تکنولوژی

فعال شدن قابلیت استوری تلگرام

استوری در تلگرام

در ده سالگی تلگرام، پاول دوروف بنیان‌گذار آن از جدیدترین قابلیت تلگرام یعنی انتشار استوری خبر داده است. به مناسبت تولد ده سالگی این نرم افزار، این پیام‌رسان محبوب یک به‌روزرسانی بزرگ دریافت کرده که شامل چندین قابلیت جدید می‌شود. مهم‌ترین این قابلیت‌ها شاید همان استوری تلگرام باشد که یک ماه به صورت تستی در دسترس کاربران پریمیوم بود و اکنون یکی یکی دارد برای کاربران عادی فعال می‌شود. شاید جدیدترین آپدیت تلگرام نوید این را بدهد که این پیام‌رسان در حال تبدیل شدن به یک شبکه اجتماعی است. برویم نگاهی به بخشی از این ویژگی‌ها بیندازیم. همراه تکنوکلاینت باشید.

نگاهی به ویژگی‌های جدید تلگرام در تولد 10 سالگی آن

تلگرام سال‌هاست که به یک پیام‌رسان محبوب در میان کاربران ایرانی و خارجی تبدیل شده و همیشه با آپدیت‌های جالبش ما را شگفت زده می‌کند. با این حال در جدیدترین به‌روزرسانی خود قابلیت‌هایی را اضافه کرده که می‌توانند ماهیت این پیام‌رسان را تغییر دهند و آن را رسماً به یک شبکه اجتماعی تبدیل کنند.

در جدیدترین بیانیه تلگرام اعلام شده که تعداد کاربران این نرم افزار از مرز 800 میلیون نفر عبور کرده است. همچنین به افزوده قابلیت استوری اشاره شده که پیشتر منحصر به کاربران پریمیوم می‌شد. اما اکنون دارد کم‌کم به همه حساب‌های کاربری اضافه می‌شود.

البته که قابلیت افزودن استوری چندان هم جدید نیست و آن را قبلاً در اینستاگرام، فیسبوک، واتسپ، اسنپ‌چت و تیک‌تاک هم دیده‌ایم. آنچه قابلیت استوری تلگرام را از بقیه متمایز کرده، نکات ریزی است که در آن به خرج داده است.

تلگرام در بیانیه خود اذعان داشته که مدت‌ها بوده کاربران آن تقاضای اضافه کردن این قابلیت را به تاگرام داشته‌اند؛ در همین راستا پس از ماه‌ها تلاش تیم تلگرام این قابلیت به ثمر نشسته و در اختیار کاربران قرار گرفته است. اکنون دیگر کاربران می‌توانند چندین عکس را به صورت همزمان از گالری انتخاب کنند و آنها را با گیف‌، استیکر، متون مختلف، موقعیت مکانی و … ترکیب و سپس منتشر کنند.

استوری تلگرام

یک قابلیت جالب دیگر استوری تلگرام این است که می‌توان از موتورهای جستجو هم تصویر و گیف به استوری‌ها اضافه کرد. همچنین برای اولین بار در تاریخ شبکه‌های اجتماعی می‌توان استوری‌های منتشر شده را ویرایش کرد. این امکان محدودیتی ندارد و کاربر هر وقت که بخواهد می‌تواند بخش‌های مختلف استوری خود مثل قابلیت نمایش، متن‌ها، کپشن، استیکرها و سایر موارد را تغییر بدهد. در نتیجه دیگر نیازی به حذف کامل استوری برای ویرایش آن نیست.

همچنین امکان شخصی سازی کردن مدت زمان نمایش استوری و اینکه چه کسانی بتوانند استوری را ببینند هم وجود دارد. برای هر استوری که کاربر منتشر می‌کند هم یک بخش داده‌های آماری کامل در اختیارش قرار می‌گیرد. به گونه‌ای که اطلاعات کاملی از جمله بینندگان آن استوری و عکس‌العملی که نسبت به آن استوری نشان داده‌اند به نمایش در می‌آید. همچنین می‌توان این افراد را بر اساس فیلترهای مختلفی مرتب کرد.

همچنین می‌توان در قسمت بالایی این لیست اسم یک شخص را جستجو کرد و متوجه شد که آیا استوری را دیده است یا نه. یکی دیگر از موضوعاتی که تلگرام در بیانیه خود به آن اشاره کرده بحث حریم خصوصی و تنظیمات امنیتی جدید است. در کنار قابلیت Close Friends، می‌توانید تنظیم کنید که یک گروه مشخص هیچ‌گاه استوری‌های شما را نبینند. با خیال راحت ماجراجویی‌های خود را از دید رئیس یا فامیل‌هایتان قایم کنید!

اگر چه قابلیت استوری کم‌کم دارد به همه حساب‌های کاربری اضافه می‌شود، اما تلگرام برای کاربران پریمیوم خود قابلیت‌های ویژه دیگری در نظر گرفته است. این دسته از کاربران می‌توانند از امکان مشاهده پنهانی استوری‌های دیگران بهره‌مند شوند. چه چیزی بهتر از این؟

با این قابلیت کاربر پریمیوم می‌تواند تا ۵ دقیقه پس از مشاهده یک استوری مشخص ، نام خود را از لیست مشاهده‌کنندگان پاک کند و تا ۲۵ دقیقه بعدی نیز کسی متوجه نشود او چه استوری‌هایی دیده است. قابلیت ذخیره استوری‌ها در گالری و مشاهده تاریخچه‌ای دائمی از فعالیت‌هایی که کاربر در بخش استوری پلتفرم داشته، از دیگر قابلیت‌هایی هستند که منحصراً در اختیار کاربران پریمیوم قرار گرفته‌اند.

قابلیت استوری تلگرام

انتشار پست از استوری‌ها

یکی از چیزهایی که باعث می‌شود تلگرام مسیر تبدیل شدن به یک شبکه اجتماعی را خیلی سریع طی کند، امکان ذخیره سازی استوری‌ها در پروفایل کاربر است. علاوه بر اینکه کاربر می‌تواند مشخص کند استوریش چه مدت نمایش داده شود (6،12،24 یا 48 ساعت)، در نهایت قابلیت ذخیره همان استوری را به صورت پست در پروفایل خود دارد.

در تصویر اکانت تلگرام دوروف، از این پس زبانه جدیدی با عنوان پست‌ها ‌(posts‌) به پروفایل کاربر افزوده می‌شود. این پست‌ها (یا همان استوری‌های ذخیره‌ شده) به صورت شبکه‌ای و مشابه پست‌های اینستاگرامی نمایش داده می‌شوند. این پست‌ها تا هر زمانی که کاربر بخواهد در بخش پروفایل و برای مخاطبان جدید و قدیم قابل ‌مشاهده خواهند بود. در واقع هر کسی با نگاه کردن به این بخش می‌تواند بخش‌هایی از آنچه فرد در زندگی و روزمره خود تجربه کرده است، ببیند.

حتی برای هر کدام از این پست/استوری‌ها می‌توان تنظیمات امنیتی جداگانه ایجاد کرد و مشخص کرد چه کسانی بتوانند آنها را ببینند.

چیزی که باعث محبوبیت‌ روزافزون تلگرام نزد کاربران شده، توجه این پلتفرم به جزئیات بسیار و خواسته‌های ریز کاربران است. اکنون تلگرام در رقابتی مداوم با پیام‌رسان واتس‌اپ‌ (متعلق به شرکت متا) قرار دارد و به نظر می‌رسد این پیام‌رسان را هدف قرار داده است. در کشاکش این رقابت و به‌روزرسانی‌هایی که این روزها تلگرام را در مرکز توجه قرار داده است، گویا واتسپ هم بیکار ننشسته و قرار است ویژگی جدیدی را برای اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش گوشی حین تماس با یک کاربر دیگر، به مجموعه امکانات خود اضافه کند.

اختلاف تعداد کاربران تلگرام، با واتسپی که حدود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون کاربر دارد بسیار قابل ‌توجه است؛ اما همین خلاقیت‌های تلگرام در اضافه کردن قابلیت جدید باعث شده این پلتفرم آهسته رو به پیشرفت برود و شاید در آینده‌ای نزدیک کاملاً جایگزین واتسپ شود.

شما چه فکر می‌کنید؟ از کدام پیام‌رسان بیشتر استفاده می‌کنید؟ آیا تلگرام پیروز این میدان می‌شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *