قفل هوشمند

مزایا و معایب قفل هوشمند

مزایا و معایب قفل هوشمند

اگر صاحب یک کسب و کار یا مجموعه باشید، ممکن است فکر خرید قفل هوشمند به ذهنتان خطور کرده‌باشد. اما هنوز نتوانسته‌اید تصمیم نهایی را بگیرید و با همان قفل‌های فیزیکی می‌سوزید و می‌سازید. در صورتی که بین دو راهی سخت خرید قفل هوشمند یا حفظ قفل معمولی گیر کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنیدتا با مزایا و معایب قفل هوشمند آشنا شوید!

قفل‌های هوشمند در مقایسه با قفل‌های معمولی امکانات و اختیارات بیشتری به کاربر می‌دهند. چون فناوری‌هایی همچون بلوتوث و وای‌فای را برای تامین امنیت شما به کار گماشته‌اند. علیرغم هزینه بیشتری که در مقایسه با خرید قفل معمولی می‌پردازید، قفل‌های هوشمند به لحاظ امنیتی قدرتمندتر عمل کرده و امکان کنترل از راه دور اموال و دارایی‌ها را برای مالک فراهم می‌آورند.

اما این فناوری دوست‌داشتنی با وجود تمام امکاناتی که در اختیار صاحبخانه قرار می‌دهد، معایبی هم دارد. در این مطلب به تمامی مزایا و معایب قفل‌های هوشمند پرداخته و سعی می‌کنیم بدون جانبداری درباره آنها صحبت کنیم.

قفل هوشمند

مزایای قفل هوشمند

نظارت از راه دور

در غیاب شما، یکی از عزیزان‌تان به خانه شما آمده و با در بسته مواجه می‌شود. آیا مجبور است تا آمدن شما پشت در منتظر بماند؟ قطعا این‌طور نیست! کافی است کدی را که اپلیکیشن تولید کرده برای آنها ارسال کنید. بعد از وارد کردن این کد درب منزل برای آنها باز خواهد شد. ویژگی کنترل از راه دور یکی از کارآمدترین قابلیت‌هایی است که قفل هوشمند در اختیار شما قرار می‌دهد. چون به آسانی و از طریق اپلیکیشن تلفن همراه امکان کنترل بر خانه خود را خواهید داشت.

کنترل رفت و آمدها

با نصب قفل هوشمند، گزارش کاملی از ورود و خروج‌های ساختمان را در اختیار خواهید داشت. این ویژگی باعث بالا رفتن امنیت ساختمان شده و از سرقت‌های احتمالی جلوگیری می‌نماید. برای دریافت گزارشی از ورود و خروج افراد کافی است برنامه قفل هوشمند را روی تلفن همراه یا ساعت هوشمند نصب نمایید.

تضمین امنیت

قفل‌های فیزیکی هر چقدر هم که استادانه طراحی و ساخته‌ شده‌باشند، باز هم سارقان چیره‌دستی هستند که بتوانند آنها را باز کرده و به منزل افراد وارد شوند. خوشبختانه نفوذ به قفل‌های هوشمند به این راحتی‌ها نیست و امنیت بسیار بالاتری در مقایسه با قفل‌های معمولی دارند.

در راستای تامین امنیت صد در صدی مالکان، مکانیزم قفل خودکار طراحی شده‌است. در صورتی که فراموش کرده‌باشید درب را ببندید یا بنا به هر دلیلی، درب قفل نشده‌باشد، این مکانیزم وارد عمل شده و درب منزل را به صورت خودکار قفل می‌کند.

قفل کودک

امکان قفل کودک یکی از بهترین ویژگی‌هایی است که می‌تواند در اختیار افراد دارای فرزند خردسال قرار بگیرد. به این ترتیب دیگر نگرانی بابت امنیت فرزند خود نخواهید داشت و در صورت عدم حضور شما در منزل، آسیبی به آنها نخواهد رسید.

ظاهری مدرن و زیبا

قفل‌های فیزیکی معمولی ظاهر چندان زیبایی ندارند؛ به ویژه اگر از نوع قدیمی آن باشند. قفل‌های هوشمند ظاهر زیبا و جمع و جورتری دارند و علاوه بر اینها به منزل شما، جلوه‌ای مدرن می‌بخشند. این زیبایی هنگامی بیشتر خود را نمایان می‌کند که منزل خود را هوشمند کرده‌باشید و قفل هوشمند هارمونی دلربایی با دیگر تجهیزات هوشمند منزل شما برقرار کند.

قفل هوشمند

معایب قفل هوشمند

نیاز به نصب توسط کارشناس

نصب قفل هوشمند نیاز به دانش و تخصصی دارد که هر کسی از آن برخوردار نیست. در صورتی که نصب توسط افراد غیرمتخصص انجام شود، ممکن است صدمات جبران‌نا‌پذیری به لحاظ امنیتی به دارایی‌های مالک وارد شود. برخی از عرضه‌کنندگان قفل هوشمند، خدمات پس از فروش خود را تنها به مشتریانی ارائه می‌دهند که نصب را توسط کارشناس انجام داده‌باشند.

عدم تشخیص برخی اثر انگشت‌ها

متاسفانه قفل‌های هوشمند با وجود تمام امکاناتی که در اختیار کاربر قرار می‌دهند، قادر به تشخیص برخی اثر انگشت‌ها نیستند. البته سازندگان این محصول برای حل این مشکل هم چاره‌ای اندیشیده‌اند و کارت‌های فیزیکی حضور و غیاب و رمزهای عددی را برای چنین موقعیت‌هایی آماده کرده‌اند. در این صورت حتی با وجود عدم شناسایی اثر انگشت، افراد می‌توانند کارت خود را به دستگاه نزدیک کرده یا رمز عددی را وارد نموده و درب را باز کنند.

قیمت بالا

با توجه به فناوری‌های پیشرفته‌ای که در قفل هوشمند به کار رفته، قیمت بسیار بالاتری در مقایسه با قفل‌های معمولی دارند. علاوه بر هزینه خرید قفل، باید هزینه جداگانه‌ای را برای نصب این محصول بپردازید چون برای نصب آن حتما باید از فرد متخصص بهره بگیرید.

وابسته بودن به تلفن همراه

قفل‌های هوشمند اکثرا از طریق اپلیکیشن تلفن همراه کنترل می‌شوند. به عبارت دیگر، در صورتی که به هر دلیل تلفن همراه‌تان در دسترس نباشد، برای باز کردن قفل با مشکل مواجه خواهید شد. در چنین شرایطی یک راهکار بیشتر پیش روی شما نخواهد بود و آن هم استفاده از روش سنتی قفل کردن یعنی قفل فیزیکی است.

ضرورت تعیین روش جایگزین

اگر به هر دلیلی تلفن همراه‌تان در دسترس نباشد یا کلید دستگاه را در اختیار نداشته‌باشید، باید از روش‌های جایگزین برای باز کردن درب استفاده کنید. این روش‌ها باید از قبل توسط کاربر تعریف شده‌باشند. اما در صورتی که با قطعی برق مواجه باشیم، حتی تعیین روش جایگزین هم جواب نمی‌دهد! بهتر است مدل‌هایی را انتخاب کنید که با باتری کار می‌کنند و نیازی به جریان برق ندارند. به این ترتیب، حتی در صورت قطعی برق هم امکان ورود به منزل را خواهید داشت.

قفل هوشمند

جمع‌بندی

در این مقاله از تکنوکلاینت سعی کردیم نگاهی واقع‌بینانه به این فناوری دوست‌داشتنی و مزایا و معایب قفل هوشمند بدون هیچ‌گونه جانبداری، صحبت کنیم. امیدواریم با در نظر گرفتن امکانات بی‌شمار و همچنین محدودیت‌هایی که استفاده از این محصول برای شما به همراه خواهد داشت، تصمیمی درست بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *