مجازی سازی

کاهش هزینه شبکه‌های کامپیوتری با مجازی سازی

کاهش هزینه شبکه‌های کامپیوتری با مجازی سازی

یک روش کاهش هزینه پیاده سازی شبکه و سخت افزار شبکه مجازی سازی یا Virtualization  می‌باشد. با مجازی سازی امکان راه اندازی چندین سیستم عامل بر روی یک کامپیوتر یا سرور فراهم می‌شود که معمولا انواع سیستم عامل های رایج را پشتیبانی می‌کند و روی بستر سخت افزار صورت می‌گیرد. از قدیم مجازی سازی ریشه در مهندسی کامپیوتر و آی تی داشته و به تدریج تکامل یافته و در سازمان‌های مختلف و زندگی روزمره مدیران شبکه نقش پررنگ تری ایجاد کرده است.

مجازی سازی امروزه در کشور ما جایگاه بالایی دارد و بازار کار خوبی نیز دارد. انواع تکنیک ها و راه های مختلفی برای آن وجود دارد. در مورد انواع روش های مجازی سازی بعدا صحبت خواهیم کرد.

شرکت های بزرگ متعددی در زمینه ی مجازی سازی فعالیت می‌کنند که میتوان از جمله ی مهمترین آنها به Oracle , IBM, Vmware, Citrix, Microsoft اشاره کرد.

نمونه‌های متعددی از نرم افزارهای مجازی سازی در بازار موجود است که استفاده از آن بستگی به نیاز شما دارد.

چگونه مجازی سازی در کاهش هزینه‌ها موثر است؟

در شبکه ها و سازمان های بزرگ افزایش سرورها یکی از مشکلاتی هست که مدیران آی تی با آن روبرو هستند. به ظاهر شاید مشکل بزرگی نباشد اما به مرور زمان هزینه های سنگینی مانند هزینه های سخت افزاری، برق مصرفی، لزوم استفاده از تجهیزات خنک کننده، مکانی که سرورها باید در آنجا نگه داری شوند. از همه مهتر کارشناسانی که وظیفه مدیریت این سرورها رو بر عهده دارند مدیران آی تی را مجاب به استفاده از مجازی سازی خواهد کرد.

مجازی سازی امکان راه‌اندازی چندین ماشین مجازی را روی یک سرور یا دقیق‌تر بگم یک سخت افزار فیزیکی فراهم میکند.

مزایای پیاده سازی مجازی سازی

  1. استفاده بهینه از منابع سخت افزاری
  2. مدیریت آسان و موثر سرورها
  3. عدم وابستگی ماشین مجازی به منابع سخت افزاری
  4. کاهش هزینه های زیرساخت فیزیکی
  5. ارتقاء و بروزرسانی آسان
  6. انعطاف پذیری بالا
  7. امنیت بالا

خب حالا ما یک سرور داریم با قابلیت بالا که روی آن مجازی سازی را پیاده سازی کردیم و چندین ماشین مجازی روی آن نصب کردیم.

بحث دیگری که در مجازی سازی مطرح است ایستگاه های کاری یا همان کلاینت ها هستند. در شبکه های معمولی ما از تین کلاینت‌ها یا کامپیوترهای دسکتاپ استفاده می‌کنیم اما در مجازی سازی در هر ایستگاه از یک پایانه به اسم زیروکلاینت استفاده میکنیم.

حال به معرفی زیروکلاینت می‌پردازیم

زیروکلاینت ها ایستگاه هایی هستند که نقش کلاینت رو بازی میکنند. زیروکلاینت ها دستگاه های فوق العاده کوچکی هستند. کوچکی زیرو کلاینت ها بدلیل عدم وجود هر گونه قطعه مکانیکی، عدم وجود رم و هارد میباشد. زیروکلاینت ها از معمولا توان مصرفی از 5 تا 15 وات دارند.

اما چرا زیرو کلاینت ها رم و هارد ندارند ؟؟

در این مقاله میخواهیم بدانیم که چرا استفاده از مجازی سازی در کاهش هزینه‌ها موثر است. پس اولین دلیل آن را متوجه شدیم. “استفاده از چندین ماشین مجازی بر روی یک سرور به جای استفاده از چندین سرور” و دومین استفاده از زیروکلاینت‌ها. حال مشخص می‌شود که چرا زیروکلاینت ها رم و هارد ندارند.

دلیل آن هم کاملا واضح هست که از منابع سرور یعنی رم و هارد و پردازنده سرور استفاده می‌کنند و فقط نتیجه کار را روی خود نشان می‌دهند. به همین دلیل است که قیمت زیروکلاینت ها بسیار پایین تر از قیمت تین کلاینت‌ها و کامپیوترهای رومیزی است.

خب حال که با زیروکلاینت هم آشنا شدید میخواهیم به یک جمع بندی کلی برسیم!

جمع بندی

در یک طرف تصور کنید شبکه ای بزرگ داریم با اتاق های رک بزرگ با سرورهای متعدد و یک فضای ایزوله که در هر ایستگاه خودش یک کیس کامپیوتر بزرگ دارد با هزینه های اضافی رم و هارد که اصلا نیازی به آن ندارد. با وجود آن همه سرور قدرتمند و در طرفی دیگر تصور کنید سروری قدرتمندی رو که روی آن مجازی سازی نصب شده و به جای هر سرور از یک سرور مجازی روی این سرور استفاده شده و در هر ایستگاه خودش از یک زیرو کلاینت استفاده کرده است.

تفاوت در این دوشبکه ی معمولی و مجازی سازی شده کاملا مشهود است که علاوه بر زیبایی چقدر در هزینه صرفه جویی شده است. علاوه بر هزینه‌ی اولیه بعد از استفاده از مجازی سازی و زیروکلاینت‌ها هزینه‌های بعدی شامل تعمیر و نگه داری هم کاهش میابد.

کمپانی تکنوکلاینت وارد کننده رسمی تین کلاینت و زیروکلاینت با گارانتی محصول در ایران است. جهت مشاوره رایگان با متخصصین ما با شماره های موجود بر روی سایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *