تین کلاینت

مزایای تین‌کلاینت

مزایای تین کلاینت

امروزه دیگر در ادارات و سازمان‌ها تقریبا همه افراد با دستگاه تین‌کلاینت آشنایی دارند. کمتر کسی پیدا می‌شود که درباره تین‌کلاینت‌ها شناخت اطلاعات نداشته‌باشد. با این وجود بسیاری از افرادی که از تین‌کلاینت استفاده می‌کنند، از مزیت‌های آن در مقایسه با کامپیوتر شخصی اطلاعی ندارند. در این مقاله قصد داریم از برتری‌های تین‌کلاینت در مقایسه با PC صحبت کنیم و متوجه شویم که چرا به جای کیس، باید از تین‌کلاینت استفاده کنیم. همراه ما باشید.

با گذشت زمان و پیشرفت فناوری، قطعات الکترونیکی روز به‌ روز کوچک‌تر می‌شوند. تین‌کلاینت‌ها نیز تابع همین تغییرات هستند و در واقع مصداق عینی پیشرفت فناوری به حساب می‌آیند. امروزه کامپیوترهای جیبی نیز بسیار مرسوم هستند اما آنها برای کاربردهای خاص طراحی ‌شده‌اند و در هر مکانی کارآیی ندارند. تین‌کلاینت‌ها برای ‌منظور خاصی طراحی ‌شده‌ و کاربری‌ خاص خود را دارند. کوچک شدن اندازه تین‌کلاینت‌ها ناشی از کوچک شدن قطعات الکترونیکی در مرور زمان است.

مشخصات فنی تین‌کلاینت‌ها

تین‌کلاینت‌ها دارای یک برد الکترونیکی هستند که روی آن چیپ‌ست و تراشه تعبیه ‌شده‌است. پردازنده در تین‌کلاینت‌ها به ‌صورت یک تراشه غیرقابل‌تغییر در آمده‌است؛ به‌ طوری ‌که نمی‌توان پردازنده را در تین‌کلاینت ارتقاء داد. شاید تنها ایرادی که می‌توان به تین‌کلاینت وارد کرد، عدم ‌امکان تغییر پردازنده تین‌کلاینت است. اما این عدم‌ تغییر را نمی‌توان جزو معایب تین‌کلاینت به حساب آورد؛ چرا که تین‌کلاینت‌ها اکثراً کاربری‌های اداری دارند و پردازنده‌ آنها برای کارهای اداری سنگین نیز سال‌ها جوابگو است. هرچند تین‌کلاینت‌های جدید کمپانی HP سری EliteDesk قابلیت تغییر پردازنده را نیز دارند، پس دیگر جای هیچ نگرانی نیست.

تین‌کلاینت

پردازنده تین‌کلاینت‌

معمولاً پردازنده‌هایی که در تین‌کلاینت‌ها استفاده می‌شوند از سری پردازنده‌های کم‌مصرف هستند. به همین دلیل است که تین‌کلاینت‌ها بی‌نیاز از فن برای خنک کردن پردازنده خود می‌باشند. همان‌طور که می‌دانید تین‌کلاینت‌ها فاقد فن هستند و یکی از برتری‌های آنها در مقایسه با کامپیوترهای شخصی، عدم دارا بودن فن‌ است. از آنجایی که پردازنده‌های به‌ کار رفته در تین‌کلاینت‌ها کم‌مصرف هستند، گرمای زیادی تولید نمی‌کنند. همان مقدار گرمای تولیدشده هم توسط هیت‌سینک موجود در تین‌کلاینت دفع می‌شود. بنابراین تین‌کلاینت را می‌توان در صنایعی که وجود فن باعث گردش آلاینده‌ها در محیط می‌شود، استفاده کرد. همچنین عدم وجود فن در تین‌کلاینت بر عمر قطعات آن می‌افزاید؛ چرا که در کامپیوترهای شخصی اگر فن از کار بیفتد، قطعاً قطعه‌ای که پشت فن است نیز از کار خواهد افتاد.

رم تین‌کلاینت‌

در تین‌کلاینت‌ها از رم‌های کم‌مصرف استفاده می‌شود. رم‌های تین‌کلاینت‌ها از نوع L به معنی کم‌مصرف هستند؛ اندازه آن‌ها کوچک‌تر از رم کامپیوترهای شخصی است. در واقع رم‌های به ‌کار رفته در تین‌کلاینت‌ها همان رم‌های به کار گرفته‌شده در لپ‌تاپ‌ها می‌باشند. بسته به نوع مادربرد به کار رفته در تین‌کلاینت‌، تعداد اسلات‌های رم می‌تواند یک یا دو عدد باشد. کم‌مصرف بودن رم‌های تین‌کلاینت‌ تأثیری در کارایی آنها ندارد و بازدهی رم تین‌کلاینت برابر با بازدهی رم کامپیوتر شخصی است. بنابراین به دلیل وجود پردازنده و رم کم‌مصرف در تین‌کلاینت‌ها، مصرف برق در آنها بسیار کاهش می‌یابد؛ به‌ طوری ‌که برق تین‌کلاینت از طریق یک آداپتور تغذیه می‌شود. مصرف برق تین‌کلاینت‌ها معمولاً حدود 65 وات است که در مقابل کامپیوترهای شخصی (500 وات) جای تأمل دارد. همچنین از آن جایی که جریان عبوری از تین‌کلاینت کم است، شوک‌های الکتریکی آسیب کمتری به برد آن می‌زند. تا به اینجای کار با برخی مزایای تین‌کلاینت‌ها در مقایسه با کامپیوترهای شخصی آشنا شدید. در ادامه با دیگر مزایای تین‌کلاینت آشنا خواهید شد.

تین‌کلاینت

حافظه تین‌کلاینت‌

حافظه‌هایی که در تین‌کلاینت‌ها استفاده می‌شوند از نوع SSD هستند. این نوع حافظه‌ها که اغلب هم در تین‌کلاینت‌ها استفاده می‌شوند، بسیار پرسرعت هستند. مزیت این نوع هاردها در تین‌کلاینت در مقایسه با هاردهای مکانیکی در کامپیوترهای شخصی این است که SSDها سرعت بسیار بالایی دارند. به‌ طوری‌ که ویندوز تین‌کلاینت در هفت ثانیه بوت می‌شود! همچنین هاردهای SSD به ضربه حساسیت ندارند و ضربه‌های کوچک اختلالی در کار تین‌کلاینت و هارد ایجاد نمی‌کند.

در تین‌کلاینت‌ها از گرافیک‌ روی برد استفاده می‌کنیم. این بدان معناست که پردازنده‌ گرافیکی در پردازنده مرکزی تین‌کلاینت ادغام ‌شده‌است. اما مدل‌هایی از تین‌کلاینت‌ها با قابلیت نصب کارت گرافیک مجزا ارائه ‌شده‌اند؛ از جمله آنها می‌توان به تین کلاینت اچ پی مدل t730 و تین کلاینت اچ پی مدل t620 Plus اشاره کرد. کمپانی HP این تین‌کلاینت‌ها را برای کاربرانی که نیاز به کارت گرافیک مجزا دارند طراحی کرده‌است. تین‌کلاینت‌ها می‌توانند در دمای 30- تا 60+ درجه کار کنند. از این‌ رو می‌توان از تین‌کلاینت‌ها در تابستان و زمستان در محیط‌های خارجی استفاده کرد.

کیفیت تصویر تین‌کلاینت‌ها

به لطف استفاده از چیپست های گرافیکی AMD و INTEL، کیفیت خروجی تصویر تین‌کلاینت‌ها به بالاترین حد خود رسیده و بالاترین رزولوشن 4K را ارائه می‌دهند. پس تین‌کلاینت‌ها را می‌توانید حتی به مانیتورهای 4K نصب کنید و از کیفیت تصویر آن لذت ببرید. اندازه‌ی کوچک تین‌کلاینت‌ها سبب شده که بتوان تین‌کلاینت را به پشت مانیتور نصب کرد. می‌توان تین‌کلاینت‌های HP را به‌صورت ایستاده در کنار مانیتور نیز استفاده کرد.

تین‌کلاینت

مزایای دیگر تین‌کلاینت چیست؟

تین‌کلاینت‌ها مزایای خوبی برای شرکت‌ها دارند. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم.

  • بهبود امنیت: اگر به جای رایانه‌های شخصی از تین‌کلاینت‌ در محیط‌های کاری استفاده کنید، امنیت بهبود می‌یابد. تین‌کلاینت‌ها خود قادر به اجرای نرم‌افزار نیستند، مگر این ‌که مجوز آن در سطح سرور تخصیص داده شده‌باشد. به بیان دیگر اگر سه کاربر به ‌طور تصادفی شروع به دانلود بدافزارهای مختلف کنند، امکان مسدودسازی آنها از طریق Firewall وجود دارد. اگر مکانیزم‌های امنیتی سرور به درستی پیکربندی شده‌باشند، حتی کارمندان داخلی نمی‌توانند از طریق بدافزارها یا کدهای مخرب اقدام به خرابکاری کنند.
  • هزینه کمتر: استقرار تین‌‌کلاینت‌ها به نسبت کامپیوترهای شخصی مقرون بصرفه‌تر است؛ زیرا برخی مدل‌ها فاقد کارت‌های گرافیکی پیشرفته یا هارد دیسک‌های گران‌قیمت هستند. علاوه بر این، حافظه کمتری نسبت به کامپیوترها نیاز دارند. استفاده از هر یک از این سخت‌افزارها هزینه نهایی را بسیار کم می‌کند.
  • مدیریت‌پذیری بیشتر: در اغلب موارد مدیریت تین‌کلاینت‌ها ساده است؛ چون همه به یک سرور وصل می‌شوند و به جای صرف وقت برای مدیریت تین‌‌کلاینت‌ها، امکان مدیریت خط‌مشی‌ها روی سرور وجود دارد. کارمندان واحد IT می‌توانند کارهای معمول مانند به‌روزرسانی نرم‌افزارها و وصله‌های امنیتی را در سرور مرکزی مدیریت کنند. همچنین می‌توانند همزمان به چند کاربر اجازه دهند از نرم‌افزارها استفاده کنند. در این حالت ضرورتی ندارد تک‌به‌تک فرآیند نصب یا عیب‌یابی ایستگاه‌های کاری جداگانه را انجام دهند. برای رفع نقایص احتمالی فقط کافی است سرور مدیریت و نظارت شود.
  • گسترش‌پذیری: معماری منحصر به فرد تین‌کلاینت‌ها به مدیران شبکه اجازه می‌دهد با استقرار دسکتاپ‌های مجازی به ساده‌ترین شکل زیرساخت‌ها را گسترش دهند.

تین‌کلاینت

نتیجه‌گیری

در این مقاله، مزایای تین‌کلاینت‌ها را به‌صورت کامل برشمردیم و امیدواریم تمامی مطالب ارائه‌شده در این مطلب برای شما مفید واقع شده‌باشد. امروزه دیگر کاربرد تین‌کلاینت در مکان‌های مختلف اثبات شده‌ و کمتر کسی برای کاربردهای اداری و سازمانی، از لپ‌تاپ و کامپیوتر رومیزی استفاده می‌کند. به طور قطع بسیاری از صاحبان مشاغل در دوراهی انتخاب تین‌کلاینت یا لپ‌تاپ، تین‌کلاینت را انتخاب می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *