مجازی سازی

مزایای مجازی سازی VDI

مزایای مجازی سازی VDI

در این مقاله مجددا به تشریح مزایای مجازی سازی VDI با زیروکلاینت ها میپردازیم. در ابتدا پاره ای توضیحات در مورد اینکه اصلا مجازی سازی با زیروکلاینت چیست، خواهیم داد و مزایای مجازی سازی VDI با زیروکلاینت ها را خواهیم گفت و در نهایت انواع روش های مجازی سازی را به شما عزیزان خواهیم گفت.

مجازی سازی VDI چیست؟

VDI یک روش جدید برای مدیریت کاربران است. این تکنولوژی که مخفف  Virtual Desktop Infrastructure است محیطی را برای مدیریت کاربران فراهم می‌کند. درواقع VDI یک روش برای مجازی‌ سازی دسکتاپ کاربران است. با مجازی‌ سازی دسکتاپ (VDI) کاربران می‌توانند به دسکتاپ های شخصی خود بدون منابع سخت‌افزاری دسترسی داشته باشند. درواقع مجازی‌سازی VDI یک محصول نیست بلکه یک فناوری است.

درگذشته قبل از فناوری مجازی‌ سازی هرکدام از کاربران دارای منابع سخت‌افزاری منحصربه‌فرد بودند و سیستم‌ عامل منحصراً روی منابع هریک کار می‌کرد اما با ورود فناوری مجازی‌ سازی یک سیستم‌ عامل بر روی سیستم مرکزی نصب‌شده و به کاربران سرویس می‌دهد. در مجازی ‌سازی تمامی اطلاعات کاربران روی سیستم مرکزی ذخیره می‌شود. در این صورت درمجازی ‌سازی وابستگی به سخت‌افزار نخواهیم داشت. درواقع کار اصلی این فناوری ارائه‌ دسکتاپ مجازی به کاربران است. مجازی‌ سازی VDI را می‌توان با پروتکل‌های مختلفی پیاده‌سازی کرد.

امروزه دیگر مجازی‌ سازی دسکتاپ و زیروکلاینت‌ها جایگزین کیس‌های کامپیوتر شده‌اند و کمتر کسی از کیس‌های قدیمی استفاده می‌کند.

زیروکلاینت چیست؟

زیروکلاینت ها دستگاه های کوچکی هستند که دارای یک رم و هارد حداقلی برای نمایش صفحه ورود کاربران هستند.

در زیروکلاینت ها نمیتوان مقدار رم و هارد را اضافه کرد چرا که اضافه کردن مقدار رم و هارد هیچ تاثیری در کارکرد زیروکلاینت نخواهد داشت. کار زیروکلاینت فقط نمایش اطلاعات است در واقع زیروکلاینت فرامین کاربر را برای سرور ارسال کرده و سرور عمل پردازش را انجام میدهد. فرامینی که کاربر در محیط دسکتاپ مجازی خودش ارسال میکند. نحوه ی کار زیروکلاینت به این صورت است :

سرور یک محیط دسکتاپ مجازی را ایجاد کرده و توسط زیروکلاینت آن را به کاربر نمایش میدهد. کاربر فرامین خود را توسط زیروکلاینت به سرور ارسال میکند. سرور فرامین را توسط پردازنده قدرتمند خود اجرا کرده و نتیجه را در همان محیط مجازی برای نمایش به کاربر، به سمت زیروکلاینت ارسال میکنند.

زیروکلاینت ها در واقع واسط بین کاربر و سرور هستند.

مزایای مجازی سازی چیست؟

  1. در مجازی سازی با زیروکلاینت ها هزینه کل به طرز چشمگیری کاهش میابد!!! هزینه تهیه یک دستگاه زیروکلاینت به طور میانگین 10 برابر کمتر از هزینه خرید یک دستگاه کیس کامپیوتر است.
  2. در زیروکلاینت نیاز به خرید رم،هارد، گرافیک و قطعات سخت افزاری نداریم چراکه بی نیاز از سخت افزار هستند.
  3. در مجازی سازی با زیروکلاینت ها هزینه تعمیر و نگه داری به طور قابل ملاحظه ای نیز کاهش میابد! برای 100 کاربر که از کیس استفاده میکنند نیاز به 3 نیروی فنی خواهیم داشت در صورتیکه برای 100 کاربر که از زیروکلاینت استفاده میکنند نیاز به یک نیروی فنی خواهیم داشت. این امر به دلیل آن است که ما تمامی زیروکلاینت ها را توسط سرور پشتیبانی و نظارت خواهیم کرد. در واقع سمت کاربر ما هیچ نظارتی نیاز نیست که انجام بدهیم.
  4. در مجازی‌سازی با زیروکلاینت هزینه برق مصرفی به شدت کاهش میابد.مصرف برق زیروکلاینت 10وات اما مصرف برق پی‌سی 300وات است! (در تعداد یک یا دو عدد شاید اختلاف به چشم نیاید اما زمانیکه در یک سازمان تعداد زیروکلاینت ها مثلا به 100 عدد میرسد محاسبه ی هزینه ی مصرف برق در طول یکسال بسیار اختلاف چشمگیری خواهد بود.)
  5. خرابی زیروکلاینت‌ها بسیار کمتر از پی سی هاست یا بهتر بگوییم زیروکلاینت‌ها اصلا خرابی ندارند! زیروکلاینت‌ها به دلیل اینکه فاقد سخت‌افزار قدرتمند و فن هستند اصلا خرابی ندارند مگر فقط در اثر شوک الکتریکی.
  6. در مجازی سازی با زیروکلاینت ها امنیت بسیار بالاست چون زیروکلاینت ها فاقد فضای ذخیره سازی هستند و برای خواندن و نوشتن اطلاعات از فضای ذخیره سازی سرور استفاده میکنند در اینصورت نظارت بر اطلاعات کاربران زیروکلاینت بسیار بالا میرود و نیز دسترسی شخصی به اطلاعات بسیار سخت خواهد شد.
  7. در مجازی سازی با زیروکلاینت عملیات پردازش اطلاعات بسیار سریعتر از یک پی سی خواهد بود. چرا که عملیات پردازش اطلاعات را پردازنده قدرتمند سرور انجام میدهد. در اینصورت هر زیروکلاینت گویی یک پی سی قدرتمند است.
  8. در مجازی‌سازی با زیروکلاینت هزینه افزودن یک زیروکلاینت(نود) بسیارکم است تنها کافیست زیروکلاینت را در بستر شبکه قرار دهید، تمام!!! زیروکلاینت میتواند همانند سایر زیروکلاینت ها از تمامی نرم افزارها استفاده کرده و به فعالیت بپردازد.
  9. در مجازی سازی با زیروکلاینت هزینه ارتقاء بسیار کم است و باارتقاء سیستم مرکزی(سرور) تمامی زیروکلاینت‌ها ارتقاء پیدا خواهند کرد! این یک مزیت بسیار عالیست!
  10. اگر سیستمی دچار ایراد شود میتوان به‌سرعت آن را به حالت اولیه بازگرداند! این کار توسط مدیر شبکه به آسانی انجام می‌شود.
  11. در مجازی سازی با زیروکلاینت اگر سرور دچار مشکل شود احیای مجدد در چندین ساعت انجام خواهد شد! زیروکلاینت نیازی به تنظیم مجدد ندارد و فقط سرور تنظیم مجدد خواهد شد.
  12. در مجازی‌سازی با زیروکلاینت تمامی اعمال کاربران زیرنظر مدیر شبکه خواهد بود و کاربر نمی‌تواند کوچکترین فعالیتی را مخفی کند! همچنین قبلا گفته شده بود که امنیت در زیروکلاینت مهمترین بحث است که در استفاده از زیروکلاینت فوق العاده بالاست.
  13. درمجازی‌سازی با زیروکلاینت کاربران درصورت امکان به دورکاری پرداخته و بااستفاده از اینترنت به دسکتاپ شخصی خود دسترسی داشته باشند.
  14. در مجازی سازی با زیروکلاینت‌ها نیاز به نیروی انسانی و تعداد پرسنل برای پشتیبانی از شبکه به حداقل کاهش می‌یابد.

امیدواریم با خواندن این مطلب به مزایای مجازی سازی VDI کامل واقف شده باشید. با مقالات بعدی ما همراه باشید.

شرکت تکنوکلاینت وارد کننده عمده زیروکلاینت ها و تین کلاینت های کمپانی های معروف دنیا یعنی HP و Dell میباشد.

برای آشنایی بیشتر با تکنوکلاینت میتوانید به سایت تکنوکلاینت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *