مانیتور

راهنمای خرید مانیتور گیمینگ

راهنمای خرید مانیتور گیمینگ

امروزه گیمرها دیگر از مانیتوهای عادی استفاده نمی کنند. و درواقع با مانیتور های عادی رابطه ی خوبی ندارند. مانیتورهای گیمینگ قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاصی را برای گیمیرها ارائه می دهند. فناوری مانیتورهای جدید بسیارپیشرفته شده اند به همین دلیل هنگام خرید حتما باید اطلاعات کافی داشته باشید. انتخاب مانیتورهای گیمینگ نسبت به مانیتور های عادی پیچیده تر است. یکی از موضوعات مهم در مانیتورهای گیمینگ پنل‌های به کار رفته در آن است.

بطور کلی سه نوع پنل داریم:

پنل TN، پنل  VA و پنل IPS    

پنل TN قدیمی ترین نوع  پنل است که می‌توان مانیتورهای که دارای پنل TN هستند را ارزان ترین مانیتورهای بازار معرفی کرد. مانیتور های دارای پنل TN رنگ بندی واقعی و واضحی ندارند و زمان پاسخ دهی پایینی حدود یک میلی ثانیه دارد. همچنین این مانیتورها زاویه خوبی ندارند. پنل IPS دقیقا نقطه مقابل پنل TN  هست و رنگ در این مانیتورها بسیار واقعی و زاویه دید بسیار خوب حدود 180 درجه افقی و عمودی دارد. مانیتور های که از پنلIPS  ساخته می شوند پاسخ دهی خوبی حدود 5 میلی ثانیه به بالا دارند و حالا پنل VA در مانیتور ها منحنی یا کرو استفاده میشود زاویه دید در این مانیتور 178 درجه است، جالب است بدانید زمان پاسخ دهی در این مانیتورها از یک میلی‌ثانیه تا هفت میلی‌ثانیه متغییر است و همچنین کیفیت رنگ بین TN و IPS است.

مهمترین فاکتورهای در خرید مانیتور گیمینگ

اندازه نمایشگر

شاید مهمترین و اصلی ترین ملاک هنگام خرید مانیتور، سایز آن با توجه به مکانی که برای آن در نظرگرفته اید است. مانیتورهای گیمینگ از 24 اینچ به بالا تولید و به بازارعرضه می شود. اگر مانیتورهای عریض مد نظر دارید، بهتر است اندازه 34 تا 38 اینچی انتخاب کنید. مهمترین نکته سایز مانیتور شما با توجه به میزی که بر روی آن قرار دارد است. اگر دوستدار مانیتورهای بزرگ هستید بهتر است ازمانیتور های مدل خمیده که متناسب با زاویه دیدتان است خریداری کنید.

راهنمای خرید مانیتور گیمینگ

 

اندازه تصویر یا رزولوشن

یکی دیگر از مهمترین فاکتورها در هنگام خرید مانیتور گیمینگ رزولوشن نمایشگر است. که مانیتورهای گیمینگ با سه رزولوشن ارائه می شوند

1080P یا Full HD

1440P یا 2K  یا QHD

2160P یا 4K  یا UHD

هنگای که رزولوشون بالاتر باشد تعداد پیکسل ها نیز بیشتر است، پس درنتیجه وضوح و جزئیات در تصویر بیشتر خواهد بود. با این حال بزرگنرین مانع برای گیمیرها در خرید مانیتورهایUHD  یا QHD محدودیت های سخت افزاری آن است. حتما قبل از خرید رزولوشن ایده‌آل خود را با عملکرد پردازشگر گرافیکی و پردازنده مرکزی خود را بسنجید.

اتصالات

یک مانیتور گیمینگ دارای چند ورودی و خروجی صدا است که بهترین گزینه برای انتقال ویدیو و صدا بر روی مانیتور گیمینگ  پورت Display Port می باشد. پورت های دیگری همچون HDMI و Audio out هستند که پورت HDMI برخلاف پورت Display port از نسخه های به روزرسانی بالا در رزولوشن های بالا پشتیبانی نمی کنند، اما پورت  HDMI وAudio out طوری طراحی شده که شما به راحتی می توانید اسپیکر و هدفون خود را به مانیتور متصل کنید.

نرخ به روزرسانی

مانیتور ها به طور معمول دارای سه نزخ به روز رسانی هستند/

  • 60 هرتز
  • 144 هرتز
  • 240 هرتز

که بیشتر مانیتور های گیمینگ از این نسخه ها پشتیبانی می کنند این موضوع دلالت براین دارد که مانیتور شما درهر ثانیه چند بار قادر به بروزرسانی تصویر در حال نمایش است.

رفرش ریت یا نرخ نوسازی

هنگامی که درحال  انجام بازی هستید در هر ثانیه چیزی حدود 60 یا 70 تصویر و یا حتی بیشتر نمایش داده می‌شود. اما این تغییر آنقدر پر سرعت است که چشم انسان قادر به فهمیدن آن نیست و تصور می‌کند که تصاویر در حال حرکت هستند. برخلاف رزولوشن لازم است تا نرخ نوسازی تصاویر بالا باشد تا شاهد حرکات روان تری باشیم.

مدت زمان پاسخ گویی مانیتور گیمینگ

زمان پاسخ گویی مانیتور شامل مدت زمان پاسخ گویی نمایش تصویر فعلی با تصویر بعدی است هر چقدر طول مدت این زمان کمتر باشد سرعت تعویض تصویر بیشتر است که این موضوع به پنل به کار رفته در مانیتور بستگی دارد.

سخن پایانی

امیدوارم پس آشنایی با نکات راهنمای خرید مانیتورهای گیمینگ بتوانید این وسیله را خریداری کنید البته که در هنگام خرید باید به موضوعاتی همچون پایه مانیتور و حاشیه صفحه نمایش توجه داشته باشید، چرا که در زیبایی و ظاهر مانیتور گیمینگ شما بسیار تائثیر گذار هستند پس لازم هست که حتما این موضوعات را مدنظر داشته باشید.

نمونه از مانیتورهای مناسب گیمینگ

نمونه از مانیتورهای مناسب گیمینگ

 

HP V24i یک مانیتور بدون حاشیه و با طراحی منحصر به فرد، دارای خروجی تصویر HDMi و VGA که با قیمت عالی در بازار عرضه می‌گردد. شرکت تکنوکلاینت عرضه کننده عمده مانیتورهای برند HP, DELL درکشور می‌باشد.

میتوانید برای دریافت آخرین اخبار به سایت تکنوکلاینت مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *