زیروکلاینت

مزیت زیروکلاینت نسبت به کامپیوتر

مزیت زیروکلاینت نسبت به کامپیوتر

پیش تر به صورت مفصل توضیح دادیم که زیروکلاینت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی دقیق‌تر بپردازیم و ببینیم مزایای زیروکلاینت نسبت به کامپیوتر چیست.

امروزه بسیاری از شرکت‌ها به منظور کاهش هزینه های اجرایی و مدیریتی خود، به استفاده از تکنولوژی‌های مجازی سازی در سرورها و دیتا سنترهای خود روی آورده‌اند. با مشاهده فواید مجازی سازی در این حوزه ها، سازمان ها به دنبال راهی هستند تا همین تکنولوژی را در کامپیوترهای دسکتاپ خود به کار گیرند.

فهرست مطالب

مقدمه:

زیروکلاینت (Zero Client) یک سخت افزار مجازی سازی دسکتاپ است که از طریق شبکه های محلی (LAN) به ماشین‌های مجازی متصل شده است و سایر لوازم جانبی مانند نمایشگر، موس و کیبورد از طریق USB به آن وصل می شوند.

در این مقاله ما قصد داریم به مقایسه کلی کامپیوتر و زیروکلاینت و مزایای زیروکلاینت نسبت به کامپیوتر بپردازیم. همچنین ببینیم چگونه این دستگاه کوچک درحال جایگزینی با کامپیوتر می باشد.

ابتدا برای اطلاعات بیشتر به معرفی مختصر سرور میپردازیم.

سرور:

سرور از قطعات سخت‌افزاری خاصی تشکیل شده ‌است که بالاترین پردازش و عملکرد را دارا میباشند. عموما سرورها از پردازنده‌ای قدرتمند با چندین عدد هسته فیزیکی و مجازی، RAM بالا و هارد‌دیسک با فضای ذخیره‌سازی چند ترابایتی، تشکیل می‌شوند.

استفاده از RAM های ECC

ECC نوعی از حافظه‌های ذخیره داده در سرور است که می‌تواند انواع مختلفی از خرابی داده‌ها را تشخیص داده و رفع کند. در واقع روشی برای پیدا و اصلاح کردن خطاها در زمان انتقال اطلاعات در انواع DIMM هاست. این نوع حافظه ‌ها بیشتر در جاهایی استفاده می‌شوند که تحت هیچ شرایطی نباید داده‌ها آسیب ببینند، از جمله رایانه‌هایی که برای پردازش‌های علمی و مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هر چقدر که وابستگی صنعت به Big data افزایش می یابد،  بحث به حداقل رساندن خطای داده از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. یکی از مهم ترین نقاطی که امکان از دست رفتن اطلاعات وجود دارد RAM است؛ جایی که اطلاعات به صورت موقت در آن ذخیره می شوند. کد اصلاح خطا یا ECC به واسطه اصلاح خودکار خطاهای رخ داده، سیستم شما را در برابر اتفاقات ناخواسته و تغییرات احتمالی که موجب از بین رفتن داده ها می شود محافظت می کند. رم هایی که در آن ها کدینگ اصلاح خطا وجود دارد را رم ECC می نامند.

این قابلیت سبب پایداری سیستم مرکزی می شود که برای مدیران بسیار حائز اهمیت میباشد.

همچنین سرور ها به دلیل داشتن اسلات های حافظه میتوانند به عنوان یک منبع ذخیره سازی یا همان Storage  مورد استفاده قرار بگیرند.

سرورها به دلیل قیمت بالای اولیه آن ها برای استفاده خانگی و تعداد کاربر محدود  مورد استفاده قرار نمی گیرد. در ادامه ما به بررسی کامل و جامع استفاده از زیرو کلاینت با سرور بجای استفاده از کامپیوتر برای تعداد 10 کاربر می پردازیم.

معمولا کاهش هزینه ها جز اصلی ترین گزینه های انتخاب دستگاه برای یک سازمان میباشد.

  1. هزینه خرید دستگاه
  2. هزینه های مربوط به تأمین قطعات
  3. هزینه های مصرفی دستگاه
  4. هزینه پشتیبانی

هزینه خرید دستگاه:

فرض میکنیم سازمان مورد نظر ما نیاز به 10 سیستم با مشخصات کامپیوتری متوسط دارد.

با این تفاسیر سرور در حالت ایده آل دارای 32GB رم و دو هارد SAS  146GB میباشد.

زیروکلاینت ها دارای بازه ی قیمتی بزرگی هستند و از 250,000  هزار تومان تا 2,000,000 تومان موجود می باشند ؛ در اینجا ما فرض بر خرید زیروکلاینتی با قیمت 850,000 هزار تومان (متوسط) می کنیم.

کامپیوتر مورد نظر با مشخصات: CORE i3 و  120GB هارد SSD و 4GB  رم

مزایای زیروکلاینت
مزایای زیروکلاینت

 

همانطور که مشاهده کردید؛ قیمت اولیه خرید یک زیروکلاینت به همراه یک سرور نسبت به کامپیوتر اصلا مقرون به صرفه نمی باشد، ولی با افزایش تعداد کاربران می بینیم که تجهیز یک سازمان با خرید تعداد 10 زیروکلاینت و یک سرور متوسط، حدود 13,500,000 تومان و خرید 10 کامپیوتر مستقل متوسط حدود 35,000,000 تومان می شود!!!! چون در زیروکلاینت چه برای یک کاربر و چه برای 100 کاربر فقط یک سرور لازم است!

این آمار نشان از برتری کامل و هزینه خرید اولیه پایین زیروکلاینت نسبت به کامپیوتر است.

هزینه های مربوط به تامین قطعات:

طبق معمول هر سازمانی بعد از مدتی نیاز به ارتقاء سیستم های خود دارد، مثل افزایش حافظه داخلی سیستم ها و یا ارتقاء  RAM آنها  و یا به طور مثال نصب  Wi-Fi در سیستم کاربران.

اکثر زیروکلاینت ها همانند تین کلاینت ها دارای قطعه سخت افزاری Wi-Fi بر روی برد خود هستند و دوباره نیاز به نصب و راه اندازی آن را ندارند؛ ولی برای کامپیوتر ها باید این قطعه خریداری و نصب شود. (هزینه اضافی)

به طور مثال ما سیستم های استفاده شده در این مقاله را به شرح زیر ارتقاء میدهیم.

در سرور :

ارتقاء هارد سرور و اضافه کردن یک هارد SAS 1.2TB دیگر به سرور!

اضافه کردن دو عدد رم 16 گیگابایتی ( 32G Ecc ) به سرور

در کامپیوتر:

ارتقا هارد به 500 گیگابایت HDD

اضافه کردن 4 گیگابایت رم

نصب Wi-Fi

نمودار زیر، نمودار هزینه مربوط به تامین قطعات در یک سیستم میباشد:

مزایای زیروکلاینت
مزایای زیروکلاینت

 

هزینه‌های مصرفی:

از مهمترین گزینه‌های انتخاب سیستم مناسب هزینه برق پایین آن‌ها بوده که بتوان هزینه‌های مصرفی را پایین آورد.

نمودار زیر مقایسه میزان مصرف برق و قیمت هر دو گزینه های مورد نظر می‌باشد:

 

نمودار
نمودار هزینه کلی

 

به طور کلی هزینه برق مصرفی ماهیانه این سازمان در صورت استفاده از زیروکلاینت و سرور، 69.37056 هزار تومان و درصورت استفاده از کامپیوتر 264.2688 هزار تومان می‌شود.

هزینه پشتیبانی:

هر سیستمی نیاز به پشتیبانی دارد چه برای نگهداری و چه برای تعمیر.

در کامپیوتر:

کامپیوترها دارای فن می‌باشند، فن ها در مراکز صنعتی و مراکزی که دائما درگیر رفت وآمد پرسنل هستند گرد و غبار بیشتری جذب میکنند. وقتی گرد و غبار از طریق فن جذب شود هم فن سیستم ضعیف تر شده و هم برروی برد سیستم گرد و غبار می نشیند و باعث کاهش سرعت میشود .

قطعا این فن ها جهت کارایی بیشتر و جلوگیری از کاهش سرعت و خرابی برد سیستم ها، باید هرماهه به صورت کامل سرویس شوند.

مادربرد

در زیرو کلاینت:

برخلاف کامپیوتر و لپ تاپ ها، زیروکلاینت ها فاقد فن هستند چون اصلا نیاز به استفاده از فن ندارند. زیروکلاینت ها فقط عمل انتقال تصویر را انجام داده و تمام عملیات محاسباتی در درون سرور انجام میگیرد و سرور به دلیل قرار گرفتن در اتاق سرور یا درون رک از گرد و غبار به دور است در نتیجه هزینه پشتیبانی به طور قابل توجه ای پایین می آید.

زیروکلاینت ها نیاز به پشتیبانی ندارند! خراب نمی شوند! و فقط یک بار پیاده سازی می شوند به سادگی میشود در کمتر از 5 دقیقه، زیروکلاینت را در هر قسمت مجموعه با یک کابل شبکه و یک مانیتور ایجاد کرد و با وارد کردن IP و مشخصات سرور به یک یوزر با تمام مشخصات کاربری سازمان متصل شد.

این مسئله بیانگر این بوده که هزینه پشتیبانی را به کلی نزدیک به صفر می کند و دائما نیاز به یک پرسنل فنی که درگیر سیستم ها باشد نبوده، این کار سبب حذف نیروی انسانی و ذخیره سازی بودجه شرکت یا سازمان خواهد شد.

امیدواریم با خواندن این مطلب به مزایای زیروکلاینت نسبت به کامپیوتر پی برده باشید. هرگونه سوالی در این خصوص را از متخصصین ما در نظرات جویا شوید. در مقالات بعدی به دیگر مزایای زیروکلاینت و موارد دیگر  در زیروکلاینت‌ها می‌پردازیم.

یک نظر در “مزیت زیروکلاینت نسبت به کامپیوتر

  1. BrianKenda گفت:

    Much thanks! This a fantastic internet site.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *