مجازی سازی

انواع مجازی سازی دسکتاپ چیست؟

مجازی سازی چیست؟

مجازی سازی دسکتاپ چیست؟ مجازی سازی دسکتاپ در واقع یک روش برای ارائه یک دسکتاپ مجازی به سرویس گیرنده (زیروکلاینت) است که در آن زیروکلاینت تمامی اعمال خود را بر روی سرور انجام داده و نتیجه را توسط زیروکلاینت خود بر روی مانیتور مشاهده میکند.  مجازی سازی دسکتاپ انواع متفاوتی دارد که هر کدام را با مزایا و معایب توضیح خواهیم داد.

انواع مجازی سازی دسکتاپ

روش های مجازی سازی دسکتاپ هر کدام از روش خاص خود برای انتقال تصویر استفاده میکنند. پس تا اینجا میدانید که روش‌های مجازی سازی دسکتاپ فقط در روش انتقال تصویر با یکدیگر متفاوت هستند. البته در موارد دیگری همچون سازگاری با دیوایس‌های مختلف و نیز امنیت با یکدیگر تفاوت هایی دارند که خواهیم گفت. ما در این مقاله به معرفی 4 مجازی سازی 

 

 

مجازی سازی

مجازی سازی Microsoft RDP

در ابتدا ساده ترین روش مجازی سازی دسکتاپ را شرح خواهیم داد. این روش مجازی سازی Microsoft RDP است که به صورت پیش فرض در ویندوزهای کمپانی مایکروسافت موجود است. این روش مجازی سازی بسیار ساده است و نیاز به مهارت خاصی ندارد. میتوانید حتی با تین کلاینت های خود این روش مجازی سازی را پیاده سازی کنید.

در کل در استفاده از روش های مجازی سازی امنیت بالاست اما در هر یک از روش های مجازی سازی بدلیل اعمال پالیسی های خاص خود آن روش مجازی سازی، سطوح مختلفی از امنیت را داریم. در روش مجازی سازی RDP ما به راحتی میتوانیم یک کاربر جدید برای اتصال تعریف کنیم. برای شرکت و سازمان های های خصوصی و یا حتی دولتی کوچک این روش مجازی سازی بسیار کارآمد هست. در استفاده از این روش مجازی سازی ما تاخیر کوچکی در تصویر مشاهده میکنیم که مربوط به پروتکل انتقال تصویر است. در این روش مجازی سازی به دلیل پایین تر بودن نرخ انتقال تصویر مشاهده کمی لگ در تصویرعادی است.

مجازی سازی Citrix

روش دیگر مجازی سازی دسکتاپ Citrix نام دارد. این روش مجازی سازی بر پایه ی لینوکس طراحی شده و انعطاف پذیری بالایی دارد. این روش مجازی سازی نرخ انتقال تصویر بالایی دارد پس به هیچ عنوان لگ در تصویر مشاهده نخواهید کرد. این روش مجازی سازی با انواع دیوایس های قابل حمل و غیر قابل حمل سازگاری دارد. امنیت در این روش مجازی سازی بسیار بالاست و تمامی فعالیت های کاربران از طریق اعمال پالیسی های مختلف قابل کنترل است. این روش مجازی سازی کمتر در کشور ما استفاده میشود چرا که برای استفاده مستمر نیاز به خرید لایسنس داریم.

مطالعه مقالعه Citrix چیست؟

این روش مجازی سازی برای سازمان های بزرگ، سازمان هایی که دارای شعب جدا از یکدیگر هستند و حتی سازمان هایی که زیرساختشان بر پایه ی فضای ابری طراحی شده اند بسیار مناسب است.

از مزایای دیگر این روش مجازی سازی میتوان به کیفیت تصویر بالا و کدگزاری کردن تصاویر بین زیروکلاینت و سرور اشاره کرد که خود گویای امنیت فوق العاده بالای این روش مجازی سازی است. اما در کنار مزایای بی شمار این روش مجازی سازی میتوان از معایب آن نظیر رایگان نبودن، نیاز به تخصص و دانش کافی برای پیاده سازی نام برد.

PCoIP

مجازی سازی PCoIP

روش دیگر مجازی سازی دسکتاپ PCoIP میباشد. این روش بیشتر در کشور ما استفاده می‌شود چرا که پیاده سازی آن هم راحت تر از روش Citrix است و هم نیاز به لایسنس ندارد.

این روش مجازی سازی نیز دارای نرخ انتقال تصویر بسیار بالایی است و بیشتر برای امور گرافیکی و طراحی های سه بعدی از آن استفاده می‌شود. زیروکلاینت های این روش به دو صورت میباشد. نوع اول که سخت افزاری این روش مجازی سازی را پردازش میکنند و نوع دوم که نرم افزاری این روش مجازی سازی را پردازش میکنند. در زیروکلاینت های با پردازنده ترادیچی که سخت افزاری PCoIP را پردازش میکنند سرعت انتقال تصویر بالاتر میرود. برای طراحی های دوبعدی و سه بعدی و نیز پخش محتوای 4K استفاده از این زیروکلاینت ها استفاده میشود.

نوع دوم که زیروکلاینت‌های نرم افزاری هستند نیز کیفیت تصویر و سرعت قابل قبولی دارند اما در هر صورت در مقایسه با زیروکلاینت‌های ترادیچی سرعت و کارایی پایین تری دارند. تمامی تین کلاینت هایی که کمپانی HP تولید کرده اند به صورت نرم افزاری این روش مجازی سازی را پشتیبانی میکنند. از مزایای این روش مجازی سازی میتوان به پیاده سازی راحت تر نسبت به روش Citrix، امکان استفاده به صورت رایگان در کشور، امنیت بالا اشاره کرد.

مجازی سازی پروتکل DDP

روش های دیگر مجازی سازی دیگری نیز وجود دارند که هر کدام از الگوریتم های خاص خود برای انتقال تصویر استفاده میکنند. یکی دیگر از روش های مجازی سازی  رایج در کشور ما پروتکل DDP است که با زیروکلاینت‌های vCloud Point کار میکند. این روش مجازی سازی سرعت انتقال تصویر بالاتری نسبت به RDP دارد اما از پروتکل های مجازی سازی Citrix و PCoIP سرعت و کارایی پایین تری دارد.

مجازی سازی دسکتاپ یک راه حل مناسب برای شرکت های در حال توسعه است. با این کار هزینه@های کل مجموعه و هزینه های ناشی از پشتیبانی فنی کاهش پیدا خواهد کرد.

پیاده سازی مجازی سازی دسکتاپ نیاز به مشاوره با متخصصان این حوزه دارد. امیدواریم در این مقاله با مفهوم مجازی سازی چیست به خوبی آشنا شده باشید.

شرکت تکنوکلاینت وارد کننده زیروکلاینت و تین کلاینت‌های کمپانی HP و Dell درکشور می‌باشد و مجری تخصصی پروژه‌های مجازی‌سازی دسکتاپ درکشور می‌باشد. شرکت تکنوکلاینت مفتخر است تا از مرحله مشاوره اولیه تا پیاده سازی و تامین سخت افزاری همراه شما باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت تکنوکلاینت مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *