلاینت کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *