تین کلاینت, زیروکلاینت

تفاوت تین کلاینت و زیروکلاینت

تفاوت تین کلاینت و زیروکلاینت

تین در انگلیسی معانی متفاوتی دارد، که از جمله میتوان به باهوش و یا باریک و… اشاره کرد. تین کلاینت به معنی کلاینت باهوش است. میتواند مثل یک PC عمل کند و شما میتوانید کیس و لپ تاپ خود را کنار بگذارید و این دستگاه کوچک و زیبا و جمع و جور را جایگزین کیس قدیمی خود کنید و سیستم عامل مورد علاقه ی خود را بر روی آن نصب کنید. یکی از برتری های تین کلاینت عدم استفاده از قطعات مکانیکی و نبود فن و در نتیجه بیشتر شدن طول عمر دستگاه می‌باشد. تین کلاینت ها با توجه به نوع کاربری دارای پردازنده های متفاوتی می‌باشند. در ادامه به بررسی تفاوت تین کلاینت و زیروکلاینت می پردازیم.

زیروکلاینت چیست؟

زیرو کلاینت یک درگاه است برای متصل شدن به یک سرویس دهنده در مرکز که با توجه به نوع کاربری و تعداد کاربران میتواند یک کامپیوتر شخصی و یا یک سرور قدرتمند باشد.

 در زیروکلاینت حداقل سخت افزار برای ارتباط با سرور وجود دارد که با استفاده از آن کاربر به سخت افزار و یا نرم افزار سرور دسترسی پیدا می‌کند. هیچ گونه اطلاعاتی سمت کاربر وجود ندارد و پردازش مورد درخواست کاربر توسط سرور انجام می‌شود. خروجی که برای کاربر برمی‌گردد صرفا تفاضل پیکسلی فریم جاری با فریم قبلی است.

مقایسه تین کلاینت و زیروکلاینت؟

تشابهات تین کلاینت و زیروکلاینت

  • تین کلاینت‌ها و زیروکلاینت‌ها به دلیل حجم کم و کوچکی فضای کمی را اشغال می‌کند.
  • اکثر تین کلاینت ها فاقد قطعه مکانیکی مانند هارد دیسک و فن می باشد. مدیران نگران از دست رفتن اظلاعات و بدسکتور شدن هارددیسک ها نیستند. در صورتی که در زیروکلاینت‌ها اطلاعات در سرور ذخیره می شود و نگرانی بابت از بین رفتن اطلاعات وجود ندارد.
  • این دستگاه ها نسبت به کیس‌ها و مینی کیس‌ها حرارت کمتری تولید می‌کنند. بنابراین برای محیط‌های صنعتی و محیط های گرم مناسب تر است.
  • استفاده از این دستگاه‌ها در سازمان‌های دولتی و خصوصی بسیار آسان و کنترل ورودی و خروجی اطلاعات را به سازمان فراهم می‌آورد.
  • شرکت‌های ارائه دهنده پردازنده در تین کلاینت‌ها متعلق به شرکت AMD یا INTEL هستند. علاوه بر دو شرکت فوق، شرکت ترادیسی (لهستان) به صورت تخصصی مختص زیروکلاینت ها چیپست تولید می‌‎کند.

تفاوت تین کلاینت و زیروکلاینت

تفاوت تین کلاینت و زیروکلاینت

  • تین کلاینت‌ها دارای سیستم عامل مجزا هستند که وابسته به سرور نیستند. تمام پردازش‌ها و برنامه‌ها در خود سیستم قابل اجرا می باشد ولی زیروکلاینت‌ها فاقد سیستم عامل هستند. برای ارتباط با شبکه کاملا وابسته به سرور می‌باشند.
  • انواع سیستم عامل‌های ویندوز مایکروسافت، یونیکس و توزیع‌های لینوکس روی تین کلاینت‌ها قابل نصب و اجراست. در زیروکلاینت‌ها همه‌ی سیستم عامل ها روی سرور نصب می‌شود و کاربر برای دسترسی و استفاده به سرور متصل می شود.
  • توان مصرف برق تین کلاینت‌ها حدود 45 وات، وابسته به نوع دستگاه است. در زیروکلاینت ها حدود 10  الی 15 وات است. بنابراین استفاده از این دستگاه‌ها در مجموعه هایی که تعداد زیادی کاربر دارد بسیار مقرون به صرفه است.
  • رم و هارد در تین کلاینت‌ها قابل ارتقاء هستند. در صورتی که در زیروکلاینت ها چون به سرور متصل است نیاز به رم و هارد فقط برای نمایش فریمور دارد.
  • بروزرسانی در زیروکلاینت‌ها راحت‌تر از تین کلاینت‌ها است. زیرا در تین کلاینت تک به تک دستگاه‌ها باید به روز رسانی انجام شود ولی در زیروکلاینت‌ها چون تمام کارها روی سرور انجام می شود. پس در حجم بالا شما فقط سرور را بروز رسانی می‌کنید.
  • یکی از مسائلی که سازمان‌های بزرگ با آن روبه رو هستند، مسئله ی امنیت می باشد. انتخاب سطوح دسترسی مختلف و کنترل کاربران در زیروکلاینت ها به مراتب بالاتر از تین کلاینت می باشد. به طوری که اگر تمام زیروکلاینت‌های یک سازمان به سرقت برود، هیچ اطلاعاتی در اختیار افراد سودجو قرار نمی‌گیرد. ولی در تین کلاینت‌ها چون هارد مستقل دارد و اطلاعات درون خودش ذخیره می‌شود این مسئله وجود ندارد.
  • در زیرو کلاینت‌ها امکان هک و جاسوسی اطلاعات وجود ندارد.
  • در زیروکلاینت‌ها چون اطلاعات بصورت محلی ذخیره سازی نمی شود. مدیران شبکه نگران از دست رفتن و آسیب دیدن اطلاعات نیستند و دستگاه ها نیاز به استفاده از آنتی ویروس ندارند (استفاده از آنتی ویروس مرکزی).
  • اضافه کردن ترمینال جدید به شبکه در زیروکلاینت‌ها به راحتی امکان پذیر است.
  • پردازش اطلاعات در زیرو کلاینت‌ها خیلی قدرتمند تر و سریع تر از تین کلاینت ها است. چرا که وظیفه پردازش اطلاعات در زیروکلاینت‌ها بر عهده ی پردازنده ی قدرتمند سرور است.
  • سرعت تبادل اطلاعات بین کاربران در تین کلاینت‌ها محدود به سرعت هاردیسک است. در صورتی که در زیروکلاینت‌ها محدود به سرعت شبکه است پس از سرعت بیشتری برخوردار هستند.
  • عملکرد گرافیکی در تین کلاینت‌ها محدود به قدرت پردازنده ی گرافیکی خود دستگاه می‌باشد. ولی در زیروکلاینت‌ها از پردازنده قدرتمند سرور بهره می‌برد.
  • نصب اپلیکیشن در تین کلاینت‌ها به دلیل استفاده از حافظه موجود محدود است. با این تفاوت که در زیروکلاینت‌ها به دلیل استفاده از هارد قدرتمند سرور نامحدود است.
  • دستگاه‌های تین کلاینت قابل تبدیل به زیروکلاینت هستند. ولی زیروکلاینت‌ها به دلیل نداشتن رم و هارد قابل تبدیل به زیروکلاینت نیستند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل تفاوت تین کلاینت و زیروکلاینت بپردازیم. کمپانی تکنوکلاینت وارد کننده اصلی و بزرگ تین کلاینت و زیروکلاینت در ایران است. تمامی محصولات رو به صورت نو و دست دوم با بهترین قیمت و ارسال به سراسر کشور میتوانید با خیالی راحت خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *