قفل هوشمند, هوشمند سازی (BMS)

قفل بیومتریک چیست؟

قفل بیومتریک

قفل‌های بیومتریک در واقع نوعی قفل هوشمند هستند که با دریافت دو ورودی از کاربر، درب منزل را برای او باز می‌کنند. این دو ورودی اثر انگشت کاربر و عدد پین هستند. به کمک قفل بیومتریک می‌توانید به بیش از یک کاربر، مجوز ورود به منزل را بدهید. این قفل‌ها غالبا در ساختمان‌های مسکونی، مجتمع‌های تجاری، سالن‌های ورزشی و استخرها  مورد استفاده قرار می‌گیرند.

احتمالا این کنجکاوی در ذهن شما شکل گرفته‌است که نام بیومتریک بر چه اساس روی آنها گذاشته‌شده‌است. نام بیومتریک برای این قفل انتخاب شده چون براساس ارزیابی و تحلیل آماری ویژگی‌های رفتاری و فیزیکی انسان است که افراد را شناسایی کرده و به آنها اجازه ورود می‌دهد. این ارزیابی‌ها که می‌توانند شامل بررسی اثر انگشت بشوند، برای هر شخص منحصر به فرد بوده و با هیچ فرد دیگری شباهت ندارد.

قفل هوشمند

چرا باید از قفل بیومتریک استفاده کنم؟

برای باز کردن درب با قفل‌های معمولی، نیاز به صرف زمان برای پیدا کردن کلید و انداختن کلید در قفل دارید. این در حالی است که فرآیند باز شدن در با استفاده از قفل بیومتریک تنها در عرض چند ثانیه رخ می‌دهد. کافی است پارامتر احراز هویت را در اختیار دستگاه قرار دهید تا اسکن شود.

راحتی در استفاده یکی دیگر از موضوع‌هایی است که کاربر را به استفاده از قفل بیومتریک ترغیب می‌کند. قطعا وقتی با دستان پر از خرید برگشته‌اید، درآوردن کلید برایتان کار راحتی نیست. اینجاست که قفل بیومتریک کارآیی خود را نشان می‌دهد و با اسکن ظاهر فرد، درب را برایش باز می‌کند.

به جای اینکه به کلیدساز سفارش ساخت تعداد زیادی کلید بدهید، کاربران جدیدی برای دستگاه تعریف کنید! قفل‌های بیومتریک از ظرفیت بالایی برای تعریف کاربران برخوردار می‌باشند. بعد از تعریف کاربر و مجوز او برای ورود به ساختمان، در صورتی که احراز هویتش با موفقیت انجام شود درب برایش باز خواهد شد.

همه چیز درباره قفل هوشمند

چند نوع قفل بیومتریک وجود دارد؟

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفتیم، این قفل‌ها براساس ویژگی‌های رفتاری و فیزیکی انسان‌ها، آنها را به عنوان کاربر مجاز شناسایی کرده و در را برایشان باز می‌کند. آیا این ویژگی‌ها فقط شامل اثر انگشت می‌شوند؟ قطعا نه! امروزه قفل‌های بیومتریک متنوعی در بازار موجود هستند که براساس ویژگی‌هایی همچون تشخیص صدا، چهره، کف دست و عنبیه چشم اقدام به شناسایی کاربر کرده و مجوز ورود را برایشان صادر می‌کنند. دانستن اینکه چنین تنوع گسترده‌ای از قفل‌های بیومتریک وجود دارند حتما برای شما هم حیرت‌آور بوده‌است و دوست دارید بیشتر درباره ساز و کار هر کدام از این قفل‌ها بدانید. بنابراین ما هم بیشتر از این شما را منتظر نمی‌گذاریم و بدون هیچ زیاده‌گویی، به انواع و اقسام قفل بیومتریک و عملکرد هر کدام خواهیم پرداخت.

قفل اثر انگشتی

1- قفل بیومتریک اثر انگشتی

در این نوع قفل، احراز هویت براساس اثر انگشت فرد صورت می‌گیرد. کاربر انگشت خود را روی قسمت اسکنر دستگاه قرار می‌دهد و در صورتی که این اثر انگشت در پایگاه داده دستگاه موجود باشد، در برای او باز می‌شود. تمامی اثر انگشت‌ها از قبل توسط مدیر سیستم به دستگاه داده‌شده‌اند.

قفل اثر انگشتی مزایا و معایب خود را دارد. یکی از مزایای آن این است که احراز هویت در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود. دیگر نکته مثبتی که درباره آن وجود دارد، استفاده بسیار آسان آن است. باید خاطر نشان کنیم که امنیت این نوع از قفل بسیار بالا بوده و تحت هیچ شرایطی اجازه ورود برای افراد غیرمجاز را صادر نخواهد کرد. در کنار تمام مزایایی که گفته‌شد، قفل اثر انگشتی در تشخیص برخی اثر انگشت‌ها به طور کلی ناموفق عمل می‌کند و این کاربران مجبور هستند از روش‌های دیگری برای ورود استفاده کنند.

Voice recognition lock

2- قفل بیومتریک تشخیص صدا

قفل تشخیص صدا در مقایسه با دیگر قفل‌های بیومتریک، محبوبیت زیادی بین کاربران دارد. این قفل‌ها با تکیه بر ساختار فیزیکی دهان و گلوی انسان، آنها را شناسایی می‌کنند. قفل صدا با شناسایی صدای فرد  به عنوان یک ویژگی رفتاری و فیزیولوژیکی او، آشنا بودنش را تشخیص می‌دهد.

اما سوال اینجاست که این قفل چگونه می‌تواند از طریق گفتار، صدای آشنا را تشخیص دهد؟ هنگامی که می‌خواهیم برای قفل تشخیص صدا، کاربر تعریف کنیم، صدای کاربر را ضبط می‌کنیم. این صدا به صورت اطلاعاتی در قالب میزان فرکانس و دامنه صدا در دستگاه ثبت می‌شود و همین امر، تشخیص صدا را در ورودهای بعدی امکان‌پذیر می‌نماید. نقطه ضعف این فناوری، عدم تشخیص فرد در صورت سرفه کردن یا خش‌دار بودن صدای اوست.

قفل تشخیص چهره

3- قفل بیومتریک تشخیص چهره

یکی دیگر از فناوری‎های بیومتریک به کار رفته در قفل‌های هوشمند، تشخیص چهره است. این فناوری چهره افراد را ثبت کرده و در ورودهای بعدی افراد آشنا را تشخیص داده و درب را برایشان باز می‌کند. بسیاری از ساختما‌ن‌های اداری، تجاری و مسکونی از این فناوری برای احراز هویت افراد مجاز استفاده می‌کنند. از آنجایی که چهره هر شخص منحصر به فرد است، این دستگاه اجازه ورود را برای افراد غیرمجاز صادر نکرده و  امنیت بالایی را برای ساکنان یک ساختمان یا مجموعه فراهم خواهد کرد.  

برای نصب قفل تشخیص چهره نیاز به دوربین دیجیتال و نرم‌افزار تشخیص چهره دارید. البته ممکن است نصب تجهیزاتی دیگر از قبیل سخت‌افزارهای امواج نوری مادون قرمز و همچنین چند دوربین دیگر با زاویه متفاوت نیز لازم باشد. یکی از ایرادهای عمده دستگاه تشخیص چهره این است که فرض را بر ثابت بودن چهره فرد در گذر زمان می‌گذارد. به عنوان مثال فردی که تغییر در چهره خود ایجاد کرده و ریش و سبیل گذاشته، قابل شناسایی نبوده و مجوز ورود برایش صادر نخواهد شد.

قفل تشخیص کف دست

4- قفل بیومتریک تشخیص کف دست

شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد که با بالا بردن کف دست هم می‌توان مجوز ورود دریافت کرد! کف دست هر فرد جز دارایی‌هایی منحصر به فرد او به شمار می‌آید و در جهان دو نفر با خطوط و الگوهای کف دست یکسان را نمی‌توانید بیابید. قفل تشخیص کف دست از این موضوع به نفع خود بهره گرفته و آن را به عنوان مکانیزمی برای تشخیص هویت افراد مجاز به کار بسته‌است.

این دستگاه بعد از دریافت داده‌های اسکن‌شده از کف دست فرد، ویژگی‌های مربوط به خطوط و برجستگی‌های آن را در خود ثبت می‌کند. دستگاه به هنگام احراز هویت، تصویر کف دست را با تصویر ذخیره شده در حافظه خود مقایسه می‌کند. به این ترتیب، فرد در هر بار ورود با قرار دادن کف دست خود جلوی دستگاه، اجازه ورود را دریافت خواهند نمود. با توجه به اینکه این قفل ظرفیت بالایی برای ذخیره اطلاعات دارد، انتخاب خوبی برای سازمان‌های با ابعاد بزرگ است.

قفل تشخیص عنبیه چشم

5- قفل تشخیص عنبیه چشم

به‌روزترین و جدیدترین فناوری‌های احراز هویت را می‌توانید در قفل‌های تشخیص عنبیه چشم ببینید. کارشناسان با تکیه بر تفاوت میان الگوی عنبیه چشم دو فرد، به فکر طراحی فناوری جدید افتادند و از این تفاوت به سود خود بهره بردند. این قفل بافت رنگدانه‌ای چشم که دهانه‌ای مشکی در مرکز آن قرار دارد را مورد تحلیل قرار داده و در صورتی که با الگوی ثبت‌شده در حافظه‌اش منطبق باشد، اجازه ورود صادر می‌کند.

فناوری تشخیص عنبیه چشم، از الگوی وریدی ناحیه سفید رنگ چشم استفاده کرده و این الگو را ذخیره می‌کند. این الگو به عنوان یک داده بیومتریک در دستگاه ثبت شده و فرد با قرار دادن چشم خود جلوی دوربین، احراز هویت می‌شود. این دستگاه از قدرت تشخیص بسیار بالایی برخوردار بوده و حتی با وجود قرمز بودن چشم قادر به تشخیص عنبیه آن خواهد بود. روش کار آن بسیار آسان بوده و همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. شایان ذکر است که این دستگاه احراز هویت را از فاصله‌ای مشخص انجام می‌دهد و تنها در صورتی که در فاصله تنظیم‌شده قرار بگیرید، شما را به عنوان کاربر مجاز تشخیص خواهد داد.

کلام پایانی

دیگر عمر قفل‌های سنتی به سر آمده‌است! قفل‌های بیومتریک از به روزترین فناوری مکانیزم‌های احراز هویت استفاده کرده و امنیت صد در صدی را برای کاربر فراهم می‌آورند. قفل‌های فیزیکی قابل شکسته‌شدن هستند و هر چقدر هم ماهرانه طراحی شده‌باشند، باز هم سارق چیره‌دستی پیدا می‌شود که بتواند آنها را باز کند. همین موضوع ما را بیشتر از قبل به استفاده از قفل‌های هوشمند ترغیب می‌کند. علاوه بر اینها، افراد به هیچ‌گونه کلید یا وسیله خارجی دیگری برای احراز هویت توسط قفل بیومتریک نیاز ندارند و تنها از طریق ویژگی‌های رفتاری و فیزیکی‌شان است که شناخته می‌شوند.

تکنوکلاینت واردکننده انواع تجهیزات هوشمندسازی خانه‌ها با بهترین قیمت و کیفیت‌ها در ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *