تکنولوژی

بررسی تخصصی Windows 11

ویندوز 11

ویندوز ۱۱ که در سال 2021 معرفی شده، آخرین نسخه از سیستم ‌عامل محبوب مایکروسافت محسوب می‌شود. همچنین با قابلیت‌ها و رابط کاربری جدید و چشم‌نواز خود، تجربه‌‌ای تازه و جذاب را برای کاربران رقم می‌زند. ویندوز 11 دائماً در حال تغییر است و با گذر زمان امکانات جدیدی به آن اضافه شده است. در همین راستا قصد داریم در این مقاله از تکنوکلاینت به بررسی جدیدترین قابلیت‌ها و امکانات Windows 11 بپردازیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چگونه می‌توان ویندوز ۱۱ را دریافت کرد؟

ویندوز ۱۱ در ۵ اکتبر ۲۰۲۱ منتشر شده است. این به‌روزسانی در ابتدا مخصوص کامپیوتر‌های شخصی جدید بود؛ اما پس از مدتی متناسب با پیکربندی‌های سخت‌افزاری مایکروسافت، برای سیستم‌هایی که ویندوز ۱۰ را اجرا می‌کردند نیز رایگان منتشر شد. فرایند انتشار ویندوز ۱۱ تا پایان سال ۲۰۲۲ تکمیل شده است. به طور کل اگر سخت‌افزار شما از این ویندوز جدید پشتیبانی کند، می‌توانید مستقیماً از بخش آپدیت‌ها آن را دریافت کنید. البته که این منوط به شرایط خاصی است.

چه سخت‌افزاری برای ویندوز ۱۱ نیاز است؟

سیستم مورد نیاز برای پشتیبانی از ویندوز ۱۱ باید مشخصاتی از قبیل پردازنده‌ ۶۴ بیتی با فرکانس 1 گیگاهرتز، ۴ گیگابایت حافظه رم و ۶۴ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داشته باشد. همچنین جدیدترین سیستم‌ عامل مایکروسافت دیگر نسخه ۳۲ بیتی ندارد.

همچنین کامپیوتر‌ی که به تراشه امنیتی TPM و قابلیت Secure Boot مجهز است، برای نصب ویندوز ۱۱ مناسب می‌باشد. مدل پردازنده عامل محدود ‌کننده اصلی در نصب و راه‌اندازی جدیدترین نسخه ویندوز است.

شرکت مایکروسافت برنامه‌ای با نام PC Health Check منتشر کرده که توان کامپیوترتان را برای اجرای ویندوز ۱۱ بررسی می‌کند. هر کاربری که یکی از تراشه‌های جدید را داشته باشد، برای نصب ویندوز ۱۱ از‌طریق Windows Update به مشکل برنمی‌خورد.

ویندوز 11

چگونه ویندوز ۱۱ را نصب و دانلود کنیم؟

مایکروسافت فایل ISO قابل‌ دانلود را برای نسخه بتای Insider جهت نصب ویندوز ۱۱ در دسترس عموم قرار داده است. علاوه بر آن امکان ارتقا یا نصب آن را روی کامپیوتر شخصی یا ماشین مجازی نیز فراهم شده است. گزینه دیگری هم برای نصب ویندوز ۱۱ از‌طریق صفحه دانلود ویندوز ۱۱ مایکروسافت در‌دسترس است.

دقت داشته باشید که نصب سیستم‌عامل با نصب‌کننده ISO نیاز‌های سخت‌افزاری سیستم را فریب می‌دهد که توصیه نمی‌شود؛ زیرا در صورتی که آن را روی کامپیوتری با سخت‌افزار پشتیبانی ‌نشده نصب کنید، امکان دارد در آینده به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل را دریافت نکنید. یک نسخه Home و یک نسخه حرفه‌ای از ویندوز ۱۱ وجود دارد؛ درست مانند ویندوز ۱۰ برای ارتقا به Windows 11 Home باید به حساب کاربری آنلاین مایکروسافت‌تان وارد شوید.

ویندوز 11 چه تغییرات ظاهری داشته است؟

ویندوز 11 مایکروسافت دارای منو و دکمه استارت جدید است که هر دو در میانه نوار وظیفه قرار گرفته‌اند. رابط کاربری ویندوز 11 مشابه ویندوز 10X  است که در اصل برای کامپیوترهایی با دو صفحه نمایش طراحی شده بود؛ اما کنار گذاشته شد.

ویجت‌ها و gestureهای لمسی بخش بزرگی از تغییرات ویندوز 11 را شامل می‌شوند. ویجت‌های ویندوز 11 از فناوری هوش مصنوعی بهره می‌گیرند. gestureهای لمسی هم برای کار با تبلت بسیار مناسب هستند و دیگر نیاز نیست به حالت تبلت مود سوییچ کنید. مایکروسافت گزینه جدیدی به نام  Snap Layout را هم برای مدیریت بهتر پنجره اپلیکیشن ها اضافه کرده است که چینش آنها را ساده‌تر می‌کند.

ویندوز 11

قابلیت‌های منحصر بفرد ویندوز 11

1- بهبود عملکرد سیستم در ویندوز 11

ویندوز 11 تغییرات بسیار زیادی کرده از جمله آن می توان به کاهش حجم آپدیت‌ها و افزایش سرعت اشاره کرد. به گفته تیم مایکروسافت، ویندوز 11 از هر نظر مورد بازنگری قرار گرفته و اکنون از حالت‌های دارک و لایت جدید برای خوانایی بهره می‌برد. همچنین طراحی ویندوز 11 ظاهر بهتر و مُدرن‌تری دارد. مایکروسافت وعده عملکرد بهتر را هم داده و ادعا دارد ویندوز 11 عملکرد سریع‌تری نسبت به ویندوز 10 دارد. همچنین حجم آپدیت های ویندوز 11 چهل درصد از ویندوز 10 کمتر است.

2- نوار وظیفه (Taskbar) ویندوز ۱۱

برای مدت‌ طولانی محل قرارگیری دکمه استارت (Start) ویندوز در گوشه سمت چپ پایین صفحه بود. در ویندوز ۱۱ نیز منو استارت دقیقاً در همان قسمت قرار گرفته اما کمی به ‌سمت مرکز متمایل شده است. خوشبختانه با گزینه تراز نوار وظیفه (Taskbar) می‌توانید دکمه Start را به موقعیت قبلی‌اش در گوشه سمت چپ برگردانید.

Taskbar جدید نیز با دکمه‌های کوچک‌تر جذابیت بیشتری یافته است. همچنین اجرای برنامه‌ها کاملا مشخص است؛ زیرا دکمه‌های نوار وظیفه برای برنامه‌های در حال اجرا گسترده‌تر دیده می‌شوند. با نگه ‌داشتن موس روی دکمه‌ها‌، تصویر کوچکی از پنجره برنامه مشاهده می‌شود. همچنین برای باز‌ کردن فهرست پرش که اسناد اخیر یا سایر اقدامات در برنامه‌ها را نشان می‌دهد، می‌توان از راست ‌کلیک استفاده کرد.

3- منو استارت ویندوز ۱۱

منو استارت در ویندوز ۱۱ با تغییرات اساسی مواجه بوده است. با اینکه دکمه‌های برنامه‌های سنجاق (پین) ‌شده از نمادها بزرگ‌ترند، نسبت به کاشی‌های ویندوز ۱۰ کوچک‌تر هستند و بالای پنل قرار گرفته‌اند. در بخش پایینی نیز برنامه‌ها و اسناد اخیر و پرتکرار قرار دارند. یکی از مشکلات منو استارت جدید این است که دسترسی به نمای تمام برنامه‌ها در مقایسه ‌با ویندوز ۱۰ مشکل‌تر است.

قابلیت های ویندوز جدید

4- قابلیت‌های گیمینگ در ویندوز ۱۱

مایکروسافت گیمرها را هم از یاد نبرده است و قابلیت‌های جدیدی برای گیمینگ معرفی کرده است. یکی از این قابلیت‌ها Auto HDR است و به طور خودکار میان HDR و SDR سویچ می‌کند.

Direct storage API قابلیت جدید دیگر Windows 11 در زمینه گیمینگ است و امکان بارگذاری مستقیم بازی‌ها بر روی حافظه ویدئویی کارت گرافیک را می‌دهد. Xbox Game Pass هم حالا بخشی از ویندوز 11 است. بالاخره مایکروسافت امکان اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی را هم به ویندوز آورد که از طریق Intel Bridge اجرا می‌شوند.

5- بهینه‌سازی ویندوز 11 برای دستگاه‌های تاشو

ظاهراً در سال 2023 یک به‌روزرسانی بسیار بزرگ برای ویندوز 11 منتشر خواهد شد تا مایکروسافت سیستم عامل خود را برای کامپیوترهای تاشو بهینه کند. این بهبودها بخشی از به‌روزرسانی Moment 3 ویندوز 11 هستند که اواخر بهار یا اوایل تابستان منتشر خواهند شد. همچنین رابط جست ‌و جوی ویندوز و برنامه‌های In Box در کنار قابلیت‌های قدیمی مانند USB AutoPlay نیز آپدیت خواهند شد.

5- افزوده شدن پشتیبانی از Tabها به برنامه Notepad

به نظر می‌رسد مایکروسافت می‌خواهد برنامه Notepad را بازطراحی کرده و آن را با ظاهری جذاب‌تر و مدرن‌تر عرضه کند. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط یکی از مدیران ارشد مایکروسافت، ظاهراً این برنامه به قابلیت باز کردن فایل های متنی در تب‌های مختلف مجهز شده است.

عکس تنظیمات ویندوز 11

تصویر بالا ظاهر جدید برنامه نوت پد را نشان می‌دهد که دو تب به صورت هم‌زمان در آن باز شده است. تصاویر حاکی از آن است که قابلیت تب‌ها در حال آزمایش بوده و به زودی برای کاربران Insiders فعال می‌شود.

6- تغییرات فایل اکسپلورر در ویندوز ۱۱

فایل اکسپلورر (File Explorer) در ویندوز ۱۱ دستخوش تغییرات ظاهری بسیاری شده است. کنترل ‌پنل‌های سمت چپ و نمادهای پوشه به‌روز‌شده در آن نیز با تغییرات مواجه شده‌اند. نوارِ در امتداد بالا با وجود ساده‌تر شدن، در مقایسه‌ با فایل اکسپلورر ویندوز ۱۰ خلوت‌تر است و مزاحمت کمتری ایجاد می‌کند.

برای پوشه‌ها یا اسناد جدید نیز دکمه New در بالا سمت چپ فعال است که برنامه‌های شما از آن پشتیبانی می‌کنند. گزینه‌های مشاهده (View) (فهرست و جزئیات و نمادهای با اندازه‌های متفاوت) برای فایل‌ها نیز در دسترس است.

نکته دیگر اینکه با کلیک‌ راست، ظاهر شدن منوهای زمینه در سال‌های اخیر طولانی‌تر شده‌ بود. در ویندوز ۱۱ این کار مختصرتر، هوشمندانه‌تر و واضح‌تر شده و فقط گزینه‌های مورد نیاز به نمایش در می‌آید.

اعلان در ویندوز

7- اعلان و تنظیمات سریع در ویندوز ۱۱

مایکروسافت در ویندوز ۱۰ Action Center  را به دو پنل مجزا تقسیم کرده بود؛ درست مانند نوتیفیکیشن macOS اپل که قبلاً پنلی تمیز و ساده بود و به‌ طور مجزا کار می‌کرد. با این ‌وجود اکنون ویندوز ۱۱ مجموعه‌ای از پاپ‌آپ‌های کوچک‌تر در اختیار کاربران قرار می‌دهد. پنل واحد Action  Center  در جدیدترین نسخه سیستم‌عامل ویندوز، گزینه بهتری برای اعلان‌ها و تنظیمات سریع است.

اگر روی علامت وای‌فای و بلندگو یا باتری کلیک کنید‌، پنل تنظیمات سریع باز شده و به‌ طور پیش‌فرض گزینه‌هایی را نشان خواهد داد. مواردی مثل دکمه‌های Wi-Fi، بلوتوث، حالت هواپیما، بهینه‌سازی باتری، کمک فوکوس و قابلیت دسترسی به ‌همراه بخش تنظیم صدا و روشنایی صفحه.

همچنین علامت مدادشکل به شما امکان سفارشی‌سازی چیدمان صفحه‌کلید، اشتراک‌گذاری، نور شب و… را می‌دهد. همچنین روی هر‌یک از سه نماد موجود در نوار وظیفه، می‌توانید با نگه‌داشتن موس وضعیتشان را ببینید.

8- اجرای ویندوز 11 روی اسمارت فون به مدد اندروید 13

گوگل چند وقت پیش نسخه اندروید 13 را معرفی کرد که به کاربران اجازه می‌دهد سیستم عامل‌های دیگری مانند ویندوز 11 را به صورت مجازی روی دستگاه خود اجرا کنند. با اعلام یک توسعه‌دهنده اندرویدی به نام لین در توییتر، این سیستم عامل قادر است نسخه ARM ویندوز 11 را اجرا نماید. وی با استفاده از یک گوشی  Google Pixel 6 موفق به انجام این کار شده است.

windows 11

جمع بندی

از آنجا که ویندوز 11 هنوز در حال تکامل است، نمی‌توان به درستی آن را مورد قضاوت قرار داد. برخی از قابلیت‌های ویندوز 11 همچنان قابل استفاده نیست و از طرفی باگ‌های زیادی دارد. با توجه به موارد گفته شده، پیشنهاد می‌کنیم برای ارتقای ویندوز خود کمی صبر کنید. مگر این که به معنای واقعی مجذوب طراحی و قابلیت‌های جدید ویندوز 11 شده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *