مجازی سازی

مجازی سازی Citrix

مجازی سازی Citrix

در این مقاله قصد داریم به معرفی یکی دیگر از کمپانی‌های بزرگ درزمینهٔ مجازی‌سازی دسکتاپ بپردازیم. این کمپانی که Citrix نام دارد یکی از رقبای اصلی کمپانی VMware درزمینهٔ مجازی‌سازی سرور و مجازی‌سازی دسکتاپ است. 

اما نمی‌توان گفت کدام کمپانی بردیگری برتری دارد. این نتیجه‌گیری را به شما واگذار می‌کنیم اما این دوغول مجازی‌سازی رابا یکدیگر مقایسه خواهیم کرد. در ابتدا باید بپردازیم به تعریف مجازی‌سازی و از آنجایی‌ که قبلاً مجازی‌سازی را به‌طور کامل تعریف کرده بودیم در اینجا به‌طور خلاصه مجدد تعریف خواهیم کرد.

تعریف مجازی‌سازی

با پیشرفت سیستم‌های کامپیوتری و تعداد بالای سیستم‌ها در سازمان‌ها و تولید گرمای زیاد و هزینه‌ی بالا و همچنین پشتیبانی و ارتقاء تک‌تک آن‌ها شرکت‌های بزرگ بر آن شدند تا با نظریه‌ی Multi User این مشکل را حل کنند. باگذشت زمان و تکمیل‌شده این نظریه و سرمایه‌گذاری کمپانی‌های بزرگ سرانجام مجازی‌سازی دسکتاپ ارائه شد. با مجازی‌سازی کاربران می‌توانند بدون داشتن سیستم مستقل از دسکتاپ خصوصی خود با نرم‌افزارهایشان استفاده کنند به‌طوری‌که تمامی اعمال کاربران روی سرور مرکزی اجراشده و نتیجه روی مانیتور کاربران نمایش داده می‌شود. با مجازی‌سازی تمامی مشکلاتی که ذکر شد به دست فراموشی سپرده شد و حتی مزایایی که در ادامه خواهیم گفت.

حال می‌پردازیم به تعریف یکی از پروتکل‌های اختصاصی درزمینهٔ ی مجازی‌سازی دسکتاپ بانام Citrix که امروزه توانسته با راهکارهای خود جایگاه اول (از نظر ما) درزمینهٔ ی مجازی‌سازی را کسب کند.

خواندن مقاله Citrix چیست؟

شرکت Citrix

مجازی سازی Citrix

شرکت سیتریکس یک شرکت چندملیتی آمریکایی است که زمینه‌ی کاری آن مجازی‌سازی سرور، مجازی‌سازی دسکتاپ (DaaS) و مجازی‌سازی نرم‌افزار (SaaS) و رایانش ابری است.

مؤسس این شرکت Ed Lacobucci نام دارد که یکی از مدیران شرکت IBM بوده است . او در سال 1989 با سرمایه‌گذاری چند میلیون دلاری دریکی از ایالت‌های Texas شرکت سیتریکس را تأسیس کرد.

شرکت مجازی‌سازی سیتریکس که اکثر مؤسسان آن از شرکت IBM بوده‌اند که دلیل جدا شدن آن‌ها از IBM این بوده که مدیران ارشد این شرکت با نظریه‌ی Multi Support آن‌ها در پروژه‌ی OS/2 موافقت نکرده بودند. پس از یک سال از تأسیس شرکت مجازی‌سازی سیتریکس Roger Roberts به مدت دوازده سال مدیرعامل این شرکت شد. نام Citrix از کلمات Citrus (نارنگی) و Unix (نام سیستم‌عامل معروف) گرفته‌شده است. همان‌طور که مشخص شد پایه و اساس کار Citrix مبتنی بر سیستم‌عامل یونیکس است.

اما این شرکت مجازی‌سازی در ارائه‌ی اولین محصولش بانام Citrix MultiUser به دلیل عدم پشتیبانی از کمپانی مایکروسافت شکست خورد و نتوانست نتیجه مطلوبی بگیرد و تا 5 سال اول تأسیس سوددهی نداشت. سپس کمپانی‌های اینتل و مایکروسافت روی این شرکت مجازی‌سازی سرمایه‌گذاری کردند تا توانست به کار خود ادامه دهد.

سرانجام در سال 1993 این شرکت مجازی‌سازی Netware Acces Server را ارائه کرد که مشابه همان سرویس ری موت دسکتاپ کمپانی مایکروسافت بود. این محصول به کاربران اجازه می‌داد تا به دسکتاپ و نرم‌افزارهای خود از راه دور دسترسی داشته باشند. اما این پایان کار نبود و چیزی نبود که مؤسسان سیتریکس دنبال آن بودند تا اینکه چند سال بعد این شرکت مجازی‌سازی WinView را ارائه کرد.

WinView اولین محصول موفق شرکت سیتریکس درزمینهٔ ی مجازی‌سازی دسکتاپ بود و درنهایت چندی بعد محصول نهایی آن‌ها بانام XenApp و XenDesktop روانه‌ی بازار شد.

این محصول با نام جدید Citrix Virtual Apps and Desktops در بازار شناخته می‌شود.

citrix virtualization

از مهم‌ترین ویژگی‌های شرکت مجازی سازی Citrix می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  1. امنیت بسیار بالا
  2. رمزگذاری ارتباط‌ها که امنیت ارتباط رو دوچندان می‌کند
  3. ایجاد یک تونل اختصاصی بین زیروکلاینت و سرور
  4. قابلیت چند پلتفرمی بودن آن یعنی از انواع پلتفرم‌های موجود می‌توان برای برقراری اتصال استفاده کرد.
  5. سرعت‌بالای اجرای نرم‌افزارها
  6. کیفیت بسیار بالای در اجرای نرم‌افزارهای کاربر

موارد مصرف این پروتکل مجازی‌سازی قدرتمند به شرح زیر است

  • استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی سازمان‌ها همچون سیستم اطلاعات پروژه
  • انتشار دادن نرم‌افزارهای عمومی سازمان‌ها همچون مایکروسافت
  • ارائه‌ی نرم‌افزارهای حسابداری همچون همکاران سیستم در بستر اینترنت برای کاربران
  • ارائه‌ی نرم‌افزارهای انبارداری برای ایجاد ارتباط امن بین انبار و شعب اصلی شرکت‌ها
  • خودکارسازی های اداری که کلاینت‌های تحت وب ندارند .
  • خودکارسازی های اداری تحت وب برای افزایش امنیت سازمان و مدیریت متمرکز آن‌ها .
  • انتشار دوربین‌های مداربسته در بستر اینترنت و کنترل دسترسی به آن‌ها با اعمال پالیسی های خاص
  • انتشار نرم‌افزارهایی که برای اتصال به آن‌ها ازخارج سازمان نیاز به پراکسی است تحت یک بستر ایمن مانند مایکروسافت لینک
  • انتشار نرم‌افزارهای مرتبط با پایانه‌های فروش برای دسترسی فروشگاه‌ها به آن مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه

به جرئت می‌توان گفت که بهترین پلت فرم مجازی‌سازی دسکتاپ در حال حاضر شرکت سیتریکس است.

DaaS و SaaS:

مهم‌ترین راه‌کارهای کمپانی مجازی‌سازی سیتریکس (DaaS(Desktop as a Service و SaaS (Software as a Service) است که هرکدام را جداگانه توضیح خواهیم داد. DaaS به‌منظور ارائه‌ی سرویس‌های دسکتاپی به مشتریان است که درقالب نرم‌افزارهایWork Mobile App و Citrix Workspace Suiteبه مشتریان عرضه می‌شود. Work Mobile App برای ارائه‌ی سرویس ایمیل به‌صورت امن و مرورگرها و همچنین اشتراک گزاری فایل‌ها استفاده می‌شود. Citrix Workspace Suite به‌منظور ایجاد فضای کاری با دستگاه‌های قابل‌حمل مانند تلفن همراه استفاده می‌شود.

مزایای راهکار DaaS انتقال به پلتفرم‌های بالاتر به‌صورت ساده و آسان، هزینه‌ی بسیار پایین‌تر، پیاده‌سازی راحت‌تر، رفع مشکل و ریکاوری ساده، بهبود عملکرد شبکه و امکان سفارشی‌سازی سیستم و امنیت بالای آن است.

SaaS به‌منظور ارائه‌ی سرویس‌های نرم‌افزاری در شرکت‌هایی که درزمینهٔ ی کسب‌وکار فعالیت می‌کنند  جهت همکاری و ارتباطات بیشتر استفاده می‌شود. این سرویس با محصولاتی چون Podio و OpenVoice به مشتریان عرضه می‌شود.

از مزایای این سرویس می‌توان به سازگاری کامل سرورها با نرم‌افزارها، وجود منابع سخت‌افزاری نامحدود برای سرور، سرعت پردازش بالا عدم دسترسی فیزیکی به اطلاعات (امنیت بالا)، کاهش هزینه‌ها، دسترسی دائمی و پشتیبانی و نظارت متمرکز سیستم‌ها اشاره کرد.

تفاوت‌های مجازی سازی Citrix و VMware

در VMware مجازی‌سازی سرور با Esxi انجام می‌شود و مجازی‌سازی دسکتاپ به‌واسطه‌ی نرم‌افزار VMware Horizon View انجام می‌شود و محصول قدرتمند NSX وظیفه‌ی مجازی‌سازی شبکه را بر عهده دارد. در مجازی‌سازی با Citrix عمل مجازی‌ سازی دسکتاپ با نرم‌افزارهای XenDesktop و XenApp انجام می‌شود و مجازی‌ سازی سرور با XenServer انجام می‌گیرد که مدیریت سرور و دیتاسنتر را بر عهده دارد و منابع را مدیریت می‌کند همچنین Netscaler برای مجازی‌سازی شبکه به‌کاربرده می‌شود.

در استفاده از مجازی‌سازی VMware چون Esxi نیاز به سیستم‌عامل ندارد و خود مستقیم روی سرور نصب می‌شود و خود Esxi درواقع سیستم‌عامل مجازی‌سازی است درنتیجه توان (Throughput) این پلتفرم بسیار بالا است از طرفی سازگاری (Compatibility) آن با دیوایس ها بسیار پایین است. درواقع Esxi دارای پایین‌ترین سازگاری است.

Vmware Esxi چیست؟

چون Esxi خود بالاترین واحد این پلتفرم است و بالاتر از آن سیستم‌عامل نیست لذا هیچ محدودیتی را برای ما ایجاد نکرده و تمامی تراکنش‌ها مستقیم از سرور خارج می‌شود و دخالتی در آن انجام نمی‌شود لذا کارایی (Performance) در این روش بسیار بالا است و هیچ پلتفرمی نمی‌تواند با آن رقابت کند.

اما در طرف مقابل در مجازی سازی Citrix چون در این روش تمامی ارتباطات ذخیره‌سازی و شبکه‌ای از کنترل دامین عبور می‌کند لذا وجود همین دامین باعث کاهش توان این پلتفرم شده اما از طرفی وجود همین دامین باعث می‌شود که این پلتفرم بتواند با انواع دیوایس ها سازگاری داشته باشد لذا عامل سازگاری را در این پلتفرم بالا می‌برد.

عملیات مدیریت سرور Esxi را در VMware عامل vCenter بر عهده دارد. چون تمامی تنظیمات سرور مجازی روی vCenter انجام می‌شود و vCenter آن‌ها را در خود نگهداری می‌کند لذا دغدغه‌ی ادمین های شبکه همیشه این بوده که vCenter را بالا نگه‌دارند و راهکارهایی اتخاذ کنند تا vCenter دچار مشکل نشود.

اما در طرف دیگر عامل مدیریت XenServer در Citrix ،XenCenter است که برخلاف vCenter تنظیمات سرور در آن ذخیره نمی‌شود و XenCenter فقط عاملی برای دیدن سرور و خواندن تنظیمات آن است درنتیجه وجود آن اهمیتی ندارد و ادمین ها هیچ‌گاه دغدغه‌ای برای بالا نگه‌داشتن آن ندارند. بنابراین نتیجه می‌گیریم که سازگاری مجازی‌سازی Citrix از VMware بیشتر است و توان و سرعت مجازی‌سازی با VMeare بیشتر از Citrix است.

نتیجه گیری

در مقاله‌ی بعدی به‌طور کامل به تشریح موارد زیر می‌پردازیم:

XenServer

XenCenter

XenDesktop

XenApp

دراین مقاله سعی کردیم به تشریح مجازی سازی Citrix بپردازیم و تفاوت آن را با روش مجازی‌سازیVMware مقایسه کردیم.

تکنوکلاینت ارائه‌کننده انواع تین‌کلاینت‌ها و زیروکلاینت‌های مبتنی برVMware وCitrix است و همچنین آماده همکاری باسایر ارگان‌های دولتی و غیردولتی است.این شرکت ازمرحله‌ی اول(تشخیص نیاز)تا آخرین مرحله(طراحی و پیاده‌سازی)همراه مشتریان خواهد بود و باپشتیبانی 24ساعته، پشتیبان مشتریان خود خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر به سایت تکنو کلاینت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *